ik vind rapley methode eng!

Discussie in 'Voeding' gestart door beertje1987, 12 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Hi,

Wij zijn sinds een klein maandje begonnen met bijvoeden. Ik heb geprobeerd om alles vers te bereiden en met fruit gaat dat ook prima, maar verse groenten grilt ie van. Dus ben toen overgestapt op potjes. Maar dat wil ik er eigenlijk uit hebben. Nu had ik begrepen dat hij op deze leeftijd wel met rapley kan starten maar dat vind ik dus doodeng! Ik ben zo bang dat hij er in stikt! Echt m'n hart zit al in de keel als ik er aan denk.

Hebben jullie tips? Wat zijn veilige groente en hoe verklein je de kans op stikken?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je het eng vindt, dan doe je het toch gewoon niet? Ik denk niet dat je kindje gebaat is met een mama die bij elke hap panisch kijkt of hij niet aan het stikken is.

3. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Dat klopt, maar ik dacht dat hij mijn vers gemaakte groenten dan meer zou waarderen ;) want hoe vaak ik de gepureerde verse hapjes aanbied, hij moet er niks van hebben.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Met rapley kan je beginnen als je kindje 6 maanden is.
    Ik zou zeggen,probeer het eerst. Dan weet je pas wat je er echt van vind!
    Begrijpelijk dat je het eng vind hoor,maar als je in je achterhoofd hebt hoe en waarom kindjes op stukjes eten, wen je er snel aan.
    Het is ook maar een korte fase,het kokhalzen.
    Gaat over. En het is zoooo leuk om je kindje zelf te ziet eten! :)))

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn oudste rapleyde uit zichzelf. Hij nam gewoon een hap van mijn peer toen hij bij mij op schoot zat en slikte het zo door. Dus ik was helemaal enthousiast. Wij begonnen bij de jongste dus weer met goed gevoel. En hij kon er niks van. Hij heeft zich de eerste maanden zo vaak "verslikt". Hele maaltijden gingen net zo hard weer naar buiten als dat ze naar binnen gingen. Maar... er is nog nooit iets fout gegaan. Kleintjes hebben een hele sterke kokhals reflex, het komt dus heel makkelijk weer naar buiten. Inmiddels gaat het meestal goed, maar zeker niet altijd.

Als je het wilt proberen zou ik nog even wachten. 6 maanden is vroeg genoeg. Verder moet je kindje goed recht kunnen zitten,in een stoel of op schoot. Verder vind ik het het beste werken als je hem mee laat eten. Dus niet apart gaan zitten, maar als jullie aan tafel zitten, krijgt de kleine iets om mee te oefenen. Het haalt bij iedereen de druk ervan af. Goede groentes vind ik broccoli, handig vastpakken, tomaat, lekker sappig, let wel op velletjes, wortel en bloemkool.

Succes en geniet ervan

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    Maar vers hoeft niet per se rapley te zijn toch.
    Een geprakt worteltje is net zo vers als een hele wortel hoor.

7. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Gewoon niet doen dan.

8. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ze kunnen zich makkelijker in glad gepureerd verslikken dan in stukjes. Dat kunnen kindjes prima zelf weet naar buiten werken Door kokhalzen en dan duwen ze het met de tong zo naar buiten. Dat lukt niet met glad gepureerde hapjes. Gewoon proberen een kijken hoe je kindje het doet. Je kindje moet wel rechtop kunnen zitten dan kan hij prima de stukjes er weer uit gooien als dat nodig is.

Veel succes en vooral veel plezier. En bevalt het je niet wacht je toch een maandje of 2?

Hier met 6md begonnen. Ging prima eerst alleen happen proeven en weer uitspugen pas later leerde ze het naar achteren toe werken en slikken. Nou natuurlijk proces wat ze zelf kan bepalen hoeveel ze eet

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind is nog te jong voor Rapley. Dus ja, nu is het eng.
    Eigenlijk hoeft je kind nog helemaal geen vast voedsel.
    Als je gewoon stopt en volgend jaar opnieuw begint zal hij vast minder gruwen.

10. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Op het cb zeiden ze met 4 maanden dat ik mocht starten met deze methode. Dat is dan wel vreemd toch? Dat vond ik zelf erg vroeg dus vandaar dat we begonnen met ptakjes en puree.

Maar als ik het goed begrijp kan een baby dus niet stikken vanwege een hele sterke kokhals reflex?

Ik ga dan inderdaad maar in het nieuwe jaar rustig aan proberen en tot die tijd hou ik het bij de dingen die hij nu wel lust en dan in puree vorm.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Vreemd? Nee hoor.
    Het cb is van de standaard dingen.
    Veel van wat daarbuiten valt daar hebben ze vaak geen kaas van gegeten.
    Dat blijkt wel weer eens uit dit advies.
    Laatst stond er op het forum van de "voedingsdeskundige"dat
    een kindje pas met 8a9 maanden met rapley mocht beginnen.
    Ging ook nergens over.

De kokhalsreflex van jonge kindjes zit hoger dan die van een volwassene. Als jij je vinger in je keel steekt (ieeuw) dan krijg je een reactie. Zo werkt het bij baby's ook. Dus als er iets verder achter in het mondje terecht komt....hopla, er uit. Dit verdwijnt naarmate ze ouder worden en leren eten.
    Tis echt leuk hoor! Nog even wachten en dan kan ie zich helemaal gaan uitleven :)

12. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik ben niet zo van de strakke leeftijdsgrenzen maar meer van gewoon naar je kindje kijken. Onze dochter eet Raplet sinds ze nog net geen 5 maanden oud was (1 dag ervoor begonnen). Dat is dus een maand voor de aangeraden leeftijd van 6 maanden. Dat hebben we gedaan omdat ze zelf heel duidelijk aangaf er klaar voor te zijn. Ze pakte tijdens het avondeten het eten van ons bord en at het gewoon op. Dat zou ze niet doen als ze het niet kon. Dus vanaf dat moment hebben we haar haar gang laten gaan en at ze dus Rapley.

In jou geval zou ik gewoon je zoontje op schoot houden tijdens het eten en kijken of hij het eten zelfstandig pakt en in zijn mond stopt. Dan merk je vanzelf of hij er klaar voor is.

13. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Ik herken je gevoel. Toen mijn zoontje rond de 5 maanden was hapte hij opeens een hap van mijn banaan. Het was even hoesten en ik schrok me rot natuurlijk want dacht dat hij stikte. Rapley vond ik hierna dus eng maar het leek me toch een goede methode en zoontje leek het leuk te vinden. Dus de eerste week heeft mijn vriend er steeds bij gezeten want een bange mama is ook niet echt leuk ;) Na een week at hij al zo goed. Geen kokhalzen of verslikken meer. En nu is het zo genieten om hem zo te zien eten

Als je kindje 6 maanden is zou je het gewoon eens kunnen proberen. Het kokhalzen lijkt eng maar zoals de anderen al zeiden, het kokhalsreflex zit nog zo ver naar voren dat je kindje het wel weer naar buiten "hoest".

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat een aantal anderen ook al zeggen: die kokhalsreflex zit er juist om te voorkomen dat je kindje erin stikt! Maar dan moet je kindje inderdaad wel goed rechtop zitten... Want als ze half ligt kan ze het stukje er niet gemakkelijk uit werken!

Adviesleeftijd is inderdaad 6 maanden, maar bij sommige kinderen zie je dus inderdaad dat ze het eerder al kunnen!
    Maak de stukjes niet te klein, dat ze ze goed vast kan houden en makkelijk af kan happen...

Kijk anders eens wat filmpjes op youtube over kindjes die eten volgens de Rapley methode, dan weet je wat je kan verwachten!

Wat betreft niet willen eten van verse groenten: je kindje moet iets 15-20x geproefd hebben wil het de smaak kunnen waarderen! Dus gewoon een kwestie van aan blijven bieden...
    Het gaat nu helemaal niet om de hoeveelheid die ze binnen krijgt, maar om het leren eten en waarderen van verschillende smaken en structuren! Ook al is het dan maar 1 hapje...
    In potjes zit vaak vanalles toegevoegd (zoals appelsap, rijstebloem etc) wat het zoeter maakt, dus dat wordt gemakkelijker weg gegeten!

15. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik heb jullie tips ter harte genomen en eens geprobeerd vanavond wat hij deed als hij op schoot zat. Ik had wortels gekookt voor onszelf en meneer pakte inderdaad van af en stopte het in z'n mond. Hij beet er een stukje af en foei dst ging de verkeerde kant op. Benauwd momentje! Gelukkig floepte het er na een paar keer kokken weer uit haha. Toen moest hij er ook niks meer van weten. Heb het zo gelaten en een potje voor hem gemaakt wat er met grote smaak in ging. Ik probeer het volgende maand gewoon nog eens.

16. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    als ze zich verslikken kun je hun armpjes helemaal omhoog doen langs de oren af, op de rug kloppen heeft geen nut bij kleine kinderen.
    door de armen omhoog te doen komt de luchtpijp enzo weer open en kan hij het eruit gooien.

Deel Deze Pagina