Ik vind zwaar om ineens alleen te zijn.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Helise, 4 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Mv3: hoe s t nu?

Helise: fijn dat je een voorschot krijgt!! Scheelt een hoop narigheid.

Zafira: welkom terug! Wat een *** die ex van jou, dan idd liever alleenstaand

Elsie: fijn dat jullie goed met elkaar omgaan. En leuk dat je lekker naar vriendinnen gaat!

Donderdag naar de gemeente geweest voor bijstand. Ze probeerden er weer onderuit te komen (kan je niet naar je ouders, waarom nu pas etc) gelukkig was mn begeleider erbij van legerdesheils. 22 mei s het 2e gesprek.
    Ze gaan ook kijken of ik broodgeld kan krijgen.. Omdat k nu alleen van kinderbijslag en toeslagen leef.
    Maar mennnn iedere dag solliciteren.. Krijg echt paniekaanvallen bij de gedachte om aan t werk te gaan :( mn leven ligt nog compleet overhoop.. Maar vrijstelling krijg ik niet van solliciteren, begrip staat totaal niet in hun woordenboek. Wat moet ik nou:(
    Rondom mn ex is t weer eventjes stil, maar nu is de stress nog meer toegeslagen.. Mn gevoel zegt dat k nog lang niet van m af ben..
    Meestal is ie met Koninginnedag hier in de stad aan het werk.. Benieuwd of t dit jaar weer is.

2. Zafina

Zafina Lid

2 jan 2013
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ mnonc; ik weet niet precies je verhaal maar klinkt heftig meid, zo te lezen ga je door een moeilijke tijd heen momenteel. Heel begrijpelijk dat je dan paniekaanvallen krijgt van het idee dat je moet gaan sollicteren, het is zeker belangrijk dat je eerst even rustig alles op een rijtje kan krijgen zonder de stress van werk zoeken erbij. Is het geen idee om hierbij hulp te vragen of doet je begeleidster van leger des heils dit al? Ik zou me toch proberen sterk te maken voor tijdelijke vrijstelling, niet zomaar erbij laten zitten hoor. en ik weet niet of je momenteel hulp hebt voor je klachten anders heb je eventueel ook recht op een uwv ziektewet uitkering, maar dan moet je dus wel aan kunnen tonen dat je echt ergens mee bezig bent qua hulp zeg maar. Het zijn maar wat ideetjes hoor, probeer even met je mee te denken.. Veel sterkte <3

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Zafina helaas weer welkom meid.
    Tuurlijk hoop je dat iemand veranderd, helaas blijkt dit meestal idd maar even te duren.

Mnonc heeeeeele dikke knuffel meis.
    Ik hoop dat snel alles geregeld word.
    Over solliciteren ( en wil nu echt niet als degene overkomen die steeds zegt jaaaaaaa had ik ookhahahah echt niet meiden)
    Maar toch helaas hier ook de ervaring mee en idd fijn is het niet op dat moment MAAR als je evt werk kunt vinden al is het voor parttime is gek genoeg ook wel goed voor jou.
    Even onder de mensen komen, je verhaal kwijt kunnen.
    Je moet het proberen zo te zien, je leven staat nu op zijn kop maar als je werk vind heb je toch het eerst belangrijke deel wat je moet hebben!
    EN dan komt de rest ook.
    Was ook tot S 14 maanden was thuis geweest , pnd , burn out, en ex wat maar zei dat ik vast niet kon werken.
    Maar nu werk ik toch al even meer als 1 jaar voor mijn ventje en mij en we komen er wel.
    En hoe zwaar ik het eerst vond ( ook de gedachte eraan) hoe beter het steeds ging.
    En ook vooral trots op mijn eigen * schaam*
    Lieve meid als je werk vind (evt parttime) krijg je wel aanvullend je bijstand etc normaal gezien.
    Je kunt het kom op!!!

Hier een ventje met oorontsteking:(
    Ex gewaarschuwd en die reageerde al van oh is oke gisteren.
    Vandaag totaal niks gehoord van hoe het met de kleine zijn pijnlijk oortje is ( ook niet verwacht hoor)
    En volgens buren die toevallig langsgereden waren, had hij vrouwelijk bezoek thuis van de ochtend tot de avond , misschien nu nog wel , was een vrouwenauto.
    Mannen heh!

4. Zafina

Zafina Lid

2 jan 2013
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen mama's!

One of a Kind, heb je ook wel weer gelijk in hoor.. werken kan zeker een positieve effect hebben juist. Sinds kort ben ik het zelf ook weer aan het opbouwen na 2 jaar thuis te zijn geweest, werk ik nu een halve dag in een verpleegtehuis.. nu nog vrijwillig maar het is een begin, moet het rustig opbouwen. Ik zag er heel erg tegenop maar het viel me uiteindelijk reuze mee en deed me zelfs goed.
    Maar in de situatie van mnonc kan ik me goed voorstellen dat je niet erop zit te wachten om die stress en druk van sollicteren er ook nog bij te hebben, eerst een beetje alles stabiel krijgen is zeker ook belangrijk, anders functioneer je ook niet op je werk. En ik spreek uit ervaring ;) Hier ook een burn out gehad destijds en ik ging maar door en door (deed werk en opleiding combinatie, 36u) totdat ik zowat instortte en iedere dag huilde en wist zelf niet eens waarom.

5. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

hoi lieve lieve meiden
    zal van de week even bij lezen maar ga zo afsluiten ben moe en moet de kindjes ook ff aankleden
    de operatie is super goed gegaan
    heb nog wel veel pijn maar het is te doen vaak ook nog moe maar dat is ook wel te overleven
    hoop dat alles goed gaat met jullie
    zag dat er een nieuwe bij is gekomen onwijs welkom lieve meid
    nou lieverds tot snel wens jullie alvast een super goede konings dag toe knuffels van deze kant

6. elsie22

elsie22 Niet meer actief

werken kan idd soms goed zijn hoor.

ik wil ook graag werken, maar eerst iets vinden.

sam is net weer terug van papa, volgende weekend gaat ie het hele weekend. dan ga ik lekker met vriendinnen naar de bios toe, ff eruit. nu zijn mijn ouders ook op vakantie dus ben ik alleen met sam en mijn zusje komt af en toe langs.

doet wel pijn nog dat sam zijn papa en ik uit elkaar zijn, moet echt een plekje krijgen nog:(

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Klopt Zafina,

Maar zo'n zelfde situatie heb ik ook in gezeten als Mnonc.
    Ik moest zorgen dat ik werk kreeg ( ben naar mijn ouders vanuit België gegaan) en kreeg dan helemaal 0,000000000.
    Mijn uitkering niet, kindergeld duurde maanden ( zit ik nu al 5 maanden zonder) ex die niet echt betaald.
    Geloof me ik werd onder druk gezet in België dat ik snel iets moest hebben want ik werd niet geholpen hier en in NL.
    Dus ik moest , hoe moest ik anders mijn zoontje eten geven?
    En heb eigen app gehad maar helaas weer moeten verlaten voor de veiligheid van mijn zoon.
    Dus nu kan ik het me ook niet permiteren werkloos te worden.
    Echt ik snap het heel goed, kan een heel verhaal vertellen van feb 2012 tot nu toe.

8. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Wat hebben jullie veel gekletst!

Zafina, welkom terug meid. Jammer dat het als nog weer mis is gegaan tussen jou en je ex, het was mooi geweest als het wel weer goed was gegaan. Zo zie je maar, ze veranderen niet, het is gewoon het aard van het beestje.

De verhuizing is achter de rug idd, ik ben halverwege februari overgegaan dus zit hier nu een maand of twee. Echt wel heel fijn weer om een plekje voor ons tweetjes te hebben, geniet er ook echt van :)

De reden waarom ik in de ziektewet zat en nu een WIA aanvraag doe is omdat ik zit met bekkeninstabiliteit. Het is nu niet zo heel erg meer omdat ik anderhalf jaar intensief gerevalideerd heb daarvoor maar helemaal over gaat het niet. Ik kan me nu zo goed redden op een dag met mijn zoontje maar als ik daarbij ook nog moet gaan werken volledig, poeh.. Daarbij heb ik ook nog een postnatale depressie gehad, die is nu aardig onder controle maar toch door alle gebeurtenissen zit ik psychisch ook nog eens niet goed in mijn vel. Ik heb nog steeds depressive trekken, heb een angststoornis en vermoedelijk een sociale fobie. Mag ik ook aan jou vragen waarom jij een WIA aanvraag doet?

Mnonc, jeetje het houd ook niet op bij je he.. Ik vind het echt te bizar voor woorden zoals jij behandeld word. Je hebt gewoon recht op een bijstandsuitkering, ik snap echt niet waarom je die niet gewoon gegeven word. En solliciteren is leuk, en ik snap ook dat in de meeste gevallen geen uitzondering gemaakt hoeft te worden maar kom op zeg, je hebt geen woning niks. Ik vind dat ze dit echt niet van je kunnen vragen. Dikke knuffel meid!

One of kind, beterschap voor je kleine mannetje, zielig is dat.. Is ie nu bij je ex? Leuk is dat, dat ie niet even laat weten hoe het nu gaat.

Wat betreft werk, ik ben het met je eens. Hier hetzelfde verhaal als Zafina, ik werk twee dagdelen in een verpleeghuis en hoe ontzettend ik er ook tegenop zag in het begin, zoveel goeds doet het me nu.

Mv3, wat fijn dat de operatie goed is gegaan! Fijn dat de pijn meevalt. Dat moe zijn hoort erbij, dat had ik ook heel erg. Word vanzelf elke dag een beetje minder. Nou lekker uitrusten meid, knuf!

Elsie, tuurlijk doet het pijn dat jij en je ex uit elkaar zijn. Dat blijft voorlopig ook nog wel pijn doen, zoiets is niet na een paar weken over.. Wij zijn ondertussen een maand of 9 uit elkaar en het word nu wel wat makkelijker omdat ik mijn eigen leven nu weer een beetje op de rit krijg. Eigen woning, scheiding die rond is, nieuwe vrienden enzovoorts. Maar wel heel je toekomst plaatje valt in duigen en je alles komt nu op jou schouders terecht dus daar zal je je weg ook weer in moeten vinden.

9. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Helise nee kleine is niet naar mijn ex, omdat hij niet weet hoe hij medicatie moet toedienen ( altijd zelf gezegd) en ook niet doet.
    Dus heb gezegd dat hij niet kwam.
    Maar hij smst niet eens naar mij om te vragen hoe het met de kleine is nu.

Recht op bijstandsuitkering is niet altijd zo.
    Als Mnonc bij haar ouders is ingeschreven heeft ze daar geen recht op.
    Daarom dat ik zei ik kan me niet permiteren om werkloos te worden nu want kan het dan helemaal vergeten.
    Het is helaas niet altijd makkelijk om zomaar bijstand te krijgen:(

10. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Geen sollicitatieplicht bijstandsuitkering kind van jonger dan vijf jaar
    In principe moeten ook ouders naar werk zoeken als ze een bijstandsuitkering willen ontvangen. Er is een uitzondering op deze plicht. Als je een kind of meer kinderen hebt die jonger dan vijf jaar zijn en een alleenstaande ouder bent, dan kan je een vrijstelling krijgen voor het zoeken naar werk, die maximaal zes jaar duurt. Het kabinet wil deze regeling veranderen. Je krijgt dan nog wel een vrijstelling, maar je moet gedurende de tijd dat je wel een bijstandsuitkering ontvangt, maar niet solliciteert, wel een opleiding gaan volgen, om zo je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ook kan je in deeltijd gaan werken en kunnen de inkomsten bovenop de bijstandsuitkering worden verdiend.

11. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Delen woonkosten
    Voor de bijstandsuitkering van alleenstaanden en alleenstaande ouders wordt ervan uitgegaan dat zij (woon)kosten met anderen delen. Als dat niet het geval is, kunnen ze in aanmerking komen voor een toeslag van maximaal twintig procent van het netto minimumloon, zie paragraaf Bijstand (tabellen).

12. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Komt er nog iemand wijs uit hahaha ik niet meer.

13. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@oneofakind lastig dus lees ik om een bijstandsuitkering te krijgen! ik ga het wel proberen, maar moet me eerst kunnen aanmelden bij het uwv! lukt niet door digid.

en ik moet eerst 28 dagen verplicht opzoek naar werk omdat ik nog geen 27 ben.. ga liever werken, maarja dan heb ik ook opvang nodig en dat kost ook weer geld natuurlijk. op maandag zou sam wel bij mijn moeder kunnen zijn gelukkig, maar de overige dagen is het lastiger, in het weekend kan ie ook wel bij mijn ouders of naar zijn vader.

moet echt wennen aan het feit alleen te zijn, het is ook gewoon dat ik nog geen eigen woning heb en dit wil ik heel graag voor sam en mij. dus zal mijn best moeten doen om werk te vinden en dan blijven reageren op woningen.

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Elsie hoop echt dat je snel een woning zult vinden.
    Ik heb de ervaring dat toen ik nog geen werk had ik in een cirkeltje blijf zitten.
    Mij is toen verteld dat januari 2012 de regel als thuiswonend ( ook als alleenstaande ouder) je ouders je dan maar moeten onderhouden.

Normaal gezien moet je nu ook verhoogde toeslag op kinderopvang krijgen.
    Helaas brengen ze je het niet op een dienblad en moet je zelf alles uitspitten.

Ik herken je gevoel wel van eigen woning, ik had na 4 maanden een huurapp maar zoals ik al voorheen schreef heb ik deze moeten achterlaten ivm de veiligheid van mijn zoontje.
    Ben nu nog aan het wachten op 1 maand borg.

15. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Nou wat is dat voor een vader zeg :( Kan je nagaan hoeveel hij zich in zijn 'zoon' interesseert.

Nee dat is natuurlijk zo, daar had ik even niet bij stilgestaan. Maar het kan toch niet zo zijn dat ze helemaal geen recht heeft op een uitkering, ze zal toch ook haar zorgverzekering moeten betalen e.d.

16. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ze zal haar zorgtoeslag, kindergebondenbudget, kindergeld enz moeten krijgen.
    Instanties zijn heel raar, soms vraag je je af hoe sommigen alles krijgen.
    Heb vorig jaar ook met de rug tegen de muur gestaan.
    Kon me niet laten inschrijven bij mijn ouders, want dan betaalde België mijn ww niet meer ( 300 euro per maand)
    NL gaf mij niks want er was geen recht op bijstand.
    Ik werd niet geholpen aan woning want had geen bijstand in BE maar werd gedreigd dat ik BE uitgezet worden als ik die aanvroeg.
    Je hebt recht op huurtoeslag in BE als je met bijstand zit maar mijn loon wat zelfs weiniger is als bijstand kreeg ik geen huurtoeslag met mijn huur van 585 euro .
    Dus er was geen andere keuze als een gek naar werk te zoeken.
    Het is allemaal heeeeeeeel raar hoe het geregeld is.

17. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik hoop gewoon werk te vinden en daarna een huisje voor sam en mij, en hoop ook op huurtoeslag enzo! anders moet ik mijn ouders maar lief aan kijken. sta nu pas 2 weken ingeschreven voor een huisje dus kan nog wel even duren ben ik bang...

maar mis echt een eigen plekje voor sam en mij! en wat ik erg mis is gewoon de gezelligheid van het gezin, ookal is dus de liefde over... gelukkig is sam niet zo moeilijk en is ie gewoon vrolijk, en ik moet mijn best doen voor hem.

18. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Zo even weer alles bijgelezen hoor.

Ik zou recht moeten hebben op een uitkering aangezien ik alleen een postadres heb bij de gemeente. Sta verder nergens inwonend.
    En als ik een woning heb wil ik best weer werken, maar zou niet weten waar ik D moet laten? Geen geld voor de opvang, ben laatste maanden alleen maar aan t overleven dus schulden moeten onder controle gebracht worden. Kan dus ook geen opleiding volgen want studiefinanciering telt niet als inkomen bij maatsch werkster. Deeltijd kan ik ook niet betalen. Ik sta met mn rug tegen de muur! Geen uitkering is geen woning, geen woning is geen inkomen, sta echt met mn rug tegen de muur. Al mn klachten (angst, emotioneel, paniekaanvallen) worden steeds erger. Heb vandaag zowat de hele dag in bed gelegen, gelukkig wou D ookveel slapen, maar ik kon echt niet meer!
    Die vrijstelling geld hier sowieso niet. Hier hebben ze er schijt aan of je een alleenstaande moeder bent, problemen hebt en dergelijke.
    Zat vorig jaar ook bij ze voor een uitkering, was toen ontslagen wegens tekort aan werk. En toen was ik ook al zwanger, begonnen ze ook van ja opleiding ditdat. Ik vroeg toen waar mn kind heen moest, kreeg letterlijk te horen: das jouw pakkie-an wij zijn daar niet verantwoordelijk voor.

19. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Nou ik wil nu eigenlijk wel weten hoe dat met de bijstand zit dus heb een topic erover geopend ben benieuwd.

20. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@mnonc waar woon je nu dan?

Deel Deze Pagina