ik vermoed iets bij dochter maar wat nu?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.895
    113

Sorry tuc dat ik heel even inbreek in je topic, maar Wachtend zijn jullie niet bang dat wanneer jullie zoon nu al een etiketje krijgt dat aanmeldingen op een basisschool problematisch gaat worden? Hier namelijk net zo eentje als jij hierboven beschrijft en daar ben ik wel een beetje bang voor, daarom stel ik het aldoor nog uit.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik reageer vanavond, maar begrijp goed dat je de opstapeling op gegeven moment als een signaal ziet om iets ermee te doen.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Van wat je verteld klinkt het als of ze woord overschat.

Misschien heeft ze wel een dishormieus iq dat ze verbaal sterk is maar performaal langzamer. Juist dat soort kinderen moet je vaker dingen herhalen. Omdat ze ook wat jonger oogt. Zou mij niks verbazen.

Succes ermee en je kind blijft je kind

4. wachtend

wachtend Niet meer actief

Aan de ene kant wel natuurlijk maar aan de andere kant als hij echt een "stempel" heeft gaat hij ook niet gelukkig worden op een school die te bekrompen is om zich meer in de problematiek van deze kinderen te verdiepen.

Wij zijn net bij de intake geweest en hier komen 4 video opnames;
    - 1 met het hele gezin;
    - 1 met zoon, dochter en moeder (ik ben doordeweeks alleen met de kinderen)
    - 1 thuis in zijn vertrouwde omgeving
    - 1 met alleen zoon

En er gaat een IQ test gedaan worden om te kijken of zoon inderdaad begaafder is en dat daardoor de frustraties en driftbuien uit voort komen. Want zodra we zoon beperkingen opleggen dan word hij boos.

Al met al dus een heel traject maar juist omdat we dit hele traject gaan doorlopen krijgen we ook later schooladvies en wat het beste is voor onze zoon. Stel wij willen hem naar het traditionele onderwijs doen en uit de tests blijkt dat zoon meer geschikt is voor de vrije school hebben we daar al heel wat mee gewonnen door de stap naar de traditionele school over te slaan.

5. tuc

tuc Niet meer actief

nou klinkt alsof er iig goed mee aan de slag gegaan wordt. Ik snap de gedachte vsn suus1983 wel..maar jouw redenatie ook wel...lastig he.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Tnx alvast

7. tuc

tuc Niet meer actief

Overschat...wel in de zin van dat wij dingen van haar verwachten als 7 jarige waar zij niet aan kan voldoen. Hele simpele dagelijkse dingen die iemand ook van een 5 jarige bv zou verwachten.
    Maar niet dat er gekke niet reële dingen gevraagd worden. Maar wie weet heb je gelijk.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.895
    113
    #48 suus1983, 21 dec 2015
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
    Ja tuurlijk heb je daar gelijk in, maar hier speelt ook wel mee dat de oudste 2 natuurlijk al op een school zitten en ik ze het liefst alledrie op 1 school heb. Vind het heel moeilijk hoor om die stap te zetten.
    Probleem is ook dat wij een in een dorp wonen met 4 basisscholen, maar alle vier traditioneel en waar onze kids nu opzitten is de fijnste en de enige openbare. Een andere school zou dus sowieso al 10 km verderop zitten.
    En het is denk ik ook niet automatisch dat scholen te bekrompen zijn, maar dat het gewoon heel veel tijd kost, alle kindjes met "rugzakjes".

9. wachtend

wachtend Niet meer actief

Dat is ook zo! Bekrompen is misschien niet het goede woord daarvoor. Ik woon in een dorp waar heel veel " oud" geld zit en ook heel christelijk is. Vooral sommige mensen die hier wonen hebben meteen vooroordelen als je een iets "ander" kind hebt.

Er is ooit eens laat vorige eeuw een onderzoek geweest in Amerika en toen werden 100 mensen gevraagd van hun kinderen en van leerlingen welk kind er op 4- jarige leeftijd ADHD zou hebben daarvan gaf 50% aan van ja dat heeft mijn kind of leerling.
    Op 6-jarige leeftijd werd het nogmaals aan die ouders/leerkrachten gevraagd daar kwam uit dat nog maar 20%
    Op 8-jarige leeftijd werd het wederom gevraagd en nog maar 5% gaf aan van ja er is sprake van ADHD die 5% is getest en daarvan bleek 2% het te hebben!
    Er is dus ook heel vaak sprake van dat ouders en leerkrachten meteen aan die stempel denken en dat het een leeftijdsfase is waarin het kind zit.

Wij hebben dus ook expliciet gevraagd om handvatten en begeleiding en welke s hoolkeuze nu goed is voor onze zoon. We hoeven in die zin geen diagnose maar meer de hulp erom heen en ook hebben we aangegeven dat we niet willen dat er over behandeld gaat worden om maar te blijven zoeken.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat komt omdat ik zelf ook altijd overschat woord ik blijk minder snel iets te begrijpen dan van mij verwacht zou woorden. Verbaal sterk performaal juist laag.

Ze leert het wel alleen langzamer en je moet het vaker herhalen en meer op haar niveau praten. Loopt ze ook een beetje op haar tenen. In de letterlijke zin. Ze wil wel meer maar ze kan niet meer?
    En het lijkt dan net als of ze het niet hoort maar ze hoort het wel maar het komt langzamer binnen.

En dat kan frustraties geven voor zo wel ouders als kind. Ze wil wel maar het lukt niet!
    Wel goed dat je dit in de gaten hebt. Ze heeft ook een jaar extra gekleuterd toch! Hoe gaat het op school kan ze het school programma aan? Of loopt ze achter haar feiten aan en woord ze als ( lui bestempeld of ongenitereseerd ( weet het niet te spellen)

En een ding misschien als ze wat heeft( betekend het niet dat ze niet slim is) kan zijn dat ze op andere punten wel ( normaal loopt)

En ze andere kwaliteiten heeft( heel creatief) bijvoorbeeld. En volwassen woorden zal langzamer gaan omdat ze een langere weg nodig heeft om alles goed te begrijpen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ze kan cognitief goed meekomen op school. Taal en lezen gaat bijzonder goed, rekenen wat minder maar een mama met dyscalculie dus dat kan een oorzaak hebben.

Concentratie en werkhouding is moeilijker.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lastige situatie, hoop dat je wat aan de hulp gaat hebben. Mocht er iets uitkomen, zou ik het alleen de mensen vertellen van wie je denkt dat ze het begrijpen. Als mensen zich erin willen verdiepen kan het heel verhelderend zijn en gaan ze je dochter juist beter begrijpen. Ik heb een nichtje met asperger en een dwangstoornis (lastige combi :() en ik vind het heel fijn om te weten hoe ze in elkaar steekt.

13. tuc

tuc Niet meer actief

bedankt, ja ik denk idd maar dat we dat dan voorlopig gaan doen.
    Eerst eens kijken of er idd "iets" blijkt te zijn.

14. tuc

tuc Niet meer actief

nou, net voor de kerstvakantie contact gezocht met het JGZ, werd vanochtend gebeld dat ze een orienterend gesprek wilden en er komt morgen iemand langs.

Ben heel benieuwd.

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Spannend, hopelijk worden jullie goed geholpen. Lijkt me toch best heftig om een 'traject' te starten.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Spannend Tuc ;)

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat goed dat ze het zo snel oppakken! !

Succes morgen!

18. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Succes vandaag! Zou je in pb willen vertellen wat je vermoedt? Ik ben heel benieuwd wat voor traject je via JGZ kunt opstarten namelijk...

19. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ik vind het goed dat je het zo serieus neemt en hopelijk heb je er wat aan, succes!!

20. tuc

tuc Niet meer actief

het was een heel fijn en goed gesprek. We hebben echt veel dingen besproken. Ze begreep heel goed nav wat ik vertelde dat we contact op hebben genomen en ze komt volgende week hier thuis observeren.

Van daar uit gaan we kijken en nadenken of we haar verder willen laten onderzoeken e.d.

Deel Deze Pagina