hallo ons kereltje heeft sinds een week e tandjes maar nu moest ik don op het cb zijn en die zeiden dat ik moest gaan poetsen dus ik meteen alles aangeschaft en sávonds begonnen maar hij vind de borstel dus heel interessant enbegint gelijk te sabbelen en te zuigen en hij houd zin tongetje voor zijn tandje waardoor ik niet zo erg goed kan poetsen ik raak zijn tandjes maar een paar x is dit erg? grt
In het begin geeft dat nog niet zo erg, de tandpasta kan nog wel zn werk doen. Wat ook makkelijk is voor de eerste tandjes is een vingertandenborstel (prenatal), dan kan je er veel beter bij.
Het lukt hier meestal wel om het tongetje een beetje weg te duwen: met de borstel van links naar rechts dan van voor naar achter. Het is meer een spelletje. Nu na een paar dagen 2x per dag tandjespoetsen gaat dr mondje meteen open als de tandenborstel eraan komt. Blijven bewegen, als we de borstel stil houden gaat ze er ook op zuigen Nadat papa of mama haar tandjes heeft gepoetst mag ze even zelf prutsen. Vraagje over tandpasta: Wij poetsen nu zonder tandpasta. Ik heb alleen tandpasta voor wat oudere kindjes gezien, maar niet speciaal voor hele jonge kindjes, of is het toch gewoon hetzelfde? (ik woon niet in NL, hier minder uitzoek in dat soort dingen).
Hier is er speciale tandpasta voor kindjes vanaf 0-5 jaar en daarna vanaf 5 jaar. De fluoride is daarin aangepast....die van hele jonge kindjes hoeft niet te worden uitgespuugd.
Hier zijn we begonnen met hem te laten spelen met de tandenborstel, hij vond het leuk om hem zelf in zijn mond te brengen en eraan te sabbelen/trekken. Na een tijdje zijn we begonnen met tandpasta erop en een klein beetje te poetsen, dat was de eerste week vooral bah (vies gezicht) en tegenwerken. Maar nu begint hij er aan te wennen en laat hij toe dat we even over de tandjes borstelen. Ik geloof dat tandenpoetsen de eerste weken/maanden nog echt niet zo belangrijk is, het gaat er meer om dat je niet wacht tot na x jaar. Er komt toch niet binnen een week al een gaatje in? Het beginnen is wel goed om je kindje eraan te laten wennen, dat kost - merken wij - enige tijd. Verder is het misschien nuttig omdat je kindje daarmee wat fluor binnen krijgt uit de tandpasta, wat goed is voor het gebit.