Al bijna 4 maand geef ik vol trots borstvoeding, sinds vandaag wil ze plots geen melk meer drinken bij mama en wil ze enkel een flesje. Ik ben met 3 maand moeten overstappen op overdag flesvoeding en savonds en smorgens borstvoeding, dit ging een maand goed en nu plots weigert ze de borst. Ze krijst zeer luid en is enkel te stoppen wanneer ze een flesje krijgt. Waarom wil ze plots geen borstvoeding meer? Vroeger wilde ze veel liever de borst dan de fles en dronk ze zelfs haar flesje niet leeg zodat ze bij mij kon drinken en nu... ik ben er echt het hart van in. 4 maanden heb ik geknokt en genoten van die borstvoeding en nu plots is het gedaan, wat doe ik verkeerd? groetjes een radeloze mama
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is tepelverwarring, wat (zoals ik net gelezen heb ergens) geen echte verwarring is, maar meer het feit dat baby'tjes meer moeten "werken" voor hun melk als ze uit de borst drinken. De melk komt veel gemakkelijker uit een flesje... Of er echt een oplossing voor is, dat weet ik niet, maar wat je in ieder geval wel kunt (en moet!) doen, is afkolven! Zo krijgt je kleintje nog wat bv binnen, en kun je zelf langzaam je productie afbouwen. Anders krijg je mss wel borstontsteking! Er zit trouwens ook bij veel mensen rond 4 maanden een dip in de melkproductie, dus misschien moet je meisje juist nu ook wel meer moeite doen om uit je borsten te drinken. Dan is het nog extra veel werk voor haar, en ze weet dat er ook een andere optie is... Ik heb geen oplossing verder, helaas...
Rond 4 maanden spelen je zwangerschapshormonen helemaal geen rol meer bij de melkaanmaak en werkt je melkproductie helemaal op 'vraag en aanbod'. Omdat je kindje maar 2x per dag bij je drinkt zijn je borsten waarschijnlijk zo'n beetje in een slaapstand geraakt, waardoor de melk er langer over doet om toe te schieten (waardoor je dochter ongeduldig kan worden) en zal er misschien ook te weinig melk uit komen om je dochter tevreden te krijgen. Ik zou eens een goede regelperiode inlassen met dochterlief (4 maanden is een typische leeftijd voor regeldagen), lekker samen in bed, ontblote bovenlijven, veel huid-op-huidcontact, veel knuffelen en haar veel de borst laten zoeken. Als het je lukt om 2 dagen (bijvoorbeeld een weekeinde) elke 2 uur aan te leggen zal je dochter veel tevredener zijn als je daarna op je vaste tijden de borst aanbiedt. Als aanleggen lastig is kun je ook overdag tussentijds gaan kolven.