ik vind het eng om vast voedsel te geven aan dochter.

Discussie in 'Voeding' gestart door moeder87, 19 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moeder87

moeder87 Lid

29 jun 2011
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 7 maanden, en eet al een tijdje fruit / groentehap.
    maar ik vind het zo eng om haar brood e.d. Te geven!
    ik ben zo bang dat het in haar keel blijft hangen en dat ze er in stikt.
    zo nu en dan geef ik haar een broodkorst en daar sabbelt ze lekker op, maar op een gegeven moment laten hele stukken los die ik dan snel uit haar mondje haal
    en dan haal ik die broodkorst maar weer weg.
    hebben jullie tips voor mij! Wat gaven jullie als eerste? En hoe deden jullie dat precies.
    wat kan ik verwachten, qua kokhalzen / vreemde geluiden.
    en kunnen jullie mij een vertellen dat mijn angst helemaal niet reeël is!?

2. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Hoe eet ze haar fruit en groende, gebpureerd of geprakt? Ze moet gaan wennen aan een anere substantie en dat zal gepaard gaan met wat geluiden en evt wat kokhalsneigingen, maar als je zelf daar rustig bij blijft, moet het echt wel goed komen. Dan geef je haar om te proberen een 1 dag oude boterham zonder korstje gesneden in kleine blokjes, dit kan ze zo wegsoppen. In welke houding eet ze? Wipstoel of kinderstoel? Pritk die stukje op een vorkje waardoor ze zelf moet afhappen, dan stuurt ze het dus zelf. Soms hoor ik ook weleens moeder die het met melk mengen, een soort broodpap.

3. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Als ze kan zitten in de kinderstoel kan ze gewoon stukken leren eten hoor. Kijk maar eens in het topic over Rapley, onze dochter heeft nooit gepureerd of geprakt eten gekregen (vanaf 6 maanden) en dat ging prima.
    Ze hebben een prima kokhalsreflex die zorgt dat wat er eventueel verkeerd komt te zitten meteen weer naar buiten schiet.

Dus ja je angst is ongegrond, vertrouw haar maar dat het goed komt :) Sterker nog, als jij nu bang bent voor stukken dan geef je dat door aan haar en wordt zij ook bang. Dat is het laatste wat je wil hoor!

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eens met mamavansimone. Je kindje heeft een kokhalsreflex wat voor haar heel fijn is want dat voorkomt dat ze stikt en dat is even schrikken soms voor mama maar niets om je druk over te maken.
    Hier trouwens nauwelijks kokhalsen.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik heb een tijdje terug iets gelezen over de kokhalsreflex van kleine kindjes. Een pasgeboren baby heeft deze reflex nog voor in de mond zitten en naar mate een kindje ouder wordt, verschuift deze reflex richting de keel. Een mooie, natuurlijke bescherming dus! Ik vond het in het begin ook spannend hoor, en ik ben ook echt wel eens geschrokken als mijn zoon begon te kokhalzen. Toch went het, en het gebeurt steeds minder vaak. Uiteraard blijf je altijd in de buurt als je kindje aan het eten is. Zorg dat je kindje goed zit en probeer wat je zelf prettig vindt: hem voeren van een lepeltje of zelf laten eten, hele stukken of pureren. Succes!

6. moeder87

moeder87 Lid

29 jun 2011
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    dat geeft me al wat meer vertrouwen.

ze krijgt nu groente en fruit glad gepureerd.
    ik heb wel eens een appel heel fijn geraspt maar dat vond
    ze maar niks.
    ik probeer wel eens kleine blokjes brood in plaats van brood korst.
    kijken hoe dat gaat.

7. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

ik geef nu sinds een paar dagen brood en was ook bang voor het stikken maar onze man eet gewoon zonder moeite een broodje weg zonder korst natuurlijk, soms moet hij wel eens kokhalzen maar ik vertrouw hem erop dat het goed komt en natuurlijk zit ik erbij. ik geef hem nu ook zijn fruit in stukjes en dat gaat ook super. ik doe overigens niet aan rapley.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.072
    2.213
    113
    Brabant
    Gewoon kleine blokje geven, geef haar de tijd om te leren. Als je het echt heel eng vindt, kun je bv je moeder vragen om de eerste keer erbij te zijn?
    Hier gaat het allemaal goed. Allen 1 keer echt moeten heimlichen bij de oudste, maar dat was met zo'n eng nijntjekoekje. Laat die dus nig maar een achtwege:)

9. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Ik was dinsdag bij het CB en die vertelde dat ik dus al met brood mag beginnen. "Ooh nee' dacht ik. Ik vidn dat ook altijd zo verschrikkelijk eng en kan zo slecht tegen die verslikkingsgeluiden, maar ik weet ook dat ik dat opzij moet zetten.
    Dus ik vandaag met volle moed een heel klein mini stukje tarwebrood met klein beetje boter gegeven (ik denk 1 bij 1cm) en de eerste keer lekker sabbelen en slikken, 2e stukje begon ze te verslikken en toen spuugde ze haar hele maagje uit ... heerlijk! :D

Heb het 3e stukje een beetje gesopt in melk en dit vond ze verschrikkelijk vies. Morgen maar weer proberen. Wat geven jullie je kindjes van crica 7 maanden op de brood?

10. AHzondag

ik geef alleen boter en van de week had ik smeerkaas maar dat liever niet te vaak vanwege het zout.
    verder jam, appelstroop spuugde hij uit haha, leverpastei en pindakaas( weet niet of beide al mag)

11. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Met die leeftijd gaf ik nog alleen boter denk ik. Inmiddels krijgt ze appelstroop, jonge kaas, vruchtenhagel en pindakaas alleen dat laatste lust ze nog niet echt. Ham of kip zou ik haar ook kunnen geven maar ze is niet zo van vlees op brood.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je je kindje nog maar net brood leert eten hoeft daar echt alleen nog maar boter op hoor!! En als dat een hele poos goed gaat ( Je kindje weet niet anders, dus het is ook niet zielig om geen beleg te geven! ) dan kan je bv appelstroop of zonnatura jam (zonder suiker en zoetstoffen ) geven. Sommige moeders geven smeerkaas of smeerworst maar ik vind dat beiden niet nodig, hier blijft het dus bij appelstroop, jam, fruit op brood.

Wat betreft bang zijn voor vast voedsel; je kindje moet leren vast voedsel te eten. En jij moet leren je kindje te vertrouwen! Door gladde papjes te geven, leert je kindje niet wat eten is, alleen dat er een soort pap is met verschillende smaakjes. Het is niet goed voor de mond ontwikkeling en bovendien "proeft" eten ook niet gepureert. De kokhalsreflex ligt nog ver voorin de mond, waardoor je kindje een berschem mechanisme heeft. Al oefenend verplaatst dit zich naar achteren en zal je kindje meer en meer kunnen eten. Maar dit moet je ze wel leren! Rond de 8 maanden begin je het beste met grove prutjes te geven, dus niet meer glad gepureerd maar geprakt, gestampt, zoals hutspot eruitziet enzo. En dit ga je langzaam aan steeds grover maken, tandjes of niet! Je kindje zal hier aan moeten wennen, en jij ook, maar eten heeft textuur en kan je niet steeds glad blijven geven. Geef anders brood eens het weekend met je man thuis. Ik zou zelf juist geen mini stukjes geven, althans niet kleiner als een postzegel. Juist die kleine stukjes zullen ze echt in kunnen "stikken" terwijl ze grotere stukken veel makkelijker uit hun mond gewerkt krijgen. Een stukje ter groote van haar vuistje is dus veel veiliger als een doperwt, snap je de vergelijking?

13. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    wat je ook kan doen het brood iets nat maken nadat je het besmeerd hebt met water of een beetje melk (bv of kv) dan soppen ze het zo weg.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vind dat altijd zo'n rare adviezen! Soppen, mini stukjes.... Denk eens na, waar verslikken wij ons het makkelijkst in?
    Geef een lap brood met een laagje roomboter en laat je kindje lekker ontdekken! Niet 1 vierkante milimeter, maar gewoon een halve boterham, die proppen ze echt niet zo ineens hun mondje in... Laat ze zelf bepalen hoe grote hap ze nemen, of ze het nat sabbelen of gewoon kapot kauwen met hun kaakjes. :)

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

als je zo bang bent dat ze ergens in stikt is een cursus kinder ehbo dan niets voor je? Dan weet je in elk geval wat je moet doen als er eens iets zou gebeuren. Over het algemeen gebeurt er niets en werkt je kindje alles zelf wel weer naar buiten.

Ik heb de kinderen heel lang alleen brood met boter gegeven, zoonlief eet het nog steeds graag, maar krijgt er nu ook regelmatig wat op.

16. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens, tot jouw bericht zat ik ook met :$ te kijken..

Juist in een klein stukje kan een kind zich verslikken, net zoals een volwassene. Waarom verslikken mensen zich af en toe in een pinda? Omdat die klein is, en je minder controle over hebt, en hij dus door kan schieten naar de keel zonder dat je erop hebt kunnen kauwen. dat gebeurt echt niet met een halve boterham!

Hetzelfde met natgemaakt brood, vind ik zo'n raar advies. Dat blijft hartstikke plakken in de mond + dat nat brood gewoon pap is, en dus niet naar 'echt' brood smaakt.

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Gelukkig, ik ben dus niet gek. :D

18. AHzondag

ik geef onze zoon wel kleine stukjes maar geen hele kleine stukjes gewoon er tussenin en dat gaat prima. grote stukken geprobeert en dat ging juist niet en hele kleine nooit gedaan.

Deel Deze Pagina