kolfrecht

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door mama van Kyano, 11 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

31 aug 2009
    137
    0
    0
    hoi,

ik ben al een paar maanden weer aan het werk en kolf nog 2 keer per dag op mn werk. ik ben daar zo'n 1,5 uur per dag mee bezig.
    nu heb ik nog steeds dezelfde hoeveelheid werk als normaal, terwijl ik minder productief ben door het kolven. het is echt te druk en maak mezelf helemaal gek... (werk laten liggen is in mijn baan geen optie. (zorg)

hoe zit dit nou? kan ik bij mijn werkgever claimen om minder werk te hebben om tijd te hebben voor het kolven???
    ik kan er, wettelijk gezien, niets over vinden. alleen de vage term: je heb recht op tijd en plek om te kolven... maar wat houdt dat precies in?

2. trillian

trillian Actief lid

21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Arbeidstijdenwet, artikel 4:7:
    De werkgever is verplicht het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werkgever moet voldoen aan deze verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek hiertoe is gedaan.

De werknemer heeft het recht om het werk af te wisselen met extra pauzes, die samen ten minste 15 minuten en ten hoogste 1/8 deel van de voor haar geldende werktijd in beslag nemen. Deze pauzes gelden als werktijd.

De werknemer heeft het recht werk te verrichten in een bestendig en regelmatig werk- en rusttijdenpatroon en kan niet verplicht worden tot overwerk of nachtdienst. Dit laatste tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

De werknemer kan tot 6 maanden na de bevalling aanspraak maken op deze rechten.

-----

Beantwoordt dit je vraag?

3. Flavour

Flavour Niet meer actief

De regels gaan zelfs nog verder:

Mag ik borstvoeding geven onder werktijd?
    U mag onder werktijd borstvoeding geven of kolven totdat uw kind 9 maanden oud is. U mag hiervoor maximaal 1/4 van uw werktijd gebruiken. Uw werkgever betaalt uw loon door.
    Geschikte, afgesloten ruimte voor borstvoeding

Uw werkgever moet een geschikte, afgesloten ruimte beschikbaar stellen voor het voeden en kolven. Als dit niet mogelijk is, mag u zelf een plek regelen of kunt u naar uw baby toegaan.
    Andere afspraken over borstvoeding

U kunt met uw werkgever ook andere afspraken maken. U kunt bijvoorbeeld uw werktijden aanpassen of gedeeltelijk thuis gaan werken.

Deel Deze Pagina