Van kleuters/jonge schoolkinderen snap ik uiteraard dat je ervan in de stress schiet als hij/zij niet op de afgesproken plek is. Maar ik lees hier ook dingen over kinderen van 8, 9, 10. Dan spelen ze toch gewoon buiten en struinen door de buurt? Dan hoeven ze toch niet op een vaste plek te blijven? Ik was zelf 11 toen ik op de middelbare school begon (was ca. 5 km fietsen) en ik vind het altijd zo apart dat sommige ouders zo stressen over hun kind van 9 of 10. Op die leeftijd ging ik elke week alleen naar de manege (ook ca. 5 km fietsen) en speelde ik weet ik veel waar allemaal buiten. Ik heb mij nichtje wel eens horen vertellen dat haar zoon met zijn 11e pas voor het eerst ca. 1,5 uur alleen thuis bleef. Daar kan ik me echt zo niks bij voorstellen.
Waar lees je dat dan over kinderen van 8, 9, 10 jaar? Volgens mij gaat het hier alleen over kinderen van rond de 5 jaar. Het ligt er ook maar aan waar je woont, maar persoonlijk vind ik 5 jaar wel erg jong, ook met oversteken enzo, dan vind ik 7 jaar nog jong . Mijn jongste van net 7 mag hier in de straat en de straat hiernaast (daar wonen haar vriendinnen) wel oversteken maar zijn rustige straten, en toch vind ik het wel eng, ze is een beetje een dromer. Mijn oudste van 9 speelt helaas eigenlijk niet buiten (wel in de tuin), geen vriendinnen in de buurt. Ik heb haar laatst toen ik aan het koken was wel op pad gestuurd om haar zusje te zoeken
Het berichtje van Suus1983 gaat over haar oudste zoon (2007) en het berichtje vóór die van mij gaat ook over een meisje van 10. Oversteken van een drukke weg zie ik ook als gevaarlijk inderdaad, maar dat is bij ons gelukkig niet aan de orde. Wel een straatje oversteken, maar daar rijdt niet veel verkeer en wat er rijdt rijdt rustig. Verder zie ik dus weinig gevaren. EDIT: Oh volgens mij haal ik 2 topics door elkaar. Ik zie hier namelijk helemaal geen bericht van Suus1983. Oepsie! Sorry mensen 😇
Haha vandaar, ik dacht al Diegene voor mij en joue schreef trouwens over haar dochter van 'nu 10', dus niet over het buiten spelen met 10 jaar maar toen ze jonger was
Oh serieus... nou ik lees niet zo goed vandaag blijkbaar. En ik heb mijn bril nog wel gewoon op 😜
Wij wonen aan een pleintje waarbij de huizen in een U0vorm staan, dat maar aan een kant een ingang heeft en waar dus alleen bestemmingsverkeer komt. Er wonen heel erg veel kinderen dus onze dochter speelt denk ik al sinds ze 3 is vrijwel zelfstandig buiten. Wel alleen in de lente en zomer, dan heb ik de deur open staan en kan ik zien en horen waar ze uit hangt. We hebben met alle ouders hier een App-groepje en iedereen let op elkaars kind. Daarbij heb ik haar geleerd dat ze niet van het pleintje af mag en dat als ze bij iemand gaat spelen, ze dat eerst komt zeggen. Werkt perfect. Ik denk wel dat het per kind verschilt. Onze dochter is nooit een wegloper geweest. Ook leent onze buurt zich er gewoon goed voor: weinig verkeer, goed afgesloten en veel sociale controle.
Wij wonen in een autovrij blok. 4 Rijen huizen met grasveldjes/bosjes ertussen. En bij ons voor de deur is een speeltuin, waarop we vanuit huis kunnen kijken. De zomer dat mijn dochter 3,5 was, mocht ze voor het eerst hiervoor spelen. Ze is nu 6 en ze mag in de 3 blokken naast elkaar spelen. Dus ze mag 2 straten oversteken. Bijna al haar klasgenoten wonen in deze wijk. En alles speelt van jongs af aan buiten. Er is hier ook wel een goede sociale controle. Mijn dochter moet het eerst thuis melden als ze bij iemand binnen of in de tuin gaat spelen. Dit vergeet ze weleens en dan moet ze even binnen blijven. Het is een pittige dame die wel haar grenzen verkend. Maar het is echt een buiten kind en een paar huisarrest heeft flink indruk gemaakt.
Wat een interessant topic, dit houdt me op het moment erg bezig. Mijn oudste dochter is net 5. Wij wonen aan een stoep, met aan weerzijden huizen.De stoep komt wel aan beide kanten uit op een straat. Eén ervan is een drukke straat. Mijn dochters van 5 en 2,5 mogen op de stoep spelen, soms ben ik nog even binnen, meestal zit ik erbij. De jongste is heel lief, speelt met haar zus maar ze is pas 2. Dus je weet maar nooit. Nu wonen wij vlak bij mijn beide zussen, die wonen een straat verder. Mijn oudste wil naar haar nichtje toe, zonder mij. Hiervoor hoeft ze niet over te steken maar ik vind het zo eng. Ik kan haar dan niet zien. We hebben afgesproken dat het in de zomer mag. Naar mijn andere zus doen we nog even niet, ze moet daarvoor een rustige straat oversteken. Even verderop bij mijn zusje, is een speeltuin. Dan moet ze nog een rustige straat oversteken en dat mag ze ook nog niet alleen. Ik vind het zo lastig.
Pff ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent! Hier hebben we ook geen speeltuin om de hoek, maar een vriendinnetje van mijn dochter woont in een rustig straatje met een pleintje, waar auto's niet in mogen. Als mijn dochter bij haar is, spelen ze dus daar en komen er ook andere buurkinderen bij. Er is echt een verschil qua wijkinrichting tussen Nederland en België. Hier hebben auto's nog alle ruimte en rijden chauffeurs vaak veel te hard. Spelende kinderen op straat zie je dus quasi nooit. Erg jammer.