Hè meiden een vraagje. Maandag ben ik bij het cb geweest en mochten wij starten met het geven van groente/fruit. Ik wil graag vers geven dus gister een wortel in de babycook gedaan, gestoomd en daarna fijngemalen. Nu word het fijnmalen natuurlijk nooit zo fijn als een potje, dat is gewoon verdikte pap. Ze heeft denk ik 3 lepeltjes gehad. Nou gister avond heeft ze zo gehuild, leek echt of ze krampjes had. Moet ik nu vandaag gewoon weer geven en is dit een normale reactie? Of een dag ertussen laten zitten? Of is potje toch beter omdat dat echt wat meer vloeibaar is? Hoe is jullie ervaring? Bedankt liefs...
Langzaam opbouwen... Ik liet in het begin wel vaker een paar dagen ertussen hoor. Het kan echt wel dat de buikkrampjes hiervan komen, maar dat is logisch na alleen melk opeens wat anders. Een klein beetje gekookt water erbij doen, dan wordt het al smeuïger. En als het over een paar dagen weer zoveel kramp geeft, weer een paar daagjes overslaan. Succes! Het komt best snel goed hoor, ze moeten gewoon even wennen.
Ik denk eigenlijk dat je dochter er gewoon nog niet aan toe is. Ik zou nog lekker een paar weekjes wachten. Zou gewoon sowieso wel lekker vers geven dan, veel puurder dan een potje.
Ik deed soms gewoon wat water of borstvoeding erbij om het zachter te maken. Maar dat was wel pas met 6 mnd. Rond 4 mnd kreeg ze als eerste hapje pap, van rijstebloem. Zo heeft ze hier leren happen en proeven. ze eet nu alles, met smaak.
ik vond het in het begin altijd heel veilig om een potje te geven, ik wist in ieder geval zeker dat alles precies was zoals het moest zijn, dit heb ik gedaan tot een maand of 7. toen kwam hij in het ziekenhuis terecht en daar eten ze dan al met de pot mee haha
Ik zou ook nog even wachten als je kindje er last van krijgt. Ze is nog niet eens 4 maanden en heeft het nog niet nodig. Over een paar weken weer proberen. En dan lekker alles vers geven. Potjes zijn niet slecht hoor, maar proef ze maar eens. Smaakt niet naar echt eten. Het hoeft ook niet zo glad gepureerd te zijn. Ons zoontje kreeg vanaf 5 mnd groente (vanaf 6 mnd ook fruit) en altijd geprakt, soms met wat melk (babymelk uiteraard) er door om het minder droog te maken. Vanaf 6 mnd ook stukken, maar zo ver zijn jullie nog lang niet.
Beginnen met rijstepap, kan ze wennen aan de structuur en dat er iets anders in de darmen komen en als dat goed gaat lekker zelf koken.
Dit lijkt mij signaal dat ze er gewoon nog niet aan toe is. Starten met bijvoeding doe je op z'n vroegst met 4 maanden, maar niet elk kind is er dan aan toe. Stoppen dus, lekker nog even enkel fles en dan met 6 maanden gewoon pas starten. Of als ze eerder duidelijke hongersignalen af gaat geven. Maar voor nu gewoon even stoppen: de darmen protesteren en dat moet je even serieus nemen.
Ik vind het wel erg vroeg om nu al te beginnen hoor. Vanwaar die haast? Je kindje is nog geen 4 maandjes oud. Ieder voor zich natuurlijk, ik ben pas met 6 maanden begonnen en pas met 7 maanden slikte ze ook daadwerkelijk iets door...
Wij hebben altijd vers gegeven en hij heeft er gelukkig nooit last van gehad. De krampjes kunnen best van het eten komen. Ze hoeven op deze leeftijd nog niet perse een groentehap dus ik zou het lekker afwisselen. Ene dag wel, andere dag niet en dan zo aankijken of het beter gaat. Toen ik begin met een groentehap heb ik het ook niet elke dag gegeven maar om de dag of om de 2 dagen.
Ik heb absoluut geen haast hoor om haar en hapje te geven. Maar natuurlijk vind je het als moeder erg leuk weer een nieuwe stap. Op het cb werd ook gezegd dat ik mocht beginnen, nou je gaat er ook van uit dat ze het daar wel weten. En ze vond het echt lekker hapte goed dus daar lag het niet aan. Maar goed me moeder belde net dat ze een flinke poepluier had met stukje wortel erin En ze heeft net na de fles alles eruit gespuugd. Dus ik denk dat het echt niet goed gevallen is. Ik ga der maar een paar daagjes tussen laten zitten en dan maar weer eens proberen. van mij vriendin die kleine deed het heel goed en die kreeg het al twee weekjes voor ze 4 maand was. X
4 weken is naar mijn mening echt te vroeg en het bewijs heb je zelf je kindje kan er echt nog niet tegen dus waarom over een paar dagen weer proberen alleen omdat jij het zo leuk vindt... Is toch zielig voor je kindje sorry hoor.
Als ze zoveel last ervan heeft, gaat een paar dagen wachten echt niet uitmaken. Maak daar een paar weken van. Dat zet zoden aan de dijk voor de darmen. In een paar dagen zijn die darmpjes niet ineens wel uitgerijpt...
Onze jongste hapte met 4 maanden trouwens ook ontzettend lekker weg, zou zo een hele maaltijd gegeten hebben, (vroeg gestart vanwege reflux-klachten). Heb het de eerste keer bij een paar hapjes gelaten en vreselijke darmkrampen had ze ervan. Paar weken later weer geprobeerd en weer enorme krampen. Pas met 5,5 maand ging het toen goed. Willen eten zegt dus ook niets over het ook daadwerkelijk kunnen verdragen en verteren.
Oh, hier ook begonnen de afgelopen week en gewoon nergens last van. Naar mijn idee was hij er 4 weken geleden al aan toe, maar ik heb netjes en braaf afgewacht tot het CB met het advies kwam. Toen ze dat gaven, werd hij verkouden. Dus ben eigenlijk pas net begonnen en het gaat goed - afgezien van zijn lekkere 'blegh'-snoetje dan; want hij moet wennen aan de smaak
Wij zijn sinds 4 dagen ook begonnen met de groente hapjes. We maken dit zelf. Gewoon wortels/bloemkool/broccoli etc in de stomer. Als het gaar is even de staafmixer erdoor, beetje borstvoeding en een klein klontje ongezouten roomboter er door en klaar is het. We geven maar een paar hapjes, het is om te wennen, rustig aan dus. Als het aan de kleine ligt eet ze veel meer, maar dat kan later ook nog wel, eerst maar is haar buikje laten wennen. Dan mag ze over een paar weekjes zelf bepalen hoeveel ze wil eten. Merk trouwens wel nu al naar een paar dagen dat ze steeds enthousiaster wordt als ze ziet dat ze een hapje krijgt en dat die mond echt ver open gaat als er een lepeltje aan komt
Beste lov23 Vind je zelf ook niet dat je niet zo vriendelijke reactie geeft. En als je mij reactie nou eens goed zou lezen, zie je ook dat ik iets anders schrijft dan jij zegt. Geloof me ik doe alles! In het belang van mij dochtertje dat voorop gesteld. Maar ik ben ook een moeder die net als vele andere wel tips kan gebruiken en ook echt nog niet alles weet. Daarom vraag ik ook vriendelijk aan jullie info waar ik Iets mee kan.
Ik zou zelf nog een paar weken wachten. Hier alledrie nooit krampen gehad na bijvoeding. De oudste vanaf 4 maanden, de andere twee vanaf 6 maanden.
Weet je wel heel zeker dat het nu meteen al mocht? Ze is nog niet eens vier maanden! Geen wonder dat ze er last van krijgt. Vier maanden is de absolute ondergrens voor vast voedsel. Daarna mag het, maar het moet nog helemaal niet. In principe is zes maanden vroeg zat. Als zij tevreden is met haar melkvoedingen, danis vast voedsel helemaal niet nodig op dit moment. Als je volgend jaar opnieuw gaat proberen: vers is beter dan potjes. Potjes zijn vooral water met bindmiddel, daar heeft je kind niet veel aan.