Ik voel me soms zo onzeker, en bevooroordeeld.

Discussie in 'De lounge' gestart door Miiepje, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Ik ben zelf geen jonge moeder, maar zo heb ik er nooit tegenaan gekeken. Ik heb dus totaal geen vooroordeel tegen jonge moeders. Een goede moeder zijn zit hem niet in de leeftijd.

Ik denk dat het echt je eigen onzekerheid is dan dat het echt zo is dat mensen zo naar je kijken. Er zullen wel genoeg 'oudere' moeders zijn die er een potje van maken net zoals 'jonge' moeders maar dat ligt aan de persoon en niet aan de leeftijd.

Ik zou zeggen hoofd omhoog je bent een supermoeder die het hartstikke goed doet als ik het zo lees. En mocht iemand op je neer kijken dan zou ik daar flink boven staan, zegt toch genoeg over die persoon. Dat krijg je wel met de jaren... een gladde rug;)

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee hoor dat heb ik helemaal niet, ik was dan 21 toen Ivan geboren werd :D Maar inderdaad, soms word je wel eens aangekeken. Lekker voor een 2e gaan, laat alle mensen maar zeiken ;)

3. tulp123

tulp123 Bekend lid

7 feb 2013
    578
    281
    63
    Ik ben ook een jonge moeder, ik was 21 dat ons 1e kindje werd geboren.
    Nu 22 en onverwachts in verwachting van de 2e. nee niet gepland dat niet maar wat andere er van denken kan mij niks schelen.
    Het is net ZO WELKOM als onze 1e knul!!

Ik heb een man en een pracht zoon, en huis, lieve diertjes er bij en wij zijn gelukkig wat anderen daar van vinden met zo jong zo vroeg dat maakt me niks uit. ik ben blij met mijn leven en niemand anders die beslist hoe ik dat moet doen ;)

Geniet er lekker van en laat andere maar denken het gaat er om wat jullie gelukkig maakt en niet wat anderen vinden of denken.

Ik zou zeggen ga er voor en geniet lekker ;)

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Het belangrijkste wat ik je wil zeggen, volg je hart! Je klinkt als een hele lieve betrokken moeder. Als jullie samen nog een kindje willen, laat je dan alsjeblieft niet beïnvloeden door wat mensen van je zullen denken. Dit is zo onbelangrijk!! Heel flauw, maar dat is iets wat je meer en meer leert naarmate je ouder wordt ;).

Om je vraag te beantwoorden, nu ik er zo over na moet denken vrees ik dat ik ook wel eens vooroordelen heb over jonge moeders. Niet dat ik denk dat ze geen goede moeders zijn (tenminste degene die zelf volwassen zijn dan), absoluut niet!, maar meer dat ze een heel ander soort leven leiden of e.d., wat echt helemaal nergens op slaat. Ik denk dat ik komt omdat in mijn omgeving een moeder van 33 een jonge moeder is (zonder overdrijven!). Bij ons op de opvang was ik met 31 de piepjonge moeder en kreeg ik dat van alle leidsters te horen (eindelijk eens een jonge moeder). Ik ken werkelijk geen één echt jonge moeder, eigenlijk alleen van tv of zp, hahaha. En TV is natuurlijk weinig representatief, dat weet ik ook wel). Maar soms is het wel eens goed om met je eigen vooroordelen geconfronteerd te worden ;).

5. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Mijn mama was 22 toen ze mij kreeg en ben zo trits hoe zij ons mij en me broer heeft opgevoed (jong gescheiden, gemigreerd en werkte veel) ze zorgde dat wij niks te kort kamen. Hoop dat ik net zo een goede mama wordt als mijn moeder (al vond ik haar toen ik 16 was een rot wijf, puberen) :p

Zoals jij alles omschrijft kom je heel volwassen en weloverwogen over. Helaas wat vaak gebeurd is dat "tiener" moeders vaak negatief in beeld komen (kijk naar MTV of TLC op een dag) ook daar zie je grote verschillen.

Ik heb tot aan de zwangerschap er lekker op los gefeest maar wilde graag een kindje. Volgens 'vrienden' is mijn leven nu over en if ik dit wel echt wil.... Mensen move over ik ben toe aan de volgende stap ik mijn leven. Dit betekend niet dat ik geen lol meer mag hebben maar soms realiseren onze vrienden niet dat ik misschien zelf ook geen zin meer heb om elk weekend stom dronken thuis te komen of oo de bar te staan. Ik ben toe aan een nieuwe fase in ons leven ongeacht leeftijd en de ene is daar sneller klaar voor dan de ander.

6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ahhh wat lief :)
    Ik zou 20 geweest zijn als ze rond de uitgerekende datum gekomen zou zijn, nu ben ik nog 19. ;)
    --
    Heb zelf dus geen vooroordelen over jonge moeders, zou een beetje gek zijn, haha. :p Wel al genoeg met vooroordelen te maken gehad, zelf..

7. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Ik ben ook een jonge moeder. (19 zwanger en bevallen, nu 20, bijna 21)
    En ook wij wille nu een 2e kindje. Niemand weet het nog, omdat we beiden bang zijn voor de reacties van onze omgeving.
    Je mag me altijd pb'en, zou ik wel gezet vinden. Mn vriendinnen hebben me helaas laten vallen, en mn familie woont 130 km verderop:(

8. Miiepje

Miiepje Actief lid

26 okt 2013
    249
    0
    0
    Ik denk als ze hier straks naar de psz gaat dat ik de aller aller jongste ben ik woon ook nog eens in een boeren dorp haha dus dan valt het eerder op ... hier is de gemiddelde moeder ook rond de 35 ..

9. Miiepje

Miiepje Actief lid

26 okt 2013
    249
    0
    0
    ja ik heb het wel eens gekeken , vreselijk.
    dan is het ook wel logische dat mensen zo denken , maar toch ook weer niet
    want ik (wij) zijn niet die gene die ze op tv zien toch?

dat vind ik ook erg jammer, vrienden denk nu dat ik onder steen leef ofzo , dat ik kluizenaar ben geworden en me leven zwaar en depri is ..

haha in tegendeel ! mijn dochter heeft mij veel meer kleur in het leven gebracht , heeft me nog gelukkiger gemaakt dan ik al was.

maar ik zou het wel heel leuk vinden als ik hier in de buurt ook een jonge ouder leer kennen ofzo .. zodat ik toch een beetje aanspraak heb

10. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

zo denk ik er ook over.

11. Miiepje

Miiepje Actief lid

26 okt 2013
    249
    0
    0
    nou jij bent dus ook het voorbeeld van een goede moeder ;)
    heb je verhaal een beetje gevolgd.. je bent super sterk.

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was net 23 toen mijn oudste werd geboren en oh wat was ik onzeker, doe ik het wel goed? kan ik het wel? wat denken de anderen? knettergek werd ik er soms van...

en nu ben ik 35 en denk ik wel eens terug.... Dan denk ik wat verschrikkelijk jammer dat ik toen zo onzeker was en altijd maar met anderen bezig was zo zonde!!

En echt mijn oudste is nu bijna 12:$ maar alles is oke;).

Volg je eigen hart en gevoel! Verspil je energie niet aan je onzekerheid! Het is namelijk helemaal niet nodig. (ik kan het weten);)

13. Miiepje

Miiepje Actief lid

26 okt 2013
    249
    0
    0
    leuk zeg !
    haha en nu ga ik zeggen : niet naar andere mensen luisteren hoor . hihi

nee ik snap je gevoel, maar ik denk dat de dames hier toch echt gelijk hebben , het is jou leven en jou keuze .
    wij gaan er ieder geval gewoon voor , en als mensen op me neer kijken of rare reacties geven hang ik ze in de hoogste boom ;)

14. Michiee

Michiee Niet meer actief

ik vond deze wel toepasselijk voor alle jonge moeders onder ons :D
    ook ik ben een jonge mama van 21 en gaan nu sinds 2 maanden voor een brusje , ik zou je echt niet tegen laten houden hoor.
    Heb lak aan wat mensen ervan zullen denken of over zullen zeggen , waarschijnlijk ook gewoon een deel jaloezie of onwetendheid ;)

15. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    #55 SyrianBeauty, 16 jan 2014
    Laatst bewerkt: 16 jan 2014
    Ik vind dat een goede opvoeding niet echt bij een leeftijd hoort :) je hebt jonge moeders die slecht opvoeden maar je hebt ook oudere moeders die slecht opvoeden! Ik was/ben zelf ook een jonge moeder, ik was ook zwanger op mijn 19e van mijn eerste kindje ;) Ik heb 1 keer iets negatiefs gehoord maar de rest van de opmerkingen waren positief! Heel veel mensen zeiden juist: je bent nu nog lekker jong, je hebt alle energie en als je dochter een puber is ben je zelf nog maar in de 30 haha. Ik heb nu 3 kindjes en ben 26 en nu hoor ik: zo je bent lekker snel klaar en je bent nog jong je kan er nog een nemen als je wilt en het meeste wat ik hoor is: wow ben je nog maar 26 en dan al 3 kids ;) En daar hebben ze helemaal gelijk in. Niet onzeker zijn dus! Er zijn zat mensen die wel positief zijn en je klinkt als een volwassen goede moeder! Dus gewoon je hart volgen anders krijg je er straks misschien spijt van

16. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik herken wel iets wat je zegt hoor. De vooroordelen. Die zijn er, en daar moet je gewoon lak aan hebben.

Als jullie voor een tweede kindje willen gaan moet je dat gewoon doen. Bedenk altijd maar dat ieder huisje een kruisje heeft, en hoe meer mensen op je afgeven, hoe meer er waarschijnlijk bij hun zelf niet in orde is.

Als mensen vragen hoe oud je bent, moet je gewoon zeggen joh dat vraag ik jou toch ook niet? Of ohjee wordt het al tijd voor een cremetje?.. Klets er lekker overheen. Ik deed dat vroeger ook niet. Ik had het gevoel alsof ik me moest verantwoorden tegenover iedere wildvreemde die me aansprak. En weetje, dat is helemaal niet zo. Mensen zijn nieuwsgierig, dat is de enige reden dat ze je aanspreken. En zodra jij zeker bent van jezelf, straal je dat ook uit, en komt die vraag nooit meer.

Tegenwoordig, als iemand mijn leeftijd hoort, vallen ze bijna van hun stoel. Mensen schatten mij gemiddeld 10 jaar ouder. Normale leeftijd om kinderen te hebben. En dat komt alleen maar omdat ik zeker ben van mezelf, want rimpels heb ik nogsteeds niet hoor.

En die onzekerheden, of je het wel goed doet allemaal, meis, dat is alleen maar goed. Dat betekend dat je erover nadenkt, en je bewust bent van je handelen. Iedere ouder heeft dat, of ze nu 15, 30 of 45 zijn. Een moeder die zich nooit afvraagt of het misschien beter kan, haalt nooit het maximale uit haar kunnen. Dat is iets wat ongetwijfeld bewust en onbewust weleens door je hoofd schiet, en soms twijfel je wat meer dan de andere keer, maar dat maakt allemaal niet uit. Dat is gezond. Je leert ook als moeder zijnde, je ontwikkeld je ook als moeder zijnde. En dat is alleen maar goed.

No worries dus, komt helemaal goed! Lekker voor gaan als je dat wilt.

17. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Ik weet niet of dit een vooroordeel is, maar ik zou andere keuzes maken, omdat ik anders in het leven stond toen ik 21 was.
    Ik ging stappen, had nog maar net n relatie, genoot van het leven.
    Stel dat ik per ongeluk zwanger was geraakt dan had ik het kindje gehouden, heeft niets met leeftijd te maken vind ik, maar de keuze die je voor jezelf maakt, net zoals jij hebt gedaan.

Meid, je zegt zelf, ik ben een hartstikke lieve moeder, je hebt nu een 2 jarige dochter en als jullie graag een 2e willen, dan zeg ik ga er lekker voor. Zeg maar inderdaad tegen de wereld, so what ik ben een jonge moeder nou en! jij maakt die keuze, niet hun.
    Je vormt je eigen gezin, met daarbij je eigen geluk en liefde.

18. vivvv

vivvv Actief lid

14 jun 2013
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben eerder plaatsvervangend trots, dat ze hun kindje hebben gehouden!
    Nee ik oordeel niet over leeftijd.

19. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Herken je verhaal wel een beetje. Ben zelf net 24, maar mijn vriend is veel ouder. Ookal zijn we al best wat jaartjes samen kreeg ik zo vaak de opmerking of de zwangerschap wel gewenst was. Of ik wel zeker wist dat onze relatie serieus was en we echt samen een kindje wilden.

Dit heeft me zo onzeker gemaakt, dat ik in het begin helemaal niet kom genieten van mijn zwangerschap. Was alleen maar bezig wat anderen van mij dachten. En probeerde me hieraan aan te passen. Ik probeerde zo hard te veranderen en aan alle verwachtingen te voldoen. Maar na aantal weken ben ik toch gaan inzien dat dit niet nodig is en dat ik ook een prima moeder zal zijn hoe ik ben.

Wel ben ik nog steeds onzeker over de opvoeding, maar welke ouder is dat nou niet? Denk dat iedereen onzeker is, geen enkel kindje komt met een handleiding, dus we moeten het allemaal leren.
    Uit je verhaal komt in ieder geval een heleboel liefde voor je dochter naar voren, dus dat zit helemaal goed. Ik weet zeker dat je het super doet!

20. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ah bah wat naar dat je hiermee zit.
    ik ga richting 40.. En ik vraag me wel eens af, zou ik een andere moeder zijn geweest als ik vroeg een kind gekregen had. Ik denk het wel.. Ik heb nu natuurlijk veel meer meegemaakt, meer wijsheden opgedaan.. Sommige levenslessen hebben me een ander persoon gemaakt.. Dus ja.. Een vooroordeel heb ik.. Maar dat hoeft niet per definitie negatief te zijn. De wijsheden die iemand opdoet hoeven niet allemaal positief te zijn.. Ik ben voorzichtiger, denk nog meer na, kan beter mijn gevoel relativeren en afgaan op mijn verstand.

Maar of dat allemaal goed is mbt het opvoeden van kinderen. Kinderen hebben het niet altijd nodig dat een oudere hun wijsheid doorgeeft. Ze moeten ook zelf kunnen ontdekken. En ik denk zelf dat een jongere mamma daar beter in is. Ze leven nog iets dichter bij zichzelf.
    Ze Zeggen ook dat baby's zo geboren worden en naarmate Iemand ouder wordt dit steeds minder wordt. Staat los van het jezelf leren kennen en daardoor dicht bij jezelf staan.

Klinkt volgens mij allemaal wazig... Maar zo ervaar ik het. Vaak kiest men pas voor kinderen op oudere leeftijd omdat ze het kind alles willen bieden.
    Dat staat toch los van liefde? En wat betreft het genieten voordat je aan kinderen begint.. Kinderen is ook een manier van genieten met het voordeel dat ze vroeg het huis uitgaan en je tweede jeugd kan beginnen op relatief jonge leeftijd ;)

Maak je niet Zo druk! Neem aar van een oude rot aan dat je het toch nooit goed doet! ;)

Deel Deze Pagina