Hoi moonlight159 Ik kan me niet voorstellen dat er vrouwen zijn die twijfelen of ze wel bostvoeding willen geven. Zelf vond ik het zelf erg fijn om te geven en het geeft echt zo`n geluksgevoel. Mijn schoonzus stond ook niet te springen om het te geven en die is nu enorm blij dat ze het toch gedaan heeft. Op de fles worden ze ook prima groot maar ik zou het zelf voor geen goud gemist willen hebben Mijn dochter dronk ook vanaf het begin prima uit de borst en de fles.
Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en sch*t hebben aan de rest. Ook als je BV geeft hebben de mensen commentaar, mijn dochtertje is 15 maanden en krijgt nog steeds BV, elke ochtend en als ze s'nachts komt ook. Blijkbaar is dat ook niet goed vind iedereen, een kind van 15 maanden geef je toch geen BV meer....Kortom, wat je ook doet, je doet t toch nooit goed naar ieders tevredenheid. Mijn oudste (19j) heeft nooit BV gehad, had daar gewoon geen zin in, de 2 jongens daarna heb ik t geprobeerd, ging 3 maanden goed toen was mn melk op. Zoals gezegd krijgt mn meisje nu nog steeds BV en de volgende gaat t ook krijgen. Soms kreeg ze wel eens FV, als ik een avondje ging stappen ofzo en dan de dag erna ook nog. (ik kolfde dan wel, maar gooide die melk weg, is toch niet bruikbaar, en bovendien komt er met kolven zo weinig uit, dat een voorraad kolven ook geen optie was)
Mijn jongste heeft BV gekregen tot ze ongeveer 3 jaar was en kreeg van anderen ook veel commentaar, maar ik heb sch..t aan wat mensen denken... Ze is nu berensterk en sinds haar geboorte is haast nooit ziek geworden..Geloof me, terwijl de oudste wel vaker ziek is... Liefs Jeanney
Hier idem, mijn dochter is tot nog toe maar 1 keer een beetje verkouden geweest. En zie mijn onderschrift waar zij groot op geworden is
Ik heb bij mijn zoon BV geprobeert en vond het verschrikkelijk, het deed ontzettend pijn en ik voelde mijn energie uit mijn lichaam trekken, het heeft mijn kraamtijd er niet leuker op gemaakt, doordat er ook nog heel veel mensen zeiden zoals de vk en veel mensen om me heen dat ik het nog even moest volhouden want het begin is altijd lastig. Ik heb elke voeding zitten huilen van onmacht waarom het bij mij niet wou lukken want ik wou het zo graag. Mijn man heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt en zijn we overgestapt op flesvoeding. Dus dit kleintje krijgt de fles en mama hopelijk een leuke kraamtijd. Met dit verhaal wil ik absoluut niet zeggen dat je BV niet kunt proberen, maar ik zal er zeker goed over nadenken en er wel voor honderd procent achter staan, het is niet makkelijk.
Sarah84, ik heb 9 maanden fulltime bv gegeven en werkte toen 3 á 4 dagen per week. Ik kolfde op mijn werk en als ik thuis was kolfde ik nog na de live-voedingen, omdat ik niet genoeg kolfde tijdens de werkdagen. Op zich was dat niet altijd even leuk, maar inmiddels was ik zo pro-bv geworden, dat ik het er wel voor over had. De laatste maand livevoeding was in de vakantie, dus toen hoefde ik lekker niet te kolven. DAarna had ik er geen zin meer in, dus toen ben ik gestopt met kolven en heb ik alleen nog zelf gevoed als ik in de buurt was, voor de rest gaven we toen wel flesvoeding. Na 11 maanden ben ik overgestapt op gewone halfvolle melk ipv kunstvoeding. Tegen die tijd gaf ik alleen nog de eerste en laatste voeding zelf. Na 13 maanden viel de avondvoeding eraf en heb ik nog 2 maanden 's ochtends lekker in bed borstvoeding gegeven, heel gezellig was dat. En lekker makkelijk, want ik hoefde niet naar beneden om een flesje klaar te maken. Na 15 maanden wilde mijn zoontje het zelf niet meer en toen ben ik gewoon gestopt. Zo werkte het lange voeden hier dus in de praktijk. Eigenlijk ging het allemaal redelijk vanzelf, ondanks de wat magere kolfopbrengsten af en toe.
Ik heb ook ontzettend lang getwijfeld. Uiteindelijk heb ik besloten om borstvoeding een kans te geven en te zien hoe ik me erbij voel. Waarom die twijfel? Ik heb vrij gevoelige tepels en ik zie er best wel tegenop. Daarbij vind ik zelf nogal onprettig dat ik steeds die verantwoording draag voor het voeden en als ik dan een keer weg wil, met kolven en dergelijke zit. En voeden in het openbaar spreekt mij ook absoluut niet aan. Verder is die kolfrecht ontzettend leuk en fijn hoor, maar waar ga ik op de universiteit kolven? Ik heb geen zin om een hele uitrusting mee te sjouwen en ik heb ook weinig zin om mijn medestudenten steeds te moeten vertellen dat ik even moet kolven. Maar goed, hoe je het went of keert, borstvoeding is nou eenmaal beter. En het is goedkoop. Dat weegt voor mij toch net iets zwaarder, dus vandaar dat ik het wel een kans wil geven. Misschien valt het me allemaal wel 100 procent mee, dat kan ik van tevoren moeilijk voorspellen. Bijkomend groot voordeel van borstvoeding is dat je sneller je oude gewicht weer terug hebt
Ik ga voor de volle 100% voor BV, omdat het me heel mooi lijkt om je kindje 'zelf' te kunnen voeden. Maarrrrrr ik heb zeker ook de kant gezien bij mijn vriendin waarbij het dus gewoon echt niet ging, en ze heeft zichzelf zo ellendig gevoeld en veel verdriet gehad, omdat ze dacht dat ze tegenover haar kindje faalde. Met FV ging het gewoon veel beter. Aan de andere kant geeft mijn zus BV alsof ze aan d'r neus krabt.... bij haar gaat dat altijd super, maanden lang. Dus nu ik beide kanten ken, ga ik het zeker proberen. Maar zodra ik of mijn kindje er niet gelukkig van wordt, dan stop ik en ga ik over op FV. Natuurlijk hoop ik dat BV gaat lukken, maar zo niet, dan helaas niet.....(en ga ik mezelf daar niet de schuld van geven!)
Mijn lijf kent dat voordeel niet Ik geef nu bijna 4 maanden borstvoeding en ondanks dat alles hartstikke voorspoedig ging zit ik er nu over te denken om af te gaan bouwen. Ik heb niet zo een moeite met voeden in het openbaar al ga ik wel in een hoekje zitten met mn rug naar de mensen. Maar elk rottig beetje bij elkaar kolven vind ik echt een hoop gedoe. Ik denk iedereen moet doen wat zij wil, ongeacht wat anderen zeggen
Onze zoon heeft van de week zijn eerste flesje gekolfde melk gehad en dit ging heel goed hoor! tuurlijk zullen er kindjes zijn die ff moeten wennen maar als je kindje honger heeft zal hij/zij echt wel gaan drinken hoor
Als je BV wil geven moet je er volledig achterstaan en ervoor gaan. Ik zie ook vaak mensen die het willen "proberen", en dan na 1 dag al afhaken. BV is een kwestie van geduld en tijd nemen. Xx Ani
Ik behoor helaas ook niet bij de gelukkigen die afvallen door BV te geven. Geen gram ging eraf. Ik vind ook dat als je BV wilt proberen dat je dan niet na 1 dag al kunt zeggen dat t niks is/niet gaat lukken. Je moet er zelf aan wennen, het leren, je tepels moet harden, en je kleintje moet t ook leren enzo. Maar ik vind ook dat je niet moet blijven proberen totdat je depressief op de bank zit. Gaat t echt niet, en vind je dat je alles geprobeerd hebt om t te laten slagen, stap dan over op de fles. Het kan dan t beste zijn voor het kind, maar t is ook goed voor t kind dat moeder goed in haar vel zit.
Dat kan, ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zie het zo, met nadruk op IK; als ik het kans om ziek te worden kan verkleinen, doe ik dat. DAT BEK IK..Niemand hoef het te doen, omdat ik het doe of omdat anderen zeggen dat het zo is....Jij moet zelf 100% achter staan! Ieder moeder heeft het beste voor zijn kindje, wat anderen ook beweren... Jij op poedermelk en ik op borstvoeding..... Groet Jeanney
Ik denk ook dat als je voor BV wil gaan, je 100% achter je beslissing moet staan. Oké het kan gebeuren dat het niet wil lukken, maar daar moet je nu nog niet aan denken! Ik had tijdens mijn zwangerschap zoiets van: het MOET lukken, wat er ook gebeurt. Ik vind BV iets heel natuurlijks en erbij horen, ik zag dus ook geen andere mogelijkheid. Ik geef nu nog steeds fulltime bv en het bevalt prima. Mijn grootste motivatie was: het kost niks en het is erg praktisch en je hebt geen geslommer met flesjes steriliseren. (daar zag ik errrrrrg tegenop!) En indd wat me opvalt is dat ik meer eet maar sneller de overtollige kilo's kwijtgeraak, dus dat is indd goed meegenomen!
Hoi, Ik was met mijn eerste zwangerschap ook van plan om aleen flesvoeding te geven. Mijn tepels zijn heel gevoelig en het leek me daarom gewoon geen optie. Dus met flesvoeding begonnen. Toen mijn dochter 2 dagen oud was kwam de melk in mijn borsten en heb ik toch besloten te proberen borstvoeding te geven. Dat viel heel erg mee. We hebben toen 6 weken gemengd borst en fles gegeven. Mijn man deed s nachts de flesvoedingen en ik overdag borst en soms aanvullen met de fles. De kraamverzorger zei 'het is jouw baby en jouw lichaam, jij bepaalt wat het beste werkt voor jou'. Met mijn 2e kind heb ik 4 weken gemengd borst en flesvoeding gegeven. Ik vond van flesvoeding fijn dat ik precies wist hoeveel mijn baby binnen kreeg, en ze vond het gewoon lekker. Blije baby = blije mama. Dus doe gewoon wat goed voelt voor jezelf en trek je niets aan van de borstvoedingpolitie! success ermee!
Voor de rest ben ik het eens met de volgende uitspraken: *Als je BV wilt geven moet je er voor de volle 100% achter staan, wil je het doen slagen. Informeer je goed, ook over tegenslagen die je tegen kan komen. Ik had zelf veel aan het volgende boek: Borstvoeding geven, antwoord op heel veel vragen van Adrienne de Reede-Dunsleman. *blije baby=blije mama Maar ook andersom, blije mama= blije baby. Dus doe waar jij je het prettigste bij voelt en trek je daarbij niks aan van wat andere denken. FV of BV, je zult altijd commentaar krijgen op je keuzes. Ik zelf heb uiteindelijk 13 maanden lang met heel veel plezier bv gegeven, helaas (of misschien wel gelukkig) koos mijn kindje er zelf voor om er mee te stoppen. Het is overigens niet zo dat we een makkelijke start hebben gehad. Mijn dochtertje is zes weken te vroeg geboren. Ik heb mijn productie dus op gang moeten brengen met een kolf. Ook zijn we een aantal weken bezig geweest voordat ze bij mij voldoende dronk, tot die tijd mocht ze nog niet mee naar huis.
Mijn beide kids hebben allebei bv gehad de ene 10 maanden en de 2e 9 maanden. Ik ga het zeker weer proberen,maar ik heb altijd de instelling gehad dat als het niet ging ik zo over zou stappen op kv.Ik heb het gezien bij mijn schoonzusje tot huilens toe. En ik ben van mening dat de geboorte van je kind de mooiste periode van je leven moet zijn.En geen stress wat betreft voeden. Hetzij de fles of de borst.Ik heb me dan ook niks aangetrokken van de bvmafia.Eigenlijk gewoon mijn eigen plan getrokken en het geluk gehad dat het zou voorspoedig ging. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat bij mijn 1ste het echt tegenviel. Niet qua voeden want dat liep als een trein maar meer het opgeslokt voelen door je kindje. Trouwens mijn besluit om bv te geven heeft helemaal niks te maken met dat het beter zou zijn voor je kindje. En wat verkoudheidjes betreft.De r is weer in de maand en mijn beide kindjes zijn snotverkouden net als die van mijn schoonzus en die hebben kv gehad.