Ik weet het even niet meer (drama om speen), iemand DE tip?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emma86, 5 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Heel fijn dat jullie reageren! Vannacht is ze van 2 tot 5 bezig geweest. En toen kwam babybroertje...

Ze vraagt niet eens meer specifiek naar de speen. Zei in de badkamer dat de baby de speen nu heeft. Inslapen gaat redelijk in de avond, ze is dan echt moe. Vanmiddag heeft ze een uurtje geslapen, eigenlijk zonder problemen. Het is het in de nacht wakker worden en dan niet meer in kunnen slapen. We proberen het dit weekend nog, is ze in de nacht van maandag op dinsdag nog niet te handelen in de nacht dan geven we die speen weer en proberen we het in de zomer nogmaals. Want zo kan het niet veel langer. Man heeft het druk op het werk, mijn lijf is ook nog niet op en top na de zwangerschap en bevalling en baby slaapt ook nog niet altijd door.

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Een update van mijn kant. Het lijkt nu goed te gaan. Heeft nu een paar nachten achter elkaar doorgeslapen (en baby ook!) Inslapen gaat eigenlijk ook goed. Middagslaap niet zo maar ze zit op de rand van wel nodig/niet nodig.
    Het op de post doen van de spenen heeft zeker geholpen. Ze vraagt er nog af en toe naar. En dan zeg ik dat ze zelf de spenen aan de baby heeft gegeven. Dan is het klaar.

Heb een slaaptrainer gekocht die gaat slapen wanneer zij gaat slapen (een schaap). Ze mag pas uit bed wanneer schaap ook wakker is. Probeerde daarmee duidelijkheid te creëren en ze lijkt het wel te snappen.

Wat we hebben gedaan, zowel in de avond als nacht:
    Heel consequent in bed gelegd wanneer ze er af kwam. Steeds weer zeggen, het is nu bedtijd. Konijn is bij je en schaap slaapt ook. Tranen en boze buien min of meer genegeerd. Een knuffel en even tranen drogen wel maar niet in gaan op bij haar blijven zitten, deur open laten, etc.
    Na elke nacht zonder speen mocht ze een sticker plakken. Toen de kaart vol was naar de speelgoedwinkel en mocht ze wat uitzoeken. Daar de kaart "ingeleverd".

Als het zo doorgaat ben ik tevreden. Achteraf gezien zou ik het anders aangepakt hebben en ook op een ander moment. Kiezen komen door, dat hielp nou niet bepaald.

Peppabig vindt dit leuk.
  3. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Wat fijn dat t nu zoveel beter gaat!

Emma86 vindt dit leuk.
  4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Wij hadden ook echt een speenverslaafde zoon. Ik heb hem toen ook cold-Turkey de speen afgepakt. Hem wel iets beloofd (en hem hier ook mee beloond) wat hij graag wilde hebben (lego in zijn geval).
    De eerste twee nachten ben ik ook echt bij hem gebleven terwijl hij zichzelf eigenlijk in slaap huilde (was echt zielig, ik weet het maar je moet er even doorheen). Weet je wat het is, ze zijn zo gewend aan het in slaap vallen met die speen, dat ze helemaal niet weten hoe ze in slaap moeten vallen zonder. Ik vond het echt heel zielig om hem te zien draaien en woelen in zijn bed. Maar het was bij ons wel echt over met 2 dagen.
    En natuurlijk flink belonen en zeggen hoe het is dat hij/zij zonder slaapt. Flink belonen!

Emma86 vindt dit leuk.
  5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Fijn dat het gelukt is. Ik wou al schrijven dat je nu maar beter kunt doorzetten, maar toen zag ik je update. Ach, soms pak je iets niet helemaal handig aan, maar het laat heus geen trauma achter hoor.

Onze oudste was ook zo'n verslaafde. In een kwaaie bui gooide hij ooit in een vakantie zijn speen naar mij toe en die viel achter een randje in de caravan. Ik kon er niet meer bij. Ik had (heel dom) geen reserve meegenomen en het was zondag dus we konden ook niet a la minute en nieuwe kopen. Dat was gelijk een mooi moment om te stoppen met die speen.
    Hij heeft er niet zo lang drama om gemaakt en ik moet tot mijn schande toegeven dat wij ook heel erg benadrukt hebben dat het zijn eigen schuld was. Een nacht huilen, tweede nacht nog wat moeilijk met in slaap vallen en daarna was het klaar.
    4 jaar later verkochten we die caravan en toen vond ik hem bij het leeghalen alsnog terug. Maar toen hoefde hij hem niet meer :D

Fortunae en Emma86 vinden dit leuk.
  6. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    283
    63

Hier precies dit. Ze had een paar spenen die stuk voor stuk kapot gingen door bijten.

We hebben haar toen gezegd dat dit de laatste was en dat we geen nieuwe meer gingen kopen.
    Speen ging stuk, ze heeft hem zelf weggegooid en is gewoon gaan slapen.

Emma86 vindt dit leuk.
  7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ben nu blij doorgezet te hebben. Die van het cb had me verzekerd dat het 3, hooguit 4 nachten was. Nou, laat nacht 4 het ergste zijn geweest. Alles bij elkaar heeft toch een kleine 2 weken geduurd.
    Begin nu ook niet weer over de speen, op geen enkele manier. Nu even afwachten hoe haar spraak zich verder ontwikkelt.

8. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Echt heel erg knap dat je doorgezet hebt. Mijn dochter was ook heel erg verslaafd aan haar speen. Rond de drie jaar op dezelfde manier gestopt. Maar we hebben opgegeven en de speen terug gegeven, we konden er niet meer tegen. Paar weken geleden kregen we een formulier van de logopedist op school. Een vragenlijst over hoe ze praat. Ze praat heel goed, al vanaf haar tweede jaar praat ze al heel goed. Dus ik kon alles positief invullen, behalve dan dat ze nog een speen heeft en die alleen in heeft met inslapen. Verder niets meer over gehoord. Komt ze op een morgen beneden, loopt ze naar de prullenbak en gooit zo de speen weg. Ze wilde niet vertellen waarom. Later krijg ik een brief, ze was bij de logopedist geweest omdat ze zou slissen. Ik was stomverbaasd! Het kwam door de speen stond erbij. Maar ze lieten het hierbij omdat mijn dochter had gezegd dat we al aan het stoppen waren. Dat gesprek was dus de reden dat ze zo ineens haar speen weggooide. Ik was daar uiteraard blij mee, maar de manier waarop vond ik toch wat onbevredigend.

Deel Deze Pagina