1e follikelmeting (echo): maar 3 follikels. Wat nu?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by nana1980, Jun 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,
    Vanochtend eerste echo gehad (zie mijn verhaal in banner) na op 15-6 te zijn begonnen met Gonal-F 225. Er zijn maar 3 follikels gemeten die redelijk gegroeid waren. De gynaecoloog zei letterlijk dat ze niet verwachtte dat de andere, kleine follikels nog zouden gaan groeien. Ik was eigenlijk behoorlijk teleurgesteld. Vooral omdat we ook maar 2 rietjes zaad hebben (manlief is eigenlijk onvruchtbaar maar dankzij TESE is er nog wat gevonden) en een TESE ingreep kan niet meer dan 3x maximaal. Kortom: 100-en-1 barrieres.....Dinsdag weer een follikelmeting.

Pas toen we weer buiten stonden, kwamen de vragen op:
    *is een punctie wel wijs/nodig bij maar 3 follikels? Ik zou denken: laat ze maar zitten, want al die moeite voor niets.
    *is het mogelijk dat ze de eicellen eruit halen maar invriezen en in een tweede ''ronde'' opnieuw stimuleren met hogere dosering?
    *wie heeft dit ook meegemaakt en hoe liep het af?
    *is het mogelijk dat a.s. dinsdag er veel meer follikels te zien zijn?
    *moeten we een acute TESE (als zaad van manlief het ontdooien niet overleefd) maar afblazen?

ik ben benieuwd naar jullie ideeen/reactie!

2. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Nana@ Ik heb geen ervaring met tesse maar wel met 3 follikels waar van ik 1 keer zwanger was van twee emy s mk helaas zo als je weet.Het zaad van mijn lief was ook niet super .
    Veel heb je er niet aan , maar elke kans is er 1 denk maar toch?
    Meis dikke knuf snap hoe je voelt nu .

Er kan wel meer bij komen hoor , bij ons was het anders om eerst 7 en toen 3 over .

3. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    dank je lieverd.

Ik ken jouw verhaal; spiek soms bij jouw topic; je bent '''bekend'' hier :)->zucht). Je hebt gelijk: elke kans is er 1. Ik heb begrepen dat jullie gestopt zijn met behandelingen? Sterkte!

4. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ow ben ik bekend merk ik niks van , geld stroomt niet met bakken binnen :D
    Ja klopt er is niks meer aan te doen helaas .
    Dankje meis ik hoop voor jullie dat de roze wolk niet lang meer op zich laat wachten .

5. Tara26

Tara26 Bekend lid

Apr 7, 2010
    783
    0
    16
    Bij mij waren er ook maar 4 follikels goed genoeg, rest deed niet mee. Maar alle 4 zijn ze bevrucht en heb van 1 de TP gehad en 3 cryo's. Dus het kan ook zomaar van betere kwaliteit zijn, dat zei mijn arts in elk geval;)

Ik heb ook heel erg getwijfeld of ik wel door wilde met de punctie, was zo bang dat het een mislukte poging zou worden door de weinige follikels maar ben erg blij dat ik heb doorgezet ;)

Wij hebben trouwens PESA gehad, waren er ook niet heel veel maar wel goed genoeg. Wij hadden dan wel 5 rietjes, dus iets meer. (nu nog 3)

6. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

Jul 15, 2009
    2,743
    3
    38
    He lieve Nana, dat is balen. Ik had bij de eerste meting ook niet zoveel follikels (3 grote en 2 kleine) en bij de laatste meting 5 grote en 1 kleinere, maar had uiteindelijk wel 10 eicellen, wat we nooit hadden verwacht. Ik zou er niet op rekenen dat ze dinsdag opeens een stuk meer follikels zien, maar hopelijk zijn ze wel goed gegroeid. Over stoppen kan je pas beslissing bij een latere follikelmeting, nu nog niet. Laat je goed adviseren door een arts, want jullie situatie is natuurlijk lastiger met de evt. operatie van je man.
    Ik zou je vragen opschrijven en dinsdag alles vragen.

7. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Nana@ Nientjje heeft gelijk schrijf vragen op die in je op komen , die je dan kunt stellen dinsdag, rare vragen zijn er niet he .
    Vragen over de komende operatie van je man bv.
    waarom er zo weinig eitjes groeien ? weet ik het .

8. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    dank je meiden, inderdaad goeie tip: opschrijven van vragen! Ga ik doen. Ik vind het extra lastig dat we zo weinig zaadvoorraad hebben; dat betekent dat we zowiezo maar weinig kans hebben, dus vandaar dat ik het belangrijk vind dat er meer follikels zijn, hoewel ik me besef dat ik niet moet rekenen op veel. En 1 voordeel: kans op overstimulatie is beperkt.

by the way: sinds de echo gisteren lijkt het wel of mijn eierstokken ''overactief'' zijn; ik voel voortdurend lichte kramp. Herkenbaar? Alsof ze door de echo ''wakker zijn gemaakt''

9. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Ken ik idd na een echo voel je van alles als of ze weten dat ze moeten groeien hihi. Kunnen ook na weeën van de inwendige echo zijn had ik wel, paracetamol en dan ging het wel weer .
    Mis is het zaad wel wat beter dinsdag wie weet , was bij onze tweede poging wel zo .

10. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

Oct 14, 2007
    1,247
    0
    36
    Noord-Holland
    Nana Wij hebben een soort gelijk verhaal wel meer rietjes zaad. Maar de eerst keer stimuleren met 450 gonal F ook niet voldoende follikels , wel meer dan jij en toen heeft de arts besloten (in overleg) om deze poging af te blazen en de volgende stimulatie hebben we toen 450 menopur waardoor we meer follikels van gelijke grootte kregen. Want ook niet al je follikels zijn rijp. . . dus niet bruikbaar.
    Dus ik zou zeggen als de rest niet gelijkmatig gaat groeien stoppen en de volgende keer een hogere dosis of een ander soort. Anders is het zonde van de poging (na punctie is het een poging geworden) en zonde van het zaad.

Sterkte met beslissen

11. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ddees: super dat je me even laat weten hoe jullie dit hebben aangepakt; ik zat namelijk ook in deze richting te denken en het is fijn dat ik dan weet hoe dat werkt/bij anderen gaat. Heftig voor jullie ook geweest! Ik zie dat jullie al weer een stukje verder zijn en helaas nog met lege handen. Heftig he? Ik had zo gehoopt dat het lot me een keer gunstig zou zijn maar blijkbaar niet; ik ben bang dat het wel even gaat duren voordat ik MMM kan verlaten.

Ik denk dat ik dit dinsdag met gyn. ga bespreken; lijkt me nu de de beste optie......

12. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

Oct 14, 2007
    1,247
    0
    36
    Noord-Holland
    Het is wel even slikken als de poging afgebroken wordt. Maar nuchter gezien is het gewoon beter om de pogingen te bewaren voor meer eitjes. Je hebt tenslotte maar 3x verzekerde pogingen.

Onze hoop is straks de laatste ICSI in augustus en anders nog een poging in Düsseldorf.

Veel succes ! !

13. Elize84

Elize84 Bekend lid

Dec 2, 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Hoi Nana,

ik had de 1e keer maar 5 follikels. De gyn zei pas op het laatst: wil je wel doorgaan? Toen had ik echt zoiets van: ja tuurlijk, anders is alles voor niks. Ben er ook niet goed over voorgelicht. Achteraf had ik het misschien beter kunnen afblazen. Hoewel de resultaten wel weer goed waren (wat iemand hier eerder ook al zei).
    Er waren nl uiteindelijk 3 rijpe eicellen, alle drie goed bevrucht, een jonge blastocyste teruggeplaatst (niet zwanger) en 2 cryo's (die alleen niet goed uit de vriezer kwamen).
    Dus ja wat is wijsheid?? Er zijn mensen met 15 eicellen, met dezelfde resultaten...
    De 2e poging spoot ik een hogere dosis en had ik 10 rijpe eicellen... dat had ik toch de 1e keer ook wel gewild.. want nu hadden we 8 cryo's! Waarvan inmiddels 1 teruggeplaatst (en helaas weer mislukt:()
    Ik zou als ik jou was nog even afwachten hoe het de volgende echo er uit ziet en het dan goed bespreken met de gyn.

14. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    morgen hoor ik meer van mijn gyn. Ben wel verbaasd dat ze er eigenlijk helemaal niets over heeft gezegd en ik niet moest bloedprikken. We hebben zelf besloten om de poging af te breken als het morgen niet beter is; vooral vanwege het feit dat we maar zo weinig zaad hebben (2 buisjes) waarvan de kwaliteit ook nog niet eens bekend is (pas na ontdooien). Kortom: ik wil voor maximale kansen gaan!

dank iedereen!

Share This Page