Ik heb niet alles gelezen...geen tijd voor met een dreumes die niet wil slapen . Hier dus ook een refluxmeisje. Het begon toen ze 3 weekjes oud was. Ik gaf (nog steeds een beetje) bv en dat is superdun en komt er makkelijker uit dan kv. Uiteindelijk bij de ka beland en kregen ook nexium voorgeschreven...1 zakje ofwel 10mg....was effe schrikken. De apotheker blijkbaar ook, want heeft nog overlegd met de ka. Ze heeft een pH-metrie en een slokdarmfoto gehad toen ze nog geen 4 maandjes oud was. Erg sneu en zielig , maar zo blij dat ze zo goed nagekeken is. Van 5 Jan t/m 3 aug nexium gebruikt. Ze was al een paar weekjes spuugvrij, maar moesten voor de zekerheid iets langer doorgaan. Met 7 maanden hield het dus "ineens" op. Ze kreeg natuurlijk meer hapjes en ook brood, wat ervoor zorgde dat het teruglopen van de melk stopte. Ook was ze erg snel overprikkeld. Ik kon wel boodschappen doen of de stad in (beiden te voet), maar op een gegeven moment tijdens die momenten sliep ze ook niet meer. Veel rondkijken etc. Ik weet gewoon dat bij thuiskomst (nog steeds dus) ze een "cooling down" nodig heeft. Dus niet thuiskomen en haar zsm in bed leggen maar even tot rust komen (min of 10). Ook voeden in een rustige omgeving (nog steeds, ze is ook erg nieuwsgierig en bewegelijk ) zonder prikkels. Dus geen mensen in de buurt of tv aan, maar boven op onze slaapkamer en zo donker mogelijk. Over de vaccinatie: wij zetten al een PCM een uurtje voor de afspraak. Hier nooit zoveel last gehad. Ook die hele dag PCM gegeven, wel tempen voor de zekerheid. Ik herken de frustratie en het verdriet. Achteraf voel ik me ook erg schuldig dat ik toch bv ben blijven geven . De ka had het wel over verdikken of kv gaan geven. Ik ben nog steeds erg emotioneel overigens (heb niet een hele makkelijke zwschap gehad en een bevalling van hel met langdurig herstel) en dan kwam dit er ook nog eens bij. Hier wordt al gezegd of ik niet met iemand (een psycholoog oid) moet gaan praten. Want hoe erg ook....het is geen ROZE wolk geweest, maar een grote donkere grijze wolk en ja het lijkt erop of dat niet mag. Of niemand mag weten dat je verdrietig, ongelukkig of wat dan ook bent. Wauw, het is één grote chaos geworden zie ik wel. Nou, het refluxverhaal wordt beter met de tijd. Het overprikkelen wordt ook minder (kon haar trouwens ook niet te lang uit bed houden). Houd je haar na de voeding lang genoeg omhoog? Denk ook aan een eventueel sprongetje, als haar gedrag iets anders is of mss regeldagen.... Succes en ja je bent dus niet de enige helaas .
Kan 100 keer zo zijn dat de meeste baby's van zijn leeftijd meer drinken, maar wat niet gaat, dat gaat gewoon niet. Uiteraard moet hij wel binnenkrijgen wat hij nodig heeft om te groein, maar ook daarin zitten grote verschillen. Caitlyn zou qua gewicht 800-1000 cc mogen hebben, maar drinkt doorgaans maar 600-700, (heel vaak ook nog minder trouwens, maar dan stokt de groei ook). Op die 600-700 groeit ze goed, (de keren dat ze ongeveer 3/4 dronk van wat ze mocht, ging ze ineens 200 gram groeien in 5 dagen, dat soort spurts...). Dus elk kind heeft, net als elke volwassene, z'n eigen balans, die ook weer erg sterk samenhangt met de vraag of je een snelle of trage spijsvertering hebt. Ik ben zelf ook een kleine eter, maar ben heel gemiddeld qua lengte en gewicht en altijd geweest. Als ik eet wat dietisten voor mijn lengte/bouw/etc aanraden, heb ik binnen de kortste keren overgewicht, (en dan bedoel ik dus echt een BMI boven de 25). Dus af en toe moet je gewoon vooral je gezond verstand gebruiken en niet nadoen wat een kinderarts uit een boekje geleerd heeft en blijkbaar nog nooit goed in de praktijk heeft zien werken. En: uiteindelijk maakt het natuurlijk geen moer uit als je kind 7x 130 pakt, 6x150 of 5 keer 180....
De dienstdoende hap had dat verteld! We hebben zantac drank gehad vanmiddag. Morgen mee starten. Ben erg benieuwd of ze hierdoor wat rustiger wordt. 120/4 ging vandaag goed, nog wel wat onrustig maar wel beter als afgelopen dagen.
Bizar, dat een arts je dat gewoon vertelt. Jemig, daar zou ik gewoon even een klacht van maken, dat moet niet nog meer ouders overkomen...
Oh, maar dat wordt veel vaker verteld hoor. Met de gedachtengang erachter dat als je minder vaak voed de maag rustiger is en niet continue aan het werk gezet wordt. Dat idee. Ik doe ook nog steeds 150/5.
Chantal: dat vertelde ze precies idd ja! Schema is hier nu: 03.30 100/3 07.30 120/4 11.30 120/4 15.00 120/4 19.00 150/5 (na douchen) Na de laatste fles (die krijg ik niet kleiner) tukt ze tot half 4 dus. Ik ga echter weer aan t werk en maak haar liever om 05.30 wakker dan dat ik 2u later niet weet hoeveel ik haar moet geven. Kan ik haar bijv om 22.00 nog wakker maken voor de 100/3 ? Ik twijfel n beetje....
Hoi dames Heb niet al jullie verhalen gelezen, excuses daarvoor. Maar ik hoop dat ik hier mn vraag kan stellen aangezien jullie ervaring hebben met kindjes met reflux. Mijn zoontje word verdacht van verborgen reflux. Fles geef ik in 2 etappes. Als ik de fles eruit haal dan begint het. Benauwd, stoppen met ademen, alsmaar wegslikken van omhoogkomende voeding. Hoofdje naar achter gooien en zn lijfje overstrekken. En dan de geluiden die erbij komen. Beangstigend. Van die harde 'hiep' geluiden en dan weer heel zwaar grommen. Hij spuugt niet. Nu heeft het cb geadviseerd jbpm toe te voegen aan de fles. Maar nu vraag ik me af welke fles en speen kan ik nu het best gaan gebruiken? Ik gebruikte steeds avent fles met speen 1. Alvast bedankt!
Hoi, afgezien van het feit dat jbpm hier niet hielp (krampjes en obstipatie) heb ik gewoon de avent fles met speen 1 gebruikt. Het was wel wat harder zuigen maar aangezien ze verschrikkelijk gulzig was (is), is dat wel een voordeel. Anders kan je speen 2 gebruiken. Deze speen (2) is officieel pas vanaf 3 maanden maar ja... je kan er vanaf wijken natuurlijk!
@Theebeeb: hier helpt de JBPM wel heel goed. Het gaf hier wel verstopping, maar daarvoor hebben we infacol gebruikt, in combi met forlax hier. Dat eerste kun je zelf halen bij de drogist, forlax moet door een arts voorgeschreven worden. Inmiddels gaat het met alleen de forlax weer goed, na anderhalve maand infacol bij elke voeding kreeg ze daar uiteindelijk juist krampen van, ipv dat die er minder van werden. Qua speen zou ik het met avent niet kunnen vertellen: ik gebruikte hier al difrax en ben met de JBPM van de S naar de M gegaan, en dan deed ze nog 3 kwartier over een voeding van 100 cc.... (maar de L ging weer veel te hard, dus heb het maar zo gelaten, bij reflux is het juist wel goed als ze lang over de fles doen). @Kwebbel: zou gewoon eens proberen wat er gebeurt als je om 22.00/23.00 een fles van 120/4 geeft. Je hebt kans dat ze dan doortukt tot 5.30... Schema dan verder laten zoals die is
Oh wat blijft 't toch allemaal lastig, als ik alle verhalen hier zo lees! Ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, zo kunnen we elkaar tenminste proberen te helpen. Al ben ik nog niet echt in de positie om te helpen, maar meer om geholpen te worden helaas... Hier gaat 't met het huilen wat beter, gelukkig. Dochter kan zich nu ook beter even in de box vermaken, wat natuurlijk voor afleiding zorgt. En soms zit ze eventjes 10 minuutjes op schoot, wat ook erg fijn is. Maar de onrust blijft, vanmiddag gaan we naar een manueel therapeut. Ben benieuwd. De avonden zijn nog steeds het meest moeilijk, alles tussen 6 en 11. Haar ontlasting blijft moeilijk, maar na 2x microlax had ze vandaag voor het eerst in 3 weken weer 2 poepluiers uit zichzelf! Hopelijk zet het door, dan is dat weer een zorg minder. En dan het flesje, pffff....! Ze doet het maar niet, uit een flesje drinken. Wordt er inmiddels een beetje moedeloos van en heb ook wel spijt van de borstvoeding op deze manier. Voor haar reflux is het waarschijnlijk beter en in dat opzicht is het natuurlijk goed. Maar als ik had geweten dat het zo moeilijk zou zijn haar aan een flesje te wennen... Soms is het ook echt geen doen, dan overstrekt ze zich tot een plank op je armen, dan krijg je er echt geen flesje in, laat staan dat ze er een slok uit neemt. Ik ga er zo ook een topic over openen, alle tips zijn welkom. En dan vooral de gouden natuurlijk!
dit werd ons ook verteld. ik heb altijd gewoon gekeken naar wat hij aankon. en door de jbpm kon hij inderdaad ook grotere flessen aan (al zitten wij nog niet aan de 180) en had hij wat meer rust.
@Sporty: welke fles heb je? Dat maakt ook nogal uit bij flesweigeraars. Onze oudste wilde ook niet zo lekker op de fles, en die pakte de TommeeTippee wel. Verder heb je ook nog de breastflow, die schijnt voor flesweigeraars echt super te zijn!
@ Steenbok: Balen dat het nog steeds niet lukt met een flesje! Heb je alle tips die ik heb al gegeven, maar de tip zat er voor jullie dus helaas niet bij....balen!! Wel fijn dat ze zich nu iets beter in de box gaat vermaken. Ook al is het niet lang, het is toch wel fijn om even een paar minuten je handen vrij te hebben, zodat je rustig kan eten, drinken enz.... Is echt zo rot als dat niet gaat he! Ik heb hier een periode gehad dat ik niet eens even normaal naar de wc kon. Grrrr ik kan de doktersassistente wel schieten geloof ik! Waren vanmorgen bij de ha, dus de huisarts vroeg hoe het nu allemaal ging en zij vond het erg raar dat het weer zo slecht ging ondanks dat de dosis was verhoogd van 1.4 naar 2.5. Dus ik: 2.5??? Ik weet voor 200 % Dat de assistente 1.5 had gezegd! Ze zei nog, het gaat niet veel omhoog, maar probeer dit maar even..... Dit waren echt letterlijk haar woorden en dat terwijl het dus wel goed in het systeem stond, want de ha liet het net zien. Tuurlijk, foutjes kunnen gemaakt worden en dat weet ik ook wel, maar mijn kleine ventje heeft nu dus weer 2 weken lang onnodig veel pijn weer gehad Waarschijnlijk is het daardoor ook helemaal mis met zn darmpjes nu, maar we hebben voor de zekerheid ook nog lactulose voorgeschreven gekregen. Heb hem net dus voor het voeden de lactulose gegeven en daarbij nog wat zantac wat hij dus vanmorgen tekort kwam. Vanavond krijgt hij het weer allebei en dan moet het morgen al een heel stuk beter gaan. Ik hoop het maar, want na 3 nachten van extreem weinig slaap ben ik echt dood en doodop en mijn kleine en grote mannetjes ook! Hebben nu ook afgesproken dat we over een maand niet over de telefoon overleggen of de dosis omhoog moet, maar we maken dan gewoon weer echt een afspraak met de ha. Zo kunnen er ook geen fouten meer gemaakt worden.
Super bedankt voor de tips meiden. Daar kan ik zeker wat mee. Ik geef flesjes van 120 cc met 4 schepjes nutrilon standaard 1. En dan 6 flesjes per dag. Ik doe nu 1 schepje jbpm per flesje. Zou dat genog zijn? Op het pak nutriton staat 1 a 2 schepjes per 100cc. Hij doet nu wel al wat langer over een flesje met jbpm.
Wat een ellende is het ook allemaal. Ik vind het ook erg moeilijk om tijd voor dingen te vinden..je bent toch echt de hele dag en nacht in de weer zo. Ik loop al dagen met enorme hoofdpijn, ik vermoed omdat ik gewoon niet aan drinken toekom. Ook begin ik echt enorm achter te lopen in het huishouden. En dan zijn we nog maar 2 weken thuis. Ik ben me vannacht helemaal rot geschrokken. Onze meid had ik eindelijk in slaap gekregen in haar eigen ledikantje..kon haar in 1 keer wegleggen en ze bleef heerlijk slapen. Op een gegeven moment hysterisch gekrijs...was ze onder haar dekentje gerold ! We hebben dit toen het bedje gewoon recht stond nog nooit gehad. Ik wilde eigenlijk het bedje nog iets verder ophogen omdat het eigenlijk nog te plat voor haar is. Hoe kun je dit voorkomen ?? Verder lees ik dat veel van jullie bij de kinderarts lopen. Heeft de huisarts jullie verwezen of het cb? Wij zijn alleen bij cb en huisarts geweest...moet ik er voor zorgen dat ze gezien word door de ka? @Engeltje: kan me voorstellen dat je daar aardig boos over bent ! Hopenlijk gaat het nu snel beter!
@ Theebeeb: Ik zou even aankijken eerst hoe het met 1 schepje gaat, je kan het altijd nog verhogen! @ Wachtende: Ik loop nu gewoon bij de ha met Quinten. In het begin liep ik bij de ka omdat hij bij zn geboorte niet ademde en even in de couveuse had gelegen. Ook lag hij in onvolkomen stuit en daarom moest hij extra gecontroleerd worden voor zijn heupjes. Vorige week een echo gehad en dit was helemaal goed gelukkig. We hoeven nu ook niet meer naar de ka tenzij de ha dit nodig vindt. Maak je haar bedje al heel kort op? Ze moet echt met haar beentjes tegen de bodem van het bedje liggen en evt. kun je een kruik of een opgerolde handdoek aan het voeteneind leggen. Zo voorkom je dat ze verder naar beneden kan zakken. En oh zo herkenbaar wat jij zegt over dat je soms gewoon veel te weinig drinkt! Hier komt het soms ook zelfs voor dat je zowat niet naar de wc kan gaan. Ik zorg er trouwens voor dat ik een flesje water heb klaar staan, zodat ik altijd tussendoor een paar slokken kan drinken. En als ik normaal drinken neem, dan neem ik altijd gelijk een groot glas, of een grote beker thee.
Even kort, want dochterlief is onrustig. Zo herkenbaar dat je nergens aan toekomt! En als je dan even tijd hebt, doe je alles in een sneltreinvaart! Zelfs eten, helaas... Ja dat doe ik ook, er staat hier altijd een groot glas water op tafel, ik zorg dat ie gevuld is en als ik langsloop kan ik een paar slokken nemen. Ook staat er naast m'n bed een flesje water (ik drink wel uit een flesje, haha, oh flauwe grap dat zal het slaaptekort wel zijn) en drink ik 's nachts als ik wakker ben. Probeer echt zoiets te doen, want drinken heb je nodig! Als je het gevoel hebt dat je HA je niet goed helpt, probeer dan bij de KA terecht te komen. Hier had de HA medicijnen voorgeschreven die de apotheek niet mee wou geven omdat ze veel te zwaar waren voor mijn dochter. En dat na weken van geen slaap een aanmodderen... Het was de apotheek in het ZH, dus toen stond ik daar met een krijsende baby en geen medicijnen, alleen... Ik was zo hopeloos dat ik in tranen naar de balie ben gelopen en gevraagd heb of ik alsjeblieft een KA mocht zien. En dat heeft gewerkt. Niet Had dit bij mij niet gewerkt dan had de lactatiekundige waar ik toen contact mee had ook voor een doorverwijzing kunnen zorgen. Ik weet niet of je daar wat aan hebt.
Inderdaad..je eet niet..je drinkt niet..je kan niet naar de toilet. Als mijn man terug is van werk krijgt hij vaak meteen even de baby in zn handen zodat ik eindelijk even kan plassen. eten gaat erg gehaast en heb de afgelopen dagen ook enorme buikpijn na het eten. Nu slaapt ze gelukkig even dus kan ik mijn vochtbalans ook even bijwerken haha steenbok, we moeten de humor er maar van in blijven zien he Ik maak het bedje echt heel kort op..en ze kan goed met haar voetjes bij het voeteneinde. Moet haar denk ik dat toch een soort van stutten dat ze niet zijwaarts kan rollen. Ik was zoooo blij dat ze even in haar ledikantje sliep want als ze naast me ligt ben je toch praktisch de hele nacht wakker. Vannacht weer een poging
@ Steenbok: ik kan me heel goed voorstellen dat je dan in huilen uitbarst. Ik heb een best zware bevalling gehad en deze periode valt me ook nog best zwaar (heb weinig energie door fluxus+pre eclampsie) en kan ook echt zodra iemand daa over begint in huilen uitbarsten. Toen ik de Zantac ging ophalen ging de apotheek lopen trutten met het systeem en zou ik daar opeens niet meer in staan...nou ik werd me toch eens boos. Stond ik daar in de apotheek met man+baby in de auto...en maar blijven bazelen over het systeem. Heb dr heel onvriendelijk verzocht me gewoon die medicatie te geven en ze mochten het uitzoeken met dat systeem van ze. Ik vind het lastig...wat is acceptabel? Moeten we het zo accepteren zolang ze goed groeit? Zo moeilijk waar je de grens moet trekken. Wil ze natuurlijk het liefst het liefst gisteren van dr klachten af hebben.
@ wachtende: zolang je baby het uitgilt van de pijn zou ik het zeker niet accepteren hoor! Zolang de medicatie van Quinten goed op orde is, is het best redelijk te behappen en heeft hij maar momenten dat het eventjes niet goed gaat. Dat is nog vol te houden voor ons en het belangrijkste natuurlijk ook voor hem! Ook slaapt hij dan 8 a 9 uur door in de nacht en dan kan je even goed bijtanken zelf.