Ik vind kolven zo iets raars...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dot, 5 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Hallo ervaringsdeskundigen ;)
    De borstvoeding loopt super, maar nu eens voor het eerst gaan kolven.
    Vanmiddag ga ik een kolf kopen.
    Mijn miniman is met bijna vier weken al 1400 gram bij gekomen!
    Maar eh kolven, ik zie er behoorlijk tegenop. Het lijkt me zo onnatuurlijk en raar...
    :rolleyes:
    Ben ook bang dat het niet lukt, zo'n apparaat aan je borst.
    Misschien iemand wat tips of ervaringen qua beginnend kolven?

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Echt wat jij nu schrijft zijn exact de gedachtes die ik op het begin had, ik had ook zoiets van zo een nep ding aan mn tiet ben toch geen koe ;).

Maar geloof me je bent er heel snel aan gewend. Ik ging altijd boven op bed kolven (in alle rost) met mijn dochtertje naast me op bed, lekker warm de verwarming aan, kopje thee er bij en met de gedachten elke druppel is mooi mee genomen. En vooral niet teveel letten op hoesnel het melk er uit komt of stressen als het een keer iets minder goed gaat.

Je borsten hebben even tijd nodig om te wennen maar bij mij ging dat heel snel.

Veel succes en plezier want zie het als iets leuks en niet iets als een echte verplichting!

3. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bedankt!
    Ik laat wel horen of het is gelukt.

4. fam

fam Actief lid

1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Ik ervaar het kolven ook als iets wat erbij hoort en vind het helemaal niet vervelend. Ik weet niet of je ook weer aan het werk moet over een aantal weken maar ik ervaar het echt als een luxe. Je hebt toch wat extra pauze en hoeft geen verantwoording af te leggen als je lekker even wil zwijmelen ;) Ik kolf nu nog 2 keer per dag dat ik moet werken en trek mezelf dan even een half uurtje terug met een kopje thee en foto van mijn zoon. Kortom neem het ervan en geniet van de rust en ontspanning van het moment en inderdaad niet letten of de melk al komt maar lekker ontspannen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik dacht ook van tevoren dat ik kolven echt vreselijk raar zou vinden. En ach, het is nog steeds niet heel charmant maar het is te behappen ;) Ik vind het alleen vrij pijnlijk.

6. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    @Merleq; Welke kolf gebruik je? Het hoort volgens mij namelijk niet pijnlijk te zijn. Doet voeden zelf ook pijn of is het echt alleen bij kolven?

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ben het nu al zo gewend.. kan het niet meer wegdenken.

Lekker rustig gaan zitten, kopje thee erbij en dan komt het vanzelf goed.
    Tegenwoordig zit ik na te kijken, te computeren, te eten, boekje te lezen enz.. of soms gewoon ff dom voor me uitstaren.

Ik moet zeggen dat je plek ook veel uitmaakt. ik zit in het kantoor van de adjunct directie.. met de deur op slot.. lekker op mijn gemak.. en bijna niemand heeft de sleutel.

8. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Ik ben het nu ook helemaal gewend, lekker op een rustig plekje (op bed ofzo) met een kopje thee en een foto van m'n mannetje.

Vanaf de 16e weer werken, even kijken of het kolven dan ook nog zo gaat..

9. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    hahahaha

Als ik na mijn verlof weer moet werken, werk ik 2 nachten per week (in een verpleeghuis). Ik kan dan lekker op mijn gemak gaan kolven. pieper aan de kant en lekker rustig zitten, wat ik toch al heel de nacht doe ;)

10. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Zag het vooraf ook niet zitten hoor. En mijn vriend mocht er al helemaal niet bij zijn. Stel je voor dat hij mij aan het melkapparaat zag :oops: .

Nu kolf ik altijd in de woonkamer. Bijna altijd achter de laptop, tja, 't is vrij saai dat kolven. Op bed vind ik juist weer helemaal niets. Zit bij het kolven graag rechtop.

En vriend stuur ik echt de kamer niet uit. Tijdje geleden vergat ik zelfs het gordijn dicht te doen, hihi, de achterburen zullen wel denken.

Nee hoor, geen zorgen, het went echt.

11. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hier ook in het begin erg wennen. Zeker toen ik een dubbele kolf had die had ik gehuurd. Vond het verre van charmant :rolleyes:
    Toen heb ik een swing gekocht en dat doe ik dus inmiddels al bijna een jaar. Ik heb echt totaal geen schaamte meer. Ik heb nooit gordijnen dicht (nu hebben wij ook geen inkijk) en doe het gewoon op de bank met vriend naast me achter de laptop of tv. Ik zou het ook gerust doen waar anderen bij zijn, maar dat doe ik niet omdat ik weet dat andere mensen daar moeite mee zouden hebben. Dus geef het een kans en kolven moet je ook leren. In het begin op m'n werk was het echt een geklungel en nu gaat het zoooo makkelijk. Net als koffie drinken zeg maar ;) Dus het komt echt wel goed, maar het is inderdaad even wennen. Succes.

12. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    En wat ook wel grappig is...
    Wij wonen aan het water. Echt geen inkijk dus. Hooguit een eend :)
    Toen er laats ijs lag hadden we dus schaatsers voor onze deur. Toen ik zat te kolven zag ik opeens allemaal mensen voorbij komen. Die zullen ook wel gedacht hebben...

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik heb vanaf dag 2 gekolfd, eerst om de productie op gang te krijgen, want er kwam niks uit, vervolgens omdat ik veel te veel had en zowel de eerste dunne melk eraf wilde hebben vanwege krampjes hier en om de druk van de ketel te hebben, zodat Thirza zich niet zo verslikken zou bij het drinken.
    Tja, ach... ik noem het spottend de melkmachine, maar handig is het wel. Inmiddels kolf ik een keer per dag af om Thirza een flesje te kunnen geven om alvast te wennen (over 3 weken ga ik weer aan het werk). Ik zit meestal tv te kijken, in ieder geval even wat anders dan te letten op hoeveel eruit komt. Als ik ernaar ga zitten kijken, lijkt het allemaal erg langzaam te gaan, terwijl als ik wat afleiding heb, dat flesje vol is voor ik er erg in heb, (ik zit in de luxe positie dat ik 's avonds binnen 10 minuten 110/120 ml heb, 's ochtends gaat het nog sneller, (zal wel te maken hebben met dat Thirza 's nachts doorslaapt).
    Ik zit ook het liefste rechtop, is handiger met vasthouden van het borstschild, (zo'n kolf waarbij je dat niet vast hoeft te houden werd me veel te duur), en dan loopt de melk tenminste ook direct het flesje in. Als je dan ff niet op zit te letten en wat los laat, heb je de zooi niet over je heen, ;) (Is me dus een keer gebeurd).
    En het went hoor... ik maal er niet meer om en het is wel een mooie manier om te weten hoeveel je ongeveer produceert en hoeveel je kleintje bij benadering drinkt.

14. 4days

4days Niet meer actief

Je went er idd aan. Maar je moet het ook 'leren', dat kolven. Pas als je het wat vaker doet krijg je meteen een toeschietreflex enzo.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het ook iets heel vervelends hoor, maar ja, ik wil graag lang bv geven, dus dan ontkom je er niet aan. Bij mij hielp het wel om een handkolf te gebruiken ipv een elektrische. Door het lawaai van zo'n elektrische voelde ik me helemaal zo'n koe aan een melkmachine, haha.

16. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Daarom heb ik m'n kolf ook uitgezocht op geluid. Ik heb de medela swing en door een dichte deur hoor je echt niets.
    Ik denk ook dat je echt rustiger/gemakkelijker zit als je weet dat niemand je kan horen.

17. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Het is gelukt! :D
    Eerst dacht ik even: dit gaat niet lukken :rolleyes:
    Maar toen even ontspannen en ja hoor! Meer dan ik dacht. :D :D :D

18. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Super om te horen dat het gelukt is!
    Zo is kolven meteen ook een stuk minder erg, als je weet dat het lukt!

Voor welke kolf heb je trouwens gekozen? (gewoon even nieuwschierig ;))

19. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Medela Swing

De eerste opbrengst was 50 ml ongeveer.
    Morgen nog eens proberen ;)

20. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Goed zeg! Gewoon blijven oefenen. Liefst op een vast tijdstip. Zo kun je ook een lekker voorraadje maken in je vriezer.

Deel Deze Pagina