Ik twijfel nog steeds....borstvoeding of flesvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by moonlight159, Nov 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Juist!

Onze dochter was in het begin niet sterk genoeg om BV te drinken. Ik kolfte tot ik erbij neerviel. Melkproductie liep terug, dus dan moet je vaker kolfen, ik zat elke twee uur een half uur te kolfen (10 ml per half uur, wow), en dan ook de kleine eten geven, schone luier, zelf even snel eten en soms onder de douche doorrennen. Hoe veel uur denk je dat ik nog sliep op een dag? Terwijl een kraamvrouw ook veel moet slapen.... Ik ben ermee gestopt.

BV is goed zolang kind én moeder er wel bij varen.

Laten we allemaal blij zijn dat we schoon drinkwater hebben en goede babyvoeding, zodat we een keus hebben.

2. Beastie

Beastie VIP lid

Jul 9, 2007
    10,314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    De laatste zin vind erg goede opmerking: Bravo! =D> :D

3. acnaib

acnaib Bekend lid

May 19, 2008
    560
    1
    0
    Moeder
    Dongen
    Is het waar; voor degene die er al ervaring mee hebbe; dat je van borstvoeding geven slappe theezakjes krijgt?
    Of is dit ook gewoon iets wat je krijgt of niet?

4. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ze zeggen het wel Bianca, dat je theezakjes kunt krijgen hahahaha.

5. acnaib

acnaib Bekend lid

May 19, 2008
    560
    1
    0
    Moeder
    Dongen
    Dat staat me dan wel echt super tegen :(
    Of ben ik dan egoistisch? :oops:

6. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee hoor onzin.

@imd.. ik ben weer op mijn eigen gewicht van voor de zwangerschap en blaak van gezondheid. Dus nee, bv trekt echt niet alles van je. Als je goed blijft eten en voor je zelf zorgen is er niks aan de hand.

En ook ik heb 12 keer op een dag gevoed..

7. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb zelf van deskundige gehoord en ook gelezen dat je een beetje 'theezakjes' kunt krijgen als je gaat STOPPEN met het geven van borstvoeding dus het kan WEL!

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Die theezakjes kun je ook krijgen als je geen borstvoeding geeft. Dat heeft meer te maken met het feit dat je borsten heel groot worden en daarna weer ontzettend krimpen dan met het feit dat je borstvoeding zou geven.

9. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Precies.. de bv is hier niet de schuldige van.
    Maar hormoon schommelingen en het groeien van je borsten.

10. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik heb drie kids bv gegeven en heb er echt geen slappe theezakjes aan over gehouden hoor.

Ook heeft geen van de drie kids me opgegeten. Ik heb altijd goed op mijn eten gelet, veel rust genomen en veel gedronken.

Wat niet wil zeggen dat het niet kan, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Denk goed na over bv/fv lees je in. bezoek info avonden. praat met je partner en maar ZELF een keuze. Laat je keuze niet afhangen van meningen van derden.

Fv is zeker een goed alternatief alleen vind IK bv net iets beter. ;)

11. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Ik heb BV en heb geen theezakjes aangehouden, mijn zus heeft juist GEEN BV gegeven en heeft wel theezakjes.. Het is maar wat jij wilt geloven....En ook zou ik theezakjes van krijgen zou ik het weer doen...Want ik vind het heerlijk hoe moeder natuur zijn werk doet... En ik geniet ervan....

Groet Jeanney

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier 9 maanden bv gegeven, toen had ik helaas geen melk meer door mijn 2de zwangerschap, en geen thee zakjes hoor.

de opstart was moeilijk, maar ik wilde graag volhouden. ik heb geen cursus gevolgd voor die tijd en dat had me met mijn moeilijkheden ook niet kunnen helpen, ik deed alles volgens het boekje, had een prima productie en Sven dronk als de beste.

ik heb heel veel in het openbaar gevoed en zie het ook veel vrouwen doen en weet je, je ziet nooit blote huid! ik niet tenminste. je hebt speciale voedingskleding die goed verhult en makkelijk werkt.
    ik draag altijd het liefste gewone kleding en ook dan is er niemand die iets ziet hoor.

bij de volgende gaan we er dan ook zeker weer voor.

ik kan alleen maar zeggen: probeer het eens. niet meteen eerste dag in paniek raken als het niet helemaal goed gaat en gek voelt, dat is heel normaal.
    als het niet wil of als je je er echt niet prettig bij voelt is die fles zo gemaakt. ik weet nog wel dat ik het een geweldige ervaring vond, de eerste keer een kleintje aan de borst. voelde heel raar, maar ook héél close! dit was iets wat niemand anders hem geven kon en dat geeft toch iets speciaals.

doe waar jíj je prettig bij voelt en maak je er vooral niet teveel zorgen over!

13. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    2,838
    71
    48
    ohhh meiden het zo fantastisch borstvoeding! ik zou het gewoon probren eb is het niks dan stap nje toch gewoon over.het is echt ht proberen waard!

14. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Zoals je aan mijn banner kan zien zijn we grote fans van borstvoeding. Maar goed, dat zal niet voor iedereen zo zijn. Mijn ervaring is dat het hard werken is in het begin, maar dat het al snel steeds makkelijker wordt. Al geef je maar een paar dagen borstvoeding, geef je je kindje toch een eerste dosis levende antistoffen en heb je gezorgd dat je kindje de eerste poep makkelijk kwijtraakt. En zoals al meerdere vrouwen gezegd hebben, stoppen kan altijd nog. Over voeden in het openbaar: heb ik niet vaak gedaan. Niet omdat ik dat niet wilde want daar schaam ik me niet voor, maar mijn dochter was veel te onrustig om in het openbaar te drinken. Ze was erg snel afgeleid. Als je ergens bent en je kindje heeft honger, is er altijd wel een plekje te vinden om rustig te voeden. Heb nog nooit problemen gehad. Oh en hier nog prima tevreden over mijn borsten hoor ;)

15. kate77

kate77 Lid

Nov 15, 2008
    82
    0
    0
    Hoi,
    Ik twijfelde bij mijn eerste zwangerschap precies om dezelfde reden! Uiteindelijk heb ik met mezelf en met mijn man afgesproken dat ik het pas na de bevalling zou beslissen. Toen ik mijn dochtertje in mijn armen had, was ik nog steeds niet overtuigd maar heb voor BV gekozen. In het ziekenhuis niet zo'n goede begeleiding gehad. De kraamhulp thuis deed het beter. Toch vond ik het heel naar dat zij zo dicht bij mij kwam en dat ik steeds met de borsten bloot moest. Ik heb het ruim 2 weken volgehouden en toen overgestapt op flesvoeding. Ik ben heel blij dat het zo gegaan is. Ik weet nu wat borstvoeding geven is. Ook met een korte periode krijgt je kindje juist die eerste weken afweerstoffen van je binnen. Ik denk dat het belangrijk is dat je niet te gehaast een beslissing neemt, dat je partner achter jouw beslissing staat en je hierin steunt richting jullie omgeving (bijv. als ze in het ziekenhuis aandringen terwijl je niet wilt, zal hij voor jou op moeten komen). Ga je eigen grens niet over!

16. Niet meer actief

Wat een discussiepunt kan dit worden :)
    Ik heb mijn 3 jongens allemaal een jaar aan de borst gehad en met veel plezier.
    VOnd het zelfs jammer om af te bouwen, gewoon omdat dat juist de hele intieme momentjes zijn die je met je kindje deelt.
    Het voordeel van borstvoeding vond ik ook, dat je niet je pasgeboren kindje door iedereen de fles kon laten geven, het voeden bleef dan lekker van jezelf.
    (heel egoistisch misschien, maar een vriendin van me klaagde dat iedereen steeds de fles wilde geven, en zij durfde dat niet goed te wijgeren)
    Ik voedde overal, en je hoeft echt niet met je borsten bloot, ook voeden kan je discreet doen hoor!

Als je voor flesvoeding kiest, is daar ook een goede reden voor en ze worden echt niet minder gezond daardoor!
    Wat wel het meest belangrijke is, mede voor de weerstand in het begin is de eerste moedermelk, het colostrum.

Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou zeggen, na de geboorte even aanleggen om het gevoel te hebben gehad, voel je er niets voor dan is de fles toch een prima alternatief?

17. Bri

Bri Niet meer actief

Goed punt: iedere dag BV is de moeite waard. Dus zelfs al probeer je het maar een paar dagen, dan hebben ze toch al superwaardevolle stoffen binnengekregen. En als je het niets vindt (of als het niet gaat) kun je dan ook nog overstappen naar flessen.

Ik ben er heel onbevangen aan begonnen: ik wil het proberen, kijken of het lukt. Toen het eenmaal aardig op gang was, besloot ik door te gaan tot ik weer ging werken. Toen ik weer ging werken, besloot ik door te gaan tot ukkie 6 maanden was. En nu is hij 7,5 maanden en krijgt nog steeds 3 tot 4 keer per dag lekkere mama-melk!

18. siken

siken Actief lid

Sep 12, 2006
    179
    0
    0
    Antwerpen
    BORSTVOEDING is het beste,mijn dochter is 17 maanden oud en is nog nooit ziek geweest,mijn neefje heeft nooit BV gehad is altijd ziek,angina,griep,bronchitis,buikloop en noem maar op,moet twee keer per dag inhalator gebruiken,anders zit hij te piepen,zijn longen,en hij is 14 maanden oud,en zijn moeder is altijd bezorg om hem,laat hem nooit koudgekleed lopen,dus BV is beste medecijn tegen alles,ik heb totaal geen respect voor moeders die geen BV geven omdat ze het moeilijk vinden,en omdat het vaker moet dan FV,onzin....Ik geef nog steeds BV,ik kan me moeilijk voorstellen dat ik op een dag moet stoppen,dat is een ramp voor me!en voor jou kind is het beste,denk aan u kind!als je geen melk hebt dan moet je het laten komen,er zijn genoeg middeltjes,er zijn speciale korrels in de apotheek die je na het eten moet in water oplossen,volgende dag zitten jou bosten vol met melk,dus geef het niet op als het na 3 of 4 dagen nog geen melk komt,bij me was op 4 dag,maar ik bleef haar om de 2 uur borst geven en het kwam en in heel goede kwantiteit en kwaliteit....

19. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Wat jij hier schrijft vind ik dus echt pure onzin, ik ken kids genoeg die ook nooit een dag zijn ziek geweest met FV en ook kindjes die altijd ziek zijn met BV het is ook een groot deel genen, hoe jouw kindjes is en hoe je ermee omgaat. Dat is toevallig een heel ziek en ongelukkig kindje pakken en vergelijken met een heel extreem gezond BV kindje.

Jij kan en mag niemand zomaar beoordelen en zeggen dat je geen respect ergens voor hebt als je niet iemand kent (dat heet kortzichtig en oppervlakkig) ik vind met 17 maanden BV geven eigenlijk niet zo al zou ik BV geven zou ik 9-12 maanden echt de MAX vinden, je kan het ook andersom zien, misschien heb jij het gevoel van afhankelijk wel meer nodig als andere moeders?) VOORAL omdat je zegt dat JIJ het een ramp zou vinden als je moest stoppen, voor wie doe je het dan uiteindelijk?

Trouwens BV moet je meer (vaker) aanbieden als FV dat is nu eenmaal een feit dus geen onzin je moet er ook maar de tijd voor hebben, sommige van ons hebben geen verlof omdat er gewerkt moet worden.

Ik ben nog altijd van mening dat ondanks dat BV voedingswaardetechnisch het beste is maar een happy mama is een happy baby en dat is ook heel wat waard, dus proberen ben ik helemaal voor maar doorgaan tot het echt niet meer gaat absoluut niet je verpest heel je kraamtijd als je zo denkt..

20. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    AMEN

Share This Page