Hallo, Ik was 2 maanden geleden begonnen bij een nieuwe baan via het uitzendbureau,ik zou daar een bbl traject gaan volgen,maar vanwege er te weinig aanmeldingen waren,mog ik en nog iemand al bij het bedrijf beginnen intern,ik had getekend contract tot 18 September,1e gesprek net de leidinggevende was erg positief etc,2e gesprek ook alleen moesten we erop letten dat we wat meer initiatief namen,na mijn inzien heb ik dat gedaan,nu laatst 3e gesprek gehad,en opeens kreeg ik allemaal dingen te horen wat absoluut niet klopte ze vonden niet dat ik gemotiveerd genoeg was,de leidinggevende zij tegen mij dat zij had gehoord toen zij er niet was dat ik werk weigerde wat absoluut niet zo was,ze vroeg me iets te doen daar begon ik netjes mee die ochten,er waren 2 mensen aan het schoonmaken vanwege de opendag de volgende dag dus k dacht is best weinig voor zo'n groot bedrijf mischien kan ik ze helpen,ik heb eerst netjes overlegt en dat was prima,toen ik klaar was ben ik netjes weer gaan doen waar ik eerst mee bezig was,en tja dan is het haar woord tegen de mijne,en ze vonden dat ik vaak vrij nam etc,het is gewoon ongelukkig geweest dat ik zwanger raakte toen ik net daar kwam werken,ik was mega moe nog steeds,en overlegde soms wel eens of ik eerder weg mocht,dat vond zijn prima,ik vroeg nog extra weet je het zeker want ik wil niet daardoor in de problemen komen,nee is prima jullie draaien toch nog niet volledig mee,en dan bij zo'n gesprek krijg je opeens al die verwijten te horen,maar nu hadden ze besloten ik en nog iemand allebei net zwanger dus daar niet meer welkom waren,we konden er nog wel 5 dagen werken,maar daar had ik natuurlijk geen behoefte meer aan,kunnen ze dit zomaar maken?of heb ik ook nog een beetje recht ergens op,mijn zoontje bso is 2 maanden opzeg termijn ik heb nu geen werk meer hoe ga ik dat dan in vredesnaam betalen,moest elke week 90 euro apart houden ervoor, Met vriendelijke groet
Beste Nadesy, Je schrijft dat je een contract hebt bij een uitzendbureau tot 18 september. Als je uitzendkracht bent, mag het contract soms bij ziekte worden beƫindigd. Als je een Fase A-contract hebt, moet het uitzendbureau je dan ziek uit dienst melden bij UWV. Mogelijk krijg je dan een Ziektewetuitkering (ZW). Heb je een ander contract bij het uitzendbureau, dan mag dat niet worden beeindigd bij ziekte of tijdens zwangerschap. Wel kan je werkgever dan een ZW-uitkering voor je aanvragen. Ik raad je aan om contact op te nemen met het uitzendbureau. Zij kunnen je vertellen wat in jouw situatie van toepassing is, en eventueel een ziek uit dienstmelding bij UWV doen. Weigert het uitzendbureau een ziek uit dienst melding te doen, dan kun je jezelf ziek uit dienst melden. Je kunt ook contact opnemen met UWV Telefoon (0900 - 9294). Daar kan iemand kijken of er een ziekmelding is gedaan. Is dat niet het geval, dan wordt uitgelegd hoe je jezelf ziek moet melden. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik snap het ziek melden even niet? dit staat trouwens in het contract artikel 5 deze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd voor de duur van 6 maanden en eindigt zonder dat opzegging vereist is van rechtswege op 18 september
Beste Nadesy, In ons eerdere antwoord is Robert ervan uit gegaan dat je vanwege de vermoeidheid je ziek had gemeld bij de werkgever. Is dit niet het geval dan geldt voor jou het volgende. Als je een contract hebt gekregen voor een bepaalde tijd dan is daar meestal een opzegtermijn aan verbonden. Dit houdt in dat de werkgever je tijdens de opzegtermijn moet doorbetalen. Meestal is deze opzegtermijn een maand. Was je nog in je proeftijd dan mag de werkgever je zonder opgaaf van reden direct laten gaan. Ik adviseer je het contract te laten beoordelen door een jurist. Je kunt hiervoor terecht bij het juridisch loket, rechtsbijstand of een vakbond. Je kan via www.werk.nl een WW-uitkering aanvragen in dat geval. Hiervoor moet je wel voldoende arbeidsverleden hebben. UWV beoordeelt als eerste of je in de 36 weken voor je werkloos werd, minimaal 26 weken hebt gewerkt. Als je aan die voorwaarde voldoet beoordeelt UWV je verdere aanvraag. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel sterkte met deze lastige situatie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoord! Ik ga nu naar de wetswinkel idd was beter dat ik langs kwam met mijn arbeidsovereen komst! Bedankt voor jullie moeite