Ik voel me zo slecht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door moesje83, 19 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Later (als ze er weer vanaf mag) leg je toch ook uit aan haar waarom ze even op het stoeltje moest, als ze iets gedaan heeft wat niet mocht? Ik neem aan dat ze niet nadat ze iets gedaan heeft wat niet mocht, daarna weer vrolijk verder mag spelen zonder uitleg.
    Stel ze heeft geslagen (ik noem maar iets) gaat ze op dat stoeltje denk ik? Is toch ook een soort straf? Is het maar net hoe je het ziet vind ik, de gang of een stoeltje. Je haalt ze in beide gevallen even uit de situatie, ongeacht waar je ze neerzet...

2. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    klopt, maar het gaat om de manier waarop je brengt. Maar ook om de reden waarom ze op het stoeltje moet. Als ze boos is en mij slaat gaat ze niet op het stoeltje, maar biedt ik haar een alternatief aan om haar boosheid te uiten. Als ze als een dolle stier door de kamer rend en helemaal hyperdepiep is, zet ik haar wel op de stoeltje en benoem naar haar dat ik haar even help omdat ik zie dat ze er heel druk van wordt. Daarna help ik haar weer aan het spelen. We kletsen altijd na en leg dan voornamelijk de nadruk op het scheiden van persoon en gedrag.
    En tuurlijk gaat het ook wel eens anders en reageer ik vanuit mijn eigen frustratie, ik bedoel ik ben geen robot:D

3. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar je benoemt dan niet dat ze jou niet mag slaan? Gewoon even uit interesse hoor, no hard feelings ;)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier ook liefhebbers van opvoeden zonder straffen cq belonen begrijp ik? :)

begin een idee te krijgen waar het heen gaat..
    want ik kon me er helemaal niets bij voorstellen.

maar bijvoorbeeld in genoemd probleem.. bijvoorbeeld slaan.. krijgt ze van mij echt wel te horen dat dat niet mag.
    en als ze het dan nog een keer doet.. gaat ze dus om precies die reden op de gang.
    omdat je niet mag slaan.
    in mijn beleving is dat toch vrij normaal
    natuurlijk mag ze zich alternatief uiten en wil ik haar best helpen een manier te vinden waaro phet kan... maar neemt niet weg dat slaan gewoon echt niet mag.

Maar ben dus nu wel benieuwd hoe jij om gaat met slaan dus
    behalve dat je dr een alternatief biedt..
    wat als ze gewoon door gaat?

(hier kan peuterjuffie best aardig uitproberen namelijk.. grenzen zoeken)

5. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    verschillende erg afhankelijk van de situatie.
    Er wordt eigenlijk altijd wel benoemd dat ze niet mag slaan. maar daar ligt niet direct de nadruk op.

een voorbeeldje:

Dochters zitten samen te spelen en de jongste pakt een speelgoedje af van de oudste en de oudste geeft een mep. Ik vertel dat: he pakt ze hem af dat is niet leuk he, vertel maar aan Samia dat je het niet leuk vindt ipv te slaan dan snapt ze je beter.

Ander voorbeeld

We zitten aan tafel en ze is boos omdat ze hagelslag op haar 1ste boterham wil en ze duwt haar bord van tafel. ik benoem dan, Mama ziet dat je er super van baalt, maar we gaan hier niet met borden gooien, je mag het vertellen dat je het niet leuk vin en misschien kunnen we er dan een afspraakje over maken voor de tweede boterham.

6. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL

7. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    wat betreft het doorgaan. ik heb een hele pittige dame die enorm heftig kan reageren. maar omdat ik gelijk aandacht geef aan haar emoties en heel duidelijk benoem dat het ook vervelend of jammer is, zakt de boosheid hier vrij snel af omdat ze zich begrepen voelt. Sorry maar ik zou ook woest worden als ik alleen maar te horen krijg dat ik niet mag slaan terwijl ik ergens super boos om ben. Hetgeen wat gelijk naar boven komt is dan ja maar, ja maar... en als moeders alleen maar boos kan worden zou ik persoonlijk uit elkaar ploffen en inderdaad nog een klap geven, denk ik.

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    #28 joyce1838, 24 okt 2010
    Laatst bewerkt: 24 okt 2010

9. Saskia78

Hm mja.. dat doen wij in beiden gevallen wel ongeveer hetzelfde denk ik :)

al zou ik dan de zinnen wel wat korter houden denk ik :)
    maar het "bord van tafel gooien"-ritueel doet ze hier ook al heel lang niet meer gelukkig :)
    maar stiekem kiest ze altijd zelf wat op brood gaat.
    (op wat overige eisen na zoals sochtends vroeg geen jam/hagelslag/pasta)
    Dus als ze dan het niet meer wil opeten odmat ze wat anders wil.. is het meestal "je wilde zelf graag kaas op brood en als je wat anders wil eet je eerst deze boterham op."

@dribbel: ik stond er ooit naast toen een kindje dr arm om anne dr nek legde (wurggreep zegmaar) en de moeder zei "tja.. dat heeft ze van dr vader he.. " en deed niks.
    toen ze dat 2 minuten later nog een keer uithaalde.. (deze keer 2 handen op dr keel) heb ik de betreffende peuter zelf maar even ter zijde genomen.. :)
    ik ben niet zo van het opvoeden van andermans kind.. daar hou ik me graag buiten. Maar je kunt echt te ver gaan hoor :)
    zelfs bij mij. Daarna was de betreffende moeder overigens nog steeds niet boos.. wist niet wat me overkwam :)

Buiten dat ik mijn dochter zoiets nooit zomaar zou laten doen.. vind ik het ook niet zo tof als andere mensen haar op dr kop geven.
    dat kan ik nameljik best zelf..

10. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar er zijn toch bepaalde dingen in het leven die gewoonweg niet mogen? Tuurlijk kan je daarna benoemen dat je snapt waarom ze boos is etc. zodat ze zich begrepen voelt en hoe ze het beter op kan lossen, dat doe ik namelijk ook.
    Maar nogmaals: ik zou er echt niet blij van worden als een moeder haar meppende kindje niet toespreekt dat dat niet mag en eigenlijk niet duidelijk benoemt dat slaan niet goed/lief is.

11. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    wbt die lange zinnen, die zijn alleen voor nu even zo om duidelijk te maken wat de boodschap is. Mijn dochter zou de na de eerste zin ook al afgehaakt zijn hoor;)

12. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja precies, daar zou ik ook niet tegen kunnen. Ik ben idd ook niet van andermans kind opvoeden/corrigeren, maar het geval dat jij beschrijft vind ik echt te gek voor woorden, dat die moeder er niets van zegt ;)

13. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster

Als je denk ik even goed terug leest dan zul je lezen dat ik duidelijk benoem dat ze niet mag slaan, maar dat daar niet de nadruk op ligt, omdat je denk ik ze juist wilt leren wat wel mag toch?

14. Saskia78

@dribbel: anne vraagt inmiddels bij alles "waarom?"
    en ik doe dus ook braaf mijn best om alles te beantwoorden :)
    dus bij alles wat ze wel of niet mag.. vraagt ze dat ook

kost even wat.. maar ik hoop dat het toch wel het gewenste effect heeft
    en per saldo hebben we meestal een voorbeeldige dochter dus we doen toch iets vrij aardig
    maar wellicht werkt niet alles bij elk kind op dezelfde manier.

plus dat je natuurlijk best kan zeggen dat iets echt niet mag.. zonder meteen 2 weken huisarrest te geven :)
    hier is een compliment bijvoorbeeld ook een beloning.
    En een streng "nee dat mag niet" ook een straf
    en stickerkaarten met een kadootje na 10 stickers gaan we echt niet aan beginnen.. (zeggen we nu in ieder geval)

vandaar dat ik me weinig kan voorstellen bij niet straffen/belonen.
    en erg nieuwsgierig ben naar wat mensen dan precies wel doen :)
    maar begin het idee te krijgen dat ik best met joyce op 1 lijn zit toch.. ook al benoemen wij het anders :)

15. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Had het niet beter kunnen verwoorden, ik doe het namelijk op dezelfde manier als jij.
    Ik beloon hem bijvoorbeeld ook uitgebreid als hij netjes zijn karretje terugzet in de AH (wat voorheen nog weleens grote drama's gaf). En dan zie je een glimlach van oor tot oor als ik tegen hem zeg dat ik trots op hem ben omdat hij zo goed geluisterd heeft ;)

En dat 'waarom' bij alles is ook zo'n leuke! Soms heb ik niet zo snel een antwoord op dingen die hij vraagt, dan denk ik: goeie vraag jongen, ik weet niet WAAROM dat zo is :D

16. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    saskia78 volgens mij ook hoor!

17. Saskia78

Mja hier is vrij duidelijk inmiddels dat als je denkt "nu even niet.." En je je er net kort vanaf wil maken... Je juist weer krijgt: "waarom?"
    En dat als je wat uitgebreider antwoord geeft.. Ze er eerst even over nadenkt voor ze weer vraagt "waarom?"

Alleen nu al 2 dagen dat continu moe en chagerijinig is.. Bijna blij dat ik maandag weer kan gaan werken.. (en dat heb ik echt niet zo snel)
    Gelukkig ligt ze nu toch nog op bed tegen alle verwachtingen in. En ik ga even wat vragen bij buuf en evt nog even naar de winkel als het nodig is :)
    Dit middagdutje is vandaag minstens even fijn voor papa & mama vandaag. Timeout voor de hele familie :)

18. Saskia78

@joyce: maar wel grappig dat ik me er eerst zo helemaal niks bij voor kon stellen.. en het nu t och blijkt dat wij het aardig diezelfde richting op doen :)

zo.. mama heeft even blokje omgelopen... frisse neus doet wonderen :)

19. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Ik beloon laura ook altijd voor haar goede gedrag. Maar ze kan ook stront vervelend zijn en staat hier dus echt wel eens in de hoek. Afleiden heeft bij laura niet altijd het gewenste resultaat.
    Als ze bijvoorbeeld huilerig is en niet wil eten, dan vraag ik aan haar of ze dan liever met me gaat verven. Dan is het huilerige weg. Maar wat als ze je tot 3 x aan toe in je gezicht trapt bij het op bed leggen, wat doe je dan? Wat is dan de positieve aandacht? Want ze wil niet slapen maar het is toch echt bedtijd. Straffen heeft dan toch geen nut wat ze ligt op bed om te slapen. En natuurlijk heb ik bij de eerste keer uitgelegd dat ze niet mag trappen omdat dat pijn doet bij mama, en dat als ze wil trappen dat ze dat dan tegen haar kussen moet doen. En vervolgens toch weer in je gezicht trapt?
    Vertel het maar

20. Saskia78

@wendy: over eten is het hier altijd heel simpel... eerst eten dan spelen. En bij prutsen met eten vraag ik of ze klaar is en of ik dr bordje weg moet zetten. Antwoord ze daar "ja" op dan gaat ook echt dr bord weg.
    Maar wat dat betreft hebben wij makkelijk praten! Anne is een heerlijke eter en komt echt niks te kort als ze een dagje wat minder eet. Ze snoept nauwelijks dus ook dat beinvloed haar eetgedrag niet echt. Heeft ze dus een keer geen zin.. dan kan dat.
    Is natuurlijk een ander verhaal als je elke dag moeite moet doen om het eten er in te krijgen.
    En als ze al iets niet wil... eerst proeven of het echt vies is. Meestal lust ze het daarna wel.

Qua schoppen in bed.. dat hebben we wel af en toe. En hoe harder je zegt dat het niet mag, niet leuk is of pijn doet.. hoe harder ze probeert of je het ECHT niet leuk vind.
    Uitdaagfase ten top dat meestal. En ook bij mij mogen dingen weleens gewoon niet omdat "het niet mag van mama"
    Dat is helaas voor Anne.. maar niet alles kan/mag nou eenmaal.
    En omdat straffen op weg naar bed vrij onhandig is.. (al heeft ze weleens op de trap gezeten terwijl ik dr eigenlijk liever in bed legde) waarschuw ik meestal 1x "au anne! dat doet pijn"
    Nouja.. je weet zelf ook dat dat in diezelfde uitdaagfase natuurlijk niks helpt.. dus dan volgt daarna meestal "anne, niet schoppen dat doet pijn en als je blijft schoppen dan krijg je geen kusje" (al was het maar omdatje dan echt een knie in je neus hebt.. kind is zo lenig als wat)
    Nouja.. dat wil ze nooit.. dus dan is het gauw voorbij en is het "sorry mama!" en een extra dikke kus.
    En zo niet.. tja ik ga me toch niet voor mn hoofd laten schoppen omdat ik vind dat ik een graag een trustekusje geef :)

overigens.. ben ik wel benieuwd hoe je dat zelf oplost.. en ook van dribbel en joyce :)

Deel Deze Pagina