Subklinische hyperthyreoidie, ervaringen gezocht!

Discussion in 'Gezondheid' started by Vek, May 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vek

Vek Actief lid

May 10, 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Met 10+4 is bij mij bloed geprikt en ivm te traag werkende schildklieren bij fam werd mijn tsh/ft4 meegenomen.

Nou blijk ik een subklinische hyperthyreoidie te hebben (tsh 0,03/ft4 binnen normaalwaarden).
    Per direct over naar de 2e lijn waar ik volgende week een afspraak heb.

Zijn er hier meiden met ervaring?
    Ik weet dat er feitelijk 2 oorzaken zijn: zwangerschapshyperthyreoidie (dan verdwijnt het vanzelf) of Graves en dan is het van belang of er antistoffen zijn om te weten of de baby verdere controle nodig gaat hebben later in de zwangerschap/na de bevalling.

Ik vraag me nu beetje af hoe traject zal gaan worden: meiden die dit ook hadden: kwamen jullie ook allemaal bij de internist, bleef je de hele zwangerschap bij de gynaecoloog en hoe vaak ging je op controle?

Ben gewoon nieuwsgierig wat me nu te wachten staat?

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hoe hoog was je ft4? (met bijbehorende ref.waarden?).

TSH wordt in de zwangerschap onderdrukt door zwangerschapshormonen (ik zou moeten opzoeken welke), dus als hij normaal goed is en nu te laag dan kan het kloppen. Voor de baby is ft4 veel belangrijker!

Ik heb vanaf begin van mijn zwangerschap ook een onderdrukte tsh (kleiner dan 0,05) met ft4 in de bovenste helft van normaalwaarden. Ik gebruik wel pillen want mijn schildklier doet uit zichzelf niets meer.
    mijn endocrinoloog is erg tevreden hierover.

Qua hyperthyreoidie antistoffen kan ik je helaas niet helpen want ik heb ze niet ;) het is wel belangrijk dat je hierop getest wordt voor zowel jezelf als de baby.

Ik hoop dat je bij een goede endocrinoloog komt die niet in paniek raakt van die lage tsh. Zolang je ft4 goed is (bovenste helft refwaarden) zou ik geen medicatie starten, want waar levothyroxine (synthetisch ft4) niet schadelijk is voor een baby, zijn de schildklierremmers dat wel!. Helaas heeft iedere arts zijn eigen mening en als je er 2 vraagt zullen ze allebei een andere conclusie hebben.

Als ik jou was zou ik me niet teveel zorgen maken over de waardes an sich die je nu hebt laten testen (wel even iedere 4-6 weken laten prikken om te kijken of je ft4 nog goed is). Maar je moet wel getest worden op antistoffen, en wat daaruit komt (misschien wel niets!!!) Dat moet wel even met je gesproken worden ofcourse.

Ik ben geen arts, maar met vragen mag je altijd pb-en ;)

3. Vek

Vek Actief lid

May 10, 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie! Mijn vrij T4 was 18,5 (nl 10-24) dus dat is helemaal prima...waarschijnlijk zullen ze ook nog niks starten maar het eerst eens opnieuw prikken verwacht ik...

Share This Page