Peuter eet steeds minder en wordt steeds dunner

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luppy, 15 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje van 2,5 gaat steeds minder eten en wordt steeds dunner. Hij was al nooit zo stevig, maar hier en daar kan ik de botjes nu wel heel goed voelen.
    Hij eet heel erg weinig, en ik krijg er met geen mogelijkheid meer in. Ja, tussendoortjes, die wil hij wel, zoals koekjes, snoepjes, etc. Maar de gewone maaltijden, ho maar.
    Hij eet nu:
    Ontbijt: hooguit 1 cracker, maar meestal nog niet eens een halve
    Tussendoor: 1 koekje (biscuitje) en 1 doosje rozijntjes
    Lunch: hooguit 1 boterham, meestal maar een halve
    Tussendoor: paar hapjes appel, banaan of druiven oid
    Avondeten: 2 happen groente, paar stukjes aardappel, paar hapjes vlees en een danoontje

Hij is wel redelijk actief, maar ik merk ook dat hij de laatste tijd vaak heel moe is. Hij slaapt 's middags vaak 3 uur achter elkaar, terwijl dat eerst juist minder werd. En 's ochtends gaat hij vaak om 11 uur al op de bank liggen, helemaal moe en suffig en dan moet ie echt even bijkomen voordat hij verder kan spelen.

Hij eet zijn ontbijt nooit op, maar begint dan een half uur later al om koekjes en rozijntjes te vragen. Meestal geef ik hem dan eerst de rest van zijn ontbijt, en heel soms eet hij dat dan op. Meestal niet. Dan geef ik hem tegen 11 uur als ik zelf koffie met een koekje neem, wel een koekje bij zijn drinken. 's Middags na zijn middagslaapje eten we samen fruit. Daar houdt hij niet zo van, dus daar eet hij ook maar heel weinig van. Verder krijgt hij dan niets, want doordat hij zo lang slaapt is het al vrij snel tijd voor het avondeten. Waar hij ook niet van houdt, zucht.........
    Ik probeer echt rekening te houden met wat hij lekker vindt, hij mag ook zelf kiezen wat hij op z'n brood wil, hij mag in de supermarkt helpen uitzoeken wat we 's avonds eten (binnen grenzen, haha, anders aten wel elke dag pannenkoeken). Ik laat hem helpen met klaarmaken van het avondeten en met tafeldekken, maar het helpt allemaal niks. Hij eet gewoon bijna niks en wordt steeds magerder. En dan zeggen ze op het cb dat je de strijd om eten niet moet aangaan, omdat het wel leuk moet blijven. Maar ik ga al 1,5 jaar de strijd niet aan en het helpt geen steek. De enige strijd die we langzamerhand wel gewonnen hebben is de regel: 2 happen groente, voordat je vlees krijgt.

Heeft iemand verder nog tips voor mij, want ik maak me echt een beetje zorgen over zijn gezondheid als het zo doorgaat.

2. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    moeilijk, ik zou ook de strijd niet aangaan, anders was ik daar nu al 11 jaar mee bezig...maar ik geef dus ook geen koekjes tussen door als madam niet gewoon eet...geen gewoon eten geen koekje...dus eerst een hele boterham en dan een koekje...hier ook geen toetje als er niet genoeg gegeten word...

2 happen eten 2 happen toetje...en een vitamine pil...dat moest hier in huis absoluut...

toen mn dochter een jaar of 5 was ben ik de strijd aangegaan omdat ik het zooo ontzettend zat was dat ze maar niet normaal wilde eten..en toen heb ik dus tot 9 uur 'savonds ruzie gemaakt met gevolg dat het iedere avond na dat ze het eindelijk op had in de wc belande...nu mag ze zelf opscheppen en als ze laat staan jammer dan...dan zal ze genoeg hebben. Ik let wel op dr gewicht, en ze is een sprietje, zit geen grammetje vet aan maar ze is helemaal gezond..

om eerlijk te zeggen heb ik niet echt tips voor je, ik weet alleen dat als je echt een strijd gaat maken vanhet eten het drama word..

Ik zetten voor Dewi altijd stukjes wortel, koude tuinboontjes cherry tomaatjes, stukjes komkommer en dat soort dingetjes in een bakje op tafel...en als ze dan trek had zei ik... ik pak dat maar..ipv een koekje of zoiets..dat werkte heel goed...

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Ik zou de strijd ook niet aangaan, mijn man doet dit namelijk zo af en toe wel en het enige resultaat is een gefrustreerde papa en een huilende zoon aan tafel.

Lust hij ook geen pap, hier eet kylian 's morgens nog steeds een fles pap.

Maar wat ik verontrustende vind is dat hij blijkbaar zo weinig energie heeft, als je het echt niet vertrouwd zou ik er gewoon een tripje aan de huisarts aan wagen.

Groetjes Anita

4. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    hier een zelfde peuter hij heeft een periode gehad dat ie niks at over heel de dag ja een koekje of snoepje ging er wel in baar die boterham en dat prakje nee hoor. nu eet ie een paar hapjes van zijn prakje smorgens een boterham als we mazzel hebben en tussen de middag ook. ik weet hoe je je voelt als mensen zeggen het is een fase nou die kunnen de pot op want hoe lang duurt die fasen dan in mijn ogen is een fase een paar maanden en geen 1,5 jaar. heb me er inmiddels bij neergelegt en bied het aan eet ie niet eet ie niet. hij krijgt wel elke dag een vit pil. suc6.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Isabella eet dat ongeveer ook,

Ik maak me er geen zorgen over.

Maar als jij vindt dat hij echt te mager wordt kun je misschien beter even naar de HA. Advies kan nooit kwaad.

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja, als hij verder actief en gezond is, zou ik me niet teveel zorgen maken.
    Eva die eet al vanaf dat ze 1 is echt slecht.
    En dan vooral savonds. Er zijn dagen dat eet ze alleen een halve aardappel.
    Ook ontbijt ze haast niet....tja, ga t er niet in proppen.
    Maar ze moet wel eerst opeten wat ze vraagt smorgens, voordat ze iets anders mag. Want er zijn dagen dan wil ze wel een boterham en neemt dan 1 hap en zegt geen honger te hebben. Vervolgens wel om snoep of koek zeuren.
    Maar dan moet eerst de boterham op! Kan zijn dat ze weleens meer als een uur doet over de boterham hoor...een hapje....wegleggen...spelen.....hapje.
    S avonds krijgt ze ook altijd wel vla of iets na..maar als ze niet overal een hapje van proeft (groente, vlees, aardappels) dan geen koekje meer.
    Gelukkig eet ze wel goed fruit, 2 stuks op een dag.

Maar ga geen strijd aan, bied het hem aan, is een fase die erug lang kan duren!!!!!!

7. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Wat lastig! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
    Mijn dochter was ook zo'n mager meisje. Voor haar maakte (en maak) ik 's morgens een bord pap, zij mocht dan kiezen wat eropging (meestal hagelslag!)dan kreeg ze tenminste ook haar vocht.
    En wat fruit betreft dat haalde ik door de blender, en daar deed ik dan een liga of beschuit door, zo at het makkelijker.
    ze is nu 4 en het eten gaat beter, er is dus echt hoop ;)
    en het eten prakte ik in taartvorm ;) met de stukjes vlees erop, en met ketchup oid figuurtjes erop gemaakt. Dat at ze beter dan alles apart.
    Misschien heb je iets aan de tips in ieder geval heel veel sterkte en maak je je veel zorgen, zou ik inderdaad advies in winnen

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Kikker2, Inderdaad, iets leuks maken van het eten helpt hier ook. Ik had laatst met koekjes vormpjes figuurtjes gestoken uit de aardappelschijven. :D

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Klopt want Kylian eet zijn bonen wel als hij ze in de pindasaus kan dopen.

En de rode bieten worden vol overgave in de curry gedipt :$

Groetjes Anita

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ja, een sausje helpt hier soms ook wel (idd ketchup of zo). Maar vaak doopt hij ook het eten erin en likt het dan vervolgens af. Tja, dat schiet niet op he.
    Het nieuwste is nu weer dat hij zijn toetje ook niet meer wil. Geen Danoontje, maar ook geen fruittoetje (frutapura heet hier fruittoetje), of vla van mij of zo. Gewoon niks.

Ik heb jullie tips gelezen, maar heel veel dingen heb ik al geprobeerd en werken hier niet. Ik hoop eigenlijk gewoon dat zijn kleine broertje straks een enorme vreetzak blijkt te zijn en dat de oudste daardoor ook gestimuleerd wordt om lekker te gaan eten. Maar ja, het duurt nog 3 maanden voordat de jongste aan het vaste voedsel mag, dus nog even geduld hebben, dan maar.

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nog even een update. De afgelopen dagen gaat het ineens een stuk beter. Hij eet nu soms wel 2 boterhammen bij de lunch en 's ochtends gaat er ook minstens een boterham in. En gisteravond vroeg hij voor de eerste keer in zijn leven om een tweede schep bij het avondeten! Ik geloofde m'n oren bijna niet en hij heeft hem ook nog bijna helemaal opgegeten.

Hier zijn we dus ineens heel blij mee en ik hoop echt dat het zo blijft. Nou zei hij een paar dagen terug ineens vanuit het niets: "D. heeft nu niet meer buikpijn. Is helemaal over. Hoeffe niette ambulance ziekenhuis". Dus of hij nou al een hele tijd buikpijn heeft gehad? Ik heb hem er nooit over horen klagen, maar blijkbaar is het nu dan weer over.

12. sophie2

sophie2 Lid

26 aug 2007
    67
    0
    0
    huisvrouw
    Velserbroek
    Hoi,

Kan het niet zo zijn dat hij aan het groeien is??? Vaak als kinderen groeien dan slapen ze meer en eten ze minder. Een peuter heeft ook niet veel voedsel nodig hoor. Sophie is ook een spijker. En heeft heel lang voedsel een soort van geweigerd. nu staat ze een poos stil met groeien en eet ze ook veel meer. En verder, gewoon een bord voor zijn neus met eten. Wil hij niet, dan niet. Als jullie klaar zijn en jullie ruimen de tafel af dan ook zijn bord. Dit duurd misschien een paar dagen en dan gaat hij wel meer eten. Misschien nog niet zo veel als jullie zouden willen, maar het gebeurt wel dan hoor.
    Suc6 ermee...

lfs Sonja

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Sophie, tja, dat soort dingen hebben we hier dus 1,5 jaar gedaan, maar het hielp nooit. Gelukkig gaat het nu dus sinds een week of zo ineens een stuk beter. Ik heb inderdaad wel het idee dat ie een soort van groeispurt heeft of heeft gehad, want een heleboel broeken zijn ineens te kort en de zomerschoenen die ik twee maanden geleden nog te groot heb gekocht, pasten ineens ook bijna niet meer toen ik ze gisteren uit de kast haalde. Lekker dan, haha!

14. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij hebben hier hetzelfde 'gedoe' met onze peuter van bijna 2,5jr. en het is helaas een echte volhouder, het record was 3,5 week geen avondeten. toch zijn we vol blijven houden met vooral géén tussendoortjes en toetjes e.d., want onze boef wist precies dat als hij zijn brood liet staan, er uiteindelijk toch wel een koekje e.d. kwam.
    dat probeerde hij dan te compenseren door overdreven veel ranja te vragen, zodat zijn buikje weer wat gevuld was. dat hebben we ook flink geminderd, hij kreeg gewoon wat goed voor hem was en soms nog 1 bekertje extra, maar meer niet.
    na 3,5week hield meneer het voor gezien en ging hij eindelijk weer normaal eten.
    maar ik begrijp je bezorgdheid heel goed, ons kindje is ook van zichzelf al heel dun en na dit gedoe van bijna een maand, konden we echt ribben rellen :( dat vond ik erg moeilijk.
    gelukkig heeft hij het er nu wel weer bij gegeten

Deel Deze Pagina