meekijken tijdens keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door frummelk, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Het is hier nog lang niet aan de orde (mag zelfs nog niet zwanger worden door de vorige ks) maar ik vraag me af of er vrouwen zijn die een 'natuurlijke keizersnede' hebben gehad én hoe jullie dit hebben ervaren.

Het houd oa in dat je meekijkt als ze het kindje uit je buik halen en dat je het bij je krijgt. Omdat bij mij de kans groot is dat ik, mocht ik ooit weer zwanger mogen raken, weer een ks krijg heb ik me hier wel in verdiept. Het lijkt me een stuk prettiger voor de baby dan de standaard ks... Ik heb dit zelf als behoorlijk vervelend ervaren. Vooral dat je ineens een kind boven het doek ziet zweven en dat je het pas veel later bij je krijgt. In mijn geval werd de kleine ook nog ziek dus echt contact hebben we pas veel later kunnen maken.

Hier een link voor de geinteresseerden
    Natuurlijke keizersnede

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn eerste reactie was: nooit van m'n leven dat ik mee ga kijken naar m'n eigen keizersnede. Maar na het lezen van je link begrijp ik dat dat eigenlijk niet het belangrijkst is. Het idee op zich van zo'n natuurlijke keizersnede klinkt heel mooi. Ik denk alleen dat het nog niet veel wordt uitgevoerd in NL en gezien het feit dat alles steeds sneller en goedkoper moet, zie ik het ook nog niet gauw standaard worden.

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Het klinkt allemaal leuk maar bedenk ook dat we in nederland ook dingen doen om een reden.

De datum van de keizersnede wordt vastgelegd; liefst op de uitgerekende datum, of er wordt gewacht met de keizersnede tot op het moment dat de bevalling vanzelf begint. Op deze manier is zeker dat de baby er aan toe is en de longen gerijpt zijn.

In nederland gaan we daar ook vaak voor, het zijn de moeders die vaak vragen eerder te mogen.

De operatiekamer moet een comfortabele temperatuur hebben zodat de baby niet teveel schrikt wanneer hij/zij uit de buik komt en niet onderkoelt raakt.

Een operatiekamer is niet zo koud omdat het personeel dat zo geweldig comfortabel vind. Dit is om de kans op infecties zo klein mogelijk te maken. Op een warmere temperatuur zullen er meer bacterien zich vermenigvuldigen.

Er wordt voor een ruggenprik gekozen als verdoving. Zo kan de moeder de geboorte van haar kind bewust meemaken.
    Dat is heel gebruikelijk, narcose geven ze alleen als het niet anders kan.

De ecg-plaatjes worden op je schouders in plaats van op jouw borst geplaatst zodat huid-op-huid contact direct mogelijk is.
    Nog nooit gezien dat een ECG plakker een probleem was, maargoed de plaatsing hiervan heeft ook een reden waarom het op die plaats is. Het vervormt je uitslag en geeft drukplaatsen op de schouders van moeder.

Om de baby zo min mogelijk stress te laten ervaren worden de lichten gedimd op het moment waarop de baby met zijn hoofd uit de buik komt.
    Artsen hebben licht nodig om te zien wat ze doen. Zo kan tijdig ingegrepen worden als het nodig is. Denk aan een bloeding, of een kindje dat klem zit met navelstreng bijvoorbeeld.

Geluid is een belangrijke factor die de omgeving vertrouwd kan maken. Wanneer iedereen zo stil mogelijk is en alleen de moeder praat en/of zachte muziek wordt gedraaid die de baby ook hoorde in de buik, zal de baby zich meer op zijn gemak voelen in zijn/haar nieuwe omgeving.

De baby komt eerst alleen met zijn hoofd uit de buik. Met warme handen (handschoenen aan) wordt de druk van een vaginale bevalling nagebootst zodat het vruchtwater uit neus en mond kan lopen. Dit verkleint de noodzaak tot uitzuigen. Daarnaast zorgt de nagebootste druk ervoor dat de baby zelf de impuls krijgt om geboren te willen worden.

Wanneer het hoofdje uit de buik is, wordt het doek naar beneden gebracht, zodat moeder (en vader) kunnen meekijken. Het hoofdje blokkeert de wond.
    Dit is niet echt steriel te noemen. Je kan zeggen dat het hoofdje de wond blokkeert maar dat is natuurlijk niet realistisch. De wond is groter dan de baarmoeder zelf en de wondranden staan gewoon open. Ik moet er niet aan denken dat iemand moet overgeven, hoest of niest zo in je open buik.

De baby wordt langzaam uit de buik gehaald (walking the baby out), waarbij de baby zelfstandig gaat ademhalen.

De baby wordt nu in zijn geheel uit de buik gehaald en op de blote borst van de moeder gelegd (huid-op-huid contact) en toegedekt met een zachte warme doek. Door het directe huidcontact stabiliseren de hartslag en temperatuur van de baby sneller.

Terwijl de baby op de borst van de moeder ligt kan hij/zij worden onderzocht, zodat het bindingsproces zo min mogelijk wordt verstoord.
    De ruimte die je hebt is enorm beperk, je bent nou eenmaal op een operatiekamer waar een echte operatie aan de gang is. Vergeet niet dat er naast het kind ook een moeder is die zorg nodig kan hebben.

Nadat de baby een paar minuten bij de moeder heeft kunnen bijkomen, kan de navelstreng worden afgebonden en doorgeknipt. Deze heeft zolang mogelijk kunnen doorkloppen. De baby kan bij de vader worden gelegd, liefst ook op de blote huid, terwijl de buik van de moeder weer wordt dichtgemaakt.
    De moeder krijgt via het infuus medicatie die je niet door wil geven aan de baby. De baarmoeder heeft namelijk hulp nodig om weer samen te trekken en het bloedverlies te verminderen. Ook ben je nog steeds op een operatiekamer, elk extra persoon...elke extra beweging die word gemaakt verhoogd de kans op infecties! Van steriliteit blijft weinig over.
    Verdere interventies als het wassen van de baby, toedienen van vitamine K en antibioticadruppels, dienen alleen te worden uitgevoerd als er een noodzaak voor is.
    De baby krijgt -waar mogelijk- zo snel mogelijk borstvoeding na de geboorte.
    Geen verschil met hoe het in nederland nu gaat?

Het klinkt allemaal heel leuk en aardig en ik snap dat het voor veel vrouwen toch een probleem blijft. Maar we doen dingen nou eenmaal wel met een bepaalde reden. Soms word er volgens mij vergeten dat het een operatie is met alle risico's die je erbij krijgt.
    Jammer dat velen denken dat alles gaat zoals het gaat omdat het snel en goedkoop moet zijn...maar dat niemand denkt dat het ter bescherming van de patient is. 

4. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Toch willen er steeds meer ziekenhuizen op deze manier gaan werken. Bij ons in het zkh gaat het in 2013 doorgevoerd worden. Dat zouden ze echt niet doen als het onverantwoord is! Ik hoef persoonlijk niet zo nodig te zien hoe mijn kindje uit mijn buik wordt gehaald maar zou het wel fijn vinden als ze bij me mag blijven als ik word gehecht. Dat uur dat ik vorige keer zonder man en kind op de ok achterbleef vond ik verschrikkelijk.
    In principe is een natuurlijke bevalling haalbaar, maar mocht het onverhoopt toch weer een ks worden ben ik blij dat mijn kindje dit keer bij me mag blijven! Mits het goed met haar gaat natuurlijk.

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Het kindje blijft steeds vaker op de OK, dat ben ik met je eens.
    Maar de rest is volgens mij echt geen sprake van hoor.

6. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ben t met wachtende eens, in alles. heel leuk bedacht allemaal, maar het heeft wel een reden waarom de ks zo loopt zoals het loopt. dochter mocht bij mijn ks in doeken gewikkelt bij mn man op de arm blijven die naast me zat, terwijl ik gehecht werd. dit was heel fijn.

dit was wel nadat ze uitgebreid onderzocht was in de kamer ernaast, en ik ook goed verzorgt werd. de andere punten lijkt me echt niet haalbaar uit hygienisch en medisch oogpunt.

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik zou het dus wél willen zien. Omdat de kans groot is dat ik weer een ks zal krijgen heb ik dit ook al afgesproken met mijn gyn. Dat deel is gewoon mogelijk. Ook het stuk dat ik mijn kindje bij me mag houden ipv het gewassen en gekleed ( zelfs zn haartjes waren gekamd) bij me kreeg. Vond ik erg naar.

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Sorry hoor maar met de doeken naar beneden zie je volgens mij helemaal niets...zie het voordeel daar helemaal niet van. Als je op je rug ligt...zie jij dan de onderkant van je buik nog ?
    Daar komt het kindje namelijk uit...
    Waarom niet gewoon in de weerspiegeling van de lamp kijken...of desnoods met een spiegel. Kun je het toch zien maar niet de infectiekans zwaar vergroten.

Maar ook heel eerlijk gezegd...geloof mi jdat je het soms ook gewoon echt niet wilt zien.
    Dit soort plannen zijn met name leuk voor als alles perfect verloopt...
    Maar ik ben ook van mening dat je getraumatiseerd kan raken omdat je gewoon niet weet wat normaal is en wat niet.

Jij bent lekker aan het meekijken en je ziet opeens een straal bloed naar buiten schieten...9 vande 10 raken in paniek terwijl er vaak niets aan de hand is. Zo zijn er wel meer dingen wat je als leek echt niet wilt zien.

Er zijn zeker dingen die patientvriendelijker kunnen maar ik vind dit behoorlijk doorslaan. Het verliest ook behoorlijk belangrijke dingen uit het oog.

9. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Wachtende, Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit niet willen zien, maar ik dus wel. Ik ben me bewust dat er dingen mis kunnen gaan, maar dat kan met een gewone bevalling ook. Ik schrik niet zo snel, dus daar ben ik niet bang voor. Qua besmetting valt het wel mee volgens mijn gyn, daar hebben we het al over gehad. Tuurlijk zie het niet 'echt' geboren worden, maar je ziet het wel uit je buik komen en met zo'n doek er voor zie je niks. Ook niet via de lamp. Geloof mij ik heb het geprobeerd...
    Verder vind ik bepaalde dingen die beschreven staan ook behoorlijk overdreven. Het gaat mij vooral om het zien geboren worden, al dan niet via een spiegel en het kindje bij je te mogen houden. Ik zou graag ervaringen van anderen daarover horen.

Loesje dat lijkt mij ook erg fijn, bij mij ging het kindje naar de kraamafdeling tijdens het hechten. Bah, je wil het het liefste niet uit het oog verliezen...

Kwebbelsnoes, wat fijn dat het bij jullie door gevoerd gaat worden! Lijkt me een prettig vooruitzicht.

10. lolsmurf

lolsmurf Actief lid

5 jun 2012
    404
    35
    28
    NULL
    NULL
    Iedereen moet op haar eigen wijze kunnen bevallen. Je moet alleen de voor en tegens tegen elkaar afwegen. Ik werk op de OK waarbij we ook natuurlijke keizersnedes uitvoeren. Er zitten inderdaad risico's aan maar daarentegen zijn er voor het kindje ook bewezen voordelen doordat huid op huid contact direct na de bevalling bewezen beter is voor de hechting van moeder en kind of vader en kind. Ik zou persoonlijk niet voor een natuurlijke keizersnede gaan ivm infectiegevaren en dergelijke maar je kunt wel aangeven dat je voor zover het mogelijk is het kindje wel zo snel mogelijk bij je wil hebben liggen.

11. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Bij ons op het ziekenhuis hebben ze een camera op de operatielamp gemaakt, waardoor je via een scherm naast je hoofd de KS kan volgen :) Mijn zusje heeft dit gedaan. Ik wou dit ook heel graag toen ik van mijn jongste zoon beviel, maar het beeldscherm deed het niet :(

12. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    En zelfs bij een "normale" keizersnede is infectiegevaar niet uitgesloten. Ik had twee dagen na de ks een fiks ontstoken wond die ze weer open hebben moeten maken helaas. Kwestie van dikke vette pech.

Deel Deze Pagina