Ik voel me zo'n slechte moeder:-(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MinnieJ, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mag ik vragen wat je motivatie was om hem 1,5 uur overstuur te laten huilen? Ben je echt bang dat je je kind verwent?

En waarom je persé wilt dat hij 's middags slaapt?

Wsl gaat hij vanzelf beter slapen als hij moeier is, dus of 's middags niet meer slaapt of wat later naar bed gaat.

Je kan slaap niet afdwingen, je kan wel duidelijk maken dat er niet gekeet wordt. Wij keten altijd VOOR het naar bed gaan en zoon slaapt zodra het licht uitgaat. Wij hebben een vast ritueel: speelgoed opruimen, boven dollen (springen op bed, verstoppertje spelen, monsters zoeken), tanden poetsen, onder de douche nemen de de dag door, dan is het verhaaltjes lezen en slapen. Ja, hier zijn wij een uur mee bezig, maar dat deert ons niet, onze knul gaat altijd heerlijk slapen!

2. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik kan mezelf goed vinden in deze aanpak. Ik denk dat ik het ook zo ga doen!

3. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Het heeft niks met verwennen te maken, maar ik zie dat hij door mijn aanwezigheid niet in slaap valt, omdat hij het te gezellig vindt. En soms gaat hij dus ook jengelen, beertje uit bed gooien, op allerlei manieren aandacht vragen.

Slapen kan je zeker niet dwingen, maar een kind oververmoeid rond laten lopen is ook niet fijn. Hij zit rond 13u bij de lunch vaak al te knikkebollen (wordt 's nachts ook elke nacht wakker en komt dan bij ons in bed).

Maar goed, deze tactiek past dus duidelijk ook niet bij mij want ik voel me er niet goed bij, maar het is wel iets wat je van alle kanten geadviseerd wordt, en als moeder probeer je soms maar wat omdat je het beste wil voor je kind..

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Overigens hebben wij ook een uur durende routine (bad, fles, voorlezen etc) al voor het naar bed brengen, als ik die tijd er ook nog bij reken dan kan ik zeggen dat we 's avonds 2 uur bezig zijn ongeveer, ik vind het belangrijk dat mijn kind goed uitgerust is, ik merk ook dat hij bij vermoeidheid weer meer last krijgt van driftbuien

5. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

9 feb 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi, klinkt precies wat wij met onze zoon ook hebben gehad. Eerst ook er naast gaan liggen en dan maar wachten tot hij in slaap viel. Dat duurde bij ons ook wel een uur. Vaak vielen we er zelf bij in slaap ;). Later toch ook maar 10 minuten regel gehanteerd. Duurde ook vaak anderhalf uur. Maar de volgende avond ging het al sneller en de avonden daarna ging hij vaak uit zichzelf slapen. Dat ging dan een tijdje goed, en dan op een avond was het weer hommeles. Weer de 10 minuten regel en weer hetzelfde verhaal als hier boven. Het voelt vreselijk, ik kan erg slecht tegen gehuil van kinderen. Maar het werkt dus wel. Tenminste bij ons. Echt je bent geen slechte moeder, maar of dat helpt, want het voelt vreselijk.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het is niet zo zeer verwennen, maar wel gewenning.
    Hier werkte de methode van steeds verder weg gaan zitten, langzaam afbouwen, you name it, allemaal niet. Het werd er alleen maar erger van.
    Maar ik zou het ook zeker proberen hoor, als je dat nog niet hebt gedaan.

7. knap

knap Niet meer actief

Snap het ook niet. Snap dat je hem zijn middag slaapje nog wilt laten doen maar voor de middag zou ik niet zo strikt zijn.

Kortom ik sta er niet achter.

Maar dit is jou opvoeding. En daar mee zeg ik je gelijk vind je geen slechte moeder;)

De mijne was ook 2 toen ze geen slaapje meer deed je rolt er van zelf in de ene is klaar met 1.5 met slapen de ander pas met 3.5 of ouder. S middags geen dwang of wat. :):):)

O en met beide kinderen ben ik er altijd bij gebleven met in slaap vallen ik kon die knop niet om zetten van het kom zo weer terug enzo maar was wel duidelijk het is nu slaap tijd en we gaan slapen dat zien ze aan mijn uitdrukking mama meent het haha oei iedereen heeft zo zijn eigen manier. Het ene past bij die het andere bij die het ene kind zus het andere zo..;)

8. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ja maar misschien was jouw kindje er dus aan toe. Mijn zoontje gaat als hij om 7u op is rond 13u met de lunch al knikkebollen. Een oververmoeid kind is toch ook niet goed. Ik dwing het niet af omdat ik zomaar vind dat hij moet slapen, hij heeft het nodig anders is hij de rest van de middag niet te genieten, driftbuien, niet willen eten en ga zo maar door...ik vind dat ik dan niet zomaar kan denken; oh dan maar geen dutje meer.

9. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje mag ook geen middagdutje meer doen, anders slaapt hij heel slejcht snachts.
    En overdag knikkebolt hij ook wel eens, maar dan leid ik hem af. Vraag ik of hij wil puzzelen of met duplo of treinen wil spelen, of ik geef hem een koekje of wat drinken. Even naar buiten helpt ook altijd goed.
    Dat moment van knikkebollen is dan echt zo voorbij.

Na twee jaar slaapproblemen slaapt hij nu eindelijk goed, van half acht tot zeven uur ongeveer. Wel vaak bij ons nog, maar ja, als we maar kunnen slapen:)

10. knap

knap Niet meer actief

Deze periode krijgen ze bijna allemaal als ze het middag slaapje gaan overslaan. Als ze er een maal aan gewent zijn verdwijnen deze dingen ook weer. en gaan ze eerder naar bed in de avond hier dan.:)

11. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wel even er bij vertellen, de eerste twee weken en soms nog wel eens een dagje is dat idd niet leuk om te doen, had ie een driftbui en veel huilen van het moe zijn, maar ik heb er nu echt wel een vrolijker kind voor terug gekregen.
    Het maar bed brengen is geen strijd meer, maar zelfs een gezellig moment geworden, ik heb wat meer tijd voor mezelf en het huishouden en mijn vriend, ben een stuk vrolijker en heb ineens bergen energie en dat terwijl we sinds zes maanden weer een baby hebben!
    Die Gelukkig heel goed slaapr:)

12. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ow herkenbaar!
    Het enige wat hier heeft gewerkt en dat was echt heel hard maar dat was nadat ik em alles duidelijk had uitgelegd hem op bed leggen en laten gillen (hij ligt nog in ledikantje),de 1e avond was dit 45min,volgende dag half uurtje en 3e dag kleine 10 minuten daarna ging die perfect slapen.

Ik had daarvoor echt al vanalles geprobeerd,op een gegeven moment wilde hij alleen slapen als hij bij mij mocht liggen en ik em vast hield.De 10minuten regel werkt hier alleen averechts,hij denk namelijk echt dat ik bij em blijf of em kom halen als ik na em toen ga met het gevolg dat ie nog hysterischer word.

Sterkte ik weet hoe moeilijk het is,maar je bent zeker geen slechte moeder,je gewoon het beste.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik snap je wel hoor.
    Mijn dochter vertoonde toen met 1,5-2 ook echt nog 'vermoeidheidssymptomen' en was idd 's middags dan niet te genieten.
    Het is ook vaak een moeilijke periode, als het die overgang is.

Maar zij had dus 's avonds en 's nachts ook vaak gerommel en ze werd vroeg wakker. Na schrappen van het middagslaapje, ging ze 's nachts eindelijk -na 2 jaar- probleemloos in, door en uitslapen. Waardoor ze dus weer aan meer slaap kwam en overdag minder moe was. Overigens heeft ze nog lang last gehad van vermoeidheid in de namiddag hoor en ook nu heeft ze nog wel eens een dipje in de middag.
    Maar goed, dat hoeft t bij jouw zoontje niet te zijn. Het is wel goed mogelijk..

En sommige kinderen kunnen juist niet (goed) slapen, als er iemand naast zit/ligt. Ik herken het heel goed, dat ze juist actiever wordt dan. Dan gaat ze echt tegen de slaap vechten (en dat kan ze héél lang volhouden). Mijn dochter zal niet zo snel 'omvallen van de slaap' ;).

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb dat advies nooit gehoord, maar goed. JIJ bent moeder en JIJ moet doen wat je denkt dat goed is en waar je je goed bij voelt. Laten huilen is dat dus niet, dan doe je dat dus niet!;)

Je kan wel vroeg naar bed brengen: vroeg lunchen en dan uiterlijk om 13.00 uur erin, je zegt dat hij dan knikkebolt. En dan max. 1,5 uur laten slapen (=2 slaapcycli). Hoe laat gaat hij 's avonds naar bed?

Het kan ook de overgangsperiode zijn van slaapjes gaan over slaan, dat is even lastig. Hier sliep mijn zoontje dan 4 dagen niet en dan 3 uur 's middags. Het gaat over hoor, heus!

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Nu houd ze het makkelijk tot half 8 vol, maar in het begin lag ze om 7 uur in bed en dan sliep ze tot 8 a half 9 uur.
    Nu komt ze tussen 7 en half 8 haar bed uit.

In het begin is het best even doorbijten hoor, maar als je merkt, dat je kind 's avonds en 's nachts beter slaapt, dan heb je het er wel voor over.

16. coco73

coco73 Niet meer actief

het viel ons op, wij hebben deze periode tussen de 18 en 26 maanden gehad, dat het ineens ook goed was, als ik door de intercom praatte. Mama is hier, ga maar lekker slapen. Het was dan 's avonds, dus donker, en waarschijnlijk dacht hij dat ik er weer was in zijn kamer. Ik deed het eigenlijk in aanloop weer naar boven toe, maar was er zo moe van, dat ik dit maar alvast even zei door de intercom. En toen viel hij in slaap!

17. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik heb ook een tijdje gedacht dat het aan het middagslaapje lag maar juist als ik em s'middags kort liet slapen en em er eerder uit haalde dan hij zelf wakker werd sliep ie sávonds/s'nachts
    alleen slechter.
    Ben zelf bij een kinderfluisteraar geweest en toen waren de problemen over,erg wonderbaarlijk maar het heeft hier goed geholpen.

18. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Oh dat is zeker handig als je een intercom hebt...:)

Ik heb ook van babyphones gehoord waarin je terug kan praten en het kind je dus kan horen..misschien zoiets aanschaffen ook voor de volgende baby:)

19. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Wat doet een kinderfluisteraar dan precies? Even uit nieuwsgierigheid..:)

20. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Het voelt inderdaad afschuwelijk! Maar vergeet niet dat een kindje van 2 echt al wel een eigen willetje heeft en ook echt wel dit probeert voor elkaar te krijgen. IN wezen is het dus een soort "machtsspelletje", klinkt wat zwaar.

Ik denk dat je het goed doet! JE gaat elke keer terug om hem gerust te stellen, alleen hij is het er gewoon nog niet mee eens omdat wakker zijn natuurlijk veel gezelliger is in ogen van een kind. Alleen jij bent zijn opvoeder en jij weet beter wat hij nodig heeft, en dat is dus op dit moment slaap.

Voel je dus echt niet schuldig! Je zult echt merken dat hij zich er bij neer gaat leggen en dat je de vreemde gewenning van ernaast zitten af kunt wennen.
    Je moet even door de zure appel heen, maar je zoon heeft inderdaad zijn rust nodig!

Mijn dochter had 's middags wel eens een tijdje dat ze niet of korter sliep of huilde. Maar ik heb altijd doorgezet en het bijzondere is dat zo'n perdiode dan ook weer ineens over was en ze 's middags weer flink sliep. Ik vind kinderen van 2 nog wel erg jong om zonder middagslaap de dag door te komen. Het kan dus ook echt een fase zijn.

Succes ermee, je doet het prima!

Deel Deze Pagina