zindelijkheid, nu doorzetten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door guppie81, 24 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Jaja het zoveelste zindelijkheids topic... Maar eerst even dit; Ik vind dat mijn kinderen niet zindelijk MOETEN worden. Als ze interesse tonen, prima, maar ik ga geen snoep ofzo geven. Dus mensen die er anders over denken, prima, maar daarmee zit ik dus niet op 1 lijn ;)

Anyway, mijn dochter kan al een hele tijd op de wc plassen. Poepen doet ze daar eigenlijk altijd al wel, maar dat voel je ook goed aankomen. Vandaag deed ze opeens haar luier uit, prima joh. Vervolgens een paar plasjes op het potje en toch mooi van 3 tot 7 droog! Mijn man denkt dat we nu door moeten zetten, dus geen luier meer aan moeten doen.

Het zou ergens wel mooi zijn als het lukt, maar ik heb geen zin in drama's. Mijn dochter is nogal angstig, en ik ben bang dat ze faalangst ontwikkeld als ze ongelukjes gaat krijgen. Of dat het dan een paar dagen lukt (met veel energie) en dan opeens een terugval.
    Ben wel benieuwd hoe anderen dit zien. Ze is 2 jaar en 9 maanden overigens.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ongelukjes zijn heel gewoon op elke leeftijd dus ik denk dat het vooral een kwestie is van hoe jullie als ouders er mee om zullen gaan! Waarom laat je het niet aan haar over en vraag je het niet aan haar (past volgens mij ook aardig in je filosofie)?

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja das wel een goed idee eigenlijk, een soort van overleg!
    Kan het altijd proberen, mocht ze het niet willen, dan kan het wel "groeien in haar hoofd".

4. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik vraag ook aan mijn dochter of ze vandaag een luier aan wil of een onderbroek. Als ze dan kiest voor een onderbroek dan zeg ik nog wel een keer dat ze dan wel in het potje moet plassen of een luiertje moet vragen als ze moet plassen/poepen. Krijgt ze een ongelukje zegt ze zelf altijd "o ooo kan gebeuren" en dat zeg ik dan ook en ruim het op en geef haar een nieuwe onderbroek en legging. Als ze het zat is en een luier wil is dat ook prima (dochtertje is nog wel een heel stuk jonger).

Zou het dus idd ook gewoon vragen aan je dochter! Ze kan al heel goed aangeven wat ze wil en als ze altijd al op de wc poept en plast weet ze wel hoe het allemaal werkt, dus zou dan idd gewoon de luier uitlaten hoor. Ongelukjes heel luchtig afdoen dan zal ze er vast niet angst van gaan krijgen.

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wat je ook kan doen is smorgens aan je dochter vragen of ze een luier wil of een onderbroekje.

ik heb ook nooit beloond met een snoepje als ze netjes op de pot/wc plaste/poepte.
    heb alleen gezegt als je zo goed op de pot/wc plast/poept gaan we mooie onderbroekjes kopen ,want die ze had waren zo gaan lubberen door de luiers.

6. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Gewoon proberen! Wie weet werkt het wel en is ze dadelijk echt zindelijk!

7. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Ik zou ook gewoon doorzetten nu. Onderbroekje aan en als het nat is zeker niet kwaad reageren. Ze is ook op een leeftijd dat het goed moet lukken (mijn jongens zijn vanaf 27-28 maand zindelijk). De jongens werden hier zindelijk tijdens de zomer. Gewoon in hun blote kont buiten spelen en als ze moesten plassen stond hun potje klaar. Maar in de winter is dat natuurlijk NOT DONE hé :D

8. Ukkepuk

Ukkepuk Lid

5 jul 2006
    60
    0
    0
    Medewerkster P&O
    Nunspeet
    Hoi,

Onze dochter wordt in januari 4 en is nog steeds niet zindelijk. Ze vertikt het gewoon. Vorig jaar zomer deed ze het op het potje en zo heeft ze de knop omgedraaid en doet ze het niet meer. We hebben het geprobeerd met luierbroekjes, maar bij mijn moeder plast ze wel op de wc en bij mij houdt ze gewoon haar plas op totdat ze weer een luier om heeft.
    Vanaf afgelopen vrijdag heb ik besloten dat ze gewoon geen luier meer omkrijgt, behalve als ze gaat slapen. En ik moet zeggen het gaat goed, ze heeft elke dag nog wel een ongelukje, maar ik ruim het op en geef haar een schone onderbroek die ze zelf aantrekt, dat vind ze ook leuk. Ik heb afgelopen weekend nieuwe onderbroekjes gekocht en ze vind zichzelf een echte superheld.
    Als het misgaat maak ik er geen probleem van, ik zeg gewoon kan gebeuren, dus ze blijft het leuk vinden.
    Als je maar positief blijft als het misgaat, dan worden ze ook niet angstig.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou het niet doordrukken, dat heeft hier erg averechts gewerkt (ook een jongentje met faalangst) waardoor we dus aan de lactulose moesten om zijn ontlasting weer op gang te krijgen (omdat die dat dus gewoon ophield en door de stress van het zindelijk moeten worden werd zijn P(rikkelbaar)D(arm)S(yndroom) ook nog eens erger)
    Op advies van de huisarts gewoon een luier omgedaan en zonder mopperen steeds verschoont.

Toen de druk eraf was ben ik gewoon gaan vragen of hij een luier om wilde of niet, toen hij in de gaten had dat hij er zelf controle over had was hij zo zindelijk van urine, voor poep vraagt hij nog een luier.
    2 weken geleden wilde hij in eens 's nachts ook geen luier meer om, dat ging heel goed totdat hij afgelopen week 3 ongelukjes na elkaar heeft gehad en toen aangaf liever weer een luier om te hebben.
    Met elkaar afgesproken dat hij deze week een luier om mag 's nachts en dat we het daarna weer gaan proberen.

Groetje sAnita

10. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    @Pluk, hier ook bij de eerste tekenen aan de movicolon, want ze hield alles op. Maar poepen gaat juist goed, dat doet ze 9 van de 10 keer op het toilet.

Heb haar vanmorgen (kdv dag) nog wel een luierbroekje aangedaan, maar de leidster durfde het wel aan met haar en ze wilde zelf de luier ook wel uit. Dus ben zeer benieuwd hoe het gegaan is. Wel fijn dat ze met me meedenken ook!

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Komt vast goed, denk dat ze het zelfde typetje is als Kylian, zodra er moeten aan te pas komt wordt de kont flink tegen de krib gezet.

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Nou wat een drama...
    Het was supergoed gegaan vandaag, 2 ongelukjes maar ook heel veel plasjes op het toilet!
    Maar toen kwam het naar bed gaan en het dilemma wel of geen luier. Wij al een zijl om haar matras gedaan, maar uiteindelijk (na een uur) toch een luier aan. Arm kindje.
    Maar morgen gewoon weer zonder luier, want de wil is er!

Deel Deze Pagina