Pffff, effe klagen hoor na wederom een slechte nacht. Sinds we gestopt zijn met de Zantac wordt hij rond 2 en rond 5 uur wakker en ligt dan ruim een half uur te kraaien. Hij huilt niet, maar kletsen kan je het ook niet noemen. Het is een soort schreeuwen met veeeeel volume. Daarnaast is hij wat huileriger, maar ik kan niet zeggen dat dat in samenhang is met spugen of oprispingen. Spugen is niet erger geworden, maar wel aanzienlijk meer oprispingen sinds gisteren (3e dag zonder Ranitidine). Hij spartelt ook enorm met zijn benen als je hem op de arm hebt of wanneer hij in het wipstoeltje zit, erg onrustig. Of zou dit allemaal gewoon een ontwikkelingssprong zijn?
Het is echt honger. Eet zijn handen op etc. Op advies van cb.en huisarts opgehoogd naar 150 cc. Hebben nu de voeding verdikt met een schepje nutriton en nu zit er 3,5 -4 uur tussen de voedingen en krojgt gij vier flessen. We bieden 150 cc aan en de ene keer drinkt hij t helemaal op en soms laat hij zo'n 20 cc staan. Spugen wordt een stuk mínder. Gisteren op een mondje na niets, vanochtend wel een golfje.... Voel me ietje zekerder nu het wat beter gaat....hoop dat t zo door nluhft gaan....
poeh...te vroeg gejuigd... Vanmorgen tot 07:00 bezig geweest...ze wilde echt niet in het bedje liggen ook al staat deze schuin. Wat doen jullie als ze eigenlijk echt moeten slapen maar gewoon echt niet kunnen liggen? Ze raakt op een gegeven moment echt overprikkelt/oververmoeid en dan is het einde echt zoek.
Ik heb haar vanmorgen inderdaad bij me genomen. Weet dat het niet het meest veilige is maar ik kon echt niet meer. Maar als ik haar bij me heb kan ik haar als ik hoor dat ze weer reflux heeft even rechtop zetten waardoor ze veel minder last heeft. Dan slaapt ze zo weer verder. Maar ben toch wel bang dat ze onder de dekens terecht komt ofzo
Misschien is een co-sleeper een idee? Of tussen jullie in op/in een voedingskussen of op het aankleedkussen? Zo is ze direct in je nabijheid maar ligt ze voldoende hoog. Mijn dochter had dan geen reflux,maar heeft wel de eerste maand regelmatig bij ons in bed geslapen.
@Wachtende: hoe slaapt ze? Ik zweer hier bij buikligging! Geen last van opkomende voeding EN geen last van maaiende armpjes/onrust! Als je wilt voorkomen dat ze onder de dekentjes terecht komen, kun je het bedje als matrozenbedje opmaken. Op youtube staan wel instructiefilmpjes!
Ik snap er geen hout meer van. Schema zag er zo uit: 6.00 120/4 10.00 120/4 13.00 120/4 16.30 120/4 20.00 150/5 Ik heb alle flessen opgehoogd omdat ze erge honger aangaf, nu krijgt ze 150/5 maar ze komt steeds sneller voor voeding en slaapt veeeeeel minder! Als ze nu nog vrolijk is oké maar ze blijft lekker huilen totdat ze eten krijgt. Ik kan het nauwelijks rekken tot 3 uur na elkaar! Friso extra heb ik geprobeerd in het verleden, dat werkte toen niet. Ik geef nu Comfort ivm spugen en krampjes. Ik kan toch niet elke 3 uur 150/5 geven ?? Ze laat wel iedere x 20-30cc staan maar toch....
Hoe lang na de voeding is het huilen? Huilt ze direct na de voeding, of een uur tot anderhalf uur erna? Hoe slaapt ze? Rug, zij, buik? Als ze zich zo snel meldt en zoveel laat staan, zou ik terug naar 120/4 (bij reflux is zo klein mogelijke flessen echt het verstandigste), en dan voed je idd wat vaker/heb je kortere slaapjes over het algemeen. Ik zit hier bij bijna 4 maanden nog steeds op 120/4, omdat grotere flessen echt echt niet gaan! (En dat betekent dus soms dagen van elke 2/2,5/3 uur een voeding).
Ze huilt anderhalf tot 2 uur na de voeding, ligt ingebakerd op haar rug (soms iets op de zij en rolt ze vanzelf terug). Ik vind het prima dat ze sneller wakker is, als ze dan nog te vermaken is, vind ik prima (ze is al tot 2 uur na de voeding wakker), slaapt dan een hazenslaapje van een uur of anderhalf en dan met moeite 'rekken' tot de 3uur, weer veel huilen dus. Na de laatste fles van 7uur ging ze om half 9 naar bed en maakt ze een ruk tot half 3 / 3 uur. Dan krijgt ze 100/3 tot half 6 / 6uur. Ik dacht bij reflux juist geen kleinere flessen? omdat je dan iedere x dus kans heb op de reflux. Vaker voeden = vaker kans op de reflux? Ze gaat morgen een dagje wennen bij de oppas, wat zou je dan aanbevelen?
@Rozemarijke: Ze slaapt nu op haar rug. Buikligging wil nog niet echt lukken. Als ik haar op haar buik leg wil ze haar hoofdje optillen wat soms heel goed lukt maar als ze erg moe ik blijft ze als het ware neerstorten met haar hoodje. In het ziekenhuis hebben we ook een co-sleeper gehad, dat was naar haar zin ook te ver weg. Misschien haar een slaapzakje aandoen en dan boven de dekens houden?
Nee, bij reflux JUIST kleinere flessen! Het maagje kan te veel voeding niet aan doordat het maagklepje niet goed sluit en waardoor het weer omhoog komt. Hoe minder voeding je per keer aanbiedt, hoe minder het omhoog zal komen en hoe minder last je kleintje dus heeft! Anderhalf uur na de voeding zullen darmkrampen zijn, die vaak al een heel eind beter worden als je tijdens de voeding ook even 1-2 keer extra laat boeren. Zorg ook dat je een goede fles hebt, (dr brown staat bekend om z'n krampenverminderende werking, omdat die zo weinig mogelijk lucht bij de voeding laat). 2 uur wakker elke keer is wel lang voor zo'n kleintje nog: moet ze niet vroeger op bed, dat ze dan juist langer slaapt? Hoe vermoeider een kindje is, hoe slechter het slaapt namelijk... Als ze morgen naar de oppas gaat: terug naar kleinere flessen. Max dus 120/4, maar mogelijk zelfs 90/3. Je zou even kunnen kijken wat er gebeurt als je gewoon op verzoek gaat voeden. Caitlyn pakt hier namelijk begin en eind van de dag vaak even om de 2 uur een voeding en laat er midden op de dag langer tussen, (en 's nachts dus ook ). Gewoon voeden tot je kindje stopt, niet proberen het erin te duwen/die fles leeg te krijgen.
Of haar in slaap laten vallen bij jou en dan op haar buik in bed leggen, als overgang naar echt op de buik slapen. Ze moet 'r nekje duidelijk nog wat sterker krijgen, dus dat zou ik in wakkere tijd veel oefenen! Je kindje is nu in principe nog weinig wakker, dus dat is echt even een kwestie van op de buik leggen terwijl jij de fles klaar maakt. Korte stukjes, heel lang hoeft nu ook nog niet om toch te oefenen. Ik heb onze oudste veel bij mij in bed gehad en die sliep gewoon naast mij. Ik slaap dan toch veel minder diep dan als ik alleen lig, en werd dus gemakkelijk wakker. Met Caitlyn ook wel gedaan, maar bij haar hebben we alles veel sneller onder controle gekregen gelukkig Slaapzakje kan natuurlijk, maar dan moet ie wel echt warm genoeg zijn. Weet niet hoe warm of koud het op jullie slaapkamer is en of dat dan kan?
Ze is idd wel lang wakker maar eerder op bed helpt niet want dan huilt ze de tijd dieze normaal wakker is op de dag dus dat heeft geen zin! Ik leg haar eerder op bed als ze moe is hoor, soms haalt ze de anderhalf uur niet. En het nichtje van mijn zus(aangetrouwd) die is haast de hele dag wakker en slaapt pas eind van de middag haar 2e slaapje. Mijn dochter slaapt wel na elke voeding anderhalf uur ongeveer. En na de fles van 19.30 leg ik haar om 20.30 op bed, slaapt vrijwel direct in en tukt tot half 3 / 3u 's nachts en soms zelfs langer! Ben blij dat het niet andersom is. Wat dat betreft volg ik haar daarin wel. Heb vanavond 120/4 gemaakt. Ze rook.weer erg zuur en begon weer bellen te blazen dus als t morgen niet beter is trek ik wel aan de bel. Ze zou gaan wennen bij de oppas een paar uur maar die heb ik ff op een laag pitje gezet. Wil eerst weten hoe het gaat morgen.
Als ze minder voeding per keer krijgt, zal het ws beter worden en is er een gerede kans dat ze minder gaat huilen en dan wel eerder op bed kan, langer kan slapen, enz enz. Een kind hoeft ook niet perse steeds te slapen, maar dan moet het wel tevreden zijn. Is het dat niet, dan heeft het pijn en/of behoefte aan meer slaap, (meestal een combi van die beiden, pijn kost ook heel veel energie natuurlijk). Je dikt de voeding al wel in, neem ik aan?
Ik heb friso comfort, daar zit jbpm in. Van standaard + een schep jbpm krijgt ze giga krampen en obstipatie
Terug op 120 was een goede tip! Wist echt niet dat juist kleinere hoeveelheden hielp. Er was mij verteld: hoe minder voedingen, hoe minder last. Ik krijg wel een soort van gaviscon van de huisarts om de pijn te verzachten. Ben erg benieuwd hoe gaat het met de anderen?
Wie heeft je dat in vredesnaam verteld dan? Want overal waar je zoekt op info voor reflux, zul je dat als een van de eerste tips tegenkomen: kleinere voedingen. Maar super dat het helpt!
Ik stelde voor aan de KA om vaker een kleinere fles te doen, ik wil nl ook proberen te minderen met JBPM. Zij zei dat dit geen goed idee was. Gezien zijn leeftijd past dit niet en moet hij grotere hoeveelheden krijgen. Maar dat is misschien meer van toepassing bij de oudere babies?
@ bamsekram: mijn ha zei ook in de eerste instantie dat ik hem gewoon om de 4 uur moest laten drinken, want dat kon hij makkelijk aan volgens haar. Naar haar zeggen zou ik anders in een vicieuze cirkel met hem terecht komen en dat moest doorbroken worden. Heb toen gezegd dat ik het daar dus echt niet mee eens was en dan nog, hij geeft t hier gewoon heel goed aan als hij vol zit. De ene keer drinkt hij langer uit m'n borst als de andere keer. En geef ik hem een flesje bv dan zitten daar ook grote verschillen in van wat hij wegdrinkt. Het varieert van 80 tot 180 cc. Sommige artsen volgen volgens mij in de eerste instantie gewoon een protocol voor huilbaby's ofzo... Hier is Quinten steeds weer onrustiger aan t worden, vanmiddag weer anderhalf uur onafgebroken aan het huilen geweest. Z'n ontlasting zit hem gewoon zo ontzettend dwars! Al 3 dagen aan t persen en ondanks z'n verborgen reflux al bijna 2 weken aan het spugen. Het moet toch ergens uitkomen. Net de ha gebeld en moet morgen weer met hem langskomen. Arm ventje... Zo lijkt t ff beter te gaan en dan gaat t ineens weer bagger... Lang leve de reflux