Koortslip, de tweede al binnen paar weken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Birdie, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Hoi hoi,

Had een paar weken geleden na een verkoudheid weer es een koortslip. Deze was vrij snel over (gebruik altijd van blaasjes die je er overheen kunt plakken). Maar na een week ongeveer begint er een andere koortsuitslag op mijn lip, waar ik die anders nooit heb! Ook heb ik anders nooit zo snel weer een koortslip.

Zijn er meer meiden die dit ook hebben?

Het moet haast wel door de zwangerschap komen, al ben ik helemaal niet misselijk (ook nooit geweest) en eet ik erg veel fruit en groente. Ik hoop niet dat die koortslip nu terug gaat komen of andere delen van mijn lippen aanvalt. Bah.

Zovirax helpt mij nooit, ik hoorde nog een tip van iemand om er urine op te smeren, maar dat vind ik niet zo'n lekker idee. Zijn er nog andere (huis)middeltjes die kunnen helpen?

Groetjes,
    Jolanda

2. mamavanro

mamavanro Bekend lid

6 apr 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Hoi Hoi,

Ik heb ook net 2 koortslippen achter de rug....ik smeer er altijd tandpasta(aquafress) op...naar mijn idee werkt dat wel goed...het droogt de koortslip uit...Wel vervelend he die koortslippen, maar helaas kun je er weinig aan doen :( ..als je er eenmaal gevoelig voor bent komt het altijd terug...
    Succes :D

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoi Jolanda,

Ik heb ook af en toe last van een koortslip, ik heb t nu 2x in de zwangerschap gehad.

Je weerstand is lager in de zwangerschap, vandaar dat je dus ook sneller een koortslip krijgt. Voor je kindje kan het in de zwangerschap geen kwaad, maar als hij/zij straks geboren is wel.

Ik gebruik meestal helemaal niets speciaals om erop te smeren/plakken en in de zwangerschap al helemaal niet.
    Zovirax (en andere antivirale middelen) is een geneesmiddel, schadelijkheid is niet te verwachten, maar gebruik tijdens zwangerschap/BV wordt i.p. afgeraden.
    Ik heb die lippads nog nooit gebruikt, ik weet niet of er iets speciaals in zit, in dat geval zou ik ze ook niet gebruiken.

Urine erop smeren, dat heb ik nog nooit gehoord en wat een smerige tip!
    Laatst hoorde of las ik ergens van een soort stick die je op het opkomende blaasje moet houden en hem verwarmd ofzo, waardoor hij niet doorbreekt.
    Verder hou ik het altijd gewoon vet met vaseline of een andere vette creme, zodat mijn lip niet constant gaat bloeden.

4. suusvdw

suusvdw Actief lid

25 jun 2008
    475
    1
    0
    verpleegkundige
    Noord-Brabant
    Hoi Jolanda,

ik geloof dat je helemaal geen zovirax mag gebruiken als je zwanger bent.
    Dat vertelde de verloskundige tegen mij in een van de eerste gesprekken. In zovirax zou te veel hormonen zitten en die zijn niet goed voor de baby.
    Normaal heb ik regelmatig last van koortslippen, maar nu gelukkig even niet. Wat bij mij helpt is: een soort gel voor de koortslip, die hem uitdroogt. Ik kan helaas niet op de naam komen. Verkopen ze bij de apotheek, de apotheek gaf ook aan dat deze beter helpt dan zovirax. En dat is ook zo bij mij. Maar ik weet ook niet of je dat mag gebruiken tijdens de zwangerschap.

gr Suzanne

5. ancie

ancie Bekend lid

17 feb 2007
    514
    0
    0
    ja doordat je zwanger bent is je weerstand heel klein en vooral met dit weet heb je daar veel sneller de aanleg dan voor
    goed invette die lippen en als je naar buiten gaat ook goed invetten en je heel warm aankleden

liefs ancie

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een koortslip is altijd lastig, maar tijdens de zwangerschap niet gevaarlijk voor de foetus. Wel voor de pasgeboren baby.
    Ook als je tijdens de bevalling een actieve infectie hebt, zal je met een keizersnede moeten bevallen.
    Erazaban (zelfzorgmiddel) kan je veilig gebruiken tijdens zwangerschap.

7. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb nu een koortslip... is het echt zo dat ik dan een keizersnede zal krijgen mocht ik gaan bevallen nu...?!

8. zogelukkig

Ik was van de week mee naar de vk met mijn beste vriendin die ook zwanger is. Zij heeft heel vaak koortslippen en nu helemaal. De vk vertelde dit en we zaten te klapperen met onze oren! Ik heb het naderhand nog opgezocht op internet en het blijkt echt zo te zijn helaas.
    Vraag het anders maar even na aan je vk! ;)

9. suusvdw

suusvdw Actief lid

25 jun 2008
    475
    1
    0
    verpleegkundige
    Noord-Brabant
    Ik heb er nog nooit van gehoord dat je een keizersnee krijgt als je een koortslip hebt.
    Volgens mij kan je gewoon bevallen.
    Je moet alleen extra voorzorgsmaatregelen treffen bij de verzorging van je baby.
    Maar het lijkt me sterk als ze door een koortslip overgaan op een keizersnee.

10. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mmmm was eindelijk van die keizersnede af haha, de kleine heeft heel lang in stuit gelegen, nu goed, geen keizersnede.. maar wel een koortslip... nou ja ze moet nog ff blijven zitten!
    Zal het vanmiddag eens navragen aan de Gyn!

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Nou ik had een week voor de inleiding een koortslip en mocht gewoon thuis bevallen zelfs (als ik geen medicatie had o ingeleid werd) je mag alleen niet met je baby knuffelen, mondkapje voor e.d. (toen onze beeb een paar weken was had ik er ook weer een, dus zo'n patch erop en geen direct contact, goed handen wassen e.d.) dus je moet wel heel erg uitkijken maar ik mocht gewoon normaal bevallen..

even navragen dus ik had er nog nooit van gehoord en had ze wel elke maand bij mijn eerste zwangerschap (ik ga nu niets zeggen over deze zwangerschap anders moet ik afkloppen haha)

12. zogelukkig

Ja doe dat, ik ben benieuwd! Mijn vriendin loopt niet bij de gyn en wou er wel een afspraak mee om dit dus na te vragen, want zij wil echt geen ks!
    Dus bij een actieve infectie.

13. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ok als ik vanmiddag thuis ben zal ik de reactie van de Gyn. vertellen!
    Ben wel erg benieuwd nu haha!

14. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Wat een vraag al niet kan oproepen, ben ook benieuwd!

Hier jeukt ie verschrikkelijk, bah, hoop niet dat dit zich elke maand gaat herhalen! :(

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik had dat idd ook ergens gelezen, keizersnede bij actieve koortslip binnen 2 weken voor de bevalling of iets dergelijks.
    Maar op een andere site vond ik weer dat het alleen zo was als het de eerste keer was dat de vrouw een herpesinfectie doormaakt...
    Als je nl al eerder in de zwangerschap een koortslip hebt doorgemaakt, zou de baby wel (genoeg) antilichamen hebben opgebouwd/meegekregen van moeders.
    Zal es kijken of ik dat nog terug kan vinden.

Maar ik vind dit sowieso wel best een scary gegeven... Ben ook erg benieuwd naar de mening van je gyn.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Kan het niet meer terugvinden, maar volgens mij ging het erover dat bij een eerste actieve koortslip tijdens de laatste weken voor de bevalling, het mogelijk was dat de vrouw dan ook herpes in het geboortekanaal kon hebben, maar dit nog niet zichtbaar zou zijn ofzo. Vond t wel een beetje dubieus...

Ik kan nu alleen zo snel vinden dat bij een actieve herpes genitalis infectie voor de bevalling een KS gedaan moet worden. Maar zelfs hiervoor is de richtlijn aangepast, lees ik hier:
    http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2438

Hm, dat scheelt. Ik denk dat je dus met een normale koortslip niet bang hoeft te zijn...

Alleen niet zoenen en goed handjes wassen bij de zuigelingen als je een koortslip hebt.

17. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Om nog even terug te komen op je vraag.
    Ik gebruik altijd Prevner is echt super spul, je kunt het zelfs gebruiken ter voorkoming van een koorstlip.

18. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Prevner? Nooit van gehoord, waar kun je dat kopen?
    En helpt het ook als je al koortslip hebt?

19. bianc

bianc Fanatiek lid

30 nov 2005
    2.251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hello ladies!

Nou hier het antwoord van de Gyn. " je mag gewoon op natuurlijke wijze bevallen als je een koortlip heb, alleen na de geboorte moet je oppassen met kusjes geven enzo, heel goed alles ontsmetten, een mondkapje is ook niet nodig, kindje schrikt zo hard dan als mama in de buurt is en ff wil knufflen! "
    Gewoon oppassen en heel hygienisch zijn, verder niets aan de hand gelukkig!

Hoop dat het duidelijk is!
    iedereen verder succes met de koortlip, bah het zijn rotdingen!
    xxx

20. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Prevner kun je gewoon bij de drogist (kruidvat, etos, da etc) kopen. En het werkt idd ook als je hem al hebt

Deel Deze Pagina