Ik wil daar toch even op reageren dat, dat niet perse slecht hoeft te zijn. Je hoeft niet bij ieder gilletje van je kind er meteen heen te lopen. Hij is 11 maanden en droomt ook regelmatig 9 van de 10 keer dat ik bij hem kom als hij huilt is hij niet wakker. Er is naar mijn idee niets mis mee om je kind soms even te laten huilen, maar dan wel met een max van 10/ 15 min. Soms hebben ze het even nodig om zichzelf weer in slaap te huilen. Ik hoor het trouwens altijd wel of dit wel of niet het geval is en op basis daarvan besluit ik altijd wat ik doe Toen hij jonger was nam ik hem wel altijd bij me, maar nu doe ik dat niet altijd meer, ga er wel altijd naar toe om hem te troosten. Vannacht ging het trouwens goed, rond half 2 wel even huilen, ben even bij hem geweest om gerust te stellen en hij sliep mooi weer verder
Slecht? Verwend? Heb je dat van je oma gehoord? De mijne zegt dat ook namelijk. Wat jij doet is hartstikke goed! Je zoontje heeft je nodig en jij bent er voor hem. Je bent een geweldige moeder en je zoon gaat vanzelf weer lekker in zijn eigen bed slapen. Maak je geen zorgen!
Haha ja mijn buurvrouw ook elke keer moet ik aanhoren hoe slecht het is dat onze zoon bij ons in bed slaapt en vraagt ze of 'het nou eindelijk al eens over is'
Lol dat heb ik met het feit dat hij op mijn slaapkamer slaapt. Ik antwoord dan altijd: Wanneer wij er aantoe zijn. Ik zeg altijd wij, omdat ik het zelf een veilig idee vind.
'Bij ieder gilletje'? Het gaat hier om een kind dat bezig is veel indrukken te verwerken (vakantie met alle veranderingen kan heftig zijn voor een uk) en dat aangeeft zijn ouders nodig te hebben! Dat is iets anders als een geluidje tijdens het slapen. Daar ga je vanzelfsprekend in het begin WEL naar kijken, maar als je eenmaal weet wat het is en hoe het klinkt kun je het herkennen als droomgeluid waarbij je kind je niet nodig heeft. Zelfde als het ik-ga-slapen-jengeltje dat sommige kinderen hebben. Maar dan geldt ook: eerst goed leren kennen of het wel is wat je denkt dat het is! 10-15 minuten huilen vind ik extreem lang. Ik ben er van overtuigd dat dat niet goed is voor een kind en ook niet goed is voor de relatie van kind met omgeving.
Lijkt me duidelijk dat je huilen en huilen hebt. Jengelen (deed mijn dochter voor ze in slaap kon vallen, kon rustig 10 min duren) is iets anders dan steeds harder huilen (dat ging ze doen als ik naast haar ging zitten terwijl ze in slaap probeerde te vallen). Een kind dat alleen ligt, en echt huilt en steeds harder huilt als je niet komt, heeft je nodig voor geborgenheid. Die zou ik echt niet laten huilen. Een kind dat jengelt, of een gil geeft terwijl het niet eens wakker wordt, kun je rustig laten liggen. Doe wat voor jou goed voelt. Je leert vanzelf het verschil tussen de soorten huilen herkennen, al kan het soms even duren voor je zover bent. Verwennen door te troosten, ik geloof er niet in. Een kind dat troost nodig heeft, hoef je dat toch niet te onthouden?
Lekker bij je nemen joh! Mijn zoon slaapt al 14 maanden bij ons en is verre van verwend (maar wel heel zelfstandig en vlot in zijn ontwikkeling) Ik vind het heerlijk om naast dat knulletje te liggen en 's ochtends naast hem wakker te worden. Vergeet niet dat wij in het westen het normaal vinden om ons kind op een eigen kamer te laten slapen, maar dat dat wereldwijd helemaal niet de standaard is hè? De meeste kinderen op deze wereld slapen bij hun moeder (en vader). En nog niet zo lang geleden sliep ook iedereen in het westen samen, een aparte kinderkamer is nog maar een nieuwe 'ontdekking' (en helaas voor de kindertjes..)
och is niet slecht hoor, ik doe het ook wel s.... Als ons meisje van streek is en echt niet wil slapen pak ik haar bij ons.... Een keer is niet erg hoor maar als ze bijv op hun 4e nog bij je in bed slapen vind ik dat het toch echt een ander verhaal wordt. Ik vind het zielig om haar zo te laten huilen...ze huilt toch niet niet voor nix?? Een baby huilt nooit zomaar, en wat een ander zegt.... Tja wat dat betreft is het dan net de politiek....je zult t nooit met iedereen eens zijn en andersom net zo dus gwoon doen wat voor jou goed voelt... Volg je hart.....
Lekker doen wat je zelf wilt!! Als mijn mannen bij me willen slapen prima"heerlijk zelfs" voor je het weet zijn ze 16 en liggen ze naast een ander en willen ze niet meer naast je liggen.
och nee natuurlijk is dat neit slecht en ja heel erg herkenbaar. ik kan er ook neit tegen om hem zomaar te laten huilen. als ze huilen is dat meestal niet om niks, al is het een nare droom of bang in het doner. niks zo fijn als een mama die an zorgt dat je niet meer bang bent. en dat verwnnen, ach dat komt wel goed hoor. hier heeft het ook eens 4 weken geduurd bijna elke nacht en ineens was het ook weer klaar.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar volgens mij zeggen wel meer mama's dit: het is absoluut niet slecht, juist heel goed dat je naar je kindje luistert! Bij mijn oudste hebben we ook heel veel slapeloze nachten gehad! En toen ze 15 a 16 mnd was, heeft ze 3 maanden bij ons geslapen. Elke nacht werd ze wakker en kwam ze bij ons. Tot de nacht dat de bevalling van mijn jongste begon, vanaf toen heeft ze weer in haar eigen bed geslapen. Ik heb ook veel getwijfeld of we het wel goed deden, maar ze had het toen nodig. En ik ben blij dat we het gedaan hebben. Ze slaapt nu overigens perfect! De jongste heeft nog nooit bij ons geslapen, blijkbaar heeft zij dat niet nodig. Ieder kindje is weer anders!