Hira, omdat ik het een mooie naam vind en Elif regelmatig om me heen hoor. Ik hou van appart en vind meestal leuk wat anderen niet leuk vinden dus of je aan mijn mening veel hebt weet ik niet.
Ik hoor deze inderdaad erg vaak voor Turkse/Koerdische kindjes en zou zelf dus eerder voor Hira kiezen. Ik vind Hisa (staat op onze lijst voor een toekomstig NL-Turks/Koerdisch kindje) zelf wat zachter, maar dat is officieel een Japanse naam Super mooie betekenis maar vind de schrijfwijze echt te ingewikkeld. Mirima zou ik al beter vinden, maar vind ik niet zo mooi staan.
Andere ideetjes nog: Ajda (Filiz) - spruit (uitspruitsel) scheut Alîn Ara Arîn - als/uit vuur Ariya - ariër, uit vuur geboren Aska Aşna - gedwaald?, blootgesteld? Avîn Awira - interessant, oogopslag? Azû Berdil - liefste, lieveling, blouse? Berfîn - sneeuwklokje Besna Bezma Canan - liefste, lieveling, levend wezen Dicle Dila - hartelijk, oprecht, gewillig Dilara - geliefde, lief, sereen, ontspannen Dilşa - vrolijk, gelukkig, succesvol, lekkernijen, genot ? Elind Enwa Esmer Esrîn Ezcan - bevestigd? Ezîn Ezma Fîrya - kwast?, borstel? Gulîn Hana - geluk(zaligheid) Havîn - zomer Hêlîn - (vogel)nest(je) Hêvî - hoop, hopen Hinar Jale - dauw Jêla, Jêlî Jînda, Lîva - sauna?, levend, levendig Jiyan - leven?, overleven? Kaja Kajîn Kanî - lente?, voorjaar? Kevî - naad? Kinê - klein, tenger Lale, Lîloz - tulp Lorîn, Lorî - slaapliedje (lullaby) Malîn Medya - media?, land van de Meden?, mediterraanse landen? Mendê - repareren, herstellen, overleven, fort, vestingwerk, versterking, verschansing ? Mîhrîvan, Merîvan - meelevend, zacht, onbaatzuchtig, belangeloos Mîna - zoals, gelijk aan Mircan Narîn - elegant, gevoelig, breekbaar / vaag?, onbeduidend? Naza - ingetogen, terughoudend, schuchter, bedeesd, bescheiden, koket, zedig, preuts Nêrgiz - narcis? Nesrîn Nilufer (Nilüfer) - waterlelie Nîna Nîruj Nîyan - plan, intentie, bedoeling, van plan zijn ? Novîn Nuşa Robar - rivieren / riviertjes, beken ? Roj - dag / zon Rojbîn - bekwaam, deskundig, ervaren, heeft het licht gezien Rojda - zonsopkomst Rojîn - zo mooi als de zon / drijven, zweven ? Rona - intellectueel, voorlichter, verlichter Roza - rozenkwarts, roze diamant Rozerîn - heldere als gouden zon, dageraad, waar de zon opkomt Rûna Şana - hoofdkwartier? / schrijfmachine ? Sera - paleis Şirîn Suz - beloofd? Suzan Tara Vîan / Viyan - verzoek, wens, testament Waja Yasemîn - jasmijn Zara Zera - manen? Zarîn - het gevaar / de gevaren? Zerîn - de (fel)begeerde? Zêrîn - goud? Zerya, Derya - zee Zîlan Zozan - plateau, prairie?
Ja echt moeilijk naam kiezen ik vind ze allebei mooi maar ze hebben Alletwee nadelen: elif kom heel vaak voor en hira is niet zo mooi als je het zeg maar uitspreekt, het lijkt op hier weet je wel. Maar ik zoek dus een naam dat niet heel vaak voorkomt, dat een mooie betekenis heeft en de uitspraak moet ook natuurlijk mooi zijn alleen ik kan het gewoon niet vinden.. Ik ben ook heel kieskeurig en 't is me eerste kindje daarom misschien
Ik heb een hele mooie naam gevonden en ik denk dat dit 'm wordt! Sara Betekenis: Prinses in het Hebreeuws en in het turks betekent het zuiver, puur en schoon. Ik vind vooral de betekenis heeel mooi. Wat vinden jullie ervan? Is het niet mooier dan Elif en Hira. Ik vind van wel