Ik twijfel nog steeds....borstvoeding of flesvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by moonlight159, Nov 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. diana26

diana26 Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    1,149
    0
    0
    gelderland
    Ik zou blij zijn als allebij de voedingen dus BV en FV gewoon normaal wordt bevonden.Bij de 1ste heb ik bv gegeven, omdat het goedkoop is en je er ook overspoeld mee werd.Na 5 weken lukte het gewoon niet, maar fv dat mocht ik niet gaan geven, van cb niet van wijkverpleegster niet, want me dochter groeide toch goed?Maar kijk niet hoe het met mij ging, ik was een totaal wrak, moe en voelde me zo gebonden en zo onzeker, ze bleef huilen.Ik heb dus "stiekum" fv gegeven en ze was stil! Dus toen konden ze allemaal de pot op, ik heb me toch commentaar gehad van vk cb wijkvp en daar kan ik nu nog boos om worden het is allemaal maar: het is beter voor je baby, nou dat vind ik dus klinkklare onzin,anders was me dochter niet opeens stil na 5 weken alleeeeeen maar huilen en ik was gewoon hele dagen aan het voeden.

Nu ben ik zwanger van een tweeling en ik weet dus zeker dat ik fv ga geven, de eerste de beste die een opmerking maakt dan over bv(waarschijnlijk de gyn en die is een man) krijgt van mij een folder over plastische chirugie met de opmerking dat als hij klaar is met de operatie hij mag komen om mijn kind borstvoeding te geven, maar ik doe het niet!

MAAAR: als iemand wel bv wil geven is dat ook goed, ze moeten gewoon vragen wat ga je geven:bv of fv en je antwoord is gewoon altijd goed wat het ook is.En reclame op tv?Moet ook gewoon mogen vind ik ook voor de allerkleinste.

2. doron

doron Actief lid

Aug 11, 2008
    100
    0
    0
    Trainings actrice
    Goes
    mijn tepels zijn allebei ingetrokken dus ik weet niet van te voren of ik bv kan geven, wij zijn allebei erg in voor fv, zeker ook omdat man lief dan ook zijn ,,speciale tijd,, met de kleine kan doorbrengen. Ik denk dat ik het wel probeer en lukt het dan lukt het, maar gaat het niet is het ook prima, volgens mij is er tegenwoordig weinig verschil meer tussen fv en bv.

3. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

Apr 3, 2008
    3,515
    1
    0
    Ga het ook eerst proberen, en lukt het niet, of voel ik me er niet echt goed bij; dan niet!

Afkolven lijkt me wel verschrikkelijk, volgens mij voel je je dan net een melkkoe...;)

4. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Er is een klein hulpmiddeltje op de markt om je ingetrokken tepels te veranderen zodat dat geen belemmering meer hoeft te zijn. En die "speciale tijd" kan papa natuurlijk ook hebben met gekolfde melk.
    Niet denken dat ik nu van de BVmafia ben :D
    Ik wil alleen maar laten weten dat als dat de reden is voor FV dat er oplossingen voor zijn. Verder moet je natuurlijk doen waar je je zelf goed bij voelt.

5. BrownEyedGirl

Oct 24, 2007
    58
    0
    0
    Limburg
    ik ben ook nog altijd aan het twijfelen, op zich heeft bv vele voordelen maar het enige wat mij tegenstaat is om ergens met je (.)(.) bloot te zitten, dat is echt nix voor mij,

Maarja ergens denk ik, ik kan het proberen, vind ik het echt nix dan stop ik er gewoon mee,

6. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    Dit heb ik ook hoor... Geef nu 3 weken bv, maar kan me nog niet indenken dat ik ergens zit te lunchen met een vriendin in een restaurantje ofzo en dan ff mijn borsten daar eruit haal om mijn kindje te voeden.. Als ik hier thuis zit te voeden en mijn moeder komt langs of mijn zussen, dan vind ik het niet zo erg.. al moet ik zeggen dati k me dan ook niet op mijn allermakkelijkst voel :rolleyes:
    Dus tja, misschien moet het wennen bij mij, of misschien zal ik het nooit in het openbaar gaan doen. Ons kindje heeft nu al een paar flesjes op (kolf)en datr gaat super, dus ik zou ook nog een keer als ik weg ga wat gekolfde melk mee kunnen nemen. Nadeel is dan weer dat ik het dan ook weeru it mijn borsten moet kolven om mijn productie op pijl te houden. Dit vind ik wel lastig... Weet niet hoe het zit als je langere tijd bv geeft, of je dan een keer een voeding kunt overslaan zonder dat je borsten uit elkaar springen en leeglopen, maar momenteel kan ik dus echt geen voeding overslaan, ondanks dat ik al een klein voorraadje melk in de vriezer heb...Want dan loop ik echt leeg... :oops:

7. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Je krijgt er vanzelf handigheid in. Je kunt zo voeden dat niemand je (.)(.) ziet. Er is heel handige borstvoedingskleding te koop (tis alleen niet zo trendy om te zien vind ik, beetje saai)
    Je kunt ook een hemdje aantrekken wat elastisch genoeg is om beneden je borst te trekken. Daarover heen een ruime trui of zo, die over je borst valt en niemand die iets ziet.

Ik geef bijna overal BV, maar ik heb ook wel eens geen behoefte eraan om t in t openbaar te doen. Dan doe ik het gewoon in de auto.

8. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ik geef nu 4 maanden bv....en wilde volhoeden tot 6m...maar daar kom ik van terug. Ik ga door tot 9m! :D Want het is helemaal top (oke de eerste 2 maanden is doorzetten en niet opgeven...maar als je daar voorbij bent ik het feest!) Ze slaapt er ook super op van s'avonds 20.00 tot 7.30 En toen ze de eerste 1½ maand dat niet dee is het voeden s'nachts heel makkelijk (kleintje in bed en aanleggen met een klein lampje aan) Geen gedoe met flessen maken...te kort gemaakt/te heet/te koud :rolleyes: helemaal naar beneden en daarna niet klaarwakker in je bedje liggen ( met bv komt ocitoxine vrij en daar wordt je ligt slaperig van)

Maar als je fv wil geven vind ik dat je daar niet in tegen gewerkt mag worden. Het is jou keus. Maar voor je die keus maakt ga naar een bv info avond met partner. Heel belangrijk...en geef bv een kans ga er van uit dat de eerste 6w ff aanklooien is. En bedenk ook dat je kan kolven zoadat je pantner ook een fles kan geven :D suc6

9. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Je bosten gaan "werken" op de tijden dat er normaal gesproken gevoed wordt. Je kan het wel iets rekken maar geen uren. Het heb al genoeg keren gevoed in een bistro/cafe enzo ( ook 1x met de helss angels op 10 meter afstand hahahaha :D )
    Als je het niet doet wordt je ook zo beperkt ik dingen doen..slapen doen ze overal eten ook dus ik stel me gedekt op (in een hoekje ofzo) en ga ongezellig met me ruk naar de drukte zitten.

Ikea heeft er een speciale ruimte voor :D ....want jah als we als mama's al niet naar de ikea kunnen ;)

10. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    een vriendin van me heeft een tweeling en die hebben 10 maanden bij haar gedronken. en ja borsten gaan hangen hoe dan ook...ook na plastische chirugie...dat heet zwaartekracht :) :) :) (eerlijk gezegt vind ik het toch echt overdreven)
    Het is idd jou keus en misschien heb je nieet genoeg voeding maar je kan natuurlijk altijd bijvoeden. Het is ook goed voor je lichamenlijk herstel. (lees kilos en baarmoeder krimp en fitheid)

11. diana26

diana26 Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    1,149
    0
    0
    gelderland
    Het ging me ook niet om me eigen borsten en dat ze gaan hangen ofzo, dat gebeurt toch wel als je ouder wordt :cry: :) maar dat de gyn(en dat is een man) zelf maar borsten moet nemen om borstvoeding te geven als hij commentaar heeft.En wat de kilos betreft ik was de vorige zwnagerschap de kilos alweer kwijt eer ik aan bv dacht

enne complimenten voor alle dames die zolang bv hebben gegeven, ook al ben ik meer van de fv ik vind het toch knap dat ze het zolang volhouden.

12. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik snap je ook wel hoor...maar je hoort nog best vaak dat ze het niet doen anders gaan ze hangen..en dan denk ik "kom op heeé, dat doen ze nu toch al!" hahaha. Nee ff zonder gekkigheid..ik heb ook me tegenslagen gehad en dat ik riep dat me man de volgende bv gaat geven.

Ik was met 2 weken al me 20 kilo's kwijt die ik aangekomen was...had nog niet veel met bv te maken denk ik zelf. Maar toen andere nog met een rolstoel rond weren gecrossed in het zh liep ik gewoon rustig ondanks me cm's lange knip...denk dat het daarin ook een stukje willen is...en hoe eerder je begint met bewegen hoe eerder je fitheid weer terug is.

wens je alle geluk en sterkte met de 2-ling ;)

13. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Iemand zei iets over fitheid dat BV goed zou zijn, ja om je te slopen een vriendin van mij zag er een jaar lang uit alsof ze overreden was door een vrachtwagen en daarna zonder eten in de cel was gezet, zo mager, en ongezond, en ze wilde perse maar BV blijven geven want ze voelde zich wel okay. Nu is ze gestopt en verklaarde ze zichzelf compleet voor gek zo ongezond dat ze bezig was geweest en werkte voor haar helemaal niet.

Het is trouwens wel een logisch effect dat je borsten iets gaan hangen, ze zijn langer vol (voor een langere periode) dus zetten uit en daarna is die vulling wel dus is het resultaat hangen, wat ook uit zichzelf kan gebeuren natuurlijk maar het vergroot je kansen er wel zeker op.

En ook niet iedereen valt af van de BV op ons forum gaf ze maandenlang BV maar kwam zelfs aan! dus dat zegt ook niets ben ik bang.

Van je BM krimpen ja daar is het super voor, maareh dan maar iets langer die paar dagen merk je in het grote plaatje toch ook niets van.

ALs je BV wilt geven doe je dat omdat je graag die ervaring wilt en je kindje de gezondste voeding wilt geven, maar redenen zoals het is lekker goedkoop vind ik zo'n domme reden, die 10 euro per week die je bespaart als je die niet kan missen had je volgens mij even na moeten denken of je wel aan kids had moeten beginnen..

Denk even aan alle hulpmiddelen bij BV zoals borstcompressen, kolfapparaat, alsnog flesjes als je wilt afkolven, vit D die je bij moet geven, speciale voedingsshirts en beha's e.d. uiteindelijk kost dat toch ook veel geld.

Je wilt graag BV geven omdat je dat mooi lijkt dan moet je er helemaal voor gaan, de ervaring en je kind krijgt het gezondste binnen dat is super, maar je moet er wel 200% achter staan.. (of toevallig mazzel hebben dat alles gaat zoals je wilt, wat zelden gebeurd in dit leven)

ook al zo'n aardige opmerking ik denk dat je gewoon heel erg veel mazzel hebt gehad, misschien op de goede plaats, goede genezing ofzo ik denk niet dat mensen ervoor kiezen om inmobiel te zijn, ik had op een paar mm na bijna een totaaltuptuur, heb mijn rug gebroken gehad (wat kan ik je zeggen na een bevalling niet voordelig werkt) het moet ook wel KUNNEN zijn ipv willen, ik wil heel veel in het leven en haal er het maximale uit wat voor mij haalbaar is met mijn ME/CVS maar het moet ook wel gaan heeft niet alleen maar wat te maken met willen.
    Hetzelfde geldt voor je fitheid terughebben dat ligt ook aan je lichaam, medicatie, hormonen e.d. de ene heeft gewoon mazzel door het snel hun lijf terug te hebben en andere blijven hun leven lang klooien en doen er alles aan wat ze kunnen.

14. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Nou 100% er achter staan...samen met je partner is genoeg hoor alleen heb je ook nog 100x doorzettings voormogen voor nodig.

Ik had een bev. van 45 uur ...en andere zeggen weer dat ik met meer had moeteen relaxen enzo...nou dat ging ook niet vanzelf. (me eigen zus zei dood leuk..nou mijn kind was zwaarder en ik dee er maar 6 uur over!! ggrrrr)

Vind het jammer dat bij alle voordelen weer extreme gevallen met nadelen gegeven.

Er waren namelijk ook dames die "inmobiel" waren waarvan de katether van verwijderd werd want dan kwamen ze teminste een keer hun bed uit. En dat doen ze niet als je echt niet kan lopen. En jah er waren ook dames die niet wilde eten...en zusters maar aandringen. Wat denk je...gaat ze niet eten omdat haar man niet van dikke vrouwen houd ...nou dan ben je verknipt zeg ik je en die vent ook... en jah bij sommige dames, zoals je vriendin, werkt het gewoon niet zoals gewenst...maar dat zegt neit dat jij dat ook zal hebben of je buurvrouw...het gaat vaak beter dan je denk alleen de extreme verhalen hoor je ;)

En idd je moet het wel kunnen...maar ook willen en niet zo snel opgeven...en dat betreft eigenlijk alles in het leven.

Ik denk dat beweging alles met je fitheid te maken heeft ik heb met 4w en 2 d nog alle ramen gezeemt...jah doe er wat langer over nou en?

15. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ook met ingetrokken tepels kun je voeden, vraag maar eens na bij je vk. Je hoeft ook geen hulpmiddeltjes te gebruiken, want de baby zuigt hard genoeg om de hele tepelhof in zijn mond te nemen (als ie te groot is natuurlijk niet, bij mij neemt ie de helft in zijn mond) en dan maakt het niet uit of ze ingetrokken zijn of niet.

Borstvoeding kan in het begin idd even moeilijk zijn, maar oh wat ben ik blij dat ik heb doorgezet! Ik geniet er zo van, die kleine momentjes lekker knus samen, die kleine die vol liefde (lees: honger) naar je kijkt is zo schattig! Ik kreeg de eerste (en de meeste) lachjes tijdens en na de bv, dat was met de fles met afgekolfde melk niet zo. Toen had hij meer krampjes omdat er lucht bij kwam. We hebben zo'n moeilijk begin gehad, zoals ziekenhuisopname van mijn zoontje, te zwakk om bij mij te drinken, dus afkolven, kloven, pijn, beginnende borstontsteking, bekkeninstabiliteit... Ik hoor vaak dat ik zo'n doorzetter ben, want velen zouden in mijn plaats allang gestopt zijn. Maar ik heb niet eens overwogen om te stoppen, hoeveel pijn ik ook had! Ik heb nu eenmaal borsten met een prachtige functie: mijn kindje het allerbeste geven en hij vindt het heerlijk! En nu ik ook :D

16. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    idd ...het is echt doorzetten... en zwaar soms.
    me man heeft een papa-dag en kleine drinkt na wat gegochel bv uit een fles dus papa heeft ook genoeg samen tijd...maar moet er wel bijzeggen dat je partner je echt moet steunen anders kom je misschien niet zo ver.

17. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    @beastie: dat je partner je moet steunen heb je echt gelijk in!
    ik heb af en toe echt van die momenten dat ik het niet meer zie zitten en dan zegt hij doodleuk, nou dan geven we toch gewoon de fles? En dan wordt ik boos ;) ik wil niet zo snel opgeven, weet dat het in het begin moelijk kan zijn en echt niet altijd even leuk is... enzovoorts.... MAar ik ben blij en trots dat ik het toch vol hou! Ondanks de nodige kloofjes en momenteel nog supergevoelige tepels geniet ik echt van de voedingen
    (als hij geod drinkt, anders ben ik gelijk bang dat hij te weinig krijgt ;) Mijn dochter was een hele slechte eter, ik moet nog leren accepteren dat hij de ene keer gewoon meer drinkt als de andere keer zonder meteen te denken dat hij te weinig krijgt..)
    Het is zo mooi om dat kleine ventje met zijn handje op mijn borst gulzig te zien drinken! Echt zoo schattig!
    Maar soms is het wel lastig dat mijn man er zo makkelijk over denkt, maar aan de andere kant ook wel fijn om te weten dat hij het geen probleem zou vinden om over te stappen als ik het niet meer zie zitten.. Het is maar net hoe je het bekijkt ;)

18. Lumea

Lumea Fanatiek lid

Nov 16, 2008
    1,508
    0
    0
    Hoi Moonlight,

Als je er nog niet uit bent: probeer dan eerst borstvoeding te geven. Overstappen op flesvoeding kan namelijk altijd nog. Als je begint met flesvoeding, is het heel moeilijk om terug te gaan op borstvoeding geven (relacteren).
    Bereid je wel goed voor want het gaat vaak niet zomaar vanzelf. Volgens mij omdat we de kunst vh borstvoeden een beetje verleerd zijn.
    Een aantal manieren om voor te bereiden: boek lezen (Een boek zoals bijvoorbeeld 'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen zou een idee kunnen zijn). Een ander goed middel is om eens op www.borstvoedingsforum.nl te kijken. En laat je niet afschrikken door het aantal langvoedsters. Veel mensen daar (ook langvoedsters) willen graag raadgeven, ook als je niet van plan bent om heel lang te voeden. En een cursus volgen over borstvoeding is natuurlijk aan te raden.

Ga ervoor zou ik zeggen. En als dan na een tijd na je bevalling blijkt dat je het heel vervelend vind (o.a. ivm je tepels) dan kun je alsnog stoppen toch?

En wat betreft je laatste vraag: natuurlijk kun je na de bevalling kiezen voor meteen flesvoeding. Uiteindelijk is het jouw beslissing meis. Geniet van je zwangerschap!

Sterkte met beslissen!

19. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    En dat is zeker iets om trots op te zijn ;) ..weetje straks gaat het alleen maar makkelijker..en daarna misschien wel geheel vanzelf :eek:

En misschien zegt ie dat wel om boos te maken en door te laten zetten..het werkt wel bij je ;)

20. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Heel goed, gewoon proberen zou ik zeggen! En laat je niks aanpraten, als je het niks vindt, niet doen.

Met de borsten bloot was voor mij persoonlijk geen overweging om geen borstvoeding te geven, ik heb nog nooit echt borsten gezien als vrouwen in het openbaar (en zo vaak gebeurt dat ook weer niet dat je in het openbaar moet voeden) zaten te voeden.

Heb je geen andere redenen om het niet te doen? Weet ik niet hoor. Maar redenen verzinnen is jammer, als je het gewoon niet fijn vindt doe je het niet.

Share This Page