Hormonen tijdens cyclus.

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    De laatste tijd heb ik nogal last van m'n hormonen als ik richting menstruatie ga. Dat heeft iedere vrouw maar bij mij zijn die hormonen nogal heftig. Na de eisprong begint het al, wat opbouwt naar de menstruatie. Eigenlijk voel ik me dan gewoon depressief. Volgens mij begint't al op de dag dat ik m'n eisprong heb.

De periode na m'n menstruatie gaat de zon weer schijnen en voel ik me weer goed. Hoe dichterbij de eisprong komt, hoe beter ik me voel. Ik voel me mooi, m'n libido gaat omhoog en heb meer energie.

Ik slik geen pil oid en wil dit eigenlijk ook niet.
    Zijn er meer dames die zo erge last hebben van die schommelingen in de hormonen? En is daar misschien iets voor? Iets homeopathisch ofzo?
    Ik baal er van dat dat fijne gevoel na m'n eisprong zo snel weer weggaat, om me vervolgens weer depressief te voelen.

Het is trouwens na m'n laatste zw.schap erger geworden. Daarvoor merkte ik altijd wel dat mn menstruatie er aan kwam maar niet zo heftig.

2. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja had ik ook, heel heftig echt depressieve gedachten enzo :( Heb wat geprobeerd met vitamines enzo, maar geen alcohol drinken rondom mijn menstruatie bleek voor míj de oplossing. Heb er nu echt 90% minder last van.
    Hopelijk werkt het voor jou ook, vond het echt heel zwaar na mijn eisprong!

3. anoniem100

anoniem100 Niet meer actief

Hier ook heel vervelend.
    Ik drink geen alcohol, geen koffie en slik geen medicijnen.
    Maar niets helpt.
    Wat wel iets lijkt te helpen, veel water drinken, weinig suikers, iets hele pure chocolade en veel rust.
    Maar dan nog heb ik er veel last van en sinds kort ook hormonale migraine.

4. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Zoek maar eens op PMS. Ik heb er voor mijn zwangerschap gigantisch last van gehad.

Wat hier heeft geholpen:

- Aanpassing voedingspatroon (minder toegevoegde suikers, minder zuivel, meer gevarieerd, geen caffiene, beperkt/geen alcohol)
    - Sporten (4x per week, 1,5 uur per keer (fietsen deed ik))
    - Er over praten
    - Er op voorbereid zijn, ik plande die dagen minder sociale afspraken, zorgde dat ik op tijd naar bed ging, genoeg rust had, een goed boek, wat pure chocolade, lekkere thee, fijne film.

en anders de pil.. die helpt ook.

5. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    het staat me bij dat monnikskapspeper ook hielp om pms klachten te verminderen, maar pin me er niet op vast ;) volgens mij was daar het hoofddoel van om juist de hele cyclus op te peppen en was het gunstige neveneffect dus dat t pms klachten verminderde.

even googlen kun je natuurlijk altijd doen, ik krijg al best veel hits van bijvoorbeeld vsm/avogel e.d. en anders even contact opnemen met een natuurgeneeskundige ;)

ik herken het zelf ook in meer of mindere mate. vooral het walgelijk voelen was sterk.

6. Romy1234

Romy1234 Actief lid

16 sep 2017
    486
    339
    63
    Vrouw
    Idd PMS. Ik heb tijdens mijn zwangerschap contact gezocht met Eileen Engels. Ik had naast de stemmingsschommelingen heel veel last van migraine. PMS kwam bij mij opzetten na een burn out.

Nu slik ik dus onder begeleiding van Eileen Engels en de huisarts Duphaston. Dat is een vorm van progesteron. In de 2e helft van je cyclus daalt de progesteron. Deze vul ik dus aan nu met de Duphaston en t werkt in mijn geval erg goed.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Herkenbaar, helaas was het ook dat ik me heel boos voelde. Ik slik nu de pil door en dat helpt enorm. Om de zoveel tijd stoppen anders bouwt het langzaam weer op. Het geeft me meer rust.

Daar naast zet ik elke dag 10.000 stappen en ben gaan afvallen. Heb nu ook minder zin in koek, snoep, chips, chocolade etc. Wel zodra ik aan de nieuwe pil begin meer honger.

8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Van die migraine heb ik ook last gehad.. altijd op hetzelfde moment in m'n cyclus. Maar dat is gelukkig weer weggetrokken.

9. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Dankje. Ik ga even googlen!

10. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Dank dames...
    Ik drink graag een wijntje en koffie ben ik een soort van aan verslaafd. :oops: Maar het is het proberen waard.

De pil wil ik niet meer aan. Toen ik de pil slikte, had ik weinig last van hormonen maar toen ik stopte, vond ik het zo fijn om m'n lichaam terug te hebben zeg maar. In de periode voor m'n eisprong voel ik me top en met pil, vlakt dat ook weer af....

BabyFG vindt dit leuk.
  11. Tannie

Tannie Bekend lid

16 nov 2011
    552
    60
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik was tussen eisprong en menstruatie echt niet te genieten en voelde me erg depressief en boos.
    Via de huisarts heb ik Menodoron van Weleda gekregen. Ik was er wat sceptisch over, maar ik moet zeggen dat het bij mij heel goed werkt! Het zijn druppeltjes en het duurt 2 a 3 maanden voordat het goed werkt. Het is alleen op recept verkrijgbaar.

LadyKikker vindt dit leuk.
  12. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ja, vreselijk, wat mij heeft geholpen: vitamines en mineralen. Joghurt met verse noten eten als ontbijt.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb dit ook maar kan het niet koppelen aan mijn eisprong. Ik menstrueer niet maandelijks maar volg wel de cyclus qua stemming zeg maar.

Ik zorg voor genoeg beweging en zonlicht. Dat is wat helpt. Koffie drink ik maar 1x per dag dus dat laten staan gaat niet helpen denk.

14. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben sinds februari hormoon vrij, gebruik geen hormonale anticonceptie meer. Sindsdien kan ik de wisselingen in stemming, gedurende mijn cyclus, goed merken. Het depressieve heb ik juist geen last meer van, daar zorgt bij mij juist de hormonale anticonceptie voor.

Ik voel me ook het beste rond mijn eisprong. Dat begint de laatste twee dagen van mn menstruatie al vaak, en houd wel een week na mijn eisprong nog aan. Ik noem het mn blije ei fase (pun intended). :D Ik ben dan vrolijk, positief, voel me sexy, soort verliefde kriebels ook. Dat neemt vervolgens dan langzaam af. Vlak voor mn menstruatie en de eerste twee dagen van de menstruatie ben ik ronduit chagrijnig. Maar dat duurt een dag of 4. Ik heb dan nergens zin in, wil het liefste bankhangen en met rust gelaten worden. Maar verder niet somber of zo. En dat gaat dan ook weer over en word ik weer vrolijker.

Ik weet nu dat het zo werkt bij mij en probeer daar rekening mee te houden. Als ik bijv word uitgenodigd voor een feestje en ik zie op mn cyclus app dat ik dan net ongesteld ga worden, dan sla ik de uitnodiging af. Daar doe ik niemand een lol mee dan. :oops: Maar pas er verder niet mijn voeding op aan of zo.

LadyKikker vindt dit leuk.
  15. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Nog specifieke vitamines en mineralen?

16. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    De klachten zijn begonnen na m'n laatste zwangerschap. Bedacht me net ook, dat sinds die zwangerschap, ook m'n eisprong veel pijn kan doen. Dat doet meer zeer dan de menstruatie.
    Zou dat ook met elkaar kunnen samenhangen?

Heb op PMS gegoogled. Wb de psychische klachten kan ik het hele rijtje wel aanvinken. Alleen de lichamelijke klachten heb ik niet.

17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Voel je je de rest van de maand wel goed dan? Of ook een beetje mwah?

Voor stemming is je vit D en vit B complex belangrijk.

18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Rest vd maand voel ik me wel ok eigenlijk... Wel veel stress door gedoe op werk, wat ik moeilijk los kan laten. Na m'n eisprong merk ik dat ik daar ook steeds minder goed mee om kan gaan. Misschien dat die stress het versterkt.
    Maar vlak na m'n menstruatie lijkt m'n kijk op die problemen weer positiever te worden. Sowieso m'n humeur wordt dan beter. Heb weer meer energie (al blijft dat wel ietwat aan de lage kant) En hoe meer naar mn eisprong toe, hoe beter alles wordt en inderdaad... voel me dan ook sexy en flirt met alles wat los en vast zit :roflmao:

19. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Tijdens eisprong

Voor menstruatie

Tijdens menstruatie

Leo85 vindt dit leuk.
  20. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.239
    1.892
    113
    Vrouw
    Hahaha! Zoiets ja.
    Die laatste 2 alleen in het kwadraat....

Deel Deze Pagina