Mijn dochtertje van 17 maanden zoekt alleen bij mijn continu de grenzen op, luistert 7 van de 10 keer niet en heeft soms ook woede aanvallen tot slaan aan toe. Dit doet ze niet bij papa, opa of oma niet op de creche maar alleen maar bij mij. Dit maakt me best onzeker ik heb geen idee of ik het goed doe en waarom ze alleen bij mij de grenzen zo ontzettend opzoekt.. Herkent iemand dit en heeft iemand misschien tips??
Dan voelt ze zich bij jou het meest vertrouwd.. en durft ze zich het meest te uiten.. Zo'n ukkie doet dit absoluut niet om jou dwars te zitten of omdat ze jou niet lief vindt.. Het kan voor haar momenteel even een lastige periode zijn, nog niet alles duidelijk kunnen maken bijvoorbeeld. Tips; zelf heel rustig blijven, niet boos worden, maar ALLES duidelijk van te voren uitleggen... En VEEL geduld hebben
Helemaal met het bovenstaande eens. dat betekent dat ze zich alleen bij jou zo veilig voelt dat ze de grenzen van haar wereldje kan onderzoeken zonder dat ze bang hoeft te zijn in de steek gelaten te worden of gekwetst te worden. Ik heb jaren op intrenaten gewerkt en het dus vanaf een proffesionele afstand bekeken en kids doen dit dus alleen bij hun ouders en zij begint dus bij jouw omdat ze zich dus onvoorwaardelijk veilig voelt bij je. Hoop dat je het zo wat positief kan bekijken want feitelijk zegt ze "mama help me de wereld te begrijpen" maar dat maakt het natuurlijk niet veel makkelijker als zo tekeergaat. De grooste tip (maakt nu bij 1 of 15 jaar ) wees voorspelbaar en consequent. Ze probeert orde in de chaos te scheppen en dat betekent dus wat vandaag niet mag, mag morgen niet en overmorgen niet etc. Ook zeg wat doet en doe wat je zegt is een klassieker maar werkt echt.