BV: Mama aan het huilen - Help?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sincerity, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Hoi

Ik weet niet als er meerdere problemen hier mee heb gehad ( heb geprobeerd te zoeken met de zoekfunctie maar kwam niet erg ver.)

Mijn meid is morgen 3 weken oud, en vanaf het begin geef ik BV. In het ziekenhuis ging het aanleggen perfect alleen was de melkproductie niet op gang, en verloor ze meer dan 7% lichaamsgewicht dus moest ik na dag 2 een beetje bijvoeden.

Tijdens de kraamperiode thuis had ik ook heel veel pijn tijdens het aanleggen, daardoor heb ik een dag 24 uur lang ( om de 3 uur en snachts 6) gekolfd en aan haar gegeven.. Na die tijd leek het weer met de kraamverzorgster te lukken en aan de eind van de kraamperiode dacht dat ik het eindelijk voor elkaar had. De pijn die ik tijdens de kraamperiode had was meestal alleen echt de eerste paar seconden en dan over.

Sinds 3 dagen terug ofzo gaat het weer heel erg fout. Sommige moment doet het echt zoveel pijn dat ik het letterlijk uitkrijs of uithuil.. Alsnog geef ik BV.. maar in mijn hoofd weet ik ECHT niet meer hoe lang ik dit vol kan houden. De pijn die ik nu heb is meestal net zoals tijdens de kraamperiode echt alleen tijdens het aanhappen, maar soms ook de hele BV lang. Ze laat ook graag 2-3x los tijdens het voeden waardoor ze opnieuw hapt en het weer pijn doet..

Ik heb opnieuw kolven geprobeerd.. alleen ik lijk mijn toeschietreflex zelf niet op gang te kunnen krijgen.. ik wil heel graag mijn meiske het allerbeste geven maar ik ben echt hopeloos.

Ik heb verschillende methodes van voeden die ik probeer, s'ochtends en s'nachts altijd liggend, s'middags meestal voor de linkerkant de doorgeschoven bakershouding en de rechterkant de normale baker/rugbyhouding.. heel soms op de rug liggend als het me echt te veel word.. madonna houding is me net wat zwaar..

Ik wil het liefst niet stoppen met BV, het maakt mijn kleine rustiger en het voelt gewoon toch speciaal aan - als het maar niet zon hel was :x

Ik zat er aan te denken om 2 dingen te doen, misschien contact op te nemen met een lactatiekundige voor hulp.. ik weet niet als ze veel kunnen doen maar kan het altijd vragen.. Alleen moet ik daarvoor een huisarts doorverwijzing hebben? Ik weet dat ik een bepaald bedrag vergoed krijg uit mijn Aanvullende Verzekering..

Ik las ook toevallig dat er een soort neusspray is dat helpt met de toeschietreflex voor tijdens kolven enal, is dat misschien slim te vragen bij de huisarts of word dat niet vaak gedaan..

Iemand wat tips/advies nogAC. Heel af en toe geeft mijn vriend een flesje als het niet meer lukt, maar dit is sowieso max 1x per dag, en ik wil dit gewoon terugbrengen naar niet.. Ik wil het gewoon zelf kunnen en ik heb hierdoor wel een beetje het gevoel dat ik haar teleurstel.. omdat ik er zo tegenop zie..

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ach meid, wat een gedoe hè!

Ik zou idd toch even contact opnemen met een lactatiekundige.
    Vaak worden deze kosten idd vergoed uit je aanvullende verzekering, en die pijn moet toch ergens vandaan komen.
    Je hebt geen doorverwijzing nodig, je kunt gewoon bellen.

Vaak hebben kraamzorgorganisaties lactatiekundigen in dienst (die waar ik voor werk in ieder geval wel) en anders kun je op www.borstvoeding.com ook wel een overzichtje vinden.

Heel veel succes!

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Meid, zo spijtig dat je zo moet afzien en daardoor je roze wolk wat grijzer wordt... Ik vind het wel ontzettend knap dat je nog probeert door te zetten!

Er is idd iets niet goed want BV hoort NIET pijn te doen!

IK vermoed dat ze misschien niet meer goed aanhapt bij jou door een tepel-speenverwarring. Ik zou dus idd zéker zo snel mogelijk contact opnemen met een goede lactatiekundige. Je hebt hiervoor geen verwijzing van de huisarts nodig.

Hier kan je een LK vinden in jouw buurt: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Absoluut een lactatiedeskundige inschakelen, en snel ook zou ik zeggen! Want pijn is echt niet goed en ook echt niet nodig (gelukkig). Ik denk dat je meisje verkeerd aanhapt. Hoe sneller jullie beide leren hoe het wel moet hoe beter het gaat. En dan hopelijk weer lekker genieten, want dat is toch wel het idee van borstvoeding :)

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik begrijp dat een flesje af en toe nodig is (al wil je het iet, je uk moet toch eten), je hebt ook breastflow flesjes die erg op de borst lijken. Wellicht is dat een idee om te gebruiken zodat je dochter niet 'verkeerd' leert te drinken?
    Kijk deze bedoel ik: Breastflow flessen

De neusspray zou ik nog niet doen, schijnt dat je moeilijk zonder kan als je het eenmaal gebruikt (al kan het wel een handig hulpmiddel zijn). Ik denk dat de spanning die je voelt de bv remt. Zou dus eerst dat aanpakken (weer plezier krijgen in het voeden) en denk dat het dan al stukken beter gaat!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.271
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik sluit me helemaal aan bij de vorige dames: pijn hoort niet, schakel een lk in.

Wat betreft die neusspray: ik gebruik hem. Mijn huisarts had hem pas 1x eerder voorgeshreven en die goede man gaat bijna met pensioen. ;) Zorg dus dat je er echt gericht om vraagt. Hij werkt bij mij goed.

7. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Beginnen met borstvoeding kan dus echt wel pijn doen terwijl je goed aanlegt. Vrouwen met een lichte huidskleur hebben hier het vaakst last van.

Ik had precies hetzelfde en dat begon al bij het eerste aanleggen na de geboorte. De tranen stonden in mijn ogen, het was tenenkrommend, en ik was niet meer aanspreekbaar. Er hebben 2 lactatiekundigen (1 van heen was mijn vroedvrouw die mij in de kraamtijd ook heeft geholpen) en 1 verpleegkundige meegekeken, het aanleggen ging goed en mijn dochter slikte. De pijn was alleen te erg voor woorden. Daarom werd mij geadviseerd om het colostrum met de hand uit mijn borsten te kolven, om dan met een theelepeltje aan haar te geven, dit ging echter niet makkelijk. Ook mijn dochter verloor teveel gewicht en moest via een cupje kunstvoeding erbij krijgen. Na een paar dagen had ik stuwing, toen was het colostrum vervangen voor echte melk, lukte het enigszins. Het deed nog steeds pijn, maar het was ietsje minder. De 3 weken die volgden, heb ik bij elke voeding eerst aangelegd en als ik het niet meer volhield, gaven we kunstvoeding. Om de productie wat op te krikken, nam ik Galactogil korrels die ik bij de apotheek bestelde (geen idee of dat ook in NL te krijgen is). De pijn werd geleidelijk minder, vanaf 3 weken alleen pijn in de eerste minuut, vanaf 5 weken pijnloos.

Zonder de hulp en tips van mijn vroedvrouw/lactatiekundige zou ik waarschijnlijk gestopt zijn.

Sincerity, ik raad je aan om zsm een lactatiekundige in te schakelen, het is echt je geld waard. Stop gelijk met dat flesje en geef de kunstvoeding in een plastic cupje, een bekertje, een spuitje, of doop je pink erin en laat haar het ervan af sabbelen. Dat flesje kan ervoor zorgen dat je baby je tepel niet meer herkent. Ik had ook uit gemakzucht met anderhalve week oud een flesje gegeven, met een cupje loopt er veel naast, en toen had mijn dochtertje moeite gekregen met aanhappen. Na veel aanhappogingen is het wel weer gelukt, maar ik werd er echt wanhopig van.

Het kan nog goed komen, ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal en ik wens je veel sterkte :)

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben het alweer bijna vergeten, maar hier deed het ook pijn en niet van verkeerd aanhappen of kloven of spruw of borstontsteking. Het leek wel korstsluiting die door mijn hele borst trok... Later bleek ik Raynaud te hebben. Het gaat over, maar kan helaas wel even duren.

9. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Ten eerste bedankt voor de link :) Ik wist dat er een mogenlijkheid was voor speen-borst verwarring maar ik heb nooit ergens gehoord over echt van die speciale flesjes - stel het is nodig dan is het wel beter om dit te gebruiken dan de normale..

Ik ga morgen ochtend de lactatiekundige bellen en kijken als ik zsm een afspraak kan maken, blijven doorbijten en hopen dat ze me kunnen helpen :). In ieder geval ga ik nog niet opgeven, heb trouwens wel opgemerkt dat bepanthen na de tijd toch wel een beetje verzacht, ook al heb ik geen kloofjes ofzo het helpt toch.

Kunstvoeding met een cupje of bekertje zie ik eigenlijk niet zitten, papa zal hier al helemaal niet aan mee werken.. en om iedere keer kleine beetjes kunstvoeding te doen als ze zo huilt.. ik geef niet snel KV hoor, echt niet.. dan is het al ver

Ik ga wel de speciale beker bestellen, dat doe ik wel om zo min mogenlijk verwarring te verzorgen..

Toch ga ik ook nog een afspraak maken met de huisarts, om voor de zekerheid haar advies te vragen - zij heeft gestudeerd in kindergeneeskunde voordat ze HA werd.

Laten we hopen dat het zo snel mogenlijk geen pijn meer doet :)

Deel Deze Pagina