Mijn zoontje Sam is 14 en halve maand. Hij kan zich nog niet optrekken en is sowieso laat in zijn ontwikkeling. Hij tijgert pas sinds hij 12 maanden is kan nog niet zelf gaan zitten en al helemaal nog niet optrekken dus. Nu heb ik de box sinds een maand ofzo weggehaald, omdat hij alleen maar als opslagruimte gebruikt werd. (omdat Sam moest leren kruipen moest hij zoveel mogelijk op de grond van de fysio dus zat Sam nooit meer in de box.) Nu zei mijn moeder vanmorgen dat ik de box terug zou kunnen zetten zodat Sam aan de box kan leren optrekken. Dit heb ik vanmiddag gedaan en het geweten. Sam was helemaal over zijn toeren in die "enge" box! Hebben jullie tips van hoe ik het Sam kan leren (zich optrekken)? Zou hij gewoon even moeten wennen in de box? Of ben ik hier te laat mee? Sam krijgt trouwens ook fysio, maar die komt pas weer over een week of drie en ik zou het wel leuk vinden als Sam nu eens vooruitgang boekt.. Alvast bedankt voor tips!
Zou het misschien een idee kunnen zijn om hem zich aan je handen te leren optrekken? Dan is mama lekker in de buurt en nog een leuk spelletje ook! Succes iig! Groetjes Jessy
Hallo Jessy, Bedankt voor je antwoord. Aan mijn handen optrekken kan hij al een tijdje, alleen onderneemt hij niks om het ergens anders aan te doen. Inderdaad mama moet wel in de buurt blijven, maar dat doet ze ook. Ze zit pal naast de box
Het je geen traphekje? Bij ons zit hij in de kamer en daar gingen ze hier ook altijd aan staan. En aan de tafel of bank kan hij volgens mij ook prim leren optrekken maar dan moet hij wel eerst op zijn knietjes durven anders is dat nog te hoog. Of aan een loopauto maar dat kan niet alleen, want die dingen wegen niks. Die moet je dan weer beet houden. Nou succes ermee. Persoonlijk zou ik hem niet meer in de box doen als hij zo van streek raak.
Ja heb ik straks ook geprobeerd. Werd hij ook giftig van. Ik vind het trouwens wel fijn dat jullie meedenken!
Dean trekt zich eigenlijk overal aan op, dus hoeft niet perse de box te zijn. Misschien een beetje helpen wanneer hij het probeerd? Of hem een beetje lokken met een speeltje?
Traphekje heb ik alleen boven en hij kan nog niet op zijn knietjes, maar hij schuift wel sinds kort zijn knietjes onder zijn lichaam. Maar echt op handen en knieën kan hij nog niet, behalve als hij heel pissig is! Ik heb wel een blokkenkar (zware) waar hij samen met mij achter kan lopen, maar hij moet zich eigenlijk eerst optrekken toch?
Zou gewoon de box laten staan, over een paar dagen is hij eraan gewend en vind hem dan niet eng meer. Succes hoor, hopelijk begint hij zich gauw op te trekken!
Wat jouw zoontje doet doet de mijne ook.. Ze zijn gewoon nog te zwak in de armpjes om zichzelf op te trekken of echt te gaan kruipen. Ik heb een goeie en leuke oefening van me fisio gekregen: Je gaat op de grond zitten met de benen over elkaar heen en daagt hem uit met een speeltje, blokje etc.. hij moet zich dan optrekken om bij het speeltje te kunnen komen (je kunt hem helpen als het nog niet lukt je hand tussen zn benen houden en klein zetje mee geven)... Zodra hij boven over je been hangt geef je het speeltje over of je haalt het speeltje voor hem langs zodat hij moet draaien.. Zo komt hij dan in zitstand. Ook kun je hem uitdagen om het speelgoed vanuit de 'lucht' te pakken. Zo moet hij zich opdrukken om het speelgoed te kunnen pakken. Ow ja, de mijne moest meters maken! Dus ik zou hem zoveel mogelijk laten tijgeren en uitdagen met speelgoed. Mijn zoontje heb ik dus ook weinig in de box.. alleen s' ochtends een half uurtje en s middags een half uurtje als dat lukt Succes! Gr, Diana
Hij stond eerder tegen de bank en de tafel dan de box Eerste waar hij stond was het camping bedje bij oma. Eigenlijk staat hij pas sinds 4 dagen ook echt in de box.
Hier begon het optrekken tot staan ook bij de salontafel en bank. In de box was lastiger, want dan heb je verticale spijlen. Die horizontale van het tafelblad was een mooie houvast. Ik merk hier ook dat die motoriek soms opeens stilstaat, maar dat iets anders dan sterk ontwikkeld. En opeen gaat dan de motoriek weer een sprong maken. Ik denk dat we hier nu tegen het loslopen aanzitten, maar dat is ook even afwachten wanneer die fase begint.
Eva trok zich voor het eerst op in de box, aan de verticale spijlen dus. En al snel deed ze het ook in haar bed, dus dat is ook een mooie plek om te oefenen . Of de box echt nodig is om te gaan staan, geen idee. Misschien kan je proberen eerst de box weer leuk te maken, door leuk speelgoed erin te leggen/hangen en eerst met hem te spelen. En als hij zich vermaakt dat hij misschien wel verder om zich heen gaat kijken en zich proberen op te trekken.
Bedankt, hier ga ik even mee aan de slag. Sam is inderdaad nog erg zwak in zijn armpjes, maar als als iets te moeilijk is voor Sam heeft hij al snel zoiets van laat maar... Maargoed ik ga het even proberen.. Dank jullie wel voor jullie antwoorden en tips!
Ik heb het vandaag op die manier geprobeerd en het lukte hem al een beetje! Niet te geloven. Hij glijdt alleen nog een beetje uit, maar heeft al wel het idee door. Dus met een beetje hulp kan Sam nu op mijn schoot klimmen! Jippie!