zwanger en nu?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Annanina, Oct 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annanina

Annanina Lid

Oct 26, 2011
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

ik heb de afgelopen drie test gedaan en allemaal positief. Nu komt er ineens heel veel bij me op. Ik en mijn partner hebben het wel over kinderen gehad en had zat in de planning maar niet verwacht zo snel.
    En nu ga ik vast als een dom blondje klinken, maar wat nu? moet ik nu al naar een huisarts of is dat te vroeg. heb al veel zitten zoeken op internet maar krijg dan meer wanneer het kindje hoe groot is en hele babyuitzetten maar eigenlijk niet de echte regeldingetjes. zoals wanneer dokter wanneer verloskundige.
    En dacht hier zitten zoveel mensen met ervaring jullie hebben vast wel wat tips welke sites of boeken handig zijn voor een newbie

groetjes Anna

2. bull22

bull22 Niet meer actief

ik ben naar de huisarts gegaan.
    die verwijst je waarschijnlijk naar de gyn
    je kan ook meteen naar de gyn gaan ligteraan wat je zelf wilt.

de verloskundige kun je regelen zodra je meer weet van de gyn.
    waarschijnlijk krijg je een briefje mee naar welke verloskundige kunt gaan. maar dat mag je zelf weten naar welke.

veel suc6

3. eva1984

eva1984 Lid

Sep 3, 2011
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een verloskundige in de buurt gebeld. Daar ga je dan meestal de eerste keer ergens tussen negen en elf weken langs. Verder hoef je niet naar de huisarts (tenzij je het graag wilt gaan vertellen daar natuurlijk!) want je bent niet ziek gelukkig! :p

4. Angie4you

Angie4you Bekend lid

Dec 31, 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Hoi,

Ik weet niet hoever je bent; of je je cyclus in de gaten hebt gehouden?
    Je zou evt. nog bij de huisarts een urine test kunnen laten doen en je daar aanmelden voor zorg rondom je zwangerschap.

Ik heb me vanaf ongeveer 5 a 6 weken aangemeld bij een verloskundige bij mij in de buurt. Eerst op internet uitgezocht waar mijn voorkeur voor lag. Ik heb de voorkeur voor een verloskundigepraktijk boven de huisarts omdat hun natuurlijk alleen maar deze zorg bieden, en ik had net een nieuwe huisarts.
    Bij aanmelding bij de verloskundige werd een intake afgesproken. Vanuit daar gaat het allemaal wel redelijk op rolletjes hoor.

Laat het je zorgverzekeraar en je huisarts weten en regel evt. je kinderopvang al voor de 12 weken.
    Wacht ook evt. je eerste echo af .....

Succes en gefeliciteerd met je zwangerschap!! geniet er vooral van!!

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,235
    6,095
    113
    Allereerst gefeliciteerd!
    Je hoeft niet per se naar je huisarts, (mag natuurlijk wel) je kan bellen naar de verloskundige in de buurt.
    Dan maak je waarschijnlijk een afspraak voor een echo of een intake-gesprek.
    De gynacoloog ben ik pas met 40 weken naar toe te gaan, als je geen medische redenen hebt hoeft dit niet, maar val je onder de verloskundige.
    Ik neem aan dat je bent gestart met foliumzuur? En anders zo snel mogelijk mee beginnen. Een vitaminepil speciaal voor zwangeren kan ook. (geen gewone vitaminepillen nemen in ieder geval).
    Boeken ben ik niet zo van op de hoogte meer momenteel, misschien kan iemand anders je daar een tip over geven.

6. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Je hoeft niet naar de huisarrs meid, je kan een vk zoeken bij jou in de buurd die bellen en je aanmelden zij vragen dan ook naar je eerste dag laatste menstruatie en berekenen dan je zwangerschapsduur, dan maak je meteen een eerste afspraak. En voor al je zwangerschaps vragen kun je bij hen terecht of hier op de site natuurlijk haha

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Je kunt gewoon de VK bellen. Dat kun je nu al doen. Vaak doen ze de intake rond de 7-8 weken. Dan krijg je een hoop info over van alles en nog wat meer.

De huisarts mag je bellen, maar er gebeurd niet veel meer dan een aantekening in het dossier door de assistente. Tenzij er een reden is om langs te moeten komen..

(tenzij je in een gat woont waar de huisarts bevalling doet, dan bel je natuurlijk je huisarts ;) )

8. Annanina

Annanina Lid

Oct 26, 2011
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoe hebben jullie dan je verloskundigenpraktijk uitgezocht waar let je op? heb nu twee websites bekeken en die ene staat me niet echt aan waarom weet ik niet gevoel dus ga nog wel even verder kijken uiteraard maar wat zijn belangrijke dingen om op te letten?

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik ben toen naar een verloskundigenpraktijk gaan zoeken in de buurt, eentje sprak me niet aan (heel zweverige vk als ik de website moet geloven), de ander klonk goed (3 vk's op 1 praktijk met ook nog een vaste waarnemer, dus als je bevalt is er sowieso een van hun bij en niet ineens iemand die je nog nooit gezien hebt, op de website stond ook veel informatie over wanneer je moet bellen voor de eerste afspraak etc, ook zitten ze vlakbij, ook een fijn idee!). Ik heb dus die tweede praktijk gebeld voor een afspraak :) Zij stuurden mijn huisarts ook een brief om hem in te lichten over de zwangerschap (met alle gegevens er op, dus wanneer ik ben uitgerekend enzo), dus die heb ik zelf niet gebeld.

Verder kreeg ik bij de intake van de vk ook heel veel informatie over zwangerschap in het algemeen en over wat je wanneer moet regelen (dus kraamzorg aanvragen, dat soort dingen).

10. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    wij hebben hier twee vk-praktijken. De ene is een grote praktijk, met een stuk of 5-6 vk's, en de andere is een éénmans(éénvrouws)praktijk. Bij mijn eerste zwangerschap woonde ik nog in een andere plaats, en daar had ik ook een groepspraktijk. Ik heb 5 verschillende vk's gezien bij de controles, en uiteindelijk is de bevalling gedaan door een invalster...
    Ik heb nu gekozen voor de éénmanspraktijk hier, en dat vind ik heel prettig.

Ik zou zeggen: volg je gevoel, en mocht het echt niet klikken, dan kun je altijd nog wisselen!

Oja, ik vind het van mijn vk heel prettig dat ze een borstvoedings-opleiding heeft gedaan, en dat ze erg voor thuisbevallingen is. We zitten goed op 1 lijn, dus ik vertrouw erop dat straks bij de bevalling zoveel mogelijk mijn wensen worden gerespecteerd.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,235
    6,095
    113
    Ik ben echt op mijn gevoel afgegaan, dus ik zou als ik bij de een geen goed gevoel had, daar niet voor gaan als ik jou was.
    Ik dacht, als ik het echt niets vind kan ik altijd een andere praktijk zoeken.

Wat ik prettig vond, is dat op de site de namen van de vk stonden, met foto en iets over hunzelf verteld. Ook was er de mogelijkheid voor een echo in de praktijk (sommige praktijken hebben niet zelf een echoapparaat) en dat vond ik ook een prettig idee dat ik daar terecht kon als er echt iets niet goed zou gaan ofzo (bijv stel dat ze het hartje niet zouden kunnen vinden, hadden ze meteen even kunnen kijken, ipv je door te sturen naar het ziekenhuis oid).

12. Angie4you

Angie4you Bekend lid

Dec 31, 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Het is inderdaad een beetje op gevoel.....als je er al geen goed gevoel bij hebt dan moet je niet voor die VK kiezen.
    Ik ben gaan kijken naar de VK's in de buurt van je huis. Dan ben je voor hun ook goed te bereiken en hoef je zelf ook niet steeds zo'n eind te rijden.
    Verder heb ik een VK praktijk gekozen met meerdere verloskundigen en een praktijk met brede contacten in verschillende ziekenhuizen in de buurt.
    Waar let je op; tja....voor mij was het ook de eerste keer.
    Maar meestal hebben VK's wel een bepaalde visie op zorg e.d.
    Ligt eraan wat jijzelf daar belangrijk in vindt. Vaak kun je op de internetsites wel goed lezen hoe of wat.
    Succes met je keuze.

13. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Ik zou ook altijd kiezen voor een praktijk met meerdere vk's, zodat je bij de bevalling bijna zeker weet dat je door iemand wordt begeleid die je al eens hebt ontmoet, bij een eenmanspraktijk wordt de kans op een invaller natuurlijk stukken groter.

Verder hangt het er vanaf waar je naar zoekt. Kijk of de toon van website je aanspreekt, of het professioneel overkomt, of het een voor jou handige locatie is, enzv. Bij grotere praktijken staan er vaak foto's en geschreven stukjes van alle vk's op de website, daar kun je ook een beetje uit afleiden of je je daar prettig bij kunt voelen. Of ervaringen van andere natuurlijk: waar zaten zij en waren ze tevreden. Gefeliciteerd trouwens!

14. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Ik heb dus juist niet meer gekozen voor meerdere vk's, omdat ik met allemaal alleen een oppervlakking contact had. Ook heb ik 3 verschillende vk's aan mijn bed gehad in de kraamweek, en heb ik de bevalling niet meer kunnen 'evalueren'.
    Mijn vk heeft 1 avond per week spreekuur, en de rest van de week doet ze alleen bevallingen en controles. De kans bestaat natuurlijk dat ik een invaller krijg, maar over het algemeen doet zij de bevallingen bijna allemaal zelf. (Ik moet dus alleen zorgen dat ik niet op dinsdagavond beval)

15. Denise K

Denise K Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,230
    354
    83
    Female
    1. Eventueel bloed laten prikken via je ha als je wat meer zekerheid wil over je zwangerschapsduur.
    2. Op internet rondneuzen naar een verloskundige praktijk in de buurt die je aanspreekt en daar even naar toe bellen.
    3. Eventueel naar Moeders voor Moeders bellen/mailen als je daar aan mee wilt doen.
    4. Informeren naar wachtlijsten voor eventueel kinderopvang.
    5. Je verzekeraar inlichten dat je zwanger bent. Zo kun je wat gerichter gaan kijken naar wat er allemaal vergoed wordt in je pakket.

Succes, en geniet vooral van het ieniemieniemensje in de maak! ;)

16. BabyNijn

BabyNijn Bekend lid

May 15, 2011
    947
    0
    0
    NULL
    NULL
    Annanina,
    Allereerst gefeliciteerd met de zwangerschap!
    Ik heb meteen de verloskundige gebeld. Ik wist ook niet of het een goede zou zijn, maar heb even op de site gespiekt en het was de dichtsbijzijnde. Als het je niet bevalt na de intake, kun je alsnog zeggen dat je niet meer terugkomt? De huisarts kun je even bellen (maar dat zou ik na de vk-afspraak doen) om te melden dat je in verwachting bent. Dit is i.v.m eventuele medicatie of als je eens naar de dokter.. Ze weten dan iig dat je zwanger bent!

Verder zal de verloskundige dingen met je gaan bespreken. Soms krijg je een vroege echo, zoals ik. Dat is leuk, want dan kun je het hartje al zien kloppen! Ik had eerst een intake gesprek, en een weekje later de vroege echo. Daarna had ik gewoon nog de 12-weken echo, oftewel de termijnecho (ik had 'm met 10,5 week).

Succes en geniet ervan!

Share This Page