Ik zou ook echt niet tegen deze constructie kunnen en begrijp er ook de meerwaarde niet van. Hier is het gewoon handje geven bij de kleuterklas en hoppa naar binnen en dag dag ouders. Ik denk dat je er weinig aan kan veranderen, een collega van mij haar zoontje zit ook op zo’n kleuterschool en ze telt de dagen af dat die naar groep drie gaat en ze klaar is met deze onzin
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je hier niet blij mee bent. Gelukkig deden ze dat hier zo niet, ze hebben allebei op een andere kleuterschool gezeten. 10 voor half 9 tot half 9 mocht je evt. mee om je kind de klas in te brengen. Om half 9 riep de ene juf ‘alle ouders mogen op het schoolplein verder kletsen’ en de andere juf ‘nou, zwaai maar even naar de ouders, want we gaan beginnen, daaag’, heel effectief. In de kring was genoeg tijd om iets te vertellen of je nieuwe shirt te showen enz. Ja, dat dus, het eerste waar ik aan denk bij kleuters, heerlijk al die virussen, wormeneitjes enz. die je zo door geeft. Een andere juf deed dat wel die van een andere school kwam. Zag je kinderen zo’n lekkere snotklodder uit hun neus halen en aflikken en haar vervolgens een handje geven, blegh. Ik zou ook gewoon doen wat bij jou en je kind het beste werkt.
Hier geven ze in iedere klas iedere dag de leerkracht 2x een hand, maar het ziekteverzuim van leerkrachten ligt ver onder het gemiddelde en ook kinderen zijn niet vaker ziek dan normaal Plus zeker kleuters niezen en hoesten vaak ook wel eens vrij de ruimte in, dat handje gaat dat echt niet ineens verergeren.
Iedere juf heeft haar eigen aanpak natuurlijk. Het 1ne jaar zal het volledig in de lijn liggen van wat jijzelf goed vind en het andere jaar ga je idd een minder goed gevoel hebben. Ik spreek leerkrachten pas aan, als ik zie dat mijn kinderen echt moeite hebben met een bepaalde manier van werken. Hun manier van werken gaan ze uiteraard niet aanpassen omdat ik langskwam maar ze kunnen er mss wel rekening mee houden. Als uw dochter echt moeite heeft met dit hele gebeuren zou ik dat binnenkort dus ook gewoon melden (als het voor haarzelf best oké is zou ik niets zeggen) . Eens ze eventjes school loopt, kan je ook zien of de manier van werken het probleem is. Nu is het mss allemaal nog nieuw en wennen?
Bij ons gaat het eigenlijk ook een beetje zo als jij beschrijft... behalve dan dat mijn kind er geen last van heeft en ik zorg dat ik om 8:30 zelf weer de klas uit ben. Bij ons beginnen ze in de kring, maar er staat een krat boeken in het midden waar de kinderen zelf of met een ouder even uit kunnen lezen tot de les begint. Ze geven bij binnenkomst een hand, waarbij het inderdaad ook gevraagd wordt dat ze de leraar aankijken. Maar er is geen ruimte voor geklier of geren, dan wordt meteen ingegrepen. Ik vind het juist fijn en relaxed dat de leerkracht bij binnenkomst voor iedereen even de tijd neemt en dat er ruimte is voor ouders om even in de klas rond te hangen. Mijn jongste is niet zo’n ochtendmens, hij zit even rustig de kat uit de boom te kijken tot de leraar begint. En als ik een keer aan de late kant ben , is er geen vuiltje aan de lucht. Als ik moet werken wordt mijn zoontje door de bso gebracht dus daar heb ik dan geen last van. De bso-kinderen verminderen de file bij de ingang aanzienlijk Dus ja wat voor het ene kind minder goed werkt, werkt voor de ander misschien wel heel goed.
Ja misschien heb je ook gelijk. Het ís ook wennen natuurlijk en ik moet me misschien ook niet aan alles ergeren. Maar ja, als je eenmaal begint met ergeren is het einde zoek. Ik sta er wel nog steeds achter toen ik ingreep mbt dat huilen. Dat vond ik heel erg. Nu is mijn dochter niet echt zo’n heel gevoelig typje, maar dit vond ik too much.
De juf hier geeft ook elk kindje een hand bij binnenkomst en zegt goedemorgen. Ze pikt er een aantal uit om te vragen of ze lekker hebben geslapen. Bij anderen zegt ze alleen dat ze het fijn vindt dat ze er weer zijn enz. Het duurt nooit lang in ieder geval. Dan zoeken ze hun plekje op in de klas. Elk groepje heeft een andere kleur en de groepjes rouleren door de klas heen. Elke dag ligt er weer een andere activiteit op tafel om te doen. Je mag als ouder even blijven om samen het opdrachtje te doen of je gaat gelijk weg. 08.20 gaat de bel en ik ben iets voor 08.30 de deur weer uit.
nou dit wilde ik dus precies typen! Mijn weerstand is echt heel goed en in mijn groep ook echt niet meer zieken dan normaal. Sowieso ligt bij onze kleuterbouw het ziekteverzuim laag. Bij kinderen maar ook bij collega’s. En ja, wij geven handjes ‘s morgens. Ook al zou je geen handjes geven: kleuters spelen samen en er wordt flink wat gehoest/geniesd/geproest. Niet handjes geven gaat echt de ziekte-verspreiding niet tegen hoor!
Hier geven ze een handje bij binnenkomst. Meestal gaan ze in de kring en andere keren moeten ze hun kaartje bij het werkje zoeken. De juf maakt vaak een kort maar krachtig praatje met de kindere en dan naar hun plekje. De ene ouder leest nog even een boekje of kijkt mee met het werkje. Maar iets na half 9 trekt de juf de deur gewoon dicht hoor
Gelukkig gaat dat bij ons wat gestructureerder. Als de kinderen in de kring beginnen, zit de juf zelf ook in de kring wanneer de kinderen vanaf 8.20 uur binnen komen. Ze geven de juf een hand en gaan meteen zitten op hun stoel. In principe geldt de regel, zitten op de stoel is ook blijven zitten op de stoel. Er lopen dus geen kinderen rond. Kinderen die het afscheid nemen spannend of moeilijk vinden zitten bij de juf. Het gaat op deze manier heel rustig. De ouders vertrekken ook best snel weer uit de klas.
Dit ja die drukte in de gang bij de kapstokken. Ik zorg altijd dat ik 08:20 op school ben zodat ik voor de chaos bij de kapstok ben. Ik laat dochterlief zelf haar zak pakken en dan proppen we alles erin. Wat een onding zo'n luizenzak. Dan inderdaad naar binnen en de juf een handje geven, Ze gaat op haar plekje of in de kring zitten. Kus en gaan. Het ligt er maar net aan of thuis werk of de file in moet. Hier geven we ook in alle klassen een handje. En de juf wil ook altijd even oogcontact. Ik vind het een prima zaak.
Door dit topic realiseer ik me maar weer hoe prettig het is dat het hier op school de regel is dat de kleuters gewoon zelf naar binnen gaan in de rij met de juf als de bel gaat. Als je kind nieuw is of het moeilijk vindt om alleen naar binnen te gaan mag je wel mee als ouder. De juf spreken kan na schooltijd en op afspraak. Iets belangrijks noteer je in het schriftje.
Handje geven is hier gelukkig afgeschaft..wat een onzin vond ik dat, kostte idd ontzettend veel tijd. Ik ken het ook niet van vroeger. Kindjes die even wat willen zeggen krijgen daar wel gewoon ruimte voor. Ik vind dat de kinderen om half 9 gewoon op hun plekjes horen te zitten en de lessen starten.. Ik zou het toch bespreekbaar maken, ik bedoel, je moet toch ook naar je werk? Misschien eens in overleg met de directrice over wat er verwacht wordt? Het lastige is dat je vaak ook niet zomaar weg kan. Het is chaos in zo'n klas, ik weet niet waar de juf zit maar hier piepte er laatst een kindje tussenuit, ik zag het bij toeval en heb haar teruggehaald bij de voordeur vandaan.. niemand die het opviel in die chaos. Maar hier gaat om 8.30 wel gewoon de deur dicht en Dag papa's en mama's!
De juf? Nou die staat dus elk handje te schudden en te luisteren naar ellenlange verhalen van ieder kind over wat er ontbeten is en wat er gedroomd is vannacht. En daarna naar hun moeders die vertellen hoe druk het weekend was, waar ze stonden met de intocht van Sinterklaas en hoe pietje zich voelt...
Luizenzakken zijn ook ondingen en ze werken niet. Snap niet dat er nog scholej zijn die ze gebruiken.
ja en dus ziet ze helemaal niet wat de kindjes doen waarvan de ouders al vertrokken zijn wrs. Dat is niet bij elk kind een probleem maar bij een aantal (en zeker als je kindje er net 2 weken zit) wel..
Ik vind een handje geven heel raar maar misschien hangt het ook af van de soort school. Ik weet dat het bij ons op de Montessori wel normaal is. Bij ons op school mag je ze om 8.20 naar binnen brengen. Dan mag je nog even blijven hangen voor een verhaaltje of een spelletje doen. Om 8.30 gaat de bel en dan gaan de kinderen in de kring zitten en de ouders moeten gaan. Dat doet iedereen ook braaf. Vanaf groep 3 mag je ze ook vanaf 8.30 brengen maar dan mag je niet meer naar binnen in de klas (behalve op 2 dagen in de week).
Ik snap dat ze niet echt werken tegen luizen, maar ik vind ze wel heel handig om handschoenen/sjaals/mutsen/gymspullen/knuffels in te bewaren en bijelkaar te houden Regelmatig gehad dat we iets kwijt waren en het weer terugvonden in de luizenzak. Ook kerstkaarten en valentijnskaarten komen hier in de luizenzak. Superhandig communicatiemiddel