Een reactie van een juf: Willen weten wat je van het kind kan verwachten. Een voorbeeldje; het kind heeft het moeilijk met de leerstof. Als het kind een gemiddeld iq heeft, zou het de leerstof aan moeten kunnen en zou een jaartje doubleren goed uit kunnen pakken. Als het kind een laag iq heeft, is het misschien minder zinvol om een jaartje over te doen (blijven zitten hangt natuurlijk van veel meer aspecten af hoor). Ook kan je bij een iq-test de sterke en zwakke kanten van het kind onderscheiden.
Mag ik vragen waarom ze een iq test willen. Is dit ivm het juist goede leren of twijfelen ze of hij niet overvraagt word. Hier heeft mijn zoontje een non verbale iq test gehad omdat ze wilde weten of hij niet overvraagt werd en ook ivm het aanvragen voor indicatie van cluster 2. De iq test is goed verlopen mijn zoontje vond het erg leuk en word absoluut niet overvraagd hij heeft een evenwichtig profiel met een iq van 119
Hier uitslag 118 maar school deed er helemaal niks mee. Helaas ook niks met de rest van het verslag... Later kwam er een expert die zei dat de testscore waarschijnlijk veel te laag was... Maar we hebben het niet opnieuw laten doen omdat als school er toch niks mee doet het weinig toevoegt (En er moet een bepaalde tijd tussen zitten ook)
Mocht de iq-test voor je oudste zijn.. Zorg dat je dan bij een psycholoog terecht komt die zowel ervaring heeft met autisme als met jonge kinderen... Anders krijg je hetzelfde als wij hadden En ga eerst eens praten met zoonlief erbij.. Als je zoontje namelijk niks durft bij de psycholoog in kwestie... Kom je dus wederom met een onbetrouwbare testuitslag.
Het is inderdaad voor onze oudste. School heeft inmiddels ook toegelicht precies waarom en zich verexcuseerd dat ze het niet goed gecommuniceerd hadden e.d. Twijfels of hij niet overvraagd wordt . Hij heeft al eerder IQ tests gehad, dus we weten al dat hij niet makkelijk leert en het zou best kunnen dat hij het tempo niet bijgebeend krijgt. Ergens zou me dat niet verbazen als dat zo blijkt te zijn, maar ik ben wel bang voor consequenties die dat wellicht gaat hebben... Nou ja, we wachten af wat er uit gaat komen en of het in de buurt komt van zijn vorige scores. @ Saskia: bedankt voor de tips, maar ik neem aan dat het wel goed gaat komen. Hij zit op een cluster 4 school, en zij nemen zelf IQ test af (vaste orthopedagoog) en gaan eerst een paar 'gewoon' met hem spelen/werken voordat de echt test wordt afgenomen.