Ik vind het zoo moeilijk: refluxbaby. Wie ook?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SportySteenbok, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier slaapt Caitlyn doorgaans wel aardig goed. Ze krijgt flessen van 120+4, wat erg weinig per keer is voor een kindje van 3 mnd, (150+5 is het minimale wat kids op haar leeftijd krijgen, maar ik lees erg vaak ook 180+6).
    Maar ze slaapt zo'n anderhalf tot 2 uur per keer, met soms een uitschieter naar 3-4 uur, (vaak als ze een paar dagen heeft gerommeld of als ze ziek is).
    Het wisselt of ze de voeding in 1 keer opdrinkt of in 2 etappes. Een paar weken terug iig nog vaak 2 keer, inmiddels meestal 1 keer drinken, dan wat spelen/kijken en dan slapen. zelfstandig in slaap vallen lukt meestal nog niet. Ik maak me daar niet zo druk om: onze oudste kon dat door andere gezondheidsproblemen ook niet en toen die uiteindelijk zich beter ging voelen, kwam dat vanzelf wel...

Box doe ik hier niet, ik heb een wipstoeltje gekocht waarvan de zitting ook versteld kan worden, zodat ze goed ondersteund kan zitten. Zit een speelboog bij, dus op die manier heeft ze dan haar vermaak :)

2. jojo83

jojo83 Fanatiek lid

28 jun 2009
    1.980
    0
    0
    Noord-Holland
    Rozemarijke, veel wel he, maar eigenlijk zou hij er nog een schepje bij moeten hebben, maar dat kunnen zijn darmpjes niet aan. Hij zit nu al op zo'n 12 dunne poepluiers per dag en op een slechte dag nog meer! Hij gebruikt het al bijna 4 weken dus je zou denken dat die darmen nu wel gewend zijn... Ik zal eens met de logopediste overleggen hoeveel ik van natufood moet gebruiken, want zij heeft ook de nutriton bij Dean afgesteld.

Bamsekram dan zal ik ook wel zo rond de 2 scheppen uitkomen. De Frisopep is ook dunner dan standaard voeding dus zal wel even zoeken zijn!

sportysteenbok, een ritme hebben we hier nog niet echt. Ik leg hem na de fles wel altijd even in de box, want ik weet dat wanneer ik hem gelijk naar bed breng hij helemaal over zijn toeren gaat. 10min in de box is dan vaak net genoeg om hem moe te maken.
    Maar dan wel met het schuine kussen van delta baby, anders heeft hij te veel last van de reflux.

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ritme hier is slapen, wakker worden, even spelen en gek doen op t aankleedkussen die ook schuin omhoog ligt, verschonen, spelen in de box tot hij het zat is, voeden, even knuffelen en dan spelen in t wipstoeltje tot hij weer moe is. Dan slaapzakje aan en weer naar bed. Hierna begint t weer opnieuw zo.
    Het spelen in de box is soms 5 min, maar kan ook zomaar ineens 20 min zijn. Op een kleedje op de grond vind hij ook leuk met papa en mama erbij ;)
    Sinds een week zit hij in een ritme dat hij ongeveer om de 4 uur komt voor een voeding en hij slaapt 3 a 4 x op de dag, 1 a 2 uurtjes en soms een uitschieter naar 3 uur.

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Haha grappig idd! Ik heb een houdingstip meegekregen: rechterop voeden.. duh :(;) verder niks. Ik wil nog even afwachten. Ik ben met de jbpm gestopt, 2 dagen na gebruik werd ze krijsend wakker, ze heeft van 's morgens 7 tot 's avonds 7 gehuild. Niets wat we deden hielp. Echt helemaal niets. Manlief heeft friso comfort gehaald en nu, een paar dagen later, is het een wonderkind! Zo lief en omgedraaid! Ze lacht, schatert, vind alles best en is totaal omgedraaid! De volgende dag had ze meteen een dikke volle poepluier en ook wat aan de harde kant. Ik kon wel lactulose krijgen maar om haar aan de medicatie te zetten... dat is voor mij het allerlaatste redmiddel en als het met friso comfort goed gaat, hoor je mij ook niet klagen.
    Had ik nu maar naar m'n gevoel geluisterd.. ik zei in de kraamweek al friso comfort wil ik gebruiken. Maar de dokter, kraamzorg en verloskundige spraken me tegen want dat was niet nodig. Infacol hielp prima, volgens hun. Als ik dit had geweten had ik een veel rustiger kind gehad!!!! Maar ja.. ze is nu nog maar 7 weken dus we zijn er op tijd bij en ook nog vroeg.. maar wat kan ik me hierover schuldig voelen zeg...:(

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ kwebbel: wat fijn dat t nu zo goed gaat! Hopelijk blijft dat ook zo! En dat schuldig voelen herken ik hoor. Werk zelf met baby's en kwam er met 8 weken pas achter dat hij dus reflux had, voelde me echt schuldig dat ik t niet eerder had herkend!

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Zal ons beschermingsinstinct wel zijn :D

7. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hier weer een dramanacht. Geslapen tussen 7 en 10 vanochtend... :(
    En de nachten gingen zo goed, hoe kan dat nou van het een op het andere moment?

8. raspberry

Was het de reflux? Want baby's hebben ook hier en daar hun slechte dagen he? :(
    Hier verergert de reflux als ze verkouden is of anderszins niet lekker, enz enz :(

9. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Hier al 10 maand een zoontje met reflux! Straks wordt hij al 1 jaar en de tijd is omgevlogen, ik leefde min of meer in een roes.
    Met Losec is het slapen een heel stuk verbeterd en sinds hij kan zitten is het iets makkelijker.
    Ik heb wel een tip over JBPM / Nutriton: mijn ervaring is dat dit het opboeren bemoeilijkt. Mijn zoontje gaat er helemaal van kronkelen omdat de boeren dwars blijven zitten. Sinds ik zo weinig mogelijk Nutriton toevoeg gaat het beter. Hij spuugt dan een klein beetje en kan nog wel goed boeren. Even uitproberen dus.

In het algemeen:
    Reken op een pittige tijd, dring aan op goede medicatie, trek aan de bel, vraag hulp, rust waar het kan. Geef veel tijd en aandacht. Geniet van de mooie dingen met je kindje. Probeer dingen uit en sta voor jezelf en je kind! Een kind met een serieuze, pijnlijke reflux is echt slopend. Pas toen mijn zoontje een beschadigde slokdarm had werd ik serieus genomen.

Sterkte!

10. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik weet 't niet Rozemarijke, maar gelukkig was ze vandaag weer het zonnetje in huis. Vanavond nog maar een avond vroeg naar bed als 't lukt om de slaap in te halen ;)
    Het is hier zo ontzettend wisselend, hele goede en hele slechte dagen... Pieken en dalen. Herkennen jullie dat?

Hoi Jet,
    Leuk dat je ook even schrijft. Wat jammer om te horen dat het bij jullie tot een beschadigde slokdarm heeft moeten komen...
    Het is ook wel wat ik probeer, zoveel mogelijk van de goede momenten genieten!

Vraagje aan de moeders die bv geven: leerde jullie baby makkelijk uit de fles drinken? Ik ben begonnen met kolven, maar vooralsnog wil dochterlief niet uit de fles drinken... Nog tips?

11. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Pff hier gaat t deze week ook ineens weer een stuk slechter! Dacht kijk nog ff t weekend aan voor ik de ha bel om de dosis te verhogen van de zantac, maar vandaag denk ik, WAAROM wilde ik in godsnaam weer afwachten, hij heeft weer zoveel last! 3 x een half uur in m'n armen geslapen, in bed lukt niet. Vanavond heeft t ook weer anderhalf uur geduurd voor hij eindelijk in bed kon slapen... Arm mannetje! En zelf ben ik ook zo moe! Kan t gewoon niet aan met m'n slechte bekken om met hem te moeten lopen de hele tijd. Maandag ochtend hang ik echt als eerste aan de bel bij de ha!
    Op wat voor dosis zitten jullie ukkies? Quinten zit op 1,5 ml en is 6525 gram. Denk dus dat hij omhoog moet en vrees toch ook aan de lactulose want hij heeft toch zown last van z'n buikje erbij! Maandag voor t laatst weer gepoept.

@ steenbok: ik heb Quinten vanaf dag 3 ook 1 x per dag een flesje gegeven en hij doet t dus heel goed eigenlijk. Geen speen/tepel verwarring gelukkig.
    Werk zelf ook met baby's en kom het regelmatig op m'n werk voor dus heb wel wat tips voor je en daarbij de geruststelling dat t altijd uiteindelijk goed is gekomen. Er heeft nog nooit een kindje niet uit een flesje gedronken bij me.
    Geef jij het flesje zelf? Zo ja, probeer het eens door iemand anders te laten doen. Soms is het zo dat als je kindje jou ziet, voelt en ruikt, dat ie alleen bij jou aan de borst wil drinken.
    Wat voor flesje gebruik je? Ik merk vaak dat het met een avent flesje goed lukt en bij andere flesjes wat moeilijker. Nu moet ik zeggen, had in een van de babypakketten een chicco flesje zitten en die werkt echt precies hetzelfde als een borst! Quinten kan ook daaruit heel goed drinken.
    Wat soms ook wil helpen is als iemand anders t flesje geeft een shirtje wat jij snachts hebt gedragen erbij te leggen zodat je beeb je geur ruikt.
    En als laatste tip lopend/wiegend het flesje geven.
    Hopelijk zit er iets tussen wat werkt, succes!

12. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hoi Engeltje,

Bedankt voor je tips! Dat hou ik mezelf ook maar zoveel mogelijk voor, we proberen het pas een weekje. We moeten geduld hebben.
    Avent flesje heb ik inderdaad. Die houdt ze wel in haar mond, met de Calma van Medela was het direct brullen.
    Ze houdt 'm gerust 10 minuutjes in haar mond, maar drinken doet ze nog niet. De melk die er dan uitloopt, slikt ze ook nog niet door.
    Mijn man heeft een paar keer een flesje geprobeerd, maar de laatste dagen heb ik 't gedaan. Zal het hem straks weer laten doen.
    Lopend/wiegend hebben we nog niet geprobeerd, gaan we ook zeker doen.
    Ik heb nog een ander flesje in de la staan boven, maar volgens mij is dat een tommy tippee ofzo.
    Nog meer tips zijn natuurlijk welkom van iedereen :)
    Ik had misschien ook wel wat teveel mijn zinnen er op gezet, met het idee dan krijg ik wat rust...

Wat vervelend dat bij jullie het weekend zo slecht gaat! Ik vind het zo frustrerend dat je in het weekend nergens terecht kunt... Wij zijn een paar weken geleden tijdens een heel slecht weekend naar de hap gegaan in het weekend, maar die stuurden ons met een paracetamolletje naar huis...
    Is een draagdoek niets voor je? Heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor er goede verhalen over.
    Wat ik wel met mijn dochter doe, is haar op haar zij houden als ze in bed ligt. Hand tegen haar rug en hand tegen haar buik. Gisteravond viel ze glimlachend in slaap. Zelf zit ik aan een zijslaapkussen van DeltaBaby te denken. Maarja we hebben al zoveel gekocht wat niet heeft gewerkt...

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Graag gedaan! Hopelijk werkt er iets!
    De techniek van het zuigen uit een flesje is ook zo anders als uit je borst, alleen die van chicco komt er dus echt bij in de buurt.
    Je kan proberen met t aventflesje om t puntje met een beetje voeding erop tegen haar bovenlipje te houden en een beetje erlangs te strelen tot ze hapt, misschien helpt dat!

Hier ook een keer op de hap gezeten met hem toen we nog geen medicatie hadden en toen zijn we naar huis gestuurd met " tsja je hebt gewoon een klassieke huilbaby en t zal ook wel een wisselwerking zijn van jou op je kindje! " nou mooi niet!
    Hier dus geen hap fan meer!
    Gelukkig heeft hij vanmorgen eindelijk een poepie gehad!! Echt een opluchting voor hem! Hierna kon hij ook gewoon weer even vrolijk in de box spelen en hij is gewoon in bed in slaap gevallen... Echt ben zo blij!!!
    En dat zijslaapkussen heb ik, ideaal!!!

14. raspberry

Zijslaapkussen was hier geen succes, op de buik slapen wel.
    Draagdoek is hier ook een succes geweest, momenteel wil ze er liever niet meer in.

Flessen: Thirza weigerde de fles en is uiteindelijk aan de tommee tippee gegaan, (op mijn werkdagen gekolfde moedermelk). Later ging avent ook weer gewoon.
    De breastflow schijnt bij flesweigeraars ook een succes te zijn.
    Vor Caitlyn heb ik difrax dat zijn smalle spenen en daar heeft ze goed grip op zonder dat er veel lucht bij komt. Maar Caitlyn krijgt dus al vanaf dag 5 of 6 de fles en heeft slechts 2 dagen aan de borst kunnen drinken, (daarna zo'n enorme stuwing dat ze totaal geen grip had, omdat alles zo gruwelijk strak stond). Dus die is weinig anders gewend ;)

Hier wisselt het ook behoorlijk hoor... alle verkoudheidjes, vermoeidheden en ook nog haar hartafwijking hebben weer effect op de reflux en de darmkrampen. Vrijdag had ze weer een hele hoge hartslag en dan is het daarna dus weer extreme krampen en heel snel de hik.
    Ik kan dat eerste jaar inmiddels wel voorbij kijken, vraag me regelmatig af waar de fast forward-knop zit... :(

15. raspberry

@dosering: Caitlyn krijgt nexium, want zantac gaat vanwege haar hartafwijking niet, (bijwerking is mogelijke hartritmestoornissen en dat gebeurde dus idd, want haar hartafwijking veroorzaakt al hartritmestoornissen, en als je dan medicatie gebruikt die dat als mogelijke bijwerking heeft kun je er dus donder op zeggen dat dat gebeurt... :().
    Maar zantac werd op gewicht berekend, dus kan me voorstellen dat dat weer even opgehoogd moet. Vraag anders de rekensleutel aan de arts, dan kun je zelf weer ophogen zodra gewicht en klachten toenemen... ;)

16. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    We laten haar al ingebakerd slapen. Op de buik slapen kan dan niet ook... Op haar zij ontspant in ieder geval wel en dan laat ik haar op haar rug rollen en dan is 't goed. Tenminste, de paar keer dat ik dat nu gedaan heb. Vooral niet te snel juichen heb ik al geleerd ;)
    Maar op de zij beviel bij jou dus niet, Rozemarijke? Heb je dan nog een zijslaapkussen te koop misschien? ;)

Ik heb ook een tommy tippee en een chicco staan, uit al die gratis dozen :p Die zullen ook zeker aan bod komen met oefenen. Ik heb de hoop dat er toch 1 tussen moet zitten die ze "snapt". Misschien koop ik ook nog wel een breastflow.

Oh, wat jij zegt dat dacht ik een paar dagen geleden, Rozemarijke, over dat eerste jaar voorbij kijken! Ik dacht een paar dagen geleden al: van mij mag 2013 wel voorbij zijn. Erg hè, het jaar is pas een paar dagen oud!

Fijn Engeltje, dat het nu weer even beter gaat!
    Af en toe is het zo lastig te bepalen waardoor ze uit hun hum zijn hè? Wij zijn gisteren naar Babypark geweest en verder niks en ik heb het idee dat ze daar nu nog moe van is. Gelukkig niet vervelend verder, maar wel moe.

De hap vind ik echt verschrikkelijk, zo vaak dat ze niet kunnen of willen helpen! En dan vind ik de zorg in de weekenden en omstreeks de feestdagen erg slecht bereikbaar... Wat dat betreft blij dat de feestdagen voorbij zijn!

17. raspberry

Oh, hier gelukkig goede ervaringen met de HAP. Nou bellen wij ook wel echt alleen als het nodig is, dus weet niet hoe het gaat als er mogelijke ruimte voor enige twijfel over de noodzakelijkheid zou zijn, maar goed... :) En wij staan nu op de spoedlijst voor Caitlyn, dus als er met haar wat is, bellen we altijd direct het ziekenhuis: geen geklooi met de HAP die haar situatie niet kent...

Dat zijslaapkussen is van mijn broer en schoonzus, maar die zijn klaar met hun gezinnetje vormen, dus ik kan vragen of zij 'm wil verkopen...? :)
    Mocht Tommee Tippee bevallen, dan kun je van mij een serie flessen overnemen als je wil... heb er een paar van 150 cc en 1 of 2 groten, geloof ik, met een aantal spenen nummer 1 en nummer 2.

18. SportySteenbok

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik laat 't je nog even weten over dat zijslaapkussen. Heb een topic geopend om ervaringen te vragen :)

19. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoi
    Herkenbaar allemaal, het is ook echt moeilijk .
    Veel mensen snappen echt niet wat het allemaal inhoudt en hoe rot het voor het kindje en de ouders is.
    Onze dochter heeft het ook gehad, verborgen.
    Ik wordt nog verdrietig als ik eraan denk.
    Let alsjeblieft goed op dat je op tijd de medicatie verhoogd, ik belde regelmatig met dr recente gewicht om te vragen of het omhoog moest .
    Wij hadden het bed scheef, inbakeren, draagdoek , strak ritme en regelmaat .
    Het boek wat je noemde is erg fijn !
    Onze dochter had ook moeite met de fles, kon alleen drinken uit een diax s fles smal, in het grote reflux topic rond blz 50 heb ik een foto en uitleg geschreven over hoe wij haar moesten laten drinken van de logo toen zij op de neo lag.
    Heel veel succes en laat je niet gek maken door de me mensen in je omgeving!

20. raspberry

@Siepie: heb je even een link naar dat topic/bericht? Kan het zo gauw niet vinden namelijk.
    Of anders even de titel en het subforum waar dat topic loopt?

Deel Deze Pagina