Het lastige is wel, wat kunnen ze hier mee? Zijn vrouw is volwassen. Zolang ze zelf geen aangifte doet kunnen ze hem niets maken. Al kan de thuiszorg oid natuurlijk wel een helpende hand bieden.
Persoonlijk denk ik niet dat het zo simpel is.... Je bent in de 80, al 60 jaar samen met je partner, slecht ter been en hebt geen kinderen of andere familie waar je op terug kan vallen. Ik kan mij persoonlijk wel voorstellen dat je dan niet het politiebureau binnenstapt om aangifte te doen. Mijn oma zag mijn opa met de dag slechter worden, maar vond het echt verschrikkelijk dat ze hem "moest wegsturen".
Als je het weer hoort, zou ik 112 bellen zodat ze meteen een kijkje komen nemen en meneer ‘op heterdaad betrappen’ al klinkt dat misschien wat heftig. Heb ik ook ooit eens gedaan bij onze buurvrouw die slaande ruzie met haar zoon had. De politie belde mij later terug om te bedanken voor het bellen want dit was een hele serieuze situatie geweest en om hier op het goede moment in te kunnen grijpen moeten ze het dan echt van alerte buren hebben. Ik denk dat je buurvrouw je dankbaar is.
Goed gehandeld wel zou ik zelf het op genomen hebben. Zolang je in je eigen tuin staat is dit gewoon mogelijk en hoef je geen toestemming van hen te hebben. Zo heb ik in een vergelijkbare situatie iemand geholpen.
Maar jou oma deed dat dus wel zelf. Zolang die vrouw daar zelf niets mee wil doen is er niemand die iets kan denk ik. Op mijn werk is er een echtpaar, beide eind 70. Die man slaat zijn vrouw. Maar ze heeft dat geaccepteerd en wil er niets aan doen. Dan houd het voor hulpverleners ook op helaas.
Mijn oma heeft inderdaad mijn moeder verteld dat het niet meer ging thuis. Aangezien mijn ouders er bijna dagelijks over de vloer kwamen hadden ze hetzelfde idee ook al opgevat. Denk niet dat je dat met de situatie die TS beschrijft kan vergelijken. De buurvrouw van TS heeft geen directe familieleden op wie ze kan leunen en ik denk echt dat je in deze situatie niet zo snel naar de politie of andere hulpverleners stapt. Sowieso komen 80 plussers uit een hele andere tijd... Vandaar dat ik het echt heel stoer vind van TS dat zij er een melding van gemaakt heeft.
Ik vind dat je goed gehandeld hebt!! Andersom als het bij jullie het geval zou zijn en je zelf niks durft te zeggen dan ben je blij dat iemand anders belt. Misschien als je de thuiszorg ziet eens aangeven zodat ze ook op dingen kunnen letten.