Van opgroeimelk 2 naar 4?

Discussion in 'Voeding' started by Sanjor, Nov 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Hallo meiden,

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen opvolgmelk 2 gebruik. HA nutrilon..
    Nu wilde ik vandaag een nieuwe kopen en had alle tijd van de wereld en las dat opvolgmelk 3 van 10 tot 12 maanden is en opvolgmelk 4 vanaf 12 maanden:);)

Dus nu heb ikopvolgmelk 4 gekocht. Nr 3 hebben wij nooit gebruikt.
    Kan ik dit gewoon geven als mijn busje leeg is?

Bedankt weer!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja hoor maar vanaf 1 jaar hoef je geen opvolgmelk meer te geven (dat is feitelijk een commercieel verhaaltje). Gewone melk is prima

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Het CB vond het ook prima als je nr2 even iets langer gebruikt. Zoveel verschil zit er ook niet tussen die soorten. En dan vanaf 11 maand rustig aan de koemelk wennen, en met een jaar van de poeder af ;)

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Ik zou nu langzaam gaan afbouwen met de poedermelk. je kindje kan nu goed koemelk drinken

5. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Bedankt voor de reacties!

Ik ben een beetje voorzichtig met koelmelk omdat ze misschien een kma heeft.. (ja klinkt raar:p) Maar ze heeft veel eczeem.. Mijn vriend heeft ook kma gehad dus durf niet zo goed koemelk te geven..

Misschien moet ik het maar af en toe proberen.
    Maar ze krijgt nog elke avond wat melk in een flesje.. kan dat ook gewoon met koemelk?
    Nou misschien is ze met die laatste fles ook klaar want die drinkt ze al 2 dagen met tegenzin en dan maar 100 cc..

6. adi

adi Niet meer actief

Heb je al ooit ander zuivel gegeven (yoghurt/kwark enz) en gebruik je koemelk of room bij het koken?
    Als dat allemaal goed gaat kun je proberen om over te stappen op koemelk.

Feitelijk is kv nr 4 niks anders dan poedermelk (koemelk) met een smaakje. De eiwitten zijn niet verknipt zoals bij baby-kv. Dus het verschil met koemelk zit dan tussen je oren.

Mijn zoontje kon bijv de kv nr 1 en 2 wel verdragen, maar vanaf nr 3 kon hij er niet meer tegen. Hij heeft geen kma, maar krijgt wel krampen en diarree van koemelk en van kunstvoeding va 1 jaar. Hij drinkt nu geitenmelk, deze is lekker vetter dan koemelk en hij doet het prima op.

Als je kunstvoeding wilt blijven geven, zou ik echt op nr 2 blijven. Daar zitten meer voedingsstoffen in, en is beter verteerbaar. Je kind MOET niet over op 'volgend nummer'.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je voor dat eczeem al eens een dagboek bijgehouden? Zie je verband tussen het eczeem en dingen die ze eet of drinkt?
    Als er koemelkallergie is kun je nog even HA nummer 2 geven, 3 en 4 bestaan niet als HA en zijn even allergeen als gewone koemelk. En als kwark en yoghurt goed gaan, net als voedingsmiddelen die koemelk bevatten (brood bijvoorbeeld) dan kun je waarschijnlijk ook wel gewone dagmelk geven.

8. Me81

Me81 Bekend lid

May 9, 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien is geitenmelk een idee? ook gewoon in de supermarkt te koop. Wat ik ervan heb begrepen is dat het beter te verdragen is ivm samenstelling dan koemelk.
    Wellicht eens informeren bij een dietist.

9. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Nee heb eigenlijk geen dagboek bijgehouden.. Heb de eczeem wel onder controle.. Het wordt ook erger als ze tandjes krijgt.
    Kwark en yoghurt eet ze veel. Ook veel brood.. Dus waarschijnlijk is er niks aan de hand hoor:) maar ben een beetje een bangepoepert:D Hahaha

10. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    ja ze heeft al veel kwark en yoghurt op.. Ook andere melkproducten..

Heb nu voor de tweede keer nr 4 gegeven en ze laat meer dan de helft staan van haar flessen. Op het kdv drinkt ze ook amper. Dus weet niet of het toeval is;) misschien is ze er nu een beetje klaar mee.. Ik maak me er in ieder geval niet zo veel zorgen om..

Ik zal eens kijken naar geitenmelk. Ik las net dat het ook in de supermarkt te verkrijgen is? Is dat net zo vullend en voedzaam als kunstvoeding nr4?

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik denk niet dat geitenmelk zo voedzaam is, in de zin van de voedingsstoffen. In nr4 melk zit natuurlijk nog wat toegevoegde vitamines. Maar als ze verder normaal eet, dan heeft ze die vitamines niet nodig.

Vullend is ook minder van belang op deze leeftijd. Ze kunnen makkelijk een halve boterham extra eten. Hier heeft het nooit problemen opgeleverd bij wisseling van poeder naar koemelk. Omdat hij gewoon verder genoeg at..

12. adi

adi Niet meer actief

Hoeveel flessen krijgt ze nu dan? Ze heeft nog maar 300cc melkProducten nodig he? (Dus incl kaas, yoghurt enz)

Geitenmelk is iets vetter dan volle koemelk, meer niet.
    Die toegevoegde vitamines in kv kan ze op andere manier ook krijgen.

Ik zou alleen doorgaan met kv als zij achterloopt in de groei en dat nog nmoet inhalen. Of als ze heel slecht eet (maar dat kan ook komen doordat ze veel melk drinkt)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geitenmelk is een stuk minder voedend dan koemelk. Kinderen uit gezinnen met een geit voor de melk stonden er vroeger om bekend dat ze vaak bepaalde tekorten hadden.

14. adi

adi Niet meer actief

Je bedoelt dat ze minder dik werden (vroeger vaak gelijkmakend met het hebben van tekorten aan 'iets')?

Geitenmelk bevat net iets minder caloriën dan koemelk, maar dat zit hem met name in de enkelvoudoge koolhydraten (suikers).
    Daarentegen bevat geitenmelk juist meer vet, en voornamelijk essentiële vetzuren. Verder bevat het minder lactose en eiwitten, en is daardoor veel beter verteerbaar dan koemelk (bewijs zit hier naast me).
    En tenslotte bevat geitenmelk meer calcium en fosfor, deze worden vaak (naast vitamines) toegevoegd aan koemelk en dat wordt dan peutergroeimelk genoemd.

15. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    4,337
    1
    0
    Almere
    Ze krijgt nu 3 keer de fles aangeboden maar drinkt ze allemaal niet leeg. Ze laat steeds een halve fles staan. Denk dat ze ong 200-250 cc drinkt aan melk. Daarnaast krijgt ze bijna dagelijks yoghurt, kwark of danone.. En ze eet vaak kaas op brood of ze krijgt een los plakje kaas. Dus aan de 300 cc zit ze makkelijk.

Eigenlijk moeten we de fles in de middag laten vallen en daarvoor wat te drinken en cracker aanbieden oid..

Ze loopt trouwens wel achter in groei maar volgt haar eigen lijn.
    Misschien is het wel handig om haar maandag te wegen bedenk ik me nu. Ze eet wel heel goed. In de ochtend een half tot 3/4 broodje, fruit, 2 broodjes, koekje, potje groente en met ons mee avond eten en dan nog een toetje.

Share This Page