Hoppatee, even alle bemoedigende reacties geliket. Lieve meid, je bent geen waardeloze moeder. Alle boeken over slaapschema's, alle slaapcoaches die met beschuldigende vingertjes wijzen en alle moeders die zeggen: 'je moet gewoon zus of zo doen, dan gaan ze wel slapen', díé zijn waardeloos. De meeste baby's (überhaupt kinderen) laten zich helemaal niet in een schema dwingen, en zeker nu met die warmte zou ik het echt proberen los te laten. Maar ik snap je, bij mijn eerste kindje heb ik ook regelmatig huilend op de bank gezeten na weer een keer in een kussen te hebben geschreeuwd omdat ze niet ging slapen in het schema dat op haar leeftijd 'moest'. Bij mijn tweede kindje heb ik alle ruis weggefilterd en vanaf het begin af aan alleen naar hem en zijn behoeftes gekeken. Nu slapen allebei mijn kinderen nog steeds helemaal ruk maar ik kan nu veel beter denken: het komt uiteindelijk wel goed. En zo niet, dan toch. Dus schenk een groot glas koud drinken voor jezelf in, adem diep in en uit en probeer te accepteren dat het leven in fases (of misschien wel voor altijd ) rommelig zal verlopen. Je doet het supergoed en je kindje ook!
Wat alle anderen ook al zeggen, laat het los en volg je dochter. Ze doet het zo te lezen hartstikke goed en jij ook! Gewoon naar bed doen als ze moe is en wees blij dat ze lekker gaat slapen, er zijn genoeg kindjes bij wie het slapen nog een strijd oplevert. Hier was ik met de oudste op die leeftijd altijd minimaal een half uur, zo niet langer bezig om het 2x 45min te laten slapen en ook in de nacht sliep hij toen nog niet door. De 3e is hier nu 10 weken en ik merk dat ik weer probeer op een ritme aan te sturen, zelf de hand erin te hebben, maar het werkt niet, je kan het niet dwingen. Dus om 6.00 wakker en om 8.00 weer naar bed lijkt me helemaal prima. En geen 2 slaapjes maar 3, ook prima als zij het daar beter op doet. En vind je het vroege wakker worden vermoeiend, ga dan op vrije dagen nog even terug naar bed wanneer zij haar eerste slaapje doet, de dag duurt erna nog lang genoeg. Probeer het juist positief te bekijken, je dochter kan heel goed laten zien wat ze nodig heeft en jij begrijpt haar.
Ik heb ook gemerkt dat het volgen van een exact schema niet goed werkt (veel te weinig slaap voor m’n dochter van 8 maanden). Maar als je liever hebt dat ze nog een uurtje langer slaapt, dan is dat ritme toch misschien wel iets op te schuiven? Net zoals bij die verrekte wissel tussen zomer- en wintertijd. Wat wij nog wel eens doen is een micro dutje om de tijd te overbruggen tussen bijv 5:30 en 9:00 uur. Dus echt max 15 min in de draagzak buiten rond 7:00 ofzo. Maar dat is ook echt een gehannes vind ik.. Moet zeggen dat ik ook echt uitkijk naar de tijd waarin ze minder slaap nodig heeft, ik snap je heeel goed! Die dutjes (en slapen an sich) zijn echt het minst favoriete onderdeel van het moederschap voor mij. Je kan dit!! En er komt sowieso ook weer een periode aan waarin ze wat later wakker wordt.
Ooit gaan we mopperen dat ze eens uit hun bed moeten komen als ze puber zijn denk ik dan maar Openen we een topic: hoe krijg ik mijn puber uit bed voordat de dag al bijna om is (Bij de 3e heb ik vaak geen idee om welke tijd hij slaapt. Mijn man vroeg vandaag: hoelang slaapt hij al? Geen idee. Hij krijgt vanzelf honger. De klok is voor mij puur om in de gaten te houden wanneer ik nr1 op moet halen van school)
Laat het los laat het los laat het los We waaien met de wind mee en zien wel waar t schip strandt. Je kan hooguit je eigen slaaptijd aanpassen, hebben we hier ook gedaan toen G zo brak sliep en meerdere keren per nacht naast me stond, WAKKER. Die begon vanaf dr 3e te spoken en heeft dat bijna 3,5 jaar volgehouden... Dan krijg je de uitdaging erbij dat ze mobiel en impulsief zijn, moet je nog reageren en alert zijn ook...pffff Een goede mooooooorgen allemaal!!! Ga je niet tegenhouden, schuiven met slaaptijden wordt m ongetwijfeld ook niet. Ja je kan t met een kwartiertje proberen bijv maar ik verwacht weinig succes. G staat stipt 0600 naast me tenzij t weekend is dan is t 0701 op zn laatst. En dat laatste is alleen maar omdat ze klok kan kijken en ze zich aan de afspraak houdt want ik hoor dr om 05:45 al boeken pakken en lezen (leest nog deels hardop)
Ik snap je goed, wij volgen ook een schema welke goed werkt voor onze jongen. Wij proberen ons ook te houden aan niet vóór 9 uur naar bed. Alleen was hij hier gisteren ook om 6u al wakker. Dus 9u halen we dan echt niet. Met moeite rekken tot 08.30, dat wil wel wat helpen. Maar dan slaapt ie maar een half uurtje en is hij om 9 uur weer wakker. Loopt de rest van de dag aardig in de soep Dus dan weer proberen te rekken tot 12u maar met die hitte is dat vrijwel onmogelijk. Dan is het de vraag of je voor 2 of 3 dutjes gaat die dag. Deze ochtend is het weer raak om 6u. Ik denk dat de hitte echt meespeelt. Normaal laten we hem tot 7u gewoon in bed koekeloeren, maar tegenwoordig heeft ie om 6u ook gepoept. Dus moeten we wel verschonen. Plus hij heeft super erge dorst dus laten we hem veel water drinken. En dan is hij te wakker om nog in slaap te vallen tot 7u. Nou ja, herkenbaar dus allemaal weer. En mijn tip is wel om zoveel mogelijk het schema te volgen als dat voor jou werkt. Wij grijpen er altijd weer op terug maar accepteren het als het een paar dagen anders loopt (door hitte waarschijnlijk nu). Komt straks wel weer in orde.
Dochter was op die leeftijd ook al vroeg wakker (is nu nog geen uitslaper). Die had geen honger, want de fles pakte ze dan niet. Dus tja, die lag dan vaak ook al voor 9 uur weer te slapen. Dan sliep ze de langste slaap van de dag, een paar uur. Ze sliep tot 1 jaar 3x nog. Ik heb ook van alles geprobeerd om het later in de ochtend te laten worden, maar dat werkte allemaal niet. Dus gewoon go with the flow. Dat is toch echt de beste raad. En niet luisteren naar wat 'moet'. Hoezo moet een kind niet voor 9 uur weer naar bed? Wat een onzin. Als je om 6 uur wakker bent, is 9 uur veel te laat. Dus doen wat je baby aangeeft. Geeft je een stuk meer rust.