Suikers en suiker vervangers

Discussie in 'De lounge' gestart door sweetL, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oké, iets over bomen en een bos... im lost!

Sinds ik koemelk en soja vrij ben gaan eten ben ik ook heel veel zelf gaan bakken. Broden, koekjes, muffins, pannenkoeken enz enz.

Nu kom ik vaak uit op vegan recepten ivm zuivelvrij en geen soja. In deze gerechten wordt echt heel vaak ahorn siroop, agave siroop, gerstemoutstroop, rijststroop enz toegevoegd. Alles bij elkaar zit ik dan alsnog ook aan een heleboel suiker en dat voelt eigenlijk niet goed.

Nu ben ik gaan lezen over de samenstelling van dit soort producten en eigenlijk best geschrokken, had ik vanavond nog (voor het eerst) een flesje agavesiroop gekocht om te kunnen gebruik, denk ik nu dat ik het weggeef oid.

Wat zijn nu echt goede vervangende producten? Is er makkelijk aan te komen? Kun je ook makkelijke lekkere dingen bakken waarbij je het helemaal niet nodig hebt?

Is bvb zelfgemaakte dadelsuiker veel beter of maakt dat weinig uit ten opzichte van 'normale' kristalsuiker, ruwe rietsuiker oersuiker enz.

Of moet je het echt zoeken in natuurlijke zoetstoffen als Stevia, Xylitol, Truvia...

Iemand er verstand van? Of weet iemand duidelijke (goed onderbouwde) artikelen hierover.
    Mensen die echt suikervrij leven, hoe doen jullie dat??

2. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

als je je zoekbalk gebruikt kun je hier wel wat uitleg over vinden. Kort geleden was er een topic, bakken zonder suiker en daar kwam wat uitleg over de verschillende vormen suiker voorbij.

sweetL vindt dit leuk.
  3. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Misschien kan je wat vinden op de site van smakelijck. De Facebook pagina daarvan is ook heel actief en staan veel tips op.

Zelf gebruik ik vaak kokosbloesem suiker. Eet zelf ook koemelk, soja & ei vrij. Een beetje suiker vind ik niet erg anders val ik echt teveel af

Mocht je nog lekkere recepten hebben hou ik me aanbevolen!

sweetL vindt dit leuk.
  4. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat dacht ik me ook te herinneren maar kon dus zo snel niets vinden. Zal eens andere zoekwoorden gebruiken:thumup:

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gevonden, dat is meer recepten maar niet echt duidelijk wat nu echt "beter,gezonder" is en wat gebruiken waarom plus wat de werking is. :)Maar misschien ben ik een mieperd hoor haha. :roflmao:
    Ik probeer me er in te verdiepen en eens te gaan minderen maar duidelijke goede artikelen vind ik lastig te vinden. ♡

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Algemeen genomen bevatten al die dingen ook gewoon grotendeels suiker, alleen bevatten ze vaak ook nog gezonde stoffen, zo bevatten dadels veel ijzer meen ik me te herinneren.

Koekjes en muffins bevatten nou eenmaal traditioneel vrij veel suiker, anders heb je een heel ander product.. Maar pannenkoeken kan je ook maken van 1 banaan en 2 eieren, eventueel klein beetje havermout erbij. Ook hartige muffins bestaan.

Ik eet suikerarm, ik heb eerst suiker afgebouwd tot ik bijna geen suiker meer at, en nu eet ik het af en toe. Doordat je "afkickt" smaken zoete dingen ineens vaak veel te zoet, en kan je met veel minder suiker ook genieten van iets zoets.

sweetL vindt dit leuk.
  7. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tx voor je berichtje!
    Ik verbaas me vooral eigenlijk hoeveel suiker er in brood gaat.
    Koekjes ed zijn lekker maar niet echt nodig. En nu kan ik alleen maar crackers blijven eten maar een snee brood op zn tijd vind ik wel lekker. Alleen als er dan zoveel suiker in zit, én in mn smoothie ( van t fruit welliswaar maar dan nog ) én in evt koekjes en weet ik niet waar nog meer... dan is het echt heel veel uiteindelijk!

Ik maak pannenkoeken trouwens met een banaan, havermout, ongezoete amandelmelk, bloem, zelfrijzend bakmeel dus idd zonder nog extra suiker

8. LSQ

LSQ Niet meer actief

Als je zuurdesem brood bakt, hoef je er in principe geen suiker aan toe te voegen. Normaal gist heeft suiker echt nodig, maar zuurdesem kan zonder suiker ook zelf rijzen. Verder hoeft er ook geen zuivel of soja in om lekker te worden.

Verder zijn in mijn ogen de meningen zeer verdeeld over welke suikers beter/slechter zijn en heb ik zelf nog geen goede artikelen kunnen vinden. Daar kan ik je dus helaas niet mee helpen.

sweetL vindt dit leuk.
  9. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Er is een serie, Fed up, over de suikerindustrie. Voor de rest is het heel simpel: suiker is suiker voor je lichaam. Maakt niet uit waar het vandaan komt, moleculair is het allemaal hetzelfde. Wel wordt suiker in aanwezigheid van andere voedingsstoffen verschillend opgenomen door je lichaam. In aanwezigheid van vezels (uit fruit bijv) veel minder.

Caithy, Riverdale87 en sweetL vinden dit leuk.
  10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Idd de combinaties zijn ook belangrijk.
    En die vraag heb ik ook, als je vegan kookt, is het dan wel allemaal zo gezond of als ik zie wat ik allemaal moet doen, de moeite waard? (natuurlijk als je buikpijn hebt, dan begrijp ik dat).

11. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Vegan staat volledig los van gezond eten. Veganisten eten geen dierlijke producten omdat ze niet willen bijdragen aan het gebruiken van dieren voor persoonlijk gewin. Je kunt als veganist de hele dag wortels eten of de hele dag friet, dat maakt niet uit. Je hebt wel mensen die plantaardig eten voor hun gezondheid, die eten vaak Whole Foods Plant Based. En dat is wel echt gezond en hoeft niet zoveel werk te zijn hoor, kan heel simpel. Dan eet je alleen onbewerkte producten en dus inderdaad geen suiker en ook geen agavesiroop enzo. Ik weet dat dan vaak dadels gebruikt worden of fruit om te zoeten.

Hier een filmpje over de beste suikervervangers:

Caithy en sweetL vinden dit leuk.
  12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113

En voor wie geen zin heeft in het filmpje: Je kunt het beste zwarte melasse of dadelsuiker gebruiken :) Dadelsuiker is nog iets beter. Het is gemalen dadel, er zitten vezels in waardoor je de suiker beter opneemt.

Stevia staat er trouwens niet in, dat is weer een ander soort zoetstof. Ik vind het zelf heel vies dus gebruik het niet.

Vitamientjuh vindt dit leuk.
  13. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.837
    5.568
    113
    Ook normaal brood heeft geen suiker nodig om goed te rijzen. Het gist haalt voldoende voeding uit het meel om te kunnen rijzen. Bak echt heel veel verschillende soorten brood en gebruik zelden suiker.

Eefje00 en sweetL vinden dit leuk.
  14. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    He
    Heb je een lekker en niet te moeilijk recept?

15. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tx! Ga hem zo kijken. Vanmorgen gekeken naar "Food choices" en kan me daar heel erg in vinden. Nu was ik al een heel eind op weg maar wil nog meer plant based gaan eten.
    Nu nog praktiseren hoe ik dat ga doen voor de oudste. De enige dingen die hij goed eet zijn een boterham met smeerkaas en een boterham met chocopasta haha

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  16. LSQ

LSQ Niet meer actief

Oh sorry, dan heb ik dat verkeerd onthouden. Zuurdesem wordt natuurlijk ook zonder suiker gemaakt.

sweetL vindt dit leuk.
  17. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.837
    5.568
    113
    @sweetL

300 gr tarwebloem
    200 gr volkorenmeel
    10 gr moutmeel ( optioneel)
    7 gr droge gist
    9 gr zout
    30 gr ongezouten roomboter
    140 gr water
    120 gr karnemelk ( of gewone melk met halve theelepel azijn)
    50 gr ei ( = 1 ei M)

Soepel deeg van maken ( vliesje kunnen trekken)

1e rijs ong. 60 minuten
    Ontluchten en daarna vormen ( dus of een batard/ of een bus)
    2e rijs deeg laten verdubbelen in ong 60 minuten.

Afbakken in voorverwarmde over op 220graden eerste 20 minuten ( stoom toevoegen)dan temperatuur verlagen naar 180 graden en nog 20 minuten.

Dit is de korte samenvatting. Weet niet hoeveel ervaring je hebt met broodbakken dus bij vragen hoor ik het wel.

18. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    2w terug begonnen uit noodzaak haha. Ik snap alleen ontluchten niet en stoom toevoegen. Ipv ei zou ik daar ook lijnzaad voor kunnen gebruiken denk je?

19. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.837
    5.568
    113
    @sweetL

Ik zou de ei niet weglaten. Je kunt wel lijnzaad toevoegen. Doe ik vaak met verschillende zaden/ pitten/ noten. Wel wat extra vocht toevoegen dan.

Voor het rijzen breng je het deeg op spanning dmv opbollen dan wel vormen bij de 2e rijs.
    Na de 1e rijs stort je het deeg op je werkblad en duw je rustig met je vingertoppen in het deeg zodat de lucht eruit gaat. Doe je dit niet dan heeft er na het bakken een muis door je deeg gelopen ( grote luchtgaten)

Zodra ik de oven voorverwarm zet ik ook een gietijzeren schaal in de oven. Op het moment dat ik het brood in de oven zet dan spuit ik koud water in deze schaal. Hier komt dan veel stoom vanaf. Dit zorgt ervoor dat de korst niet direct hard wordt en er dus nog een goede ovenrijs kan plaatsvinden. Doe je dit niet dan wordt de korst snel hard en kan het brood dus niet meer “groeien”.
    Beetje duidelijk? ( vindt het altijd moeilijk te beschrijven)

Caithy en sweetL vinden dit leuk.
  20. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.837
    5.568
    113
    Denk trouwens dat je de karnemelk ook zou kunnen vervangen voor water ivm koemelkallergie. ( heb het nooit geprobeerd maar is denk ik geen probleem)

Deel Deze Pagina