Ik had weleens gelezen dat je beter niet onder de zonnebank kunt gaan als je zwanger bent i.v.m. de warmtestraling van zo'n ding. Hoe zit dat dan met zonnige vakantiebestemming? Mag je wel lekker zonnen dan? Of altijd de schaduw opzoeken? En mag je vliegen als je zwanger bent? Liefs Foody 8)
Vliegen is per maatschappij verschillend geloof ik.. Sommige houden een bepaald aantal maanden aan vanaf wanneer je niet meer mag vliegen bij hun.. Wat de zon betreft, kweet niet precies hoe het zit, maar kweet nog van mijn moeder toen ze zwanger van mijn broertje was in de zomer, dat ze schaduw moest opzoeken en niet te lang in de zon mocht blijven, zelfs al niet met kleren aan.. Nu is dat al een aantal jaren geleden, maar volgens mij is er weinig veranderd, de beeb kan in je buik nog niet zelf zijn temperatuur onder controle houden, dit doet jouw lichaam & vruchtwater voor de beeb, dus lijkt me niet egt goed als je lekker gaat bakken in de zon & dergelijke, want dan word het wel warm, net als met water in een fles wat in de zon licht.. Anders even vragen aan je VK hoe het zit met zonnen, maar naar mijn weten is het niet verstandig..
zon kun je beter vermeiden ivm zwangerschapsmasker oftewel pigment vlekken en die komen voornamelijk in je fgezicht maar kan ook elders. het ka nweer weggaan maar kan ook blijvend zijn. dan heb je dus elke zomer weer rare vlekken. dus goed smeren en iet te lang in de zon gaan liggen. lopen wil dus wel maar ozu niet gaan zonnebaden. vleigen moet je echt vragen bij maatschappij is per maatschappij verschillend vanaf wanneer ze je nuiet meer meenemen.
Kom zelf net terug van 8 dagen Algarve waar het tussen de 20 en 25 graden was. Geen problemen gehad met vliegen en volgens gyn wel uitkijken met zonnen tijdens de 'warme' uren niet tussen 11 en 3 zonnen. Ik heb zelf nergens last van gehad, maar moet er wel bij zetten dat ik van natura ook al niet een echte zon aanbidster ben.
Tot 7 maanden mag je bij de meeste maatschappijen gewoon vliegen. En kan geen kwaad warm land alleen wel je buik goed insmeren en niet teveel ermee in de felle zon. Wij zijn naar de Domenicaanse geweest toen ik 3 maanden was toen nog wel gewoon in de zon geweest.
Ik ben met 15 weken nog naar de zon geweest (ik heb het dan over 30 graden) en ik moest er niet aan denken om recht in de zon te liggen, dat voel je vanzelf wel als het te warm is! Maar goed insmeren is natuurlijk altijd een must...
Ik heb gisteren een zonnecrème voor mijn gezicht gekocht, factor 50. Ben ik goed voorbereid op onze vakantie over zeven weken! Want idd zo'n zwangerschapsmasker moet je zien te vermijden natuurlijk. Je mag gewoon, goed ingesmeerd, in de zon als je zwanger bent, je merkt vanzelf of het te warm wordt en dan moet je natuurlijk de schaduw opzoeken. Parasols zijn ideaal en natuurlijk is het niet goed om hele dagen te gaan liggen bakken als het in de schaduw al dertig graden is, maar dat is voor niemand goed hoor. Vliegen mag met Transavia tot 36 weken zonder verklaring. Als je tegen die grens aanzit kan het verstandig zijn om toch een zwangerschapsverklaring mee te nemen, met daarop vermeld wanneer je bent uitgerekend en dat er geen complicaties zijn, anders kunnen ze je weigeren bij de gate.
Je kunt de eerste drie maanden beter niet onder de zonnebank gaan ivm de hitte. Daarna kan het wel maar is het maar helemaal de vraag of je er nog wel behoefte aan hebt. De warmte is vaak niet zo lekker Je kunt prima naar een warme bestemming en nee, je hoeft niet de hele dag in de schaduw. Hiervoor geldt hetzelfde als die zonnebank. De mate waarin je tegen de hitte kunt, verandert als je zwanger bent maar verschilt ook erg per persoon. Wel heb je een riscico op een zwangerschapsmasker (vlekken in het gezicht bijvoorbeeld). Die kans is 30% dus ook heel veel vrouwen hebben het niet (ik bijvoorbeeld). Goed insmeren en misschien een hoedje op is geen gek advies. Ik ben met 25 weken naar Bali geweest en heb heerlijk in de zon kunnen liggen maar op het heetst van de dag ging ik er toch even uit (deed ik voor mijn zwangerschap niet). Toch wat te heet. EN ik hield enorm veel vocht vast... dat was toch wel een heel vervelend kwaaltje (verder niet schadelijk zolang je bloeddruk goed is) Je mag gewoon vliegen als je zwanger bent. De meeste maatschappijen nemen je mee tot 36 weken ivm de naderde bevalling. Wel is het handig als je wat langer zwanger bent om een zwangerschapsverklaring mee te nemen. Op die manier kun je ook aantonen dat je nog geen 36 weken bent. Vliegtuigen houden zich namelijk het recht voor passagiers te weigeren.... En zo'n knul kan het onderscheid niet maken tussen iemand die 25 weken of 36 weken zwanger is! Ook vliegen tijdens zwangerschap is anders dan in een 'normale' toestand. Zeker op langere vluchten is het belangrijk dat je toch blijft bewegen (rondjes lopen) en genoeg drinkt. Ook is zo'n dikke buik vaak niet zo comfortabel... Oja, je buik moet je goed insmeren ivm het oprekken van de huid (daardoor is ie dunner) maar je kindje heeft geen last van de zon zolang jij er ook geen last van hebt!) Je vruchtwater warmt niet zomaar op hoor
Bedankt voor jullie wijze raad! Ik ben geen type om uren te bakken, maar ik hou er wel van om lekker in het zonnetje te zitten. Dan weet ik dat ik eruit moet als ik begin te puffen