Gaat het wel goed?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Baileyy, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik heb een vraag. Mijn zoontje van 5 maanden huilt veel, het lijken krampjes. Hij perst en hij doet Hij wil veel aan de borst en dus bij mij liggen. Wat ik dan ook maar doe.
    Ik geef voeding op verzoek en geef eerst de ene borst, dan verschonen en dan de andere. Alleen de 2e wil hij snachts amper. Overdag al helemaal niet. Dan geef ik de tweede pas de volgende keer als hij komt, soms een uur later.
    Maar gaat het zo wel goed als ik dat zo doe? Krijgt hij genoeg binnen? Omdat hij de 2e borst vaak niet pakt. Of moet ik iets anders doen? De eerste is hij maar 10/15 minuten bezig.
    Soms is hij zo boos dan wil hij aan de borst maar ook weer niet, door die krampjes. Dan geef ik hem maar omdat hij dan soms in slaap valt. Hij slaapt weinig overdag ('s avonds wel meer maar alleen op schoot vaak).
    De krampjes blijven maar komen, ondanks de Infacol, Cinababy en heen en weer schudden, warme badjes, etc.
    Overigens groeit hij goed en heeft hij goede plasluiers. Poepluiers ook dagelijks. Maar deze is wat verkleurd. Ipv geel met stukjes is het nu dunner en groeniger. (sorry beetje vies zo uitleggen haha)

Ik vraag me af of ik het wel goed doe en of ik iets anders moet doen.

Aankomend weekend hebben we een etentje met receptie. In eerste instantie wilden we afkolven en oppas regelen voor de eerste keer(het is maar 3/4 uurtjes) Maar dat durf ik nu ook niet. Want wanneer moet ik dan afkolven. Maak ik alles niet in de war dan? Aan de andere kant, wanneer kan ik dan een keer alleen weg?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat je baby last heeft van krampjes.

1 of 2 borsten:
    Wat je verteld over de ontlasting, lijkt het erop dat je kindje voornamelijk voormelk krijgt. Dit is rijk aan lactose en daar kan je kindje groene ontlasting van krijgen wat soms dun en schuimend kan zijn.
    Bied 1 borst per x aan en laat deze helemaal "leeg" drinken. Zo krijgt je kindje ook de vettere achtermelk.
    De 2e borst bied je alleen aan als je kindje niet tevreden lijkt.
    Blijf voeden op verzoek, dat is hartstikke goed!

Darmkrampjes:
    Van de (vele) voormelk kan je kindje ook darmkrampjes krijgen.
    Kijk het even aan als je 1 borst goed leeg laat drinken. Mogelijk worden de krampjes ook minder.

Mocht dit niet helpen, dan zou je nog ABCDophilus kunnen proberen. Dit is een pro-biotica wat helpt om de darmflora weer in balans te brengen.

Feestje:
    Ik zie dat je het feestje al hebt gehad (sorry dat je nu pas een antwoord krijgt), ik ben benieuwd hoe dat is gegaan. Het is een kwestie van gewoon doen, je brengt het niet allemaal in de war. I.p. kan je overal kolven. Op een kantoortje of andere ruimte. Vraag het gewoon, waar je evt. rustig kan gaan zitten.
    Ga oefenen met een paar uurtjes weg en breid dat uit.

Groetjes Saskia

3. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Hoi Saskia,
    Dankjewel voor je reactie.

Hoe zorg ik dat hij de borst helemaal leegt drinkt als hij zelf na 10/15 minuten stopt. Is de borst dan leeg al?
    En dan de 2e borst de volgende keer met voeden?

Hoe vaak moet hij ontlasting hebben dan? Want nu heeft hij af en toe ook wat kleine beetjes ontlasting alsof het van een scheet is zeg maar..

Kan ik dat ABC Dophilus dan als het zo door blijft gaan naast de Infacol geven?

We hebben hem toch meegenomen naar het feestje. Het kolven durfde ik niet en zag ik echt niet zitten omdat ik al 1 borst steeds zo vol heb en de andere niet. En we wilden ook een ander niet opzadelen met een kind dat niet wil drinken en constant huilt. Dat uitproberen met kolven moet dan maar een andere keer.

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Als hij na 10-15 stopt met dringen en hij is tevreden dan is dat prima. Je bied de andere borst dan bij de volgende voeding aan.

Borstgevoede kinderen poepen heel wisselend. Dat kan van 5x per dag zijn tot 1 per week.

ABCDophilus werkt na 1 tot 2 weken. Geef tot die tijd de infacol, daarna kan je dat stoppen.

ALs je kolft i.p.v. aanleggen, dan kolf je wel beide borsten.
    SUcces met kolven. Met kolven heb je altijd minder dan dat je kindje uit de borst drinkt.

Mocht je kolftips willen, dan hoor ik het graag.

Groetjes Saskia

5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Dankjewel. Hij drinkt nooit langer dan 10/15 minuten. Na een uur komt hij soms al weer, soms 2 uur als hij niet slaapt want dan is het wel 3 uur. Dan bied ik de andere borst aan.
    hij krijgt alleen de rechterborst nooit leeg. Ik zit nu steeds met die volle borst die pijn doet en 1 kleine slappere borst (waar wel melk uit komt)

Ik wil heel graag kolftips. Wanneer kan ik dan het beste kolven zonder alles nog meer in de war te brengen?

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

- Kolf alleen als je niet hebt aangelegd, ook al is dit maar 1 borst geweest.
    - Kolf de rechter borst tussendoor alleen de druk eraf bij pijn, ongeacht welk tijdstip van de dag.
    - Kolf in een rustige, aangenaam warme ruimte.
    - Kolf het liefste naast je kindje, een foto van je kindje of met een geurdoekje van je kindje.
    - Kolf 15 minuten, het liefste dubbelzijdig en electrisch.
    - Zet de kolf niet "hard". Je mag het i.p. niet voelen het kolven.
    ALs je het wel voelt mag het absoluut niet zeer doen.

Groetjes Saskia

p.s.
    - Als je kindje links heeft gedronken en hij komt binnen 1 uur weer, leg dan nog 1x links aan. Bij de volgende voeding bied je weer de rechter borst aan.
    - Komt je kindje binnen 1 uur wanneer hij uit de rechter borst heeft gedronken, dan wissel je wel (dan bied je wel de linker borst aan), zodat je rechter borst niet overgestimuleerd wordt.

7. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Dankjewel voor de tips!!
    Duidelijk en concreet! Erg fijn!
    Maar wanneer uk kolf maakt dat niet uit? Stimuleer ik dan niet teveel? Want je zegt kolven als ik niet heb aangelegd maar dat is toch juist altijd? Hij komt erg vaak, slaat nooit over ofzo.

8. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi,

Als je een dagje weg bent zonder je kindje, kolf je op de tijden dat je kindje eigenlijk bij jou zou drinken.
    Dit zorgt niet voor overproductie, omdat je lichaam "gewend" is om op deze tijden leeg te worden gedronken.

Als je een voorraadje melk wilt aanleggen, kolf dan alleen na de ochtend voedeing. In de ochtend heb je de meeste melk.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina