Ik vind het zoo moeilijk: refluxbaby. Wie ook?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SportySteenbok, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Beste meiden,

Ik wil eventjes inbreken in jullie topic.
    Ik heb namelijk het idee dat onze kleine meid ook iets van reflux heeft. Vanaf het begin af aan wil ze absoluut niet in een bedje liggen. De eerste week lagen we nog in het ziekenhuis en wilde ze op geen enkele manier plat liggen. We hebben vanalles geprobeert maar zodra ze in haar bedje gelegd werd krijste ze het uit. Het was ook niet echt een onvrede huiltje maar echt een paniekhuil. Ze heeft in het ziekenhuis elke nacht bij mij geslapen terwijl ik haar wat rechtop hield.

Eenmaal thuis merkte ik dat ze wat vaker een mondje voeding teruggaf. Het slapen s nachts bleef een ramp. Ze wil gewoon niet in een bedje liggen. Ik ben uren bezig om haar s nachts in bed te krijgen terwijl ze overdag wel gewoon in haar bedje wil slapen.

Sinds gisteren beginnen bij mij echt de alarmbellen te rinkelen. Ze begint steeds meer over te geven. Ik kan haar niet meer plat leggen want dan komt er direct voeding omhoog, begint ze spastisch te spartelen met haar armpjes, steekt ze haar tong uit en gaat ze overstrekken.

Ik heb ondertussen alles al schuin gemaakt zodat ze tijdens het verschonen en slapen niet plat ligt. Het CB raadde vandaag JBPM aan echter lees ik daar op de site van een borstvoedingsvereniging weer dat het niet zo'n goed idee is.

Verder herken ik wat karakter betreft ook veel van wat ik bij jullie berichtjes zie. Ze is heel snel overprikkelt. Als er even bezoek langskomt is ze de hele dag ontregelt. Ze wil alles zien, is enorm alert en kan maar moeilijk rust vinden.

Het gekke is...overdag gaat het prima. Maar s avonds begint de ellende. Ik ben gisteren tot 04:00 bezig geweest om haar in slaap te krijgen. Nu is de onrust voor vanavond alweer begonnen. Ik moet zeggen dat ik het heel zwaar vind zo. Ik heb na de bevalling een fluxus gehad dus ben ook nog niet echt topfit.

Wat denken jullie?
    Herkennen jullie hier reflux in of is dit toch normaal ?
    Wanneer ga je naar de huisarts?

Alvast bedankt meiden!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, je hebt iig al reden genoeg om naar de huisarts te gaan, lijkt me...
    Ik herken een aantal dingen wel, en andere dingen zijn weer anders. Ik zou iig starten met buikligging, dat scheelt een enorm eind bij refluxkids, (als ze dat willen, en hoe vroeger je daarmee begint, hoe gemakkelijker ze daaraan wennen).
    JBPM verschillen de ervaringen over als het gecombineerd moet met BV, maar ik zou het zeer zeker wel even uitproberen. Als het niet werkt, weet je dat dan ook en als het wel werkt, dan scheelt het gewoon weer!

3. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Je kunt ook een beetje kijken naar de hoeveelheid. Je hoeft niet direct 2 volle scheppen jbpm te gebruiken, maar je kunt bijv. beginnen met een half schepje of heel afgestreken schepje.. dan kun je kijken of dat verschil maakt. Hier werkte het in ieder geval wel een beetje. Het komt nog wel omhoog, maar je ziet dat het haar minder pijn doet.

4. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg

Als je ongerust bent en je gvoel zegt dat er iets niet klopt, gewoon nr de huisarts gaan. Ik ben me op een gegeven moment ook zorgen gaan mAken omdat ze nooit op der rug wou liggen ik d8 dat ze een buikslaper was.. Mr toen begon de ellende kokhLzen, natte hik, overdreven overstrekken en snachts veel huilen, onrustig tijdens dri ken en zo kan k nog wel ff verdr gaan..
    Heeft jou kindje er ookzo erg last van??

5. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg
    @wachtende er gig iets mis bij mn vorige bericht volgns mij haha ben net nieuw hier moet nog ff ondervinde ehoe alles werkt hier..
    Mr dan zou k gewoon nr de huisarts gaan. Hij zal je misschien wel vertellen dat ze er wel doorheen groeit en het zo weer vergeten is. Nou ik wist nie wat k hoorde! Als ze daardoor uit der slaap word gehouden en ik zie dat ze pijn heeft door het zuur dat omhoog komt dan is dat zeker geen pretje voor zo een kleintje. Ik kwam gelijk in opstand en uiteindelijk kreeg k een verwijzing naar de KA..
    Nu gebruiken we nexium korrels vandaag de derde dag.. Nog geen verbetering dus nog ff afwachten.

Ik hoop dat je deze avond een btj geluk heb en dat de kleine nie zoveel last ervan heb.. Elke nacht weer een nieuwe nacht pfff ik leef iig met je mee!!

6. raspberry

@Miyamora: de nexium heeft even een week tot 2 weken nodig om echt goed effect te gaan krijgen. Zantac werkte hier meteen, (maar ging hier niet samen met de hartafwijking die ze ook heeft), maar nexium duurde echt even voor we goed effect zagen.

7. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg
    @Rozemarijke: pff dat is best lang nou ik hoop dat het die twee weken waard zijn en dat het ook aanslaat. Het is bij ons echt een regelrechte ramp om het haar toe te dienen. Ze krijst erbij en ze wil ht nie inslikken! Het smaakt nergens naar dus ik snap niet zo goed waarom het toediene zo moeizaam gaat. Best zielig want ze vind ht echt niet leuk soms verslikt ze zich erin en dan denk ik dat ze gaat stikken! Hadden jullie er ookzoveel moeite mee?

8. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Onze jongste dochter had ook verborgen reflux, ze had een week in het ziekenhuis gelegen.
    Toen kwam er niks uit de meting.
    Maar na verdere onderzoeken kwamen ze toch op reflux uit.
    Heb medicijnen gekregen, maar niks hielp.
    Ik kon er niet meer tegen, en ben toen naar een osteopaat gegaan.
    Sindsdien gaat het geweldig met haar :)

9. raspberry

Bij onze oudste hielp de osteopaat idd ook geweldig en bij Caitlyn helemaal niet... Is maar net waar de oorzaak voor de reflux ligt: als dat het maagklepje is, kan een osteopaat daar weinig mee. Als het een klemzittende zenuw is, weer wel...
    Het is altijd de moeite van het proberen waard natuurlijk, maar beslist geen garantie op succes...

10. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    @Bamsekram: hoe was het gisteren bij de kinderarts? Ben je er nog iets mee opgeschoten?

11. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Mag ik even met een vraagje bij jullie inbreken?

Ik verdenk onze dochter ook van verborgen reflux vandaag voor tweede keer bij de huisarts gezeten ( eerste keer toen ze twee weken oud was), die wilde afwachten, het leek wat beter te gaan maar sinds paar dagen is ze echt huilerig, ze heeft afgelopen drie dagen amper geslapen overdag! Wat ons opvalt bij haar en we aan reflux denken is dat ze : veel slikt na een voeding en verslikt , al is het een paar uur na de voeding, je moet d'r minimaal halfuur rechtop houden voordat je haar neerlegt ( anders spuugt ze of kreunt ze echt heel erg en kan ze echt niet in slaap komen en wordt huilen), veel een natte hik ( je hoort dan de voeding gewoon) en die heeft ze ook vaak nog hele poos nadat ze voeding heeft gehad, en boeren doet ze ook veel uren na de voeding nog...
    Enige wat ik zo gek vind is dat ze afgelopen tyd niet echt huilerig was en nu wel echt heel huilerig en slapeloos is van het geslik/verslikken/boer dwars/hikken...???

We gebruiken nu johannesbroodpitmeel op advies van de dokter...ben benieuwd vandaag begonnen en helpen doet het nu nog niet, maar ik hoop gauw wel...geef borstvoeding maar dacht ergens te lezen dat t dan misschien niet zo goed werkt, klopt dat?

12. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ Tinkerbell: hier werkte de JHBPM absoluut niet voor Quinten, het werd er eigenlijk alleen maar erger van omdat hij daardoor last kreeg van verstopping. Borstvoeding is licht verteerbaar en dat is jhbpm niet. Ik hoor wel verhalen dat er verschil is tussen jhbpm van een natuurwinkel of van nutrilon. Die van de natuurwinkel reageren een hoop baby's beter op als op de nutriton. Succes ermee, hopelijk werkt het voor jouw ukje wel en anders op tijd weer aan de bel trekken hoor!

@ Steenbokje: Is het drinken uit een flesje al gelukt ondertussen?

Sorry meiden, heb wel alles gelezen maar niet alles is blijven hangen!
    Las nog iets over het badzitje, die hebben wij hier ook, werkt echt ideaal voor Quinten!

We zijn hier nu sinds deze week begonnen met het pruimenwater voor zijn verstopping en ik merk wel verschil! Hij heeft wel meer krampjes gekregen en gilt het af en toe echt wel even uit, maar dit komt denk ik doordat zijn darmpjes nu goed in werking worden gezet. Ipv 1 x in de week gepoept te hebben heeft hij nu om de dag gepoept! Hopelijk blijft dit nu zo! Sinds gisteren is hij ook weer een stuk vrolijker!

13. Bamsekram

Bamsekram Actief lid

10 nov 2012
    136
    0
    0
    NULL
    Friesland
    Durf het bijna niet te zeggen. Verwacht wel wat reacties nl. We zijn gestopt met de Ranitidine. We gaan de komende 2 weken kijken wat voor uitwerking dat heeft. De KA gaf nl aan dat Ranitidine ook bijwerkingen kan hebben die nadelig kunnen zijn en dat de werking nooit bewezen is, behalve dat het voor sommige kinderen wel helpt. Motilium zouden KA-en niet meer voor moeten schrijven, zei ze, schijnt slecht te zijn. Het geeft vaak bijwerkingen en bij overdosering kan het zelfs neurologische bijwerkingen geven. Ik wil, voordat er een discussie losbarst, uiteraard het beste voor mijn kind. Dat is in mijn ogen zo min mogelijk troep in zijn lichaam. Vandaar dat we het 'proberen'. Als het huilen erger wordt of sterkt gerelateerd is aan opkomende voeding, gaan we absoluut weer verder met de Ranitidine. Alleen een ophoging van de dosis raadde ze ook af, omdat hij al vrij veel schijnt te krijgen.
    Daarnaast wordt ons kindje beschreven (door zowel CB-arts als KA) als een zeer alerte baby. Ogen wagenwijd open, niets missen en gespannen (prikkelgevoelig, maartegelijkertijd ook prikkels willen). Ze denken dat een deel van het huilgedrag komt door frustratie en karakter. Hij wil meer dan hij kan. Dit herken ik soms ook wel, denk ik.

Daarnaast gaan we preventie met fysio beginnen. Onze oudste had dezelfde klachten, met een trage motorische ontwikkeling. We woonden destijds in het buitenland en daar is het nooit erkend. Hij is nu hypotoon (lagespierspanning) en krijgt daarvoor fysio. Dit herken je bij hem vooral in een slecht evenwicht, veelvuldig vallen, een bepaalde periode zelfs het ontbreken van de valreflexen. Hij loopt motorisch meer dan 8 maanden achter op zijn leeftijdsgenoten. Ik maak me nu zorgen dat de jongste dit niet ook krijgt. Hij is bijna 7 maanden en doet geen moeite om te rollen. Als je oefent maakt hij zijn rug hol en trekt zijn hoofd naar achter, dat werkt dus niet. Ook is hij erg gespannen in zijn lijfje. Dat geeft iig wel wat rust.

Wat ik ook wil gaan proberen is toch weer meer brood aan te gaan bieden, om zo de 4e fles te gaan afbouwen. Hoe meer vast voedsel hoe beter. Het is alleen soms erg moeilijk om de tijd tussen de flessen vol te maken en dan is de verleiding groot om toch weer een fles aan te bieden. Iemand nog tips voor geschikte tussendoortjes voor een baby van 7 maanden?

Heel verhaal, maar we gaan het zien de komende 2 weken. Ranitidine heeft een paar dagen nodig voordat de werking minder wordt, dus ik ben benieuwd. Ik houd rekening met alles, zodat ik niet in een dal schiet. Als hij evenveel blijft huilen of minder hebben we er bij gewonnen. Vooral de nachtrust vind ik belangrijk, als zijn slaappatroon 's nachts gaat veranderen is dat voor mij ook een teken. Heeft iemand trouwens ervaring met het stoppen? Hoe ging dat? Hoe lang duurde het voordat je kan zeggen dat het werkt of niet?

14. Rrianne

Rrianne Fanatiek lid

5 nov 2010
    2.614
    0
    36
    Heb her en der een stukje gelezen, maar na de titel te lezen wilde ik jullie allen even een hele dikke knuffel geven. Ook onze jongentje heeft de eerste maanden ontzettend last van Reflux gehad en ook ik vond het een ontzettend pittige tijd. Vanaf een maand of 7 kon hij zelfstandig zitten en at steeds meer 'vast' voedsel, vanaf dat moment ging het hier steeds stukje voor stukje beter! Zet hem op meiden.

15. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ Bamsekram: Meid, je moet vooral je hart volgen wat betreft je kindje. Lijkt het jou en de KA beter om te stoppen met de medicatie dan moet je dat gewoon doen! Hou gewoon goed zijn signalen in de gaten en gaat het niet goed, dan kun je er altijd weer mee beginnen toch?
    Goed dat je met hem naar de fysio gaat nu, ik ben benieuwd hoe dat gaat verder!
    Wat betreft tussendoortjes, een extra stuk fruit? Rijstewafel, cracottes, liga? En verder natuurlijk water, of wat slappe thee of een sapje.

16. raspberry

@Bamsekram: als brood nog niet zo hard gaat, is pap misschien een idee? En dan pap uit een bordje dus, dus lekkere dikke pap?
    Onze oudste had oorproblemen waardoor kauwen heel lastig was, en bij haar werkte pap als een tierelier :)

17. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    @Bamsekram:
    Ik hoop voor je (jullie) dat dit werkt, zou toch fijn zijn!
    Ben het trouwens volledig met je eens. Zo min mogelijk troep in zo'n klein lijfje. Maar ik ben wel van mening dat dit niet ten koste van alles moet gaan.
    Vandaar dat wij wel aan de motilium en nexium zitten. Ze was zelf ook echt niet happy. Nu wel. Dat vind ik ook heel belangrijk.
    Maar zit stiekem zelf ook al te denken aan afbouwen omdat het zo goed gaat. Ik denk dat ik eerst met bijvoeding ga starten en als dat goed loopt ik dan ga afbouwen.
    We zullen het wel zien.

Fijn weekend!

18. miyamora

miyamora Actief lid

16 jan 2013
    145
    0
    0
    culemborg
    Wie heeft er ervaringen met Nexium? Mijn dochtertje wilt het niet doorslikken. Ik gebruik een spuitje en doe het zo beetje bij beetje in der mond. het smaakt niet vies maar het toedienen is een ellende.

Kan ik nexium ook tussen de fles door geven zodat ze het met een slok mee inslikt? nexium in de fles doen is ook geen optie.

19. raspberry

@Miyamora: waar in het mondje spuit je het? Doe je dat voldoende achterin? Helpt het om een soort van vingervoeden te doen? Dat je haar op je pink lat sabbelen en ondertussen de nexium toedient? Dan sabbelt ze het zo automatisch mee naar binnen...

20. raspberry

@Bamsekram: ik vind het trouwens ook helemaal logisch hoor, dat je kritisch kijkt naar welke medicatie wel en niet nodig is.
    Hier hebben we motilium en een AB geprobeerd die de maag sneller moesten legen. Motilium kon niet samen met de hartmedicatie, (en gaven extreme darmkrampen), de AB kreeg ze erge kramp van ook: daarmee kwamen we van de wal in de sloot, dus daar weer mee gestopt.
    Nexium en forlax moeten hier helaas wel, zonder is het hele dagen huilen en een kind dat ws binnen de kortste keren een ontstoken slokdarm gaat krijgen dan. Maar als het niet zou hoeven... zou ik het ook beslist niet geven!

Deel Deze Pagina