Hallo, Wat ik me afvroeg. Mijn vriend en ik willen heel graag een huis kopen. We zitten nu in een huurhuis . Hij heeft een vast contract met een goed loon, ik heb ook een redelijk loon maar heb een jaarcontract. Denken jullie dat het hiermee mogelijk is om toch een huis te kopen? En dan vooral nu in deze tijd? groetjes Debby
Bij mij is het jaren geleden wel gelukt. Mijn vriend had al een vast contract en ik had een jaarcontract. Of het nu in deze tijd ook gaat lukken durf ik niet te zeggen.
was net ff voor mijn broertje aan het kijken en zag op de site van de independer dat je 4,5 keer je bruto jaarsalaris kunt krijgen. Dit is volgens mij naar NHG normen. En de meeste banken houden zich daar nu wel aan.
Ik weet niet zeker hoe het zit met een jaarcontract en een hypotheek krijgen tegenwoordig. Je hebt in elk geval een werkgeversverklaring nodig waarin ze aangeven of er intensie is om je contract te beindigen of niet. Wij konden in elk geval bij de bank ongeveer 4x ons jaarsalaris lenen en bij een verzekeringsmaatschappij ruim 4,5 x Ze tellen ook overige leningen mee die je hebt lopen. Gewoon eens een gesprek aanvragen, dan weet je snel genoeg wat de mogenlijkheden zijn
banken doen nu veel moeilijker. Een vast contract onbepaalde tijd heb je echt wel nodig. Maar maak anders een afspraak, dan weet je het
De banken doen nu inderdaad moeilijk. Wij hebben 2 jaar geleden een hypotheek afgesloten. Vriend vast contract, en ik een uitzendcontract.. toen deden ze niet zo moeilijk.. maar nu maar is misschien maar beter ook.. Maar ik zou zeggen gewoon even een afspraak maken met een onafhankelijke adviseur (die kunnen het gelijk bij een hoop banken aanvragen) en dan weet je vanzelf wat je wel en niet kunt.
dat 4,5 keer klopt vaak niet hoor, al staat dat idd overal. Anders zou je met een bruto jaarsalaris van 30.000 euro (2500 euro bruto per maand) maar net aan 135.000 euro kunnen lenen, en daar heb je tegenwoordig een 1 kamer flatje voor. Hier tenminste. Dus dat zou betekenen dat je als je geen partner hebt je eigenlijk nooit een eigen huis zou kunnen kopen.
Als je met NHG wil kopen dan is dat inderdaad zo. Dan kun je inderdaad niet kopen. Vandaar dat tegenwoordig kopen lang niet zo vanzelfsprekend meer is. Wij zitten nu in het traject van een MGE woning (sociale koopwoning) , een eensgezinswoning voor 152.500 euro, nieuwbouw . En dat is voor ons de enige kans om een woning te kopen. Wij redden dit net, omdat ik maar weinig kan werken in de maand. En over het NHG: Veel banken verstrekken nu geen hypotheek zonder NHG.... @ts: Je moet -willen ze je inkomen meetellen- inderdaad een intensieverklaring hebben van je werkgever dat ze je contract verlengen, als 'bewijs' dat je inkomen ook na dat contract, zo blijft.
Bij mij is het toen wel gelukt, maar je moet dan wel een intensieverklaring afgeven van je werkgever. Daarin staat dat je werkgever de intensie heeft om je jaarcontract te verlengen. Dit is geen bindend formulier. Dus mocht je werkgever, ondanks dat formulier, je ontslaan als je jaarcontract beeindigd dan is dat geen reden om het aan te vechten. Succes
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht toen we allebei een tijdelijk contract hadden. Ik met intentieverklaring en mijn man aan de hand van zijn 3 vorige jaaropgaven. Hoe het ondertussen zit weet ik niet, maar wij hebben de hypotheek bij de bank met NHG.
Afgelopen dinsdag hebben wij een gesprek gehad met een hypotheek verstrekker. Wij kunnen meer dan 4,5x het jaarsalaris van mijn man krijgen, omdat wij in aanmerking komen voor een koopsubsidie. En dan zouden we een hypotheek hebben met Nationale Hypotheek Garantie. De koopsubsidie is voor starters op de woningmarkt. Niet ouder dan volgens mij 30 jaar. En de woning mag (zonder kosten koper) niet meer kosten dan 162.000 Misschien komen jullie hier ook voor in aanmerking? Sowieso zou ik, als ik jullie was, nooit een hypotheek op 2 salarissen nemen. Volgens onze hypotheek verstrekker is het voor ons helemaal niet moeilijk om een hypotheek te krijgen, mijn man heeft ook een vast contract.
Vlak voor 'de crisis' hadden mijn vriend en ik beide een redelijk goede baan via het uitzendbureau en beide te horen gekregen dat het iets blijvends zou zijn. Jong en naïef ( ) geloofden wij dit en aangezien groter huren niet lukte ivm te weinig punten zijn we ons ook gaan verdiepen in kopen. Dit had zelfs gekund met 2 intentieverklaringen en/óf een ouder die garant voor ons zou staan. Wij keken dan wel alleen naar echt goedkope woningen, die zijn hier wel namelijk en dan waren we per maand minder of net zoveel kwijt als met huren. We hadden zelfs een voorlopig koopcontract getekend, maar er kwam (achteraf misschien maar goed ook) iets tussen en het is net niet doorgegaan. Nu blij daar om, want beide hebben geen baan meer. We hebben al problemen met de huur dus dat was alleen maar vervelender geworden. Maar het kán in principe dus wel. Voordeel hier is dat je voor 100.000-130.000 echt al leuke eengezinswoningen hebt. Zodra mijn vriend ooit wel een vast contract heeft kan het dan ook makkelijk op 1 vast contract, dus dan willen we ooit nog wel gaan kopen, maar voorlopig lijkt het mij sowieso niet echt slim om te kopen!
Een intensie verklaring van mijn werkgever zal er nog wel niet inzitten. Ben net een week aan de slag bij deze baan... Mijn vriend zal morgen onze adviseur eens bellen, misschien dat die meer weet.