0-uren contr. Zwsch. verlof en ziekte..

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Soumayyaah, Aug 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Ik heb een vraag betreffende zwangerschapsverlof en een 0-uren contract.

Ik heb bij mijn werkgever een 0-uren contract. Nu heb ik me 1,5 maand geleden ziekgemeld ivm zwangerschapsklachten. Deze houden helaas nog steeds aan, waardoor ik nog niet aan het werk kan. Helaas is de hoogte van mijn ziekte uitkering niet denderend hoog omdat ik de maand voorafgaand aan mijn ziekmelding niet veel had gewerkt.

Nu ben ik al een beetje aan het rekenen en denken over mijn zwangerschapsverlof.. Ik ben 29 dec uitgerekend. Uitgaande van 16 wk verlof, zou ik dan begin november met verlof kunnen gaan.

Omdat mijn partner nog studeert en komende maanden stage zal gaan lopen, waardoor zijn huidige inkomen zal dalen.. en we het geld hard nodig hebben voel ik toch wel enige druk op mij om weer te gaan werken in de (2)maanden tussen nu en mijn verlof. Ondanks dat ik me nog steeds erg ziek voel. Stel dat ik in september me weer wat beter voel, is er grote kans dat er amper tot geen werk meer voor mij is, aangezien er nieuwe invalkrachten aangenomen zijn. Dit in mijn achterhoofd houdende, zou dan nadelig kunnen zijn voor de hoogte van de uitkering van mijn zwangerschapsverlof, nietwaar? Aangezien er uitgegaan wordt van het salaris in de maand voorafgaand aan het verlof.

Nu is mijn vraag; mocht ik toch besluiten om mij beter te melden, en ik heb vrij weinig tot niet gewerkt in de maand voorafgaand aan mijn verlof... (heb immers maar 2 maanden nog vanaf sept t/m mijn verlof) Is het mogelijk om dan een aanvulling te krijgen, of een ander soort bijstand aan te vragen? Of..... is het zinvol om mij niet beter te melden, ivm het risico dat ik helemaal niks uitgekeerd krijg.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Soumayyaah,

De hoogte van de Ziektewet-uitkering die je nu ontvangt is berekend aan de hand van je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.

Zoals je zelf al aangeeft wordt de hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuikering (WAZO) berekend aan de hand van je inkomen 1 maand of 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof. Als door ziekte of verlof in die periode je uitkering lager zou uitvallen kijkt UWV naar de laatste maand of 4 weken voor de ziekte- of verlofperiode. Dit houdt voor jou in dat UWV, binnen de gestelde regels, altijd het voor jou meest gunstige dagloon hanteert.

Ik kan je niet adviseren over het wel of niet hervatten van je werkzaamheden. Ik adviseer je dit met je arboarts, verloskundige en werkgever te overleggen.

Als het gezamenlijke inkomen van jou en je partner onder het sociaal minimum komt, kun je bij je gemeente informeren of jullie in aanmerking komen voor aanvullende bijstand. UWV betaalt je tijdens je verlof al 100% van het voor jou berekende recht.
    Als gevolg hiervan is er geen verdere aanvulling mogelijk.

Via de link op deze site kun je berekenen of er nog andere regelingen zijn waarop jullie aanspraak kunnen maken.

Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,
    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page