Hoe lang duurt kolven met avent handkolf, VS elektrisch?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fee90, 22 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoi dames! Ik werk aan huis maar zal soms afspraakblokken van 3 uur hebben. We hebben dan een gastouder aan huis en ik wil dan sowieso 1 flesje afgekolfde melk in de koelkast hebben staan.

Eerst dacht ik: ik ga elektrisch! Maar hoe meer ik daar over lees en zoek hoe meer gedoe me dat juist lijkt, stopcontact in de buurt of steeds opladen. Ziet er voor mij ook uit alsof je veel meer moet schoonmaken. Voor 1 flesje afgekolfde melk per dag en een paar keer als we weg gaan lijkt me dat de moeite niet.

Nu lees ik overal dat kolven sochtends of savonds meeste oplevert. Ik had bedacht dat ik sochtends tijdens de voeding, wanneer de baby waarschijnlijk toch niet beide borsten leegdrinkt, ik tijdens het voeden de andere borst leegkolf met een handkolf van avent.
    Deze voeding zet ik in de koelkast. Mocht het nodig zijn kan gastouder deze geven, anders geef ik gewoon borstvoeding en gaat het flesje of de vriezer in of papa mag die voeding geven.

Is dit uberhaupt mogelijk zoals im het hier beschrijf:p

En dan de tweede vraag, vrouwen die ervaring hebben met de handkolf van avent, hoe lang doe je over een voeding kolven? Want anders lijkt een enkelzijdige , toch elektrische, mij misschien wel wat. Zelfde idee als wat ik hierboven schreef maar dan kolf je de andere borst tijdens het voeden dus elektrisch af.
    Iemand van jullie ervaring met beide opties en hoe lang het duurt?

Want als het kolven met een handkolf een eeuwigheid duurt of ik krijg er een lamme hand van dan zie ik het niet zo zitten .

Haha waar je al wel niet mee bezig kan zijn voor de frummel eruit is :D

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Als je wilt kolven tijdens het voeden zou ik sowieso een electrische overwegen. met de hand kolven terwijl er een kindje aan de andere kant aanligt zal de eerste weken wel gaan, maar zodra de buitenwereld interessant wordt heb je je handen wel nodig om je kind een beetje goed aan de borst te houden. Andersom trouwens ook: als ik met de handkolf kolf heb ik daar wel mijn aandacht voor nodig, dat zou ik ook niet kunnen met een baby aan de andere kant.

Maar als antwoord op je vraag: ik kolf met de handkolf van avent in een kwartier ongeveer 80ml (gebruik hem ook alleen als ik een klein beetje nodig heb of om even de productie te stimuleren) en op mijn werk in 10-15 min 100-200ml met de (dubbelzijdige) Medela freestyle (afhankelijk van het tijdstip op de dag)

3. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Bedankt voor je reactie mcw!
    Ik ben bang dat als ik bijvoorbeeld savonds een extra flesje kolf mijn productie daar aan went en ik dat elke avond moet doen, terwijl ik maar voor drie dagen nodig heb. Of kan je productie daar op instellen, niet elke dag extra kolven.

Kan het wel in de vriezer opslaan maar daar zit natuurlijk ook een grens aan.

Bedankt voor jouw ervaringen, benieuwd nog naar andere reacties!

4. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Tja het verschilt ontzettend per persoon, kun je zo van tevoren niet echt goed zeggen.
    Ik had vooral in het begin een flinke productie en erg makkelijke tsr, kon met handkolf zo 100 in 5 min kolven. Met handkolf kan je tijdens tsr vacuum vasthouden, vind ik wel makkelijk. Maar ik hoef niet structureel voor werk te kolven. Ik kolf niet tegelijk, maar na voeding als hij maar 1 kant dronk of tussen voedingen in.
    Handkolf heb ik gekregen van vriendin die hem enkele keren gebruikt had en niks mee uit kreeg, dus op elektrisch gegaan.
    Zou even afwachten hoe het straks gaat met bv en je productie. Nog tijd genoeg om dan een kolf te kopen ;) Of als je nu handkolf hebt eerst die te proberen, elektrisch heb je snel genoeg gekocht.
    Voorraadje opbouwen is best handig hoor. In het begin is je productie nog helemaal niet afgesteld en moet je aan mekaar wennen. Baby drinkt niet elke keer en elke dag evenveel. Je kan sowieso 1x per dag kolven zonder dat dat echt je productie beïnvloedt.

5. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een handkolf en ik kolfde altijd nadat mijn zoontje had gedronken. Tijdens het voeden kon ik dat echt niet. het vereist een redelijke mate van concentratie. met een elektrische kolf heb je daar geen last van denk ik omdat je geen extra handelingen hoeft te verrichten. Ik kreeg er wel redelijk wat uit. zo'n 150 tot 200 ml per keer.

Ik weet alleen niet of ik dan voor de elektrische van avent zou gaan. die krijgt niet zulke goede recensies.

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik kolfde ook in de ochtend tegelijk met een voeding met de handkolf van Avent. Ging prima.

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ok, wisselende verhalen, interessant!
    Ik hoop uiteindelijk dat straks het ochtendritme zo wordt naarmate kindje ouder wordt dat ik vlak voor mijn werk voedt en dan na drie uur weer, maar weet niet of dat realistisch is of dat je met borstvoeding op verzoek altijd wisselende tijden houdt.

Hoe doen moeders dat die vaste tijd weg moeten voor werk, dan "dwing" je je kindje toch ook een beetje in een ritme van voeden wanneer de wekker gaat?

8. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Tja ook dat is weer verschillend per kind hihi
    Ik werk niet, maar kon na een tijdje wel wat schuiven met voedingen door eerder op mijn verzoek te geven, zodat ik zeker wist dat hij tijdens mijn afspraak of dergelijke niet hoefde. Ik liet eerst flesje gekolfde melk achter voor de zekerheid, maar inmiddels wacht hij tot ik terug kom en zet het op een huilen zodra ik in zicht kom, hongerrrrrr!
    Ligt verder ook wel veel aan of je kindje erg van de klok is of niet en of hij snel grote voedingen drinkt en langer tussenlaat of het houdt op vaak kleine beetjes zoals de mijne; de wereld is zoooo interessant, ergste dorst wegdrinken is genoeg en gauw weer spelen, halen we 's nachts wel weer in ;)

9. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Ik kolf ' sochtends het meeste: 3 voedingen van 80ml. (Dus 240ml)
    Door de dag kolf ik ongeveer 180ml per keer op 25 minuten (afwisselend met live voeden)
    Ik gebruik de avent elektrische kolf en kolf ongeveer 25 minuten.
    Heb geen ervaringen met handkolven.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had er van avent één waarbij je kon wisselen tussen handkolf / elektrisch. En de elektrische kon je dan gebruiken i.c.m. een stekker of met batterijen. Ik vond dat een ideaal ding. Qua schoonmaken maakte het ook niks uit.

Of je nu met de hand of elektrisch kolft, maakt in mijn ervaring voor het aantal handen niet uit. (Eerst even twee om hem goed te plaatsen, 1 tijdens het kolven en ik vond twee handen wel handig om weer een beetje knoei-vrij af te sluiten.) met de handkolf vond ik het makkelijker om de toeschietreflex op te wekken. Als je eenmaal bezig bent, vraagt met de hand kolven net iets meer aandacht. Ik kon best (half) tv kijken als ik met de hand kolfde. Maar een stapel nakijkwerk wegwerken, vond ik toch minder makkelijk gaan.
    Qua tijd maakte het niet uit, ongeveer een kwartier tot twintig minuten.

11. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Bedankt voor de reacties zover. De dames met een handkolf, is het niet intensief de hele tijd pompen, maw krijg je geen lamme hand/pols van die beweging steeds?

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoe beviel de avent elektrische kolf, omdat ik veel lees dat die minder goed is en je eigenlijk wel voor de madela "moet" gaan. Of is dat meer merkgevoel wat ontwikkeld is?

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vond de kolf die ik had super, maar je hebt niks aan mijn recensie want die kolf is er helaas niet meer. De huidige avent lijkt meer op jet systeem van medela. Dat vind ik jammer. De oude avent had op de elektrische kolf net zo'n soort hendel als op de handkolf. Je pompte dan eerst met die hendel en kon daarmee heel nauwkeurig je eigen tempo en kracht bepalen. Zodra het naar je zin was, haalde je een soort schakelaar over en hield hij dat tempo vast.
    Het elektrische pomp gedeelte zat ook gewoon rechtstreeks op de kolf. Zodat het 1 ding was. En niet zoals nu (en altijd al bij Avent) twee onderdelen: de kolf (met fles) en een bedieningspaneel dat daar weer met een snoertje aan vast zit.

De voordelen die Avent had t.o.v. Medela, zijn ze daarmee in mijn ogen kwijt. Zeker nu Medela, als ok het goed zie, ook een versie heeft die je kunt opladen voor gebruik zonder stopcontact. Want dat was het andere grote voordel van Avent destijds. De elektrische medela had je echt altijd een stopcontact bij nodig, terwijl je nij Avent makkelijk even overschakelde op batterijen. Maar ja, daar hoef je het dus ook niet meer voor te doen. Voor mij zou nu dus de prijs nog het enige argument zijn.

14. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Ha, wat je beschrijft met eventueel s ochtends afkolven en in de avond in de vriezer als het niet gebruikt is (of je man geeft het) is een prima idee! Zo kun je ook makkelijk een voorraadje aanleggen en kun je zelf ook eens op stap!
    Ik heb van een vriendin toendertijd de medela swing (enkelzijdig) kunnen lenen om te proberen. Dit beviel mij goed en het kolven ging als een tierelier. Ik heb nooit tijdens het voeden gekolfd, leek mij onhandig en ik zag de meerwaarde niet. Deed het altijd als ze weer op bed lag.
    Wel merkte is dat ik zeker ruim een half uur kwijt was met twee borsten (je kolft totdat de continue stroom weg is, of als jij het voldoende vindt maar dan help je je productie om zeep op lange werkdagen) en heb toen voor dubbelzijdig gekozen. Beiden konden zowel op batterijen (ik kon hier gerust 3-4x mee kolven) of op adapter.
    Hiernaast heb ik ook eens met een goede deal een avent handkolf aangeschaft. Hier had ik zelf totaal geen klik mee, kreeg mn TSR niet, die heb ik normaal bij elektrisch binnen 15 (!) seconden en zodoende kreeg ik er totaal niks uit.
    Zo zie je maar, het is ook een gevoelsdingetje, de ene heeft een betere klik met een handkolf en een ander met een elektrische.
    Qua schoonmaken vond ik juist de handkolf veeeeel meer werk (ondanks dat ik normaal dubbelzijdig kolf!)
    Als je ze zo sporadisch gebruik gaat maken van een kolf zou ik een niet over de top duur ding kopen.
    Ik heb toendertijd veel aan deze website gehad: Welke kolf is geschikt voor jou? | Borstkolven.net

Tegenwoordig voed ik zelf op werkdagen altijd voordat ik wegga, dus ja je kunt je kindje langzaam aan in een ritme krijgen hoor, mijn dochter wordt nu standaard om half 7 in de ochtend wakker voor de eerste voeding.
    Het heet ook niet voor niks voeden op verzoek. Dit is ook het verzoek van de mama! ;)

Ik hoop dat je er wat aan had! Succes!

15. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb alle vier de keren de Avent Isis handkolf gebruikt. Bij de jongste heb ik de eerste vier maanden fulltime gekolfd en had ik een Medela gehuurd maar ik kreeg met mijn handkolfje meer en sneller melk dan met de Medela.

's Morgens kolfde ik het meest en het is echt handig om een voorraad aan te leggen voor het geval je weg moet, medicatie moet gebruiken, ziekenhuisopname, etc.

Deel Deze Pagina