Hi Ilse en Heidi ben ik weer met een vraag! Een hele tijd ging de BV goed bij Britt. Ze blijft weliswaar een kleintje 4535 gr bij 13 weken, maar ze bleef aankomen op mijn voeding. Nu heb ik het idee dat ze niet meer aankomt. Ik ben nog niet gaan wegen op het CB omdat ik volgende week toch moet, maar heb thuis wat bijgehouden op onze personenweegschaal. Vorige week woog ze daar ongeveer 4700 gr op. Dat zou voor haar doen redelijk zijn....Maar nu deze week weegt ze dat nog.steeds : Ze heeft sinds een paar weken 5 voedingen op een dag, : 09.00-12.00-15.00-18.00-21.30 Vorige week hebben we 2 maal een flesje gegeven met (50cc) flesvoeding, dus niet met mijn afgeklofde melk. Van die flesvoeding moest ze heel erg poepen. Terwijl ze normaal op mijn voeding maar eens in de 8-9 dagen poept. We gaven dit flesje nadat ze bij me gedronken had, want heb het gevoel dat ze om 18.00 uur niet genoeg voeding meer krijgt! Zoe ze van dit vele poepen zijn afgevallen : Om mezelf wat meer zeker te voelen hebben we samen besloten mijn man en ik, dat we Britt voortaan om 18.00 uur een flesje met KV aanbieden. Het probleem is alleen dat Britt geen goede flessen drinker is en dus heel lang doet over haar flesje. Gisteren ongeveer 35-40 minuten. Binnenkort begin ik weer met werken, dus goed uit de fles gaan drinken zal ze toch wel moet kunnen! Ik zit dus met een dilemma... - Britt drinkt slecht uit fles en is een langzame drinker aan de borst (voeding duurt soms wel 45 min, wel 2e borst als toetje) - Britt komt niet of nauwelijks aan - ik word onzeker van mijn BV als ze nou goed uit de fles zou drinken zou ik misschien al eerder over zijn gegaan op KV, maar dat stel ik steeds maar uit. Vaker aanleggen zou wel kunnen, maar dan moet ik haar eerder wakker maken en dat vind ik ook weer zielig. Ze slaapt tussen de voedingen zeker 1 uur tot 1 1/2. De tijd dat ze wakker is, wordt heel lang is beslag genomen door het drinken, dan wel uit borst dan wel uit fles. Wat stellen jullie voor : want ik weet het even niet meer Britt is verder een vrolijk, lief, alert en tevreden meisje, ze huilt weinig soms alleen met naar bed gaan. Wat een verhaal weer...hopelijk hebben jullie een tip! groetjes en alvast bedankt natuurlijk
Hallo , Wat een verhaal zeg. Ik kan me je gevoel zo goed voorstellen! Die onzekerheid! Ik kan je geen kant en klare oplossing geven. Enerzijds geef je aan dat ze weinig aankomt, dat ze 5 voedingen per dag neemt maar dat de duur van de voeding ook best lang is. Met 3 maanden wordt het al moeilijk om het aanleggen kritisch te bekijken maar de efficientie van het drinken kan misschien niet optimaal zijn. Dit is ene feit dus daar doen we het even mee. Zlef zou ik zeggen, als ze wat weinig aankomt en je ook het idee hebt dat ze soms te weinig krijgt, vaker aanleggen, of door middel van kolven de productie verhogen. Je kan bijvoorbeeld een aantal dagen na een voeding nakolven, dit stimuleert de productie. Een ander feit is dat heel veel vrouwen rond 3 maanden een soort dipje bemerken. Niet eens zo zeer in hoeveelheid melk maar het voelt allemaal veel minder vol als daarvoor. Soms lijkt het ook minder makkelijk te lopen. Meestal heeft dit te maken met het feit dat moeders rond 3 mnd weer vrijwel volop in de running zijn. Dat kost energie...... Je kunt natuurlijk een voeding vervangen door KV, dat geeft je de zekerheid hoeveel ze krijgt. Daarmee los je je eigenlijke "probleem"niet op. Namelijk jou eigen onzekerheid over je productie, Wanneer je 1 voeding niet meer live geeft maar met een flesje KV, dan zal de productie zelfs alleen nog maar afnemen. Afijn, dat is een keuze die je vooral zelf moet maken. Het moeizaam drinken uit het flesje is een daarbij komend probleem. Mogelijk kan je eens laten kijken door iemand die verstand heeft van de mondmotoriek van baby's, juist omdat het zo opvallend is dat het drinken uit de borst en de fles blijkbaar moeizaam verloopt. Heb je zelf al eens gekeken naar het tongriempje? Nou goed, geen kant en klare oplossing maar wellicht kunnen jullie hier verder mee brainstormen. Succes Ilse
Hi sinds vorige week vrijdag gaat het beter. Toen is bij de kinderarts geconstateerd dat Britt inderdaad te weinig aankwam in gewicht. Even een dipje in haar curve, de KA nam het serieus op en we zijn gelijk doorgestuurd naar de logopediste. Zij kwam er achter dat er een aantal reflexen niet in Britt haar mondje aanwezig zijn. Dit kunnen we stimuleren door een aantal oefeningen te doen. Daarna konden we bij de KNO arts terecht die het tongriempje heeft ingeknipt. Hier heeft ze die dag nog veel last van gehad maar de dag later was het alweer vergeten. Vanaf het weeken d is ze beter gaan drinken. Dit merkte we al doordat ze meer poepbroeken had, gemiddeld 2 per dag, terwijl ze daarvoor er 1 had in de week. Afgelopen maandag is een lactatiekundige thuis geweest en ons geleerd beter aan te leggen waardoor het drinken nu beter gaat zonder hoed. Ze kan het niet altijd zonder hoed, dan bied ik de hoed (of hoed met tip eraf geknipt)weer aan. Ik merk aan mijn productie dat ie al beter is, want melk spuit er nu uit...dat was eerst nooit! Vanaf morgen ga ik nakolven na elke voeding. Ik voed nu 6-7 keer per dag, ligt er aan hoe de dag loopt. Ik houd dit nu wel even aan. Het enige is, dat Britt nog steeds niet drinkt uit de fles. We hebben de breast-flow fles nu in huis en beginnen daar van de week mee. Ik laat haar er morgen alvast even mee spelen. Maandag moet ze naar het KDV voor 6 uurtjes, hopelijk gaat het goed met de fles, anders moet ik daar gaan voeden.....? Bedankt voor je antwoord groetjes
Hallo, Wat fijn te lezen dat er inderdaad iets aan de hand was, niet dat dat leuk is natuurlijk maar een kort tongriempje is een relatief kleine ingreep die het drinken heel moeizaam kunnen maken, met een te lage productie en niet aankomen tot gevolg. Zoals ik lees gaat het nu met de productie en haar gewicht beter. Gewledig! dan alleen dat flesje nog. Geef haar even tijd. Misschien kan ze het zelfs nu al. Laat haar eerst lekker bijtrekken voor wat betreft gewicht. Daarna kan je gaan proberen met flesjes. Succes Ilse