wanneer de kleuren kunnen benoemen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door foreverfriend, 7 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. foreverfriend

foreverfriend Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.473
    0
    36
    dialyseverpleegkundige
    HI
    de titel zegt het al, wanneer moet je peuter alle kleuren kunnen benoemen.
    Ze weet wel wat kleuren, maar het is al snel allemaal "blauw"?
    wie herkent dit en komt het wel goed????

2. Je weet in ieder geval wat haar lievelingskleur is.

Onze oudste is 3 jaar 3 maanden en kan steeds beter kleuren uit elkaar houden. Niet altijd en bij twijfel is alles blauw.
    Zal nog wel even duren voordat ie alles weet en zonder twijfel zal benoemen.

Bij ons op het kdv zijn ze nu ook begonnen met alle kleuren benoemen. Is nu hun thema. Dus ik denk dat ie nu wel wat bij zal leren.

3. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochtertje 'herkent' en benoemd alleen groen en blauw. En alles wat ze niet weet is ook blauw. Gewoon spelenderwijs mee doorgaan, dan pikken ze het volgens mij het snelst op.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie heeft ook maanden alles blauw genoemd. Totdat hij opeens het doorhad, en een hele serie kleuren kon benoemen. Ik denk dat je kleintje het vanzelf wel leert. Niet teveel om stressen, ze kunnen niet alles tegelijk leren ;)

5. tulip

tulip Niet meer actief

hier is alles paars:)

even antwoord op je vraag, met 2,5 hoeven ze de kleuren nog niet te kennen. Maar het is nooit verkeerd om te oefenen, zorg er dan voor dat je begint met de duplo kleuren, de echt pure felle kleuren. In boekjes kan er wel eens verwarring ontstaan over oranje/rood bv.

Met een jaar of 3/3 1/2 kunnen de meeste kinderen de kleuren herkennen en benoemen.

6. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Mijn dochter weet al ongeveer een jaar alle kleuren. Ze was daar best wel vlug mee. Hier is op een baldadige dag alles roze ;)

7. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    hihi, hier is ook bijna alles blauw

8. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Hier is vaak ook alles blauw :)

Hij probeert het soms wel. Maar dat is het toch net weer geel ipv groen bijv.
    Spelenderwijs proberen wij het hem ook te leren door inderdaad blokjes van Duplo te benoemen bij de kleur.

Maar tot nu toe is het meeste nog blauw....

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    rond 2 jaar kon ze de hoofdkleuren en niet lang daarna alle kleuren, vormen en letters.

ze is net 3 en op de psz stonden ze te kijken dat ze dit allemaal al kon :). ze hebben deze maand thema kleuren en vormen en ze is echt trots dat ze alles kan benoemen :) en de juf vond het ook knap. ze kan dus alle vormen (zelfs ovaal en achthoek etc) en ook alle kleuren kan ze al een tijdje benoemen. cijfers kent ze van 1 tot 10 maar haald soms de 6 en 9 door elkaar. tellen kan ze tot 20 :).

denk dat kinderen dus rond 2,5 jaar wel kleuren moeten kunnen benoemen

10. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Het ligt er maar net aan waar ze interesse voor hebben. Onze dochter kon voor haar tweede al heel veel kleuren benoemen. Onze zoon van 2 weet alleen blauw, blauw en blauw. Heeft er duidelijk nog geen zin in.

11. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    alles was in eerste instantie blauw, maar sinds 2 maanden kent hij alle kleuren wel.
    verder zijn kleuren niet zo belangrijk toch? komt wel lijkt me.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje wist met iets van 1,5 à 2 jaar wel hoe de kleuren heetten. In het begin verwarde hij rood en groen altijd; ik heb een tijdje gedacht dat hij misschien kleurenblind was. Maar na verloop van tijd ging het steeds beter.
    Moet erbij zeggen dat hij een enorme kletsmajoor is, met een woordenschat die vrij groot is voor z'n leeftijd.

13. Jelle kent ook al een tijdje de kleuren, heb ik het idee. Eerst een paar (maar was meestal toch ook alles snel blauw), daarna leek hij de kleuren weer te zijn vergeten. Maar hij heeft er dus gewoon geen zin in; als wij vroegen welke kleur iets is zei hij: "Jij mag niet vragen mama!" Of nu twijfelt hij heel lang en zegt dan gewoon de verkeerde kleur. Terwijl als je het niet bewust vraagt maar het komt zomaar ter sprake dan weet hij wel hup in 2 tellen de goede kleur te noemen.

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa wordt 9april 3jr en ze kan al heel veel kleuren benoemen.
    bruin is nog steeds zwart bij haar en als iemand de kleuren aan haar vraagt en ze heeft geen zin is alles nog steeds blauw. (wat hebben al die kindjes toch met blauw?)

ik denk dat ze het pas echt hoeven te weten als ze naar school gaan.
    ga er maar vanuit dat het allemaal wel goed komt, de ene is snel en de ander is wat langzamer.

liefs doris

15. Elle14

Elle14 Actief lid

3 okt 2008
    111
    0
    0
    Mijn dochtertje is 2 jaar en een maand. Ze leerde ook blauw als eerste :) Vrij populair lees ik hier. Nu herkent en kan ze al een tijdje de volgende kleuren benoemen: blauw, roze, rood, groen, paars, geel, zwart en wit. Dat was het volgens mij.

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Geen idee wanneer ze het 'moeten' (van wie eigenlijk?)
    Mijn zoon is 3,5 jaar oud en kent veel kleuren.
    Het lijkt me erg handig dat hij ze kent als hij naar de basisschool gaat, dus tegen die tijd zal ik het eens inventariseren.

17. WendyB

WendyB Actief lid

25 jul 2006
    260
    0
    0
    Mijn dochter is 3 en 3 mnd en heeft het nu pas door, maar heeft er ook nu pas interesse voor. Tellen tot 20 kon ze als bij 2 jr (ned en eng). Het is denk ik maar net wat ze leuk vinden en oefenen helpt echt.

Niet te druk over maken als ze straks 4 zijn moeten ze al zoveel.

18. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

met 2,5 jaar hoeven ze echt de kleuren nog niet te weten hoor. Al zullen veel kinderen er deels al wel mee bezig zijn of het deels beheersen. tegen de tijd dat ze naar de basisschool gaan is het wel prettig als ze de basiskleuren weten; rood, groen, geel, blauw en waar mogelijk ook wat extra.

Mijn zoontje is nu bezig met kleuren en weet heel stellig groen en blauw altijd goed te benoemen. Rood en geel gaan ook vaak goed. kleuren als oranje, paars, zwart, wit weet hij als ik het vraag regelmatig goed aan te wijzen maar dit gaat ook nog wel eens fout. ik doe het ook allemaal spelenderwijs en als hij er zelf mee begint.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze meid kende met anderhalf de meest voorkomende kleuren (rood, groen, blauw, oranje, geel). Inmiddels ook alweer een tijdje kleuren als zwart, wit, roze, bruin, paars, lila.. Ze zegt het overigens nooit fout (het is wel een snelle prater..).
    Ik had niet in de gaten dat ze hier dus vrij snel mee is. Vormen herkent ze inmiddels ook (rondje, vierkant, ster, driehoek). Maar het principe van een vormenstoof snapt ze niet. Behalve als je zegt 'de oranje moet in het rondje'. Dan gaat het goed..

20. Loontje81

Loontje81 Bekend lid

22 mei 2010
    712
    0
    0
    Huismoeder
    Hoogvliet r'dam
    Ik heb get eens nagevraagd op cb en het moeten benoemen is met 5 jaar.Maar het kunnen is maar net afhankelijk van hoe snel je kind het op pakt.
    Dochter van manlief kon het voor haar 3de jaar al,mijn dochter met 3,5 jaar pas op gaan pikken.Althans ze wist wel kleuren maar niet dat blauw,baluw is voor die tijd.Ze noemde de kleuren vaak anders dan dat ze waren.Groen werd spontaan geel en bruin werd blauw.

Deel Deze Pagina