Laris, bij mij keken ze bij de 12weken-echo (dus gewone termijnecho) ook of de blaas en maag aanwezig was, of het een goed hartritme was, de hoofdomtrek en de groei, en de armpjes en beentjes. Volgens mij doen ze dit altijd bij de termijnecho want ze vulde dit ook in op het echoformulier.
Bij onze dochter werd het combi onderzoek met klem aangeraden door het zkh terwijl ze pas 20 is. Dit had mede te maken met het feit dat ze zelf gehandicapt is (hart). Dus meegewerkt en veel, zeer veel spanning. Omdat ze zwanger van een tweeling was kreeg ze ook twee verschillende uitslagen per brief en niemand van ons wist hoe je dat moet lezen,weer veel spanning dus. Volgende dag bellen en het was oke..pfft. Daarna moest er een genetisch onderzoek plaatsvinden en weer w88 op uitslagen en weer veel spanning. Nu na 19 wk zwangerschap wordt ze eindelijk met rust gelaten behalve dan dat ze om de 14 dagen een echo krijgt. Uit alle onderzoeken is niks naars te voorschijn gekomen maar al die weken in de stress lijkt me ook niet echt goed. Als het dus niet 'moet' zou ik het zeker niet laten doen!!
Ow ja, dat kan goed zijn hoor! Maar ik had mijn termijnecho al bij 8 weken (vanwege eerdere miskramen), dus dan kan dat nog niet (goed) gecheckt worden. Dus dit deden ze ook gelijk bij de nekplooimeting. Nogmaals, ieder voor zich hoor, je moet de beslissing wel/niet van je/jullie eigen gevoel af laten hangen. Maar ik vind het wel een nuttige controle en zeker omdat er niet 'alleen maar' naar de nekplooi wordt gekeken. Persoonlijk wil ik zoveel controle als maar mogelijk is, dus voor mij was de keuze erg makkelijk .
Wij hebben besloten om het ook te laten doen. Van de ene kant ben ik daar heel blij om, van de andere kant brengt het ook wel wat zorgen mee. Kan ik nu al genieten? Mag ik het al loslaten? Ik denk dat ik pas gerustgesteld ben als het voorbij is.