Wij zitten eraan te denken om onze hypotheek te laten oversluiten van lineair naar annuitair. Hierdoor zouden we dan 300 minder gaan betalen, maar dus ook minder snel aflossen. Bij een annuitaire hypotheek blijft het bedrag dat je moet betalen aan de bank elke maand hetzelfde, alleen in het begin is dat bedrag vooral opgebouwd uit rente en later ga je juist steeds sneller aflossen. Bij een lineaire hypotheek daalt het maandbedrag gegarandeerd elke maand met 1,80, dus het verschil tussen lineair en annuitair wordt wel steeds kleiner en na 10 jaar betalen we zelfs meer dan we nu betalen Maar de komende jaren betalen we nu dus flink meer dan wanneer we naar een annuitaire hypotheek zouden overstappen. Wij willen oversluiten omdat we af en toe echt té krap uitkomen in sommige maanden. In andere maanden lukt het allemaal wel . daarom hadden we als idee bedacht om in de krappe maanden dan inderdaad gewoon te betalen wat we moeten betalen, maar als we een maand geld overhouden dat we dat dan wel opzij zetten om de hypotheek versneld af te lossen en ervoor te zorgen dat het bedrag alsnog blijft dalen, net als bij een lineaire hypotheek. Volgt iemand me nog? En denken jullie dat het een goed idee is??
Ik vraag mij af of het de moeite waard is als oversluiten ook geld kost. Je moet dan toch een boete betalen?
Het kost inderdaad wel geld, namelijk 250. In principe is het een oversluiting binnen de bestaande hypotheek. We blijven gewoon bij de bank, de looptijd blijft hetzelfde enz. Alleen de wijze van aflossen verandert, waardoor we elke maand 900 (ongeveer) gaan betalen ipv deze maand 1175, volgende maand 1173, die maand daarna 1171 enz.
Omdat je met je aflopende ww zit (toch?) zou ik dan toch het oversluiten kiezen denk ik. Bedoel 250 euro kosten is een maandje dus dezelfde lasten en daarna heb je 300 euro meer te besteden. Voor je het punt voorbij bent dat het uitmaakt met een lineaire hypotheek ben je 166 maanden verder dus 13 jaar en 8 maanden.....
Ja klopt. Begin april valt mijn WW weg en dan moeten we het dus helemaal op 1 salaris doen. Vanaf dat moment gaat de helft van mijn man zijn salaris naar de hypotheek toe en dat lijkt me niet echt een haalbare situatie
Dan geef je zelf het antwoord al wat je eigenlijk wilt volgens mij En als je nu wijzigt betaal je februari misschien nog oude tarief, maart je nieuwe tarief + 250 oversluitkosten en heb je mooi in april je nieuwe tarief.
Klopt wel een beetje inderdaad Maarja, doordat we dan langzamer aflossen kunnen we in principe niet meer het terugdraaien en Tobias wordt natuurlijk ook ouder en dat brengt ook weer kosten met zich mee enz enz . Dat maakt het wel lastig om de knoop door te hakken
Tsja het is lastig maar voor het omslagpunt dat een lineaire per maand goedkoper wordt ben je bijna 14 jaar verder. Ik mag hopen dat je over 14 jaar de crisis wel een keer voorbij is en je een baan hebt gevonden toch? Aan de andere kant, hoe ouder Tobias wordt, hoe meer kinderbijslag je krijgt. En misschien maakt je man ook nog promotie. Het is en blijft toch koffiedik kijken. Als je 9bijna) zeker weet dat jullie het niet gaan redden op een salaris dan is 300 euro extra per maand toch wel een klap geld.
Ik zou ook oversluiten, je kan toch niet in de toekomst kijken. Wie dan leeft wie dan zorgt. Natuurlijk moet je wel een beetje voorbereid zijn. Maar wie zegt dat jullie over 14 jaar nog bij elkaar zijn en nog in hetzelfde huis wonen. 1 van beide kan wel komen te overlijden, en natuurlijk ga je daar niet van uit, maar niets is onmogelijk
Zoals je het nu hier schetst zou ik denk ik voor oversluiten kiezen. Krijgen jullie de hypotheekrente al maandelijks terug?
Ik ben meestal geen voorstander van oversluiten, maar in jullie geval zou ik het zeker wel doen. Op die manier kunnen jullie nu voorkomen in de problemen te komen en ben je minstens 10 jaar verder voordat je het "probleem" tegen komt. Door idd geld opzij te zetten als je een maand wat over houd en dat in de aflossing te stoppen kun je voorkomen dat je tegen die tijd meer moet betalen en los je dat probleem dus ook meteen op. Heel verstandig dus en ik zou er zeker voor gaan.
Ik zou oversluiten. Het verschil is nu enorm groot en op een gegeven moment is de crisis voorbij, gaan de lonen weer stijgen en merk je die verhoging amper. Bovendien heb je het nu echt nodig.
Wij sluiten een nieuwe hypotheek af en we kiezen voor annuïteit, omdat we met een lineaire hypo pas na 15 jaar op hetzelfde bedrag uit gaan komen dan we nu voor annuïteit gaan betalen. Voor die 15 jaar betalen we dus flink meer en pas na 15 jaar wordt het gelijk en daalt het (erg) langzaam. We hebben gewoonweg geen zin om zo lang krom te liggen voor een hypotheek! We leven ook NU. Houdt er bij annuïteit wel rekening mee dat je bruto wel elke maand hetzelfde betaald, maar netto met de tijd steeds meer. Je lost af, waardoor je steeds minder rente betaald in verhouding tot de aflossing. Dus eerst betaal je zeg maar 900 euro rente en 100 aflossing, later wordt dat 500 rente en 500 aflossing bijvoorbeeld. Maar doordat je rente minder wordt, krijg je ook minder terug van de belasting. Maar goed... mijn motto is dat over wat je niet aan rente hoeft te betalen, je er ook niets voor terug hoeft te krijgen. Het blijft toch aantrekkelijker dan lineair. Lineair is voor mij alleen aantrekkelijk als je een hypotheek hebt die je makkelijk kunt dragen. De optie tot omzetten naar annuïteit zou ik persoonlijk wel overwegen. En dan inderdaad extra aflossen als je dat een goed gevoel geeft. Het doet dan niets aan je maandlasten, maar je hypotheek loopt korter. Maar let wel op.... zit je nu aan het einde van de rentevaste periode? Want houdt zeker rekening met of je een boete moet betalen. Die zijn vaak hoog waardoor het onaantrekkelijk wordt.
Dat verschil in hypotheekrente is ook minimaal. Nu is het zelfs hoger wat je terugkrijgt volgens mij. Via deze site krijg je een grafiekje te zien. Erg handig. Hypotheekrenteaftrek berekenen - nu en later
De hypotheekrente aftrek krijgen we vanaf deze maand ook eens per maand Hiervoor konden we de hypotheek makkelijk bruto betalen en de aftrek dan als extraatje zien, maar dat is nu niet meer het geval. @sandana: ik herinner me inderdaad jouw topic nog waarin je zat te twijfelen tussen lineair en annuitair . Met de kennis die ik nu heb denk ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt!! Fijn om even bevestigt te krijgen dat onze keuze de juiste is . Nu maar hopen dat de bank ook wil meewerken, we hebben volgende week een gesprek erover.